Digital kompetanse i Mat og helse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Det digitale læringsmiljø – for alle?
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Dialogen som pedagogisk verktøy
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Tidligere læreplaner.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Åskollen skole Drammen
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Kompetanse for mangfold
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Framtid - Samspill - Skaperglede
Trondheim Montessori Ungdomsskole
IKT for læring Mattias Øhra.
REalfagskommune!.
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

Digital kompetanse i Mat og helse «Å kunne bruke digitale verktøy i mat og helse gjør det mulig med informasjonssøk, sammenligning og vurdering av næringsinnhold og presentasjon av faglig innhold.» Erik Fooladi (HVO), læreplanseminar i Loen 21.03.06

Erik Fooladi (HVO), læreplanseminar i Loen 21.03.06 Digital kompetanse Noen aspekter/grader ferdigheter med IKT IKT-verktøy i undervisningssammenheng, pedagogisk/didaktisk bruk, relevans for de ulike fagene å håndtere informasjon å leve i en digital hverdag for eksempel å kunne bruke datamaskinen og Mat på data. Kan også være andre digitale medier: foto, video, SMS, Classfronter, TV mm. for eksempel å kunne bruke Mat på data på en slik måte at det gir læring og gevinst i forhold til om man ikke skulle brukt det internett – kildekritisk tenkning Erik Fooladi (HVO), læreplanseminar i Loen 21.03.06

”Grader” av Digital kompetanse 4:4 SMS, kameramobil, video, blogg, nettsider, mp3 +++ Må hverdagen, livet og elevene tilpasses skolen, eller skal skolen tilpasse seg hverdagen, livet og elevene? (Svaret er ikke gitt – vi står overfor viktige valg i tiden som kommer) Erik Fooladi (HVO), læreplanseminar i Loen 21.03.06

Erik Fooladi (HVO), læreplanseminar i Loen 21.03.06 ITU ”Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet.” (ITU = Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning. www.itu.no) Erik Fooladi (HVO), læreplanseminar i Loen 21.03.06

ITU sine dimensjoner i dig. komp. Dimensjon 1 Ferdigheter i bruk av IKT Dimensjon 2 IKT brukt i ulike fagområder Dimensjon 3 Læringsstrategier. Meta-kognitive evner. Dimensjon 4 Kulturell kompetanse, digital dannelse (www.itu.no/digital_kompetanse/index_html/view) Erik Fooladi (HVO), læreplanseminar i Loen 21.03.06

Aktualitet for Mat og helse? ”Ferdigheter ligger der allerede hos de fleste”. Kan dette forventes av både elever og studenter? (nivå 1) IKT gir store muligheter til å utvide repertoaret av arbeids- og vurderingsformer (nivå 2) Refleksjon og diskusjon viktige momenter i planen  kilde-/informasjonsvurdering viktig (helse) (nivå 2/3) Mye å hente på å fokusere bredere og høyere enn bare på det tekniske Møte barn og unge på deres egen banehalvdel, men med voksen kompetanse/ballast viktig i skolen Erik Fooladi (HVO), læreplanseminar i Loen 21.03.06

Klarer vi kanskje enda bedre enn dette? «Å kunne bruke digitale verktøy i mat og helse gjør det mulig med informasjonssøk, sammenligning og vurdering av næringsinnhold og presentasjon av faglig innhold.» Klarer vi kanskje enda bedre enn dette? Utviklingskompetanse blir en overlevelsesstrategi, ikke et honnørord! Erik Fooladi (HVO), læreplanseminar i Loen 21.03.06

Tverrfaglighet i Mat og helse Noen påstander Tverrfagligheten er sterkt til stede Et typisk integrasjonsfag framfor et disiplinfag? Fremdeles ikke noe typisk kunnskapsfag. Diskusjon, vurdering og gjøring sentralt Kunnskap (pålitelige kilder) som grunnlag for kunnskap. Ref. digital kompetanse. Derfor blir kunnskap likevel viktig  Faget er ikke vurderingstungt Erik Fooladi (HVO), læreplanseminar i Loen 21.03.06

Erik Fooladi (HVO), læreplanseminar i Loen 21.03.06 Tverrfaglighet forts. Påstander forts. Handlingskompetansen blir viktig for lærere som skal undervise i faget. Handlingskompetanse, gjøre-fag, reflekterende etc.  en styrke i samhandling med andre fag? Erik Fooladi (HVO), læreplanseminar i Loen 21.03.06

Eksempler på mulig tverr-/flerfaglighet 1:3 4. klasse: Bruke mål/vekt  matematikk Forstå merking av varer  norsk(?) Fortelle om…  norsk (muntlig basisferdigh.) Måltidsskikker i ulike kulturer  samfunnsfag, fremmedspråk Planlegge fest i forb. med høytid  KRL Samisk mattradisjon  flere andre fag (6 av 12 punkter) Erik Fooladi (HVO), læreplanseminar i Loen 21.03.06

Eksempler på mulig tverr-/flerfaglighet 2:3 7. klasse: Mat som energikilde/byggemat.  naturfag Bruke regning til å…  matematikk Følge oppskrifter  norsk, naturfag Prod.info. og reklame  samf.fag, KRL(?) Velge/handle miljøbevisst  naturfag, samf.f. Utvikle/lage/presentere produkt  tekn.design, norsk, fremmedspråk Mat fra ulike kulturer  samf.fag, KRL, fremmedspråk Samisk mat  flere ulike fag Mat i naturen/naturen som ressurs  nat.fag, samf.f. (9 av 15 punkter) Erik Fooladi (HVO), læreplanseminar i Loen 21.03.06

Eksempler på mulig tverr-/flerfaglighet 3:3 10. klasse: Forklare næringsstoffer i mat  naturfag Dig. verktøy til å vurdere/sammenlikne  matematikk Informere andre om kosth./livsstil.  norsk, samfunnsfag Drøfte markedsføringsmetoder  samfunnsfag, KRL(?) Vurdere og velge fra etiske og bærekraftige kriterier  naturfag, KRL Utvikle/lage/prod.info for produkt  teknologi og design/entreprenørskap, norsk, fremmedspråk Planlegge måltid i forb. med høytid/fest m/vertskapsrolle  KRL Eks. på hvordan redskap, metoder og vaner har preget menneske og samfunn  samfunnsfag, teknologi og design (8 av 13 punkter) Erik Fooladi (HVO), læreplanseminar i Loen 21.03.06

Erik Fooladi (HVO), læreplanseminar i Loen 21.03.06 Noen løse tanker En rekke tema går igjen på flere årstrinn – spiralprinsippet er åpenbart Praksisfeltet blir viktig. Bør praksisfeltet trekkes inn på høgskolen? Sammenlikning av planene Mat og helse og Naturfag (http://eriks-food-ucation.blogspot.com) Mat og helse: 18 av 39 kompetansemål kan behandles med utgangspunkt i naturfag Naturfag: 34 av 129 kompetansemål kan behandles med utgangspunkt i mat og helse Erik Fooladi (HVO), læreplanseminar i Loen 21.03.06