Figur 1.5: Kapitaleierne står i en særstilling som interessent i et selskap Leverandører Ansatte Alle interessentene har sikret sin “betaling” gjennom kontrakter - unntagen kapitaleierne. De er “residual claimants” og sitter igjen med over-(under-)skuddet når alle kontraktsforpliktelser er oppfylt. Bedriften Kreditorer Kapitaleiere Kunder Myndigheter
Figur 2.1: Konkurranse og samarbeid Effekt Årsak Fenomen Substitusjon Konkurranse Fordeling Komplementaritet Samarbeid Verdiskaping Substitusjon (økt fare for utskifting) fører til hardere konkurranse og dermed svakere forhandlingsmakt (mindre andel av kaka) internt effektiviseringspress og innovasjonspress (større verdiskaping) Komplementaritet gir et potensial for samarbeid, som leder til økt verdiskaping (i absolutt forstand) større andel av kaken for de samarbeidende parter Erik W. Jakobsen
Figur 2.2: Porters rammeverk for analyse av konkurransekrefter Leverandørenes forhandlingsmakt Faren for nyetableringer Kundenes Trusselen fra substitutter Rivalisering på konkurransearenaen Erik W. Jakobsen
Figur 2.3 Analyse av konkurranse og samarbeid - co-opetition KONKURRENTER LEVERANDØRER OSS KUNDER KOMPLEMENTØRER Erik W. Jakobsen Erik W. Jakobsen
Figur 2.4: Analyse av konkurranse To spørsmål: Hvem vinner kundens gunst? Hvem får overskuddet i transaksjonen? Produktmarkeds- barrierer RIVALISERING MOBILITETSBARRIERER Kundenes alternativer FORHANDLINGSMAKT Selskapsmarkeds- barrierer Erik W. Jakobsen
Figur 2.5: Lønnsomhetstreet Kundenes alternativer Bransjens alternativer Rivaliseringsegenskaper Kundenes reservasjonspris Faktorleverandørenes Bransjens alternativer Lever. alternativer Antall kunder Antall enheter per kunde Forhandlingsmakt i produktmarkedet Verdi per produktenhet Forhandlingsmakt i faktormarkedene Markedets størrelse 3. gren 2. gren Verdikapringspotensial Verdiskapingspotensial 1. gren Bransjens lønnsomhetspotensial Stamme
Figur 2.6: Bransjer med ulike konkurranseformer Full konkurranse, for eksempel kiosker, melkebønder Monopol tog, post Oligopol, papir, aluminium, telefoni, fly Monopolistisk konkurranse tidsskrifter, restauranter advokattjenester Antall konkurrenter Produkt-differensiering Liten Stor Få Mange
Figur 2.7: Forhandlingsmakt i produktmarkeder Faste vs. variable kostnader Kundenes byttekostnader Etableringskostnader Våre byttekostnader 4. gren Produktdifferensierng Avviklingskostnader Kundedifferensiering Kundenes alternativer Rivaliseringsegenskaper Våre alternativer 3. gren Forhandlingsmakt i produktmarkedet 2. gren