Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER"— Utskrift av presentasjonen:

1 INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
Molde, Bernhard Mellbye Strategy House AS

2 Om Strategy House Bistår i praktisk forretningsutvikling
Næringsmiddel og Fiskeri som hovedsatsingsområder. Bernhard Mellbye: i ledelsen for Orkla sin Matvaredivisjon i perioden i ledelsen for Frionor

3 Aldi og Lidl har to typer kunder: De som taper penger
Aldi og Lidl har to typer kunder: De som taper penger. Og de som snart vil tape penger.

4 Kjøpskriterier utover pris
Dokumentert evne til å skape rullering av produkter Lanseringsevne Utviklingskompetanse Sortimentsbredde Stabilitet i leveranser – samtidig evne til å håndtere svingninger; her har havbruk en stor fordel opp mot annet fiskeri Gode emballasjeløsninger Merkestyrke Kvalitet, sporbarhet og miljøforhold God logistikk

5 Forstå innkjøperens sitt utgangspunkt
Må vurdere hver leverandør ut fra svært mange parametre Mangler ofte fiskerikompetanse – et fangstmarked er mer ustabilt enn andre markeder som innkjøperen forholder seg til Råstofftilgang Variasjoner i pris Får mange henvendelser – ofte vanskelig i det hele tatt å oppnå oppmerksomhet

6 Bransjen har et dilemma
Mer fragmentert enn øvrig leverandørindustri Mangel på tunge internasjonale merkeaktører som setter standarder Foredlingsgraden er lavere Manglende kundekunnskap og produktspesifikk tilpasningsevne – umodenhet målt opp mot andre sektorer innen matvare Konseptuell innsalgsform fremstår som svakere enn hos merkevareaktøren, løsningene som tilbys er ofte enklere

7 Norske bedrifters utfordringer
Størrelse i forhold til kjedene – mange krever svært store volumer; enkelte også komplisert logistikk Bearbeidede produkter (VAP) i vekst; vi mangler markedsadgang og dermed sortimentsbredde Evne og vilje til langsiktige leveranser og forpliktelser Risiko mht endringer i pris Kjedebehov vs Handelskultur Markedsnærhet vs behov for hurtige leveranser

8 Hva bør bedriftene vurdere
Gjennomfør kritisk bedømmelse av hva vi som bedrift faktisk er god til relativt til konkurrentene – hva har vi som kundene vil betale en merverdi for? Hvilke kategorier av sluttkunder passer best i forhold til de produkter som vi kan levere? Hvilke kjedesystemer passer best i forhold det vi er gode på – forstå salgsstrukturene & finn rett posisjon? Kan vi finsikte markedssegmenter med basis i dette Selg med basis i hva vi har – og ikke med basis i hva vi drømmer om å ha.

9 ….vurdere Hva slags kunder passer for oss mht størrelse, sortiment, kvalitetskrav etc. Storhusholdning vs Dagligvare vs Industri Geografi Hvor i verdikjeden skal vi selge; direkte eller via distributørsystemer EMV som alternativ Søke samarbeidsløsninger gjennom verdikjeden (salg og markedsføring, logistikk, produksjon) Kjedeavhengighet som risikoelement

10 Markedsadgang Fulgt dette i 20 år; veldig forundret over våre politikeres manglende prioritering – de gjør alt for lite Katastrofal hindring for bransjen Reduserer mulighetene for diversifisering – foredlede produkter gir helt annen handlefrihet Fratar Norge klart konkurransekraftige arbeidsplasser i distriktene Politikere som bagatelliserer 6% toll på ett næringsmiddel mangler fundamental forretningmessig forståelse Adgangsproblematikken mye større hinder enn markedskompetanseutfordringene.


Laste ned ppt "INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google