Øystein Spjelkavik os@afi.no Inkluderingskompetanse - et viktig kompetanseområde for NAV Samarbeidskonferanse NAV – Universitet og høgskolene 5.- 6. november.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Advertisements

Psykiske utfordringer ved MS
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
Motivasjon.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Hva sier forskningen om effektive tiltak
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Pedagogikk som redskap i arbeidslivet
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
NY IA-AVTALE MED FOKUS PÅ NÆRVÆR
Omstilling uten nedbemanning
Attføringsbedriften ”ny horisont – nye muligheter” 1.mars
Strategiarbeid i praksis
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Joachim Bjerkvik
IPS Molde Individual Placement and Support
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Integrerende metode i nær- ingslivet versus opprusting i en attføringsbedrift Paal Haavorsen og Rune Kvarme Bransjeforeningen Attføringsbedriftene
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
 Arbeidsforskningsinstituttet AS, 2006  The Work Research Institute  Forfatter/Author Kan ikke utviklingshemmede ha en vanlig jobb? Øystein.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Velkommen!.
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Styrker og svakheter i Supported Employment
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Hvordan påvirker NAV-reformen sosialt arbeid? Hvilke utfordringer står faget overfor? Tone Alm Andreassen, Arbeidsforskningsinstituttet.
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Fritid med Bistand.
NAV, Side 1 Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse  2007 – 2012  Bygger på erfaringer fra Vilje Viser Vei satsingen i NAV og opptrappingsplanen.
INKLUDERING RÆLINGEN KOMMUNE. Alle innbyggere i Rælingen er hele mennesker. Alle innbyggere i Rælingen er en ressurs, ikke en belastning. Alle innbyggere.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
INKLUDERINGSKOMPETANSE FAGKONFERANSE OM INKLUDERINGSKOMPETANSE 27 OG 28 AUGUST Oppsummering. Presentasjon til Vilje viser veien eksternt team.
Status 2016; «Et historisk tilbakeblikk, aktuelle trender og veien videre mot et mer inkluderende arbeidsliv for personer med sammensatt bistands behov»
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.
FUTURE Fagseminar 23. mai 2017.
Mimmi Kvisvik Frokostmøte
IPS Elverum Erik Skramstad Uthus.
Behovs- og arbeidsevnevurdering
? Innhold i program WOW Statlige tiltak og tjenester Kommunale
Inkluderingskompetanse i NAV
Arbeid og inkludering HMS konferansen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Øystein Spjelkavik os@afi.no Inkluderingskompetanse - et viktig kompetanseområde for NAV Samarbeidskonferanse NAV – Universitet og høgskolene 5.- 6. november 2012, Scandic Hotell Gardemoen Øystein Spjelkavik os@afi.no

Utfordringen i hjelpeapparatet: Personer med sammensatte bistandsbehov Fysiske, psykiske, sosiale problemer (kognitive, tempo, konsentrasjon) Stadig yngre, men lenge i hjelpeapparatet, ofte aldri i jobb Lav utdanning, frafall, ustabile livssituasjoner Dårlig selvbilde, lav/svingende motivasjon, mange negative erfaringer, lav selvtillit Hvordan gi bistand som skaper deltakelse og mestring i ordinære forløp? muligheter og utvikling? kontroll over eget liv og inkludering?

Hovedtilnærming så langt Klargjøring før jobb Arbeidsforberedende innsats, klargjøring for arbeid, opprusting av den enkelte for å matche arbeidslivets krav Brukere er svake/står langt fra arbeidslivet, ikke jobbklare, må kvalifiseres først Fokus (finansiering & kompetanse) er på ulike innsatser før jobb Insentiver til å bruke tid og ressurser på brukere skjermet: forsiktig tilnærming, tiltakskjeding og trappetrinn - ’vi skynder oss sakte’, ’ting tar tid’, ’først omprogrammering, så formidling’ Bygger på en tradisjonell medisinsk repareringsmodell Dyrt, treffer dårlig – relativt sett få som strømmer gjennom modellen, aktivitet, men ikke nødvendigvis arbeid Fare for innlåsning og tiltakskarrierer, men høy brukertilfredshet

Place then train Ordinært arbeidsliv som middel og mål Rask utplassering, så trening Læring og utvikling skjer best på arbeidsplassen og i det arbeidsmiljøet hvor jobben skal utføres, eliminerer overgangsproblemer, lettere å lære enn å avlære, tar utgangspunkt i den enkeltes interesser og motivasjon, lettere å få motivasjon når en opplever seg som behøvd Redusere/endre bruken av tiltak/mellomledd – bruke den sosialfaglige kompetansen integrert Ressurser og innsats legges til ordinære virksomheter Systematisk og individuelt tilpasset oppfølging og tilrettelegging for at brukerne raskt kan delta i ordinært arbeidsliv Arbeidstrening, opplæring og veiledning gis i tilknytning til et konkret arbeidsforhold

Tidlig-utplassering og oppfølging: Ordinært arbeidsliv som middel og mål Et nytt paradigme basert på inkluderingskompetanse Tidlig-utplassering og oppfølging: Alle har en arbeidsevne - hjelpeapparatets oppgave er å legge til rette for en god match mellom den enkeltes forutsetninger og arbeidsplassens krav Hovedutfordringen ligger som oftest ikke ”inni” brukeren, men i støtteaparatets kompetanse og i samspillet med arbeidsplass, arbeidsliv og arbeidsgiver Forutsetningen er mer kompetente oppfølgingstjenester Brukere: Økt og tryggere inkludering, muligheter for mestring Arbeidsgivere: Mindre risiko, tryggere rekruttering, muligheter for sosialt ansvar Støtteapparatet: Kompetansebaserte og mer treffsikre tiltak, fra et medisinsk til et relasjonelt perspektiv

Hva vet vi? Kunnskapsgrunnlaget Personer med store psykiske helseproblemer som kommer raskt ut i ordinært arbeidsliv får generelt økt livskvalitet, økt tilfriskning, reduserte sykdomssymptomer, økt sosial funksjonsevne og økt sjøltillit I løpet av de siste 30 år har Place-train-varianter i økende grad blitt tatt i bruk over hele verden, i ulike kulturer, med brukere med ulike diagnoser og funksjonsnedsettelser, med gode resultater Noen kilder: Antonsson (2005); Beyer & Robinson (2009); Blitz and Mechanic (2006); Bond et al. (1995, 1997, 2001, 2004, 2008); Borg & Topor (2007); Borg & Kristiansen (2008); Burns et a.l (2007, 2008); Carlson & Rapp (2007); Certo & Luecking (2011); Cimera (2007, 2008, 2010, 2012); Cimera & Cowan (2009); Corrigan & Mccracken (2005); Cramm et al. (2009); Dreher et al. (2010); Dunn et al. (2008); European Commission Directorate General Employment, Social Affairs and Equal Opportunities (2011); Frøyland (2006), Frøyland & Spjelkavik (2006); Germundsson et al. (2011); Hand & Tryssenaar (2006); Hernes et al. (1996); Häärkepää (2005); Jenaro et al. (2002); Jorda´n de Urrıes et al. (2005); Kilsby & Beyer (1996);King et al. (2006); Latimer et al. (2004); Mak et al. 2006; Markström et al. (2011); Mykletun, Knudsen et al. (2009); Novak, Feyes & Christensen (2011); Parmenter (2011); Rogan & Mank (2011); Rollins et al. (2011); Rose et al. (2005); Saloviita & Pirttimaa (2007); Schafft (2009; 2012); Schafft & Spjelkavik (2006, 2010); Shearn et al. (2000); Spjelkavik et al. (2004, 2007, 2011); Steihaug & Harsvik (2009); Wehman (2011)

Situasjonen i dag Arbeidsgiverne nøler pga risiko & kostnader Personlige egenskaper og atferd ved arbeidssøkerne: Ikke mottakelig for kritikk, kontrollerer ikke følelser, stahet/lite fleksibel, aggressiv, vansker med å omgås sosialt, overfølsom, rar/upassende oppførsel, lav/ustabil produktivitet/arbeidsevne, svingende motivasjon, mye fravær - krever mye tid og oppmerksomhet - usikkerhet, hvordan man skal forholde seg Støtteapparatet mangler perspektiv og metodikk Liten tro på og kunnskap om at ordinær arbeidsplass kan brukes for de med sterkt redusert arbeidsevne - sterk tro på skjermet avklaring og kvalifisering (’jobbklar’) , svak oppfølgingsmetodikk Plasseringsbehov (’aktivitet’) Mange på banen, koordineringsproblemer Antonsson (2005, 2006); Danermark (2009), Falkum (2012); Schafft & Spjelkavik (2006, 2010);Spjelkavik et al. (2011)

Nordiske jobbtilretteleggere Ofte ansatt i organisasjoner som er basert skjermet tilnærming Det å kontakte og samarbeide med arbeidsgivere oppleves av mange som det vanskeligste i jobben - uklar metodikk og vilkår for oppfølging i bedriftene Har ofte sosial- og helsefaglig utdanning, autodidakter Etterlyser tilbud om kompetanseutvikling som er spesifikk for Job Coach-funksjonen i Supported Employment, dvs spesialkompetanse knyttet til arbeidsmarkedsforhold, oppfølging på arbeidsplass, samhandling med arbeidsgivere (Spjelkavik et al. 2011)

Hva er inkluderingskompetanse? Sosial- og helsefaglig brukerkunnskap Kunnskap om hvordan bruke ordinære arbeidsplasser for å få til inkludering for mennesker med omfattende bistandsbehov Kompetanse og ansvar for prosessen som settes i gang på arbeidsplassen Metodekompetanse for tett individuell oppfølging til jobb og i jobb/på arbeidsplass - som omfatter bistand til bruker og arbeidsplass, tilrettelegging for mestring skaper vilkår for at arbeidsgiver kan ta sosialt ansvar Situasjonsspesifikk kunnskap og systemkunnskap Spjelkavik et al. (2011)

Inkluderingskompetanse Hva kreves av fagfolk innen oppfølging? Faglig forankring innen metodikk for tidlig utplassering i ordinært arbeidsliv, med trening, tilrettelegging og oppfølging Nettverkskompetanse - god kontaktflate mot arbeidslivet, dvs. arbeidsmarkedskontakt og samarbeid med virksomheter i privat og offentlig sektor, tillitsbygging, kommunikative ferdigheter, som sikrer rask tilgang på utplasseringsarenaer Kompetanse innen interessekartlegging, arbeidsplassanalyse, jobbmatch og jobbutvikling Tilretteleggingskompetanse i jobbsituasjon (fysisk, psykisk, sosialt) Kompetanse som håndterer av varierende motivasjon og funksjon Veiledningskompetanse (bruker, arbeidsgiver) Metodikk for jobbfastholdelse og karriereutvikling Kompetanse for tverrfaglig samarbeid

Stor mangel på kompetanse knyttet til Ordinært arbeidsliv som middel & mål Nytt kunnskapsfelt med mange svarte hull Støtteapparatet henger igjen i et avleggs skjermet opprustningsparadigme Svak kunnskap om hvordan ordinær arbeidsplass kan brukes for de med omfattende bistandsbehov Sterk tro på skjermet avklaring, trening og kvalifisering Lite kunnskap om proaktiv oppfølgingsmetodikk Mye brukerkompetanse, men lite kunnskap om tidlig-utplassering og metodisk bruk av ordinær arbeidsplass Stor mangel på kompetanse knyttet til metoder for bruken av ordinært arbeidsliv for de med store bistandsbehov ”rask utplassering, så trening, tilrettelegging, kvalifisering, jobbutvikling, jobbfastholdelse, karriereutvikling…” Antonsson (2005, 2006); Danermark (2009), Falkum (2012); Schafft & Spjelkavik (2006, 2010);Spjelkavik et al. (2011)

Profesjonsutdanningene må bidra til å utvikle: Et støtteapparat med inkluderingskompetanse Retter oppmerksomheten vekk fra problemer ”inni” brukeren og over på samspillet med arbeidsplass, arbeidsliv og arbeidsgiver. Vektlegger ansvar, metodekompetanse og kvalitet i støtteapparatet Senker barrierer gjennom kompetente jobbtilretteleggere som tar ansvaret for god jobb match, tilrettelegging og oppfølging av bruker og arbeidsgiver Er i tydelig samspill med tilretteleggingsordninger og økonomiske støtteordninger for bedrifter/arbeidsgivere Gir lav risiko for innlåsningseffekt og tiltakskarrierer for brukerne

Noen elementer i inkluderingskompetanse Metodikk for motivering og brukerinvolvering, interessekartlegging Arbeidsmarkedskunnskap, relasjonsbygging, arbeidsgivernettverk Jobbmatch, arbeidsplassanalyse Opplæring og tilrettelegging, jobbutvikling – fra praksisplass til ansettelse, veiledning av arbeidsgiver Veiledning for jobbfastholdelse, karriereutvikling, naturlig bistand Systemkunnskap og endringsarbeid, virkemidler, boveiledning, fritid med bistand - samhandlingsmetodikk, tverrfaglig samarbeid, individuell plan, tverrfaglig team, ressursgruppe, ansvarsgruppe, veiledning innen økonomi, helserelatert bistand