Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Behovs- og arbeidsevnevurdering

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Behovs- og arbeidsevnevurdering"— Utskrift av presentasjonen:

1 Behovs- og arbeidsevnevurdering
KVP-konferanse, Ålesund Behovs- og arbeidsevnevurdering

2 Bakgrunn I mange av kommunene har tilsyn avdekket følgende:
Søkers situasjon er ikke godt nok kartlagt ved søknad om KVP. Arbeidsevnevurdering brukes ikke systematisk verken som inntaksvilkår eller for å underbygge søknad om KVP. Det tilbys ikke tilfredsstillende individuell tilpasning som samsvarer med deltakerens behov. Brukermedvirkning er i liten grad dokumentert i sakene. Brukere som kan være aktuelle for KVP blir ikke fanget opp i tilstrekkelig grad. Hvilken rolle har behovs- og arbeidsevnevurdering i tilknytning til KVP?

3 Standarden for arbeidsrettet brukeroppfølging
Standarden gir oss oppfølgingsmetodikken i NAV. Denne skal benyttes i møte med alle brukerne som henvender seg til NAV med ønske om bistand for å komme i arbeid. Omfatter også brukere som kan ha rettigheter til deltakelse i Kvalifiseringsprogrammet.

4 NAV-lovens § 14a, 1.ledd «Alle som henvender seg til kontoret, og som ønsker bistand for å komme i arbeid har rett til å få vurdert sitt bistandsbehov. Brukere som har behov for mer omfattende vurdering av sitt bistandsbehov, har rett til å få en arbeidsevnevurdering. Bruker skal få en skriftlig vurdering av sine muligheter for å komme i arbeid hva slags arbeid som skal være målet behovet for bistand for å komme i arbeid om, og evt. hvor mye arbeidsevnen er nedsatt hvilken type bistand som kan være aktuell for brukeren.»

5 Brukermedvirkning Hvordan sikrer vi aktiv brukermedvirkning i arbeidet med behovs- og arbeidsevnevurdering? Samtale med bruker CV Jobbønsker Egenvurdering

6 Hensikten med behovsvurdering
Skal finne ut om det er samsvar eller avstand mellom brukers resurser og muligheter og kravene i arbeidslivet. Resultatet av vurderingen skal vise hvilken bistand bruker trenger. Tidligst mulig avdekke behov for bistand, og unngå unødig lange oppfølgingsløp. 2) Legger føringer for videre oppfølgingsløp. Innsatsbehovet?

7 Gjennomføre behovsvurdering
Standarden for arbeidsrettet brukeroppfølging - delprosess 5 Vi skal kartlegge brukers kompetanse og andre forhold som påvirker brukers muligheter for å komme i arbeid: Kartleggingsspørsmål CV Jobbønsker Sosiale forhold Helsemessige forhold Behov for tilrettelegging Annet? Jobbmatch NB! All kontakt med bruker må dokumenteres! Arena-oppgave: motta person, motta selvregistrert person og motta selvregistrert med bistandsbehov.) Dialog med bruker i kartleggingsfasen kan skje på initiativ fra bruker eller NAV-veileder Kartlegging, evt. annet: behov for tolk, informasjon fra evt. tidligere kontakt, osv.

8 Utfall av behovsvurdering:
Behov for arbeidsevne-vurdering Standard innsats Situasjons- bestemt innsats Etter fullstendig CV og kartlegging: hvilket arbeid er målet?, jobbmatch (vurder brukers mulighet til å komme i arbeid), bistand? (se individuelle muligheter og hindringer), godt nok avklart/behov AEV, type bistand: tiltak/virkemidler/aktiviteter. innsatsbehov settes: skaffe arbeid på egenhånd standard innsats: avtale om aktivitet, har utfordringer/avstand bruker og arbeidsliv/behov for tettere oppfølging situasjonsbestemt innsats: aktivitetsplan, uavklart boligsituasjon/helsesituasjon/andre sosiale forhold kan være behov for AEV oppfølgingsvedtak ved standard eller situasjonsbestemt innsats. Aktivitetsplan

9 Arbeidsevne Muligheter
Arbeidsevne forstår vi som brukers evne til å møte de krav som stilles i utførelsen av et arbeid, eller deltakelse i arbeidslivet. Individets muligheter og begrensninger Omgivelsenes krav og forventninger Muligheter Dette er kjerneoppgaven vår! Øke mulighetsrommet for å øke deltakelse og overgang til arbeid. Modellen illustrerer at den enkeltes arbeidsevne ligger i skjæringspunktet mellom egne muligheter og begrensninger og omgivelsenes krav og forventninger (f.eks arbeidsgivers stillingskrav/kompetansekrav, reiseavstand osv). Arbeidsevnen er altså ikke kun et resultat av individets begrensninger slik man ofte tradisjonelt har tenkt (f.eks diagnose). Målet med bistand vil være å utvide mulighetsrommet til den enkelte, det kan være ved å utvide den enkeltes muligheter (f.eks øke kompetanse) eller redusere begrensninger (f.eks tilby behandling), men også å redusere omgivelsenes krav og forventinger (f.eks endrede arbeidsoppgaver, tilrettelegging av arbeidsplass mv). 9

10 Hensikten med arbeidsevnevurdering
Gi grunnlag for å fastslå om arbeidsevnen er nedsatt eller ei, og hva som eventuelt er årsak til nedsatt arbeidsevne. Unngå omfattende bistandsløp. Sikre at reelle bistandsmottakere blir fanget opp. Skal gi en beskrivelse av: muligheter for arbeid, hva slags arbeid skal være målet, behov for bistand om, og evt. hvor mye arbeidsevnen er nedsatt, og hvilken type bistand som kan være aktuell for bruker Gi en felles struktur og systematikk.  NB! Individuell tilpasning. Standarden for arbeidsrettet brukeroppfølging delprosess 6 Alle punktene (a-e) skal beskrives i arbeidsevnevurderingen Det er en grunnleggende brukerrettet arbeidsmetodikk for et bredt spekter av brukere og anvendelsesområder, og det er derfor viktig å sikre en individuell tilpasning. En AEV må benyttes fleksibelt og tilpasses den enkelte bruker sin situasjon og sak, og man må ha klart for seg det mål bruker har på det tidspunkt AEV utarbeides. Metoden gir en felles struktur og systematikk som igjen skal sikre likebehandling og rettssikkerhet.

11 Egenvurdering Synliggjøre hvordan brukeren selv vurderer egne muligheter, og hvilke ønsker brukeren har med tanke på arbeid og aktivitet. Styrke brukerens forutsetninger for å vurdere egen arbeidsevne. Motivere til handling som fører til endring i egen situasjon rettet mot arbeid og aktivitet. Få fram individuelle muligheter. Avklare brukerens helhetlige bistandsbehov. Faktagrunnlag for utforming av ressursprofilen.

12 Faktabeskrivelse og skjønnsutøvelse
X Faktabeskrivelse og skjønnsutøvelse RETNINGSLINJER Individforhold Vekting og delvurdering Omgivelsesforhold Ressurser Hindringer Arbeidsliv (Ressurser og hindringer) Dagligliv Arbeidserfaring Faktabeskrivelse Vekting og vurdering av arbeidserfaring og arbeidsmuligheter Utdanning, kompetanse og ferdigheter Vekting og vurdering av utdanning, kompetanse og ferdigheter og arbeidsmuligheter Interesser og fritid Vekting og vurdering av interesser og fritid og arbeidsmuligheter Personlige muligheter og utfordringer Vekting og vurdering av personlige muligheter og utfordringer og arbeidsmuligheter Sosiale og materielle forhold Vekting og vurdering av sosiale og materielle forhold og arbeidsmuligheter Helse Vekting og vurdering av helse og arbeidsmuligheter Arbeidsevnevurdering (Konklusjon på RP) Skjønnsvurdering: Veileders samlede vurdering av om arbeidsevnen er nedsatt eller ikke, basert på delvurderingene, - der relevante individforhold er vektet og vurdert mot relevante arbeidslivs- og dagliglivsforhold Forenklinger i arbeidsevnevurderingen (publisert Navet ): Flere rapporter og revisjoner har vist at det er utfordrende å manøvrere seg i ressursprofilen i Arena. Av den grunn foreslår gruppen at veileder kun forholder seg til vurderingsboksen under hvert individforhold i Arena. Fakta beskrives og vurderes under «Vurdering». Metoden for kartlegging i Ressursprofilen blir som før, så en begynner alltid med brukers ressurser, så evt. hindringer, og vurderingen fra NAV kommer til sist. Fakta beskrivelser og skjønnsutøvelse i ressursprofil og arbeidsevnevurdering: Individforhold og omgivelsesforhold for å identifisere aktuelle problemområder og koble på rett aktivitet for løsning, gir AEV oss et verktøy for systematisering av faktagrunnlaget/Ved at vi får mulighet til å vurdere ulike sider av saken, uavhengig av hverandre før helhetsvurdering av saken kan vi lettere få synliggjort hvilke konkrete ressurser og hindringer bruker har med seg i prosessen med å skaffe seg arbeid. Dette kan hjelpe oss til å se potensielle, realistiske mål sammen med bruker, samtidig som vi får frem hvilke aktiviteter som er nødvendige for at bruker skal kunne nå målet. Ressursprofil: systematisk kartlegging og fremstilling av brukers ressurser og barrierer. Seks individforhold og to omgivelsesforhold belyses gjennom en fast struktur balansert fremstilling av brukers arbeidsevne. helhetlig vurdering av brukers evne til å møte krav i omgivelsesforholdene

13 Utfall etter behovs- og arbeidsevnevurdering
Behovsvurdering Arbeids- evne- vurdering Standard innsats Situasjons- bestemt innsats Spesielt tilpasset innsats Varig tilpasset innsats AEV gir fremdeles muligheter for fire utfall: Har vi avdekt at bruker kun trenger enkel eller kortvarig bistand, må vi unngå at bruker sendes inn i omfattende bistandsløp. (+fange opp de som er reelle bistandsmottakere). Konklusjon AEV vedtak § 14a hvilken bistand bruker har rett på fra NAV. NB! Rød tråd i oppfølgingsløpet. Etter innsatsbehov: veiledning om eventuelle ytelser, eksempelvis KVP. Aktivitetsplan

14 Spesielt tilpasset innsats  KVP?
Ved utfall spesielt tilpasset innsats: Sjekke ut hvilke alternativer som er tilgjengelige for bruker. Hvilke tiltak/virkemidler er aktuelle? Kan bruker ha rettigheter til økonomiske ytelser? Er bruker aktuell for deltakelse i Kvalifiseringsprogrammet?

15 Resultat (etter behovs- og arbeidsevnevurdering)
Søkers situasjon er godt kartlagt. Vi har identifisert brukers mål og individuelle behov for bistand. Dialogen med bruker har bidratt til aktiv brukermedvirkning, bl.a. dokumentert i egenvurdering. Tiltaksbruken kan lettere individuelt tilpasses, og blir dermed mer treffsikker. Unngår unødig lange oppfølgingsløp, og kan rette mer av innsatsen vår mot de med mer omfattende bistandsbehov. Vi har et godt grunnlag for å vurdere vilkår om vesentlig nedsatt arbeidsevne jf. Lov om sosiale tjenester i NAV § 29. 2) I tillegg til journalføring, notat 3) Gjennom god kartlegging av evt. gap mellom brukers ressurser og omgivelsenes krav. Samsvarer med deltakerens behov. 4) tiltak, trygderettigheter, KVP 5) Bruke AEV systematisk som inntaksvilkår og for å underbygge søknad om KVP.

16 Kjennetegn ved suksesshistorier - den gode matchen
Og bruker ser nye muligheter  Takk for oppmerksomheten! Arbeidstaker Føler at de har kontroll over og ansvar for eget liv Motivasjon, finner en jobb de ønsker og trives med Godt arbeidsmiljø - føler aksept og tillit Får veiledning ved behov Arbeidsgiver Arbeidsgiver får en medarbeider med kompetanse og ferdigheter som matcher deres behov Arbeidsgivere søker løsninger – ser muligheter Arbeidsgiver får nok informasjon slik at de kan ta ansvar for arbeidsforholdet Mulighet for fleksibilitet i arbeidsforholdet, f.eks. fleksibelt oppmøte, mulighet for pauser, fri til behandling osv. NAV Tid og tilgjengelighet til veiledning av arbeidstakerne og arbeidsgiverne ved behov Lytter til hva arbeidsgivers og arbeidstakers behov er! Kunnskap om muligheter – organisatoriske, sosiale og økonomiske Rask behandling av søknader om hjelpemidler/stønader Bidra til å få helsevesen/sosialetat raskt på banen ved behov


Laste ned ppt "Behovs- og arbeidsevnevurdering"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google