Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning Oslo, 1. juni 2011 Ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby, NOKUT
| 2 Høyere utdanning Fagskole- utdanning Antall studenter
| 3 Høyere utdanning 500 NOKUT-vedtak Fagskoleutdanning vedtak positive vedtak
NOKUTs oppgaver NOKUT • skal føre tilsyn med kvaliteten i HU og fagskoleutdanning • skal bistå institusjonene i deres utviklingsarbeid | 4
| 5 Hva er kvalitet i fagskoleutdanningen? • Studentene får den utdanningen de er lovet • Utdanningen er relevant for yrkeslivet Systemet er ikke kvalitet i seg selv
Hva mangler vi? Vi mangler tall på «alt» • Inntakskvalitet • Antall studenter • Andel deltidsstudenter • Strykprosent og karakterer • Gjennomstrømming • Kandidatundersøkelser | 6 ? ? ? ? ? ? ?
NOKUTs hjemmel til å innhente informasjon NOKUT-forskriften 1-10 (2): Institusjoner … skal legge forholdene til rette for at NOKUT skal kunne utføre oppgaver som følger av lov og forskrift NOKUT kan kreve nødvendige og relevante opplysninger … for å gjennomføre tilsynsoppgaver som følger av lov og forskrift | 7 §
Følger av manglende statistikk, for NOKUT • NOKUT kan ikke drive målrettet tilsyn • NOKUT kan ikke bistå skoler som har særlige utfordringer | 8
Følger av manglende statistikk, for skolene • Skolene kan ikke fremheve gode resultater • Skolene ser ikke like klart når de har et forbedringspotensial • Skolene vet ikke hvor de kan søke inspirasjon | 9
Takk for oppmerksomheten! | 10