Ja, takk – begge deler? Må operasjonssykepleiere ha en mastergrad for å bli kompetente operasjonssykepleiere? Noen aspekter knyttet til framtidig utdanning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Veiledning av studenter
Arbeidsglede! En analyse av fenomenet arbeidsglede slik det oppleves av operasjonssykepleiere. etw/sept./2007.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Velferdsteknologi og ergoterapi
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Kortform: Samspillsmeldingen
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Prosjektet Kommunal Utbredelse(KomUT) Norsk Helsenett SF
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Demokrati Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen Foto: Astrid Brennhagen
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.
PRESENTASJON UT AV TÅKA 2015 NASJONALT CANNABISNETTVERK NORGE (NCNN)
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Status 3+2 prosess farmasi
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
May Janne Botha Pedersen Avdelingssjef kirurgiske avdelinger Ringerike sykehus.
Kvalifikasjonsrammeverk
Mulighetene for en videreutdanning
Opptakskrav til master i pedagogikk
Det integrerte universitetssykehuset
Gjennomføring av tilsynet
Strategi for Nord universitet 2020
Studiedirektør Jan Atle Toska
Overordnet strategi SV-fakultetet
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Ja, takk – begge deler? Må operasjonssykepleiere ha en mastergrad for å bli kompetente operasjonssykepleiere? Noen aspekter knyttet til framtidig utdanning av operasjonssykepleiere Lokalgruppeledere og Lærernettverket NSFLOS 14. mars 2012 etw/NSFLOS/2012

Kort historikk Ca 1950 – ca 1990: Sykehusinterne utdanninger 1969 - 1970: NSFLOS – faggruppe under NSF 1986 NSF: Innstilling om videreutdanninger i klinisk sykepleie 1999 KUF: Rammeplan og forskrift for videreutdanning i anestesi-, operasjons-, intensiv-, barne- og kreftsykepleie Ca. 2000 - 2005 – formell overføring til høgskolene via Kunnskapsdepartementet 20?? – videreutdanningene ute - mastergrad i operasjonssykepleie etablert i hele landet etw/nfslos/2012

Styringsdokumenter Lovverk: Lov om helsepersonell (1999) Lov om spesialisthelsetjenesten (1999) Lov om pasientrettigheter (1999) Lov om Universiteter og høgskoler (2005) Yrkesetiske retningslinjer / ICNs etiske regler (2011) Rammeplaner (1999 – 2005) Fagplaner / Undervisningsplaner etw/nfslos/2012

Kvalitetsreformen (høsten 2003) NOKUT opprettes (uavhengig statlig organ) Skal bl.a. er å føre tilsyn med faglig kvalitet på den enkelte utdanning gjennom systemer for vurdering Kvaliteten på utdanning og forskning skal bli bedre Kvalitetssikringssystemer, rammeverk - læringsutbytter Intensiteten på utdanningen skal økes Bedre utnyttelse av studieåret, forpliktende studieplaner og bedre veiledning. Progresjon belønnes. Internasjonaliseringsgraden skal økes etw/nfslos/2012

Internasjonalisering St. meld. nr. 14 - 2008 – 2009 Bologna prosessen og – erklæringen ( etablert i 1999): Bl.a. felles europeisk gradssystem basert på lik uttelling i ECTS (European Credit Transfer System) Bachelor / master / PhD Økt grad av studentutveksling – kompatible og internasjonale studieprogrammer (Europa) Muligheter for utveksling av pedagogisk / faglig personale etw/nfslos/2012

St.meld. Nr. 13 (2012) Utdanning for velferd «Befolkningens behov for tjenester og tjenestenes behov for kompetanse danner utgangpunktet for forslagene som fremmes i meldingen.» Samarbeid / samspill Tverrprofesjonalitet / felles læringsarenaer Endring av utdanninger i helsesektoren Ikke primært forlenge, men endre innhold i tråd med samfunnets behov Bygge utdanningene i gradssystemet (videreutdanninger) Konsekvenser? Korte ned på noe til fordel for annet? F.eks.: Praksisstudier kortes til fordel for vitenskapsteori og metodelære? Masterstudier på sikt for alle? etw/nfslos/2012

Samfunns«mandat» Kompetanse: Hensikten er: Tilføre samfunnet og helsevesenet den påkrevde spesialistkompetansen i operasjonssykepleie til pasienter som gjennomgår kirurgisk undersøkelse og/eller behandling Hensikten er: Å utdanne velkvalifiserte yrkesutøvere som kan utøve operasjonssykepleie til pasienter og ivareta deres pårørende i et høyteknologisk miljø. Å gi yrkesutøver fullgod kompetanse og kvalifisere for yrkestittel operasjonssykepleier At utøvelsen skal være i samsvar med helselovgivingens krav til yrkesutøvelse og fagets kunnskaper og verdier etw/nfslos/2012

forts. Behov for kompetanse i helseforetakene: Status: Ses i sammenheng med kirurgisk virksomhet; tilbud og etterspørsel utvidede muligheter for behandling / endring økende volum / antall kirurgiske inngrep – behandlinger Økonomiske hensyn? Status: Etterspurt kompetanse Foreløpig relativt bra dekning av operasjonssykepleiekompetanse, (mulig med unntak av Nord Norge) Utdanningsvolum og -frekvens Alderssammensetning etw/nfslos/2012

Videreutdanning / nå Krav til kompetanse: Læringsutbytter Målgruppe Spesifikke krav til kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse (tidl. holdninger) Læringsutbytter Tilnærmet de tidligere mål for utdanning / etter endt videreutdanning: funksjonsdyktighet på generalistnivå Målgruppe Sykepleiere med 1 – 2 års klinisk yrkesutøvelse som sykepleiere etw/nfslos/2012

Innebærer bl.a. Solide basiskunnskaper i alle emner, f.eks. Generell sykepleie, operasjonssykepleie, forskning, samfunnsvitenskapelig emner, kirurgisk behandling mv.. Opparbeidede generelle ferdigheter, f.eks. leiring, preoperativ huddesinfeksjon, instrumentering, steril avdekking mv.. Etisk og faglig baserte holdninger, f.eks. Pasienten som mål for operasjonssykepleie, faglig forsvarlighet mv.. etw/nfslos/2012

forts. Implisitt i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse (holdninger): kunne arbeide kunnskapsbasert; dvs. Være faglig oppdatert – nyeste kunnskap – forskningsbasert kunnskap som utgangspunkt for faglig utvikling Implementere nyeste / beste kunnskap i praktisk utøvelse Kunne argumentere kunnskapsbasert Kunne være konstruktiv kritisk til egen praksis og se konsekvenser av egen praksis – både for pasient og samfunn etw/nfslos/2012

Mastergrad Eksempel: masterstudium i klinisk sykepleievitenskap (HIOA, 2011 – 2012): Antatt forskjell på sykepleier med videreutdanning og sykepleier med master i klinisk sykepleievitenskap: Videreutdanning: gir sykepleier en handlingskompetanse innenfor et spesialisert klinisk område Master: gir sykepleier en faglig fordypning innenfor sykepleiens kunnskapsområde med vekt på vitenskapelig tenkning, forskning og forskningsmetode Master gir sykepleieren kvalifikasjoner til å initiere, igangsette og drive egne forskningsprosjekter i praksis Master gir større formell uttelling i studiepoeng og kvalifiserer for doktorgradsstudier etw/nfslos/2012

Viktige aspekter Sett fra operasjonsavdelingers ståsted: Hovedfunksjon - pasientbehandling Fokus økonomi, drift og effektivitet Herunder også personalpolitikk og lønnspolitikk Har behov for kompetente operasjonssykepleiere som kan ivareta pasienter peroperativt Vil ha «arbeidsfolk som trives med å stå distansen ut»? etw/nfslos/2012

Spørsmål Hvordan vil krav til operasjonssykepleierkompetanse endre seg? Bør alle eller noen ha mastergradsnivå? Og hvordan evt. skille på kompetanser? Hvilke arbeidsoppgaver til hvilke nivåer? «Trenger man en master for å kunne argumentere+» Tiltak for tilførsel av annen relatert kompetanse («teknikere»)? Hvilke helhetlige økonomiske vurderinger er implisitte? Samme lønnsnivå for ulik kompetanse? Hvilke krav stilles til veiledningsressurser? Kompetanse og lønn? etw/nfslos/2012

Viktige aspekter Sett fra studenters ståsted: Egen / personlig begrunnelse for videre utdanning / kompetanseheving etter endt grunnutdanning / bachelorgrad Tilfreds med en yrkestittel og en jobb? Vil ha maks uttelling for innsats i utdanningssystemet Herunder muligheter for videre bygging av kompetanse Vil ha fleksibilitet med henblikk på arbeidsmarkedet nasjonalt og internasjonalt Videre: Vil ha anerkjennelse og respekt for ervervet kompetanse og status som likeverdige medlemmer i det kirurgiske team etw/nfslos/2012

Spørsmål Tilsvarende viktige aspekter Personlig tilfreds med realkompetanse og annet arbeidsområde? Hvordan ulike ambisjonsnivåer? Fleksibilitet på arbeidsmarkedet – nasjonalt og internasjonalt Status – endret med master? etw/nfslos/2012

Viktige aspekter Sett fra utdanningsinstitusjoners ståsted: Utdanningspolitiske vedtak og føringer Bl.a. sammenslåinger og fusjoner mellom etablerte universiteter og høgskoler, universitetssatsinger Bologna erklæringen Videreutdanninger eksisterer ikke i utdanningssystemene Økonomiske hensyn Bedre uttelling økonomisk for masterkandidater enn for spesialsykepleiere Norge – en del av verden… Kompatibilitet og utveksling etw/nfslos/2012

Spørsmål Hvordan bygge kompetanse hos undervisnings- og veiledningspersonale? Er det behov for overgangsordninger inntil masternivået er fullt ut etablert? Hvilke alternative utdanningsforløp gir de beste kompetansene helhetlig sett? etw/nfslos/2012

Ja takk, begge deler? Oppsummering: Politisk og utdanningspolitisk bestemt masterkompetanse er framtiden Faglig og personlig vil masterkompetanse gir uttelling I overgangsfaser må yrkesutøvere på ulike nivå ivaretas og gis muligheter for trivsel, faglig vekst og arbeidsglede etw/nfslos/2012

Takk for oppmerksomheten og lykke til! Veien videre Utfordringer Hvilke «modeller» i masterstudiene Når Hvilke «overgangsordninger» Hvilke endelige «punktum» Takk for oppmerksomheten og lykke til! etw/nfslos/2012