Hvordan skrive en god søknad om eksterne midler?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
Veiledning av elever / lærlinger
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Nærings-ph.d. Haugesund, august Hva er Nærings-ph.d?  En ordning der NFR gir støtte til en bedrift som har en ansatt som ønsker å ta en doktorgrad.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2011 Kommunikasjonsavdelingen.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Anna-Lena Østern, NTNU Hamarseminaret.
Forskningsrådet ved Kulturhistorisk museum Presentasjon på allmøte
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Hvordan sikre bedre samspill mellom næringslivet og universiteter/høgskoler i distriktene? v/ Adm. direktør Terje Gloppen Fabelaktiv.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2015 Seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Håvar Brendryen, Stipendiat, Psykologisk institutt Wikipediaprosjektet 2. seminar – 6. okt
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Søknadsrunde Oktober 2005 Forskningsbasert kompetansemegling.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Tjenesteyting, handel og logistikk - Puls Hvordan få frem gode prosjekter - søknadsprosessen og vurderingskriteriene Ulf Henriksen og Trond Knudsen 30.
SFF-IV Budsjettering og finansiering Presentasjon ved SFF-informasjonsmøte 2. juni 2015 Rune R. Schjølberg, Norges forskningsråd.
Reach for Change Impact Coffee 27. mai Reach for Change – kort oppsummert 2 Hvem er Reach for Change? –Stiftelse som støtter sosiale entreprenører.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Investerer i Fremtidens internett Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT - VERDIKT.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Foreløpige prioriteringer for 2018 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Knut Liestøl Programstyreleder
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Vitenskapelig kvalitet og samfunnsnytte
Bør forskningsstyrke telle?
Hva kan BIA-Nettverk INDO bidra med for din bedrift?
Forskningsstøtte ved UBA
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
SØKNAD OM OPPTAK Utdanningskrav (PhD kandidaten er formelt kvalifisert) Ansettelsesforhold og finansiering (PhD kandidaten ansatt og finansiert i 3 år.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan skrive en god søknad om eksterne midler? Lena C Endresen, UiO

Forskningspolitiske rammer Økt krav til ekstern finansiering Mer tverrfaglighet, krav til relevans Forskningen skal gi samfunnet løsninger på ’grand challenges’ – tematiske satsinger Krav om (internasjonalt) samarbeid Krav om prioriteringer, ledelse Finansiering av ’excellence’ (SFF, SFI, FME, ERC) Mer krav til effektivitet Mer krav til åpenhet Tendens til å samkjøre norske forskningsprioriteringer (og evalueringskriterier), med EU …..Og: Vi måles på nye måter, og med større konsekvenser, vi må konkurrere mer om midler Hardere konkurranse: Det er etablert flere støtteordninger fra UiOs side for å delta i konkurransen: PES-midler, støtte til søknadsprosess SFF, FP7/ERC, Toppforskningstøtte til de som lykkes med SFF, SFI, FME, ERC – permanent refordeling Samfunnsutfordringene: Over 50 % av UiO s søknader til NFR går til FRIPRO (ca. 10% innvilgelse) Vi måles: Først og fremst for RBO i tildelingene fra KD til universitetene, men også for –Rangeringer, og for –Ledelsesinformasjon: Hva er god informasjon, gode data og indikatorer for å lede et universitet, et universitetsinstitutt? Eksternt finansierte prosjekter er en av indikatorene som brukes For SV-fakultetet ved UiO utgjør den resultatbaserte tildelingen 1/3 av vår årlige bevilgning fra KD

Oppsummert 1. samarbeid på tvers av organisasjoner, og større prosjekter – heller enn prosjekter med utgangspunkt i enkeltpersoner eller -grupper 2. vekt på relevans og Nytte, tematiske satsinger – heller enn «frie» prosjekter

Hvorfor søke ekstern finansiering? Pengene – aktiviteten kan økes Faglig utvikling. Formulere gode problemstillinger - Hva er viktig nå og hvorfor? Rekruttering Utvikle nettverk Planlegge framtidig forskning Kvalitetssikring gjennom konkurranse Anerkjennelse Være til nytte (noen vil bruke resultatene) Forsterke prioriteringer (UiOs policy for Eksternt Finansierte Prosjekter: Alle aktiviteter som er helt eller delvis finansiert av eksterne kilder skal være av faglig interesse og styrke evnen til å utføre primæroppgavene ved instituttet)

De tre viktigste tingene når du skal skrive en god prosjektsøknad Les utlysningen og svar på den http://www.forskningsradet.no/no/Finn_utlysninger/1173268235938 2. Bruk samarbeid og bruk tid 3. Tenk som en evaluator: Hvem skriver du for?: Kanskje en eller to i panelet er ekspert på ditt felt, resten er ikke. De leser bunker av søknader. Se på din som et salgsfremstøt. Pirr interessen slik at panelet vil lese mer enn abstraktet. Leser de bare abstraktet må de få med seg at prosjektet både er banebrytende og gjennomførbart. Forskning underlegges fagfellevurdering mange ganger ... Disputas Tidsskriftsartikler/bokmanus Vitenskapelige stillinger - ansettelser, opprykk Evalueringer av institusjoner og disipliner Priser Søknadsevaluering

Tenk som en evaluator! Et travelt menneske som kanskje ikke er ekspert på ditt felt Skal vurdere forskning som ikke er gjennomført Støtter seg på bestemte kriterier Vitenskapelig kvalitet Prosjektleder og prosjektgruppen Gjennomførbarhet Nasjonalt samarbeid Internasjonalt samarbeid Formidling og kommunikasjon Relevans ifht utlysningen Etikk, miljø, kjønn

Evalueringskriterier Forskerprosjekt NFR: 1. Vitenskapelig kvalitet Originalitet i form av faglig fornyelse og/eller utvikling av ny kunnskap: hvordan vil prosjektet bidra til feltet Dokumentert kunnskap om forskningsfronten Om problemstillinger, hypoteser og målformuleringerer klare og avgrenset ifht mål og prosjektplan Soliditet knyttet til teoretisk tilnærming, operasjonalisering og begrunnelser for metodevalg Prosjektets faglige realisme Prosjektets faglige realisme Faglig bredde med hensyn til flere- og tverrfaglig tilnærming der dette er relevant

Kompetanse og erfaring innenfor forskningsfeltet Tidligere publisering Evalueringskriterier Forskerprosjekt NFR: 2. Prosjektleder og prosjektgruppen (tidl. ”Prosjektledelse, forskningsmiljø”) Prosjektledelse Kompetanse og erfaring innenfor forskningsfeltet Tidligere publisering Erfaring med samarbeidsprosjekter nasjonalt / internasjonalt Erfaring i veiledning av stipendiater og yngre forskere I hvilken grad prosjektleder og –gruppen er del av et forskningsmiljø som har kompetanse og ressurser som kan bidra til at prosjektet blir vellykket Prosjektets faglige realisme Faglig bredde med hensyn til flere- og tverrfaglig tilnærming der dette er relevant

Evalueringskriterier Forskerprosjekt NFR 3. Gjennomførbarhet Fremstår prosjektet som gjennomførbart ut fra: Budsjett og ressursinnsats Prosjektgjennomføringsplan inklusiv milepæler (’milestones’: viktige hendelser) og leveranser (’deliverables’: hva som fysisk leveres) => framdriftsplan

Evalueringskriterier Forskerprosjekt NFR 4. Nasjonalt og 5 Evalueringskriterier Forskerprosjekt NFR 4 . Nasjonalt og 5. Internasjonalt samarbeid Nasjonalt: vurderes ifht i hvilken grad prosjektet utnytter nasjonal forskningskompetanse og fremmer nasjonal nettverksbygging Internasjonalt: vurderes ifht omfang og kvalitet av det internasjonale samarbeidet i prosjektet

Planer for vitenskapelig publisering, formidling, kommunikasjon Evalueringskriterier Forskerprosjekt NFR 6. Formidling og kommunikasjon Planer for vitenskapelig publisering, formidling, kommunikasjon Planer for populærvitenskapelig formidling Planer for hvordan brukere (næringsliv, samfunnsliv, forvaltning) skal involveres / medvirke, og kan dra nytte av prosjektet HUSK: målgrupper og formidlingsformer – hvilke kanaler og tiltak planlegges brukt HUSK: målgrupper og formidlingsformer

Evalueringskriterier EU (7RP) For samarbeidsprosjekter: Scientific / technological excellence Implementation (and management) Impact (dissemination and use of project results) For ERC-prosjekter: Principal Investigator (Quality of research track-record, Intellectual capacity and creativity) Research project (Ground-breaking nature of the research, Potential impact, Methodology, High-gain/High-risk balance)

Prosjektets styrker Orginal idé bygget på eksisterende kunnskap (basert på litteraturen/forskningsfronten – vær oppdatert) Publikasjoner (deltakernes CV), erfaring fra feltet, konkrete samarbeid med gode navn Bruk av etablerte metoder på en ny måte, eller nye innovative metoder. Begrunnet med: Hvorfor og hvordan er de valgte metodene de beste? Poengter svakheter med andre metoder og hvordan valgte metodene vil gi de beste resultatene Prosjektet gir ringvirkninger utover selve prosjektet (‘impact’)

Hvordan etablere samarbeid? Bruk veileders, eget eller andres kontaktnett. Ev. ring/mail til en du kunne tenke deg å være hos en periode De fleste vil samarbeide med noen som kommer med egne penger Inviter deg selv på besøk til å gi seminar Mobilitetsstipend: Du trenger en personlig og positiv invitasjon hvor samarbeidspartner trekker frem viktigheten av samarbeidet http://www.forskningsradet.no/prognett-internasjonale-stipend/Om_Internasjonale_stipend_IS/1224529255788

Husk Formuler klar, kort og forståelig problemstilling Alt som står i søknaden må bygge opp mot problemstillingen(e) Omfanget må stå i forhold til tid og ressurser Skrivefeil og siteringsfeil er ikke bra Skap lyst til å finansiere prosjektet! ERC – undersøk hvem som sitter / faglig profil i panelet ’ditt’ Hvis du vil at de skal skrive i sin rapport at søknaden din er innovativ og enestående, må du i alle fall passe på å skrive det selv i søknaden, sier Fjell. Han kan peke på flere formuleringer i egen søknad som han fant igjen i evaluatorenes innstillinger. - Det tar tid å skrive en god søknad, og man bør legge mye arbeid i den. Les søknadsveiledningen nøye og bruk gjerne ord herfra. Det er viktig å formulere en klar, kort og enkel problemstilling.

Tips Få kollegaer og utenforstående til å lese søknaden din. Faller de av etter få avsnitt ? Bruk gjerne ord fra utlysningen / søknadsveiledningen Alt som kan gjøre vurderingen enklere er velkomment: Skriv i søknaden hva du vil evaluator skal skrive i sin rapport ….ta med MA-studenter i prosjektet?

Hvordan tilrettelegge for god søknadsutvikling? Dedikerte ressurser en stor fordel Gode verktøy (budsjettmal etc.) og rutiner Samarbeid og deling av kompetanse Avklaring av ansvar og arbeidsoppgaver i søknadsutviklingen God kontakt med ledelsen ved enheten

Oppsummert Søknadsutvikling er en egen sjanger, men trenger ikke være bortkastet selv om man ikke får midler Les utlysningsteksten! Bruk samarbeid og bruk tid: Gå ikke alene! Instituttledelse Fagfeller Administrasjon Tenk som en evaluator! Relevans og språk ifht utlysningen Fengende tekst, forståelig språk, konkrete mål Gjennomførbarhet

Gjennomføringsplan Plan over hva du planlegger å gjøre/oppnå når. Hvilke resultater skal du oppnå? Og når? Alle resultatene skal som mål besvare problemstillingene, men bør også kunne publiseres alene. Leveranse ‘Deliverable’: hva som leveres (fysisk) An end result to a step of work. It must have been clearly defined and someone else must be able to use it without calling on the person who made it. Milepæl ‘Milestone’: viktig hendelse, merkedag A milestone is a scheduled event signifying the completion of a major deliverable or a set of related deliverables