MANGFOLD I HVERDAGEN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Fra ord til liv Mars 2011.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
5 Kultur.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Matematikklek i Solsletta barnehage
Stenrød Barnehage i Halden
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Historien om Lebara • Etablert 2001 • Ledende på mobilsamtaler til utlandet, selger mobiltelefoni og telekort • Sterk vekst – betydelig kundebase • Bred.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Språk og sosialisering
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Mangfold og fellesskap
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Tekst, språk og kommunikasjon
Essay er en skriftlig sjanger.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Tekster om tro og livssyn
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Kjell Erik Øie Statssekretær
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hva er viktig for elevers læring?
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
Livssynshumanismen.
Kompetanse for mangfold
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Livssynshumanismen.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Livssynshumanismen.
Hva har vi gjort i oktober?
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
Danning og voksenrollen i barnehagen
Foreldremøte Odderøya barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

MANGFOLD I HVERDAGEN

Starten på prosjektet Fylkesmannen Mars 2006 Bevilget kr. 50 000 Fulgt opp med kr. 115 000 for avslutning av prosjektet

SKAL, SKAL IKKE Gi barn og unge etisk, kulturell og sosial kompetanse der de er Pådriver og inspirator for målrettet lokalt utviklingsarbeid i barnehage, skole og lokalsamfunn Utvikling/prosess – fortsetter etter prosjektperioden

Det flerkulturelle møte Vårt hovedtema er: Det flerkulturelle møte Det flerkulturelle møtet Våre liv vil i sterkere grad preges av møter med mennesker med ulik erfaring og forskjellig bakgrunn Å kunne møte- og leve sammen med – mennesker som tenker helt ulikt oss selv, er en avgjørende kompetanse for selve livet. Våre liv vil i sterkere grad preges av møter med mennesker med ulik erfaringer og forskjellige bakgrunner. Å kunne møte - og leve sammen med - mennesker som tenker helt ulikt oss selv, er en avgjørende kompetanse for selve livet.

Deltakere i prosjektet fra Vest-Agder Heddeland barnehage – Marnardal kommune Hestehaven barnehage – Lindesnes kommune Kvisla barnehage – Mandal kommune Skinsnesheia barnehage – Mandal kommune

Mål Heddeland: Synliggjøring av språklig og kulturelt mangfold Hestehaven: Inkluderende fellesskap og identitet Kvisla: Foreldremedvirkning – med hovedvekt på tospråklige foreldre Skinsnesheia: Det flerkulturelle møtet

Flerkulturell forståelse Arbeider mot Flerkulturell forståelse Kommunikasjon - foresatte Synliggjøring - barn Kompetanse - personalet

Kommunikasjon - foresatte Muntlig og skriftlig kontakt Flerspråklig assistent som tolk Bruk av bilder – dags rapport

Synliggjøring - barn Sang, tøyseord, tellinger på ulike språk Kulturutstilling Bruk av bokstaver – navnemerking Identitetspermer Språkgruppe Bruk av bilder Lese eventyr ”Hæ, den musikken var rar” (samisk joik) – gutt 5 år ”Denne musikken har vi i bilen (afgansk musikk) – jente 5 år ”Emmmm – det lukter godt. Sånn lukter det hjemme – jente 5 år

Kompetanse - personalet Holdninger og verdier – endring hos personalet Felles mentor Praksisfortellinger og refleksjonsnotat Bilder som dokumentasjon Felles kurs (mat, tromme, religion/livssyn) Stilling: Rådgiver, Høgskolen i Vestfold Utdanning: Førskolelærerutdanning, fordypning i Migrasjonspedagogikk 1 og Flerkulturelt arbeid i barnehage og skole 2 Målfrid Bleka Refleksjonsnotat fra: Tema: Gjort: Lært: Lurt:

Praksisfortelling Ei jente med flerkulturelle røtter sitter på plassen sin i graderoben. En gutt kommer fram til hennes plass og peker på navnet hennes. ”Hva er det som står der?” Jenta snur seg opp mot navnet sitt, og sier litt sjenert og stolt: ”Det er navnet mitt.” ”Å ja….,” sier gutten undrende og studerer navnet. Så går han videre.

Refleksjonsnotat Refleksjonsnotat fra: Tema: Bruk av bokstaver – navnemerking. Gjort: Lært: Lurt: På kurvene i garderoben får alle barn skrevet sitt navn på norsk og sitt morsmål Synliggjøring av ulike skriftspråk. Skaper identitetsfølelse (stolthet) Refleksjon i personalet om viktigheten av betydningen for det enkelte barn om tilhørighet og stolthet over sin egen identitet. SE og LYTTE til barna.

Hvordan dokumentere Lage en dvd – idfokus AS ved Dag Inge Dahl Et arbeidsverktøy for voksne som arbeider med barn og unge Ferdig høsten 2008

Til slutt……… …..se utstillingen vår! Prosjektet vårt gjennom…. ……….uttrykk, ord og bilder!