MANGFOLD I HVERDAGEN
Starten på prosjektet Fylkesmannen Mars 2006 Bevilget kr. 50 000 Fulgt opp med kr. 115 000 for avslutning av prosjektet
SKAL, SKAL IKKE Gi barn og unge etisk, kulturell og sosial kompetanse der de er Pådriver og inspirator for målrettet lokalt utviklingsarbeid i barnehage, skole og lokalsamfunn Utvikling/prosess – fortsetter etter prosjektperioden
Det flerkulturelle møte Vårt hovedtema er: Det flerkulturelle møte Det flerkulturelle møtet Våre liv vil i sterkere grad preges av møter med mennesker med ulik erfaring og forskjellig bakgrunn Å kunne møte- og leve sammen med – mennesker som tenker helt ulikt oss selv, er en avgjørende kompetanse for selve livet. Våre liv vil i sterkere grad preges av møter med mennesker med ulik erfaringer og forskjellige bakgrunner. Å kunne møte - og leve sammen med - mennesker som tenker helt ulikt oss selv, er en avgjørende kompetanse for selve livet.
Deltakere i prosjektet fra Vest-Agder Heddeland barnehage – Marnardal kommune Hestehaven barnehage – Lindesnes kommune Kvisla barnehage – Mandal kommune Skinsnesheia barnehage – Mandal kommune
Mål Heddeland: Synliggjøring av språklig og kulturelt mangfold Hestehaven: Inkluderende fellesskap og identitet Kvisla: Foreldremedvirkning – med hovedvekt på tospråklige foreldre Skinsnesheia: Det flerkulturelle møtet
Flerkulturell forståelse Arbeider mot Flerkulturell forståelse Kommunikasjon - foresatte Synliggjøring - barn Kompetanse - personalet
Kommunikasjon - foresatte Muntlig og skriftlig kontakt Flerspråklig assistent som tolk Bruk av bilder – dags rapport
Synliggjøring - barn Sang, tøyseord, tellinger på ulike språk Kulturutstilling Bruk av bokstaver – navnemerking Identitetspermer Språkgruppe Bruk av bilder Lese eventyr ”Hæ, den musikken var rar” (samisk joik) – gutt 5 år ”Denne musikken har vi i bilen (afgansk musikk) – jente 5 år ”Emmmm – det lukter godt. Sånn lukter det hjemme – jente 5 år
Kompetanse - personalet Holdninger og verdier – endring hos personalet Felles mentor Praksisfortellinger og refleksjonsnotat Bilder som dokumentasjon Felles kurs (mat, tromme, religion/livssyn) Stilling: Rådgiver, Høgskolen i Vestfold Utdanning: Førskolelærerutdanning, fordypning i Migrasjonspedagogikk 1 og Flerkulturelt arbeid i barnehage og skole 2 Målfrid Bleka Refleksjonsnotat fra: Tema: Gjort: Lært: Lurt:
Praksisfortelling Ei jente med flerkulturelle røtter sitter på plassen sin i graderoben. En gutt kommer fram til hennes plass og peker på navnet hennes. ”Hva er det som står der?” Jenta snur seg opp mot navnet sitt, og sier litt sjenert og stolt: ”Det er navnet mitt.” ”Å ja….,” sier gutten undrende og studerer navnet. Så går han videre.
Refleksjonsnotat Refleksjonsnotat fra: Tema: Bruk av bokstaver – navnemerking. Gjort: Lært: Lurt: På kurvene i garderoben får alle barn skrevet sitt navn på norsk og sitt morsmål Synliggjøring av ulike skriftspråk. Skaper identitetsfølelse (stolthet) Refleksjon i personalet om viktigheten av betydningen for det enkelte barn om tilhørighet og stolthet over sin egen identitet. SE og LYTTE til barna.
Hvordan dokumentere Lage en dvd – idfokus AS ved Dag Inge Dahl Et arbeidsverktøy for voksne som arbeider med barn og unge Ferdig høsten 2008
Til slutt……… …..se utstillingen vår! Prosjektet vårt gjennom…. ……….uttrykk, ord og bilder!