Den norske olje- og gassklyngen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 ”Peak oil” - i et økonomisk perspektiv Presentasjon i Polyteknisk forening 21. mars 2006 Knut Einar Rosendahl Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå.
Advertisements

Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
RENT VANN. REN FREMTID.. Klyngens mål På lang sikt: Utvikling av en midtnorsk vannteknologiklynge som oppnår økt konkurransekraft og posisjon i et globalt.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Statssekretær Anita Utseth, OED. SINTEF-seminar 13. mars 2007, Oslo
En kunnskapsbasert bygg-, anlegg og eiendomsnæring
Møte i Råd for samarbeid med arbeidslivet for UiA og HiT, 4. juni2013
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Even Mengshoel Evenstad Skog- og trenæringen er en av bærebjelkene i næringslivet i Innlandet. Verdiskapingsanalysen utført av Norsk institutt.
MENON Business Economics Et kunnskapsbasert Norge: Tittel Navn Handelshøyskolen BI Møte for styringsgruppen NHD, Erik W. Jakobsen.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
En vekstkraftig nasjonal næringsklynge rustet til omstilling? Arild Hervik og Oddmund Oterhals Presentasjon for Maritim Bransjeforening 26. april 2007,
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Vestlandet mot resten av landet. Samarbeid eller rivalisering ?
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Norge - en økonomisk stormakt med energi og kapital
Næringslivets bistandskonferanse 2010, Oslo 10. febr. ”Megastore investeringers betydning for økonomisk og sosial utvikling – eksempel Angola” V/ Jon Vea,
Nasjonalt perspektiv Næringsperspektiv ansatte Investerings -marked: 110 mrd Driftsmarked : 55 mrd Faktisk eksport: 55 mrd 2003 → 2007:  Oljepris:
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Energirådet Internasjonalisering av energibransjen 25. februar: Arbeidsgruppe nedsatt av Energirådet på Olje- og energiministerens initiativ:
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Et verdiskapende Norge Teori, metode og resultater
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Hva gjør vi med alle pengene? Selv med avtakende oljeutvinning vokser Fondet raskt, men hvordan prioriterer vi? Øystein Noreng Partnerforum BI 12. februar.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
Regional FoU-strategi for Oslo og Akershus Ås 13. oktober 2010.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
En kunnskapsbasert havfiskenæring
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Energipolitikk Utfordringer for framtida
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
NTNU Eksperter i Team Gullfakslandsbyen 2008
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
Sist oppdatert november 2013.
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
– Industriutvikling i Haugesundregionen Jan Johannesen Informasjonsmøte, 05. September 08
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Tom Knudsen Regiondirektør NHO Hordaland
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Ivar Pettersen, ECON Analyse Prosjektpartnere: Nor Cargo Thermo AS
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Sunn og klimavennlig nedkjøling av norsk oljeøkonomi
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Nøkkeltall Vestlandet 2018
Utskrift av presentasjonen:

Den norske olje- og gassklyngen Forelesning 06.06.01 Martin Vikesland Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

1: Hva inngår i den norske olje- og gassklyngen? 2: Status og utvikling for olje- og gassklyngen1988-1999 3: Hvor sterk er den norske olje- og gassklyngen? 4: Fremtidsutsikter: Internasjonalisering, omstilling eller forvitring Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

1: Hva inngår i den norske olje- og gassklyngen? 2: Status og utvikling for olje- og gassklyngen1988-1999 3: Hvor sterk er den norske olje- og gassklyngen? 4: Fremtidsutsikter: Internasjonalisering, omstilling eller forvitring Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Olje- og gassaktiviteter deles i to hovedgrupper: oppstrøms- og nedstrømsaktiviteter Olje og gass distribusjon Raffinering Utvinning Leting Utbygging Feltutvikling Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Verdisystemet i den norske olje- og gassklyngen Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

1: Hva inngår i den norske olje- og gassklyngen? 2: Status og utvikling for olje- og gassklyngen1988-1999 3: Hvor sterk er den norske olje- og gassklyngen? 4: Fremtidsutsikter: Internasjonalisering, omstilling eller forvitring Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Den utvidede diamantmodellen MIKROØKONOMISKE NÆRINGSOMGIVELSER OPPGRADERINGSMEKANISMER VERDISKAPING Konkurranse- forhold Innovasjonspress Verdiskaping - Kapitalavkastning - Lønn - Skatt Faktor- forhold Markeds- forhold Komplementariteter koblinger Kunnskaps- eksternaliteter Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Status for olje- og gassklyngen Operatører er fremdeles de dominerende aktørene i olje- og gassklyngen Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Oljeselskapene står for 65% av verdiskaping i olje- og gassklyngen Nedstrømsselskaper: 4 mrd (6%) Leverandører: 18 mrd (29%) Operatører: 40 mrd (65%) Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Status for olje- og gassklyngen Operatører er fremdeles de dominerende aktørene i olje- og gassklyngen Men... - Offshoreleverandørene vokser raskere - Og det er disse selskapene som sysselsetter flest Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Leverandørindustrien har økt verdiskaping med over 200%siden 1988 Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Sysselsatte innen leverandørindustrien utgjør 60% Nedstrømsselskaper: 2.900 (5%) Operatører: 22.000 (35%) Leverandører: 38.000 (60%) Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Status for olje- og gassklyngen Operatører er fremdeles de dominerende aktørene i olje- og gassklyngen Men... - Offshoreleverandørene vokser raskere - Og det er disse selskapene som sysselsetter flest Utstyrsleverandører har hatt den kraftigste og mest jevne veksten siste 10 år Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Utstyrsleverandører har hatt den sterkeste omsetningsveksten Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Status for olje- og gassklyngen Operatører er fremdeles de dominerende aktørene i olje- og gassklyngen Men... - Offshoreleverandørene vokser raskere - Og det er disse selskapene som sysselsetter flest Utstyrsleverandører har hatt den kraftigste og mest jevne veksten siste 10 år Rogaland og Oslo er dominerende i det nasjonale bildet... Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Rogaland og Oslo er de to klare tyngdepunktene i olje- og gassklyngen Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Status for olje- og gassklyngen Operatører er fremdeles de dominerende aktørene i olje- og gassklyngen Men... - Offshoreleverandørene vokser raskere - Og det er disse selskapene som sysselsetter flest Utstyrsleverandører har hatt den kraftigste og mest jevne veksten siste 10 år Rogaland og Oslo er dominerende i det nasjonale bildet... - Men veksten har vært sterkere utenfor disse to fylkene Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Nesten firedobling av verdiskaping utenfor Rogaland, Oslo og Akershus Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Hvor godt har olje- og gassklyngen gjort det i 90-årene? Olje- og gassklyngen dominerer norsk eksport fullstendig (55% av all vareeksport i 1997), men det er en lang vei å gå før Norge blir en betydelig leverandører av utstyr, verftsprodukter og tjenester Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Eksport av olje- og gassprodukter har hatt høy vekst i et økende OECD-marked... Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

...Flytende gasser har hatt sterkest eksportvekst Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

USA har like stor eksport av offshoreleveranser som av olje og gass - Norge har langt igjen dit Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

1: Hva inngår i den norske olje- og gassklyngen? 2: Status og utvikling for olje- og gassklyngen 1988-1999 3: Hvor sterk er den norske olje- og gassklyngen? 4: Fremtidsutsikter: Internasjonalisering, omstilling eller forvitring Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Den utvidede diamantmodellen MIKROØKONOMISKE NÆRINGSOMGIVELSER OPPGRADERINGSMEKANISMER VERDISKAPING Konkurranse- forhold Innovasjonspress Verdiskaping - Kapitalavkastning - Lønn - Skatt Faktor- forhold Markeds- forhold Komplementariteter koblinger Kunnskaps- eksternaliteter Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Markedsforhold Globalt oljemarked, pris i spotmarked Oljepris er tilbudsdrevet. Sterke prisfluktuasjoner Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Saudi Arabia har langt lavere kostnader og høyere produksjon enn Norge og UK Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Markedsforhold Globalt oljemarked, pris i spotmarked Oljepris er tilbudsdrevet. Sterke prisfluktuasjoner Markedet for gass er regionalt pga distribusjon i rørsystemer Gasspris følger utvikling i oljepris. Langsiktige kontrakter Gass tar sannsynligvis over som verdens mest etterspurte energivare innen 2020 Våtgass (NGL) selges i spotmarked. Pris er etterspørselsstyrt og sesongavhengig Hjemmemarkedet for offshoreprodukter = investeringer på norsk sokkel Store svingninger i investeringer (styrt av oljepris) gir store svingninger i etterspørsel for leverandørindustrien. Investeringer i 2000: ca 50 mrd. Investeringer i 1998: over 80 mrd Fortsatt høye investeringer i årene fremover, men fallende på lengre sikt Norskbasert leverandørindustri har en markedsandel på ca 70% på norsk sokkel Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Markedsforhold - krevende kunder og innovasjon Leverandørindustrien har stått ovenfor krevende utbygninger for krevende kunder - dypt vann, krevende klima og geologi Krevende leveranser i hjemmemarkedet har gitt norsk leverandørindustri en sterk posisjon innefor felt som reservoarstyring, bore- og brønnteknologi, dypvannsteknologi, flytende produksjon, havbunnsprosessering og flerfasetransport 64% av respondenter i leverandørindustrien ser på Norge som et ledende land for innovasjoner (58% totalt for olje- og gass) Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

80% av bedriftene oppgir kunder i hjemmemarkedet som viktige drivere for produktutvikling Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Leverandørindustrien oppfatter Norge som et ledende innovasjonsland Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Markedsforhold - Indeks Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Konkurranseforhold forhold Konkurranse Norsk sokkel er preget av relativ få oljeselskaper. Statoil og Hydro kontrollerer 70% av felt i drift og felt under utvikling. Gir lav konkurranseintensitet og kan hindre utbygging av marginale felt Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Langt flere operatørselskaper i UK enn i Norge og ingen statlig deltakelse forhold Konkurranse Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Konkurranseforhold forhold Konkurranse Norsk sokkel er preget av relativ få oljeselskaper. Statoil og Hydro kontrollerer 70% av felt i drift og felt under utvikling. Gir lav konkurranseintensitet og kan hindre utbygging av marginale felt Oljemeldingen og siste utdeling av konsesjoner åpner for flere operatørselskaper, og større andel til utenlandske selskaper Offshoremarkedet er preget av mange, men relativt små aktører. Mange internasjonale selskap er lokalisert i Norge for å betjene det norske markedet Aktørene mener den norske næringen har en sterk posisjon i hjemmemarkedet, men relativt svak internasjonalt Norsk offshoreindustri er lite internasjonal. 8 av 10 har ingen internasjonal omsetning, eller er i en tidlig internasjonaliseringsfase Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Konkurranseforhold - indeks Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Faktorforhold forhold Konkurranse Olje og gassreservene på norsk sokkel har gitt Norge eksogene komparative fortrinn. Leverandørindustrien bygger på endogene komparative fortrinn Kun i overkant av 20% av reservene på norsk sokkel er hentet opp, men gjenværende ressurser er mer kompliserte og kostbare å hente opp. Marginale felt og økt utvinning fra eksisterende felt blir mer viktig Mye av kompetansen innenfor olje- og gassnæringen er videreutvikling av kompetanse innenfor den maritime klyngen i Norge Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Høyt innslag av utenlandsk arbeidskraft i de norske bedriftene forhold Konkurranse Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Faktorforhold forhold Konkurranse Olje og gassreservene på norsk sokkel har gitt Norge eksogene komparative fortrinn. Leverandørindustrien bygger på endogene komparative fortrinn Kun i overkant av 20% av reservene på norsk sokkel er hentet opp, men gjenværende ressurser er mer kompliserte og kostbare å hente opp. Marginale felt og økt utvinning fra eksisterende felt blir mer viktig Mye av kompetansen innenfor olje- og gassnæringen er videreutvikling av kompetanse innenfor den maritime klyngen i Norge Bedriftene er mest fornøyd med tilgang på arbeidskraft, leverandørtilbud og infrastruktur Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Faktorforhold - innsatsfaktorer Konkurranse Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Faktorforhold - indeks Konkurranse Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Koblinger og kompletthet forhold Konkurranse Mange spesialiserte aktører innen FoU, utdanning og produksjon av varer og tjenester som er lokalisert i olje- og gassklyngen Bedriftene oppgir likevel ikke komplett tilgang på varer og tjenester på alle områder fra norsklokaliserte leverandører Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

I overkant av 20% er helt eller delvis enig i at leverandørtilbudet i olje- og gassklyngen er komplett forhold Konkurranse Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Koblinger og kompletthet forhold Konkurranse Mange spesialiserte aktører innen FoU, utdanning og produksjon av varer og tjenester som er lokalisert i olje- og gassklyngen Bedriftene oppgir likevel ikke komplett tilgang på varer og tjenester på alle områder fra norsklokaliserte leverandører Samarbeid mellom konkurrerende bedrifter er høyere enn i andre norske næringer, men klart lavere enn i UK. Minst samarbeid om distribusjon, markedsføring og innkjøp av varer og tjenester Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Kun 30% av de norske bedriftene samarbeider om distribusjon og markedsføring forhold Konkurranse Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Koblinger og kompletthet forhold Konkurranse Mange spesialiserte aktører innen FoU, utdanning og produksjon av varer og tjenester som er lokalisert i olje- og gassklyngen Bedriftene oppgir likevel ikke komplett tilgang på varer og tjenester på alle områder fra norsklokaliserte leverandører Samarbeid mellom konkurrerende bedrifter er høyere enn i andre norske næringer, men klart lavere enn i UK. Minst samarbeid om distribusjon, markedsføring og innkjøp av varer og tjenester Hele 75% av intervjuede bedrifter har ingen eller sporadisk kontakt med forskningsinstitusjoner Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

15% oppgir at det ikke finnes spesialiserte institutter på deres område forhold Konkurranse Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Koblinger og kompletthet forhold Konkurranse Mange spesialiserte aktører innen FoU, utdanning og produksjon av varer og tjenester som er lokalisert i olje- og gassklyngen Bedriftene oppgir likevel ikke komplett tilgang på varer og tjenester på alle områder fra norsklokaliserte leverandører Samarbeid mellom konkurrerende bedrifter er høyere enn i andre norske næringer, men klart lavere enn i UK. Minst samarbeid om distribusjon, markedsføring og innkjøp av varer og tjenester Hele 75% av intervjuede bedrifter har ingen eller sporadisk kontakt med forskningsinstitusjoner Oljeselskapene er den naturlige kjernen i olje- og gassnæringen. Alle de andre aktørene oppgir sterke koblinger til oljeselskapene Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Alle kategorier selskap i olje- og gassklyngen oppgir noen eller tette koblinger til oljeselskapene forhold Konkurranse Transport/ terminaler Offshore verft Lete virksomhet Konsulent Tjeneste leverandører Utstyrs Petro- kjemi Engineering 1= Ingen koblinger 2 = Få koblinger 3 = Noen koblinger 4 = Tette koblinger Operatører Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Koblinger og kompletthet - Indeks forhold Konkurranse Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Hovedkonklusjoner og anbefalinger forhold Konkurranse Olje- og gassklyngens verdiskapingspotensiale bestemmes av: - den globale markedsveksten - klyngepotensialet (potensielle oppgraderinger) Global markedsvekst: - Stort potensiale i sammensmeltningen av markeder mellom energikilder og land - Offshore: Vekst. Overgang til enklere innretninger på mer kompliserte felt Klyngepotensiale: - Innovasjonspress øker med globaliseringen av markedene, men hard konkurranse og flere aktører på norsk sokkel er nødvendig både for innovasjonspress og relasjonsbygging mot globale miljøer - Fortsatt kunnskapsvekst i Norge krever tettere koblinger mot IKT-miljøer, økt internasjonalisering og større spesialisering - Stort potensiale for kunnskapskoblinger mellom elkraft og offshore Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI

Hovedkonklusjoner og anbefalinger forhold Konkurranse Styrke sokkelens attraktivitet for å holde investerings- og aktivitetsnivået oppe flere operatører på sokkelen redusert dominans av norske aktører vurdere auksjonering av lete- og utvinningslisenser avvikle eller redusere SDØE på nye felt Redusere klyngens sokkelavhengighet Global posisjonering; større kunnskapsmessig spesialisering Hardere konkurranse på hjemmemarkedet Strategisk delsalg av Statoil til global operatør Styrking av offshorerelatert FoU, for eksempel innenfor dypvannsteknologi Martin Vikesland - Senter for Verdiskaping, Handelshøyskolen BI