Laste ned presentasjonen
1
En kunnskapsbasert havfiskenæring
Professor Torger Reve Handelshøyskolen BI Solstrandseminaret 2013 Os,
6
Hvordan drive næringsliv i et land med verdens høyeste kostnadsnivå?
6
7
”Best og dyrest”
9
Motkraft nummer 1: Redusere kostnadsveksten
9
10
Motkraft nummer 2: Kunnskap og teknologi i verdensklasse
10
11
Motkraft nummer 3: «Den norske modellen» 1. Ingeniørsamspill 2
Motkraft nummer 3: «Den norske modellen» 1. Ingeniørsamspill 2. Klyngesamspill 3. Myndighetssamspill 11
12
”Kostnadsnivået er utfordrende, men ingeniørene her er flinke og produktive. Derfor tror jeg Norge fortsatt kan konkurrere med asiatiske land. Det handler om folk” Jeff Immelt, DN tirsdag 19. februar 2013
16
Næringsliv som næringsklynge
Sunnmørsmetoden ”Skape et dynamisk industrielt miljø og la pengene og rivaliseringen rå”
17
Eksempel på en verdensledende næringsklynge innen offshore supply med utspring i havfiske
Herøy
18
Sunnmørske næringsklynger
Ulstein Verft & Offshoreleverandør Herøy Offshorerederi & Fiskeri
19
Eksempel på en liten, men relativt sterk næringsklynge innen sjømat
Måløy ”Måløyregionen skal utvikle Noregs sterkaste miljø innan kystnæringane” ”Måløy – der alt er mulig”
20
Eksempel på en ledende næringsklynge innen sjømat, offshore og maritim
Austevoll ”Bru og breiband” … og kompetanse
22
Austevoll grunder Helge Møgster, Laco as
24
Krav til fremtidens næringsliv
Kunnskapsbasert Miljørobust Fremtidens næringsliv Endrings- drevet Globalt
26
Konkurranseevne som attraktivitet
Nasjoner og regioner konkurrerer om å være mest mulig attraktiv lokalisering for kunnskapsbasert næringsliv
28
Fosnavåg
30
Handel Helse Maritim Reiseliv Y = Antall ansatte (1 000), X = Vekst i antall ansatte, Str= Omsetning
31
Konkurranseevne har to dimensjoner
Produktivitet Innovasjon
32
Olje Finans Fornybar Sjømat Maritim Bygg Helse Handel Reiseliv Y = Verdiskaping per ansatt (1 000), X = Vekst i verdiskaping, Str= Verdiskaping
33
Vekst i verdiskaping per timeverk i sjømat er høyere enn i andre næringer
34
Det finnes tre typer næringer i Norge
‘Vestlandsnæringene’ ‘Oslonæringene’ ‘Pizzanæringene’ 34
35
‘Pizzanæringene’ lever av et fett hjemmemarked
35
36
Næringer som er drivkrefter i norsk næringsliv
Globale kunnskapsnav med tyngdepunkt på ’Vestlandet’(som begynner på Kongsberg) Komplementære kunnskaps-næringer med tyngdepunkt i ’Oslo’ 36
37
Tre globale kunnskapsnav
Offshorenæringen Maritim næring Sjømatnæringen 37
39
Sjømat: Fra fiskeri til lakseoppdrett og markedsføring
39
40
Lakseoppdrett og markedsføring
Sjømat: Fra fiskeri til lakseoppdrett og markedsføring Lakseoppdrett og markedsføring Fiskeri 40
41
Havbruksnæringen er en ren ’professornæring’
41
42
Kunnskapsallmenningen
Smaragdmodellen Kunnskapsallmenningen
43
Smaragden for Sjømatnæringen
44
Dersom kunnskapsallmenningen forfaller, forfaller det industrielle Norge
44
45
Det er alltid en fare for Allmenningens Tragedie Garrett Hardin «The Tragedy of the Commons» Science, 1968 45
46
Allmenningen har to dimensjoner som begge kan forfalle
Naturressursene Næringskompetansen 46
47
Næringskompetansen innen sjømat har fem dimensjoner (5F)
Forvaltningskompetanse Fangstkompetanse Foredlingskompetanse Forbrukerkompetanse Forskningskompetanse 47
48
Havrett, bruk og forvaltning
Markedet Hav 21 Kunnskaps- allmenningen Ressurs- allmennningen Teknologi Bærekraft og helse Økosystem Havrett, bruk og forvaltning Nordområdene Mat og markeder Nye marine råvarer Utdanning Kommunikasjon Tverrfaglighet Offentlig ansvar Privat ansvar
49
Hvordan sikre at kunnskapsallmenningen innen havfiske ikke forfaller?
Sikre god rekruttering Skaffe kompetent kapital Styrke næringsklyngene Satse på teknologi og innovasjon 49
50
Havfiskenæringen trenger en kombinasjon av kompetanser
Erfaringskompetanse Forskningskompetanse Kremmerkompetanse 50
51
51
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.