Ledernes rolle som endringsledere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Noen utfordringer for skolene
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
2B: Nåværende empirisk analyse
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
IKT Orkide Ledelse og Skole
P ROSJEKT L ÆRENDE R EGIONER – S AMLING FOR PROSJEKTDELTAKERE 4. APRIL 2013 Delprosjekt: Når foreldre møter skolen.
Den lærende skolen- en forutsetning for skoleutvikling
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Veiledet lesing Mørkved skole
Christian Waale Hansen
Tilpasset opplæring AU 1
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Aggresjonsperspektivet
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Tanker om barnehagens læringsmiljø
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Hva er det som bidrar til at skoler lykkes med systematisk arbeid i skolen og som skaper endring.
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
E-læring som kunnskapsorganisering
Spesialpedagogisk arbeid og innovasjon
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
….ViBeR… i farta Vi er på vei!.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Transaksjonsmodellen
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. ? Læringsnettverk.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Haugalandsløftet – noen refleksjoner
Skolebasert kompetanseutvikling
Kort om implementering
hvordan kan det gjennomføres?
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
«Mind the Gap» Skoleeiers ledelse av endringsprosesser
Mobbing: avdekking – temaforståelse – tiltak - forebygging
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Innovasjon i lokalarbeidet
Skolebasert kompetanseutvikling
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Helhetlig modell av skolen som lærende organisasjon
Utskrift av presentasjonen:

Ledernes rolle som endringsledere Prøveforelesning for disputas, humanistisk fakultet, UiS. 2012. Pål Roland

Endringer….Hvor er ledelsen??

Hovedtema i forelesningen 1. Endring ,ledelse og kompleksitet (Fullan,2007; Fixsen mfl, 2005) 2. Transformasjonsledelse (Leithwood mfl 2008; Mulford mfl.2004, Burke, 2008) 3. Distribuert ledelse Gronn, (2002, 2009), Mcbeath (2009), Leithwood mfl., 2009) 4. Organisasjonslæring. Senge (2004) Systemperspektivet (Fullan, 2006) Hargreaves og Fink, 2006) 5. Kapasitet (Flashpooler mfl. 2008), Wandersman mfl., 2006) 6. En elevhistorie Begrunne dette utvalget: Tema som er sterkt fokusert i nyere forskning. Anerkjente forskermiljø. Oversiktsbilde over bredde. Hvert tema kunne hver for seg lett tatt 45 min.. Transformasjonsledelse gis mest plass – opplever dette som et sentralt tema i dagen forskning på endring i skoler.

Transformasjonsledelse Mulford, Silins and Leithwood (2004) Team ledelse Elev- utbytte Kommunalt fokus Akademisk selvoppfattelse Rektors transformasjons ledelse Lærers arbeid Organi sasjons læring Deltakelse Engasjement Læreres ledelse Personell verdsetting

1.1 Change - Endring Fullan (2007) – tre faser: Initiering Implementering Kontinuering Må forstås sirkulært… Spiral

1.2. Ledelse (Møller mfl., 2006) Komplekst begrep – ingen enhetlig definisjon. -Relateres til begreper som: Makt, autoritet, posisjon, aktivitet, samhandling, transformasjon, distribuert… Bush & Glover (2003): ”--en påvirkningsprosess som leder til at en oppnår et ønsket mål. Det involverer å inspirere og støtte andre mot en visjon for skolen som er basert på klare personlige og profesjonelle verdier.”

1.3. Ledelse avgjørende faktor i endringer Rektor/ledelsens rolle -”…avgjørende for suksess..” (Fullan, 2007) ”Uten en god ledelse vil det være vanskelig å implementere kjernekomponenter” (Fixsen mfl, 2005) ”Svak ledelse kan bli en barriere for utvikling”. Greenberg mfl, 2005) - ” En aktiv og støttende ledelse kan forsterke implementeringskvaliteten, og - motsatt” Domitrowich mfl, 2008) Barriere – rektors legitimitet - motstand

1.3 Endring og kompleksitet Implementation involves complexity in every aspect. Implementation requires change (Fixsen, 2005) Change: navigating complex terrain (Fullan, 2008). Fullan (2007) forholdet mellom kompleksitet og klarhet Endringer ønsket av skolen eller.. uønsket, Fixsen – stor rewiev – implementering Fullan : kjernekomponenter – konkretisere omsette til praksis. Fixsen – trening og øving

1.4 Endring og kompleksitet Enkle endringer – lettere å implementere – mindre påvirkning – og motsatt. Fullan (2007) Samfunnskonteksten: preget av mangel på kontroll, raske endringer, kompleksitet, mangfold og intensitet. Leithwood & Hallinger, (2002) Rektor er forventet å lede disse endringene

2.1Transformasjonsledelse– Leder - lærere - elevutbytte Mulford, Silins and Leithwood (2004) Team ledelse Elev- utbytte Kommunalt fokus Akademisk selvoppfattelse Rektors transformasjons ledelse Lærers arbeid Organi sasjons læring Deltakelse Engasjement Læreres ledelse Personell verdsetting

2.2 Transformasjonsledelse Mulford, Silins and Leithwood (2004) Leithwood & Jantzi, (2006) Leithwood & Beatty (2008) Setting directions Developing people Redesigning organizations Managing the instructional program Stimulerer organisasjonslæring

2.2.1 Transformasjonsledelse Setting Directions Kollektiv visjon Aksept for gruppemål Høye forventninger Motivasjon –øker opplevelse av ivaretakelse, jobb tilfredstillelse og tillit

2.2.2 Transformasjonsledelse Developing people -Støtte -Gi faglig stimulering -Modell Motivasjon, økt mestring, self efficacy forbedret kapasitet. Alle i utvikling – forbedret organisasjonskapasitet Respektskoler med kvalitet – siter i veggene

2.2.3 Transformasjonsledelse Redisigning organizations -Bygge kollektive kulturer Klasse – skole og distriktsnivå Tilrettelegge for samarbeid – på alle nivå. Designe organisasjonen slik at økt samarbeid blir en mulighet

2.2.4 Transformasjonsledelse Managing the instructional program. -Bemanne arbeidet -Følge opp aktivitet -Motvirke distraksjoner Rette personer til de ulike oppgavene.

2.3. Transformasjonsledelse Burke, 2008 Transformasjonsledelse Burke (2008). Grunnleggende endringer ..leaders who bring about change, they never leave a situation the way they found it.. (Burns, 1978) Transaksjonsledelse - dag til dag. Administrasjon. Oppgaveorientert. Påtrengende. Både og… Huske Bass, 1985. Bytteforhold. Dag til dag ledelse. Både transformasjon og transeksjon.

2.4 3 sentrale faktorer i endring Forpliktelse (fidelity, commitment) Durlak & DuPre, 2008, Greenberg mfl., 2005) Kollektiv læring/ samarbeid (Stoll, 2007) Kollektive ”Self efficacy” (Leithwood & Beatty, 2008) Tillit (Bryk & Schneider, 2002; Mulford, Silins & Leithwood, 2004) Transformasjons og distribuert ledelse forbedrer disse faktorene.

3.1 Distribuert ledelse Elev- utbytte Kommunalt fokus Team ledelse Mulford, Silins and Leithwood (2004) Elev- utbytte Kommunalt fokus Team ledelse Akademisk selvoppfattelse Rektors transformasjons ledelse Lærers arbeid Organi sasjons læring Deltakelse Ingen individuell kan alene bære den kompliserte utviklingen i en organisasjon. Engasjement Læreres ledelse Personell verdsetting

3.2 Distribuert ledelse ”All leaders, no matter how charismatic and visionary, eventually die..” Collins and Porras, (2002)

3.3. Distribuert ledelse Gronn (2002) og McBeath (2008) En god strategi for skoleutvikling Utvikling fra individuell ledelse til ulike former for kollektiv ledelse Ledelse her handler om personer også utover de som har formell ledelsesansvar. (Eksempelvis prosjektgrupper, team og ulike varianter av lærerledelse) Ledelse på mange nivå i organisasjonen Ledelse får en større grad av interaksjonisme mellom aktørene i en organisasjon

4.1 Organisasjons læring Senge, 2004. Lærende organisasjon betyr at de ansatte er i en kontinuerlig utviklings- og læringsprosess Personlig mestring Mentale modeller Læring i team Delt visjon System- tenking Omsette individuell visjon til felles visjon Systemperspektivet skal samordne de fire andre disiplinene Dette er en modell som viser elementene I en lærende organisasjon, som slik jeg ser det samsvarer mye med innholdet og målet med repekt programmet, dersom du skulle beskrive de 2 casenen dine I forhold til denne modellen, hvordan kommer de ut av det slik du tolker materialet ditt? Hvorfor fikk de det ikke til tror du? Vi pleier ikke å få til dette. Gruppelæring handler om å lære og tenke i felleskap Hvordan reflektere over egen organisasjon når det gjelder tidligere inngrodde antakelser? Senge sier vi må snu speilet innover.

4.2 Fullan, (2006) System thinkers in action Sustainable leadership (Fullan, 2006; Hargreaves og Fink, 2006) Endre både individer og systemer Ledere mangler i dag kompetanse på system forståelse Læring og kapasitetsbygging

5.1. Kapasitet (Wandersman mfl., 2006; Flashpooler mfl., 2008) …the skills, motivation, knowledge and attitudes necessary to implement innovations, which exist at the individual, organization and community level.

5.2. Kapasitet (Flashpooler mfl. (2008), Wandersman mfl. (2006) Generell organisasjonskapasitet Innovasjons spesifikk kapasitet

What skills do excellent leaders have? Davies mfl., 2005 Two main pathways: Facilitating and supporting teaching and learning Implementing strategies that focus on ongoing school improvement Lite forskning på hvordan ledere skal tilegne seg denne komplekse kompetansen.