Dialogkonferanse om bussanlegg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dialogkonferanse spesialtransport 2014
Advertisements

Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
Høyhastighetsutredningen
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Dialogtorg i Kristiansand
Kan kraftkrisen i Midt-Norge unngås. Møte Molde Næringsforum , 3
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Vi leverer framtidens energiløsninger
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
ER VI I TIDE? 1. Dialogkonferanse om Bussanbud Møte med Ruter 25. november 2013.
Kretsløpsbasert avfallssystem i Oslo
Dialogkonferanse bussanbud 2014
”Tilgjengelighet for alle”
Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1.
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
UTVIKLINGSPROSJEKT LANGS KONGSVINGERBANEN Senterpartiene i Sørum, Nes, Fet og Aurskog-Høland kommune.
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Utfordringen: Hvordan kan Asker Skiklubb best utnytte Føyka til å sikre klubben ”bærekraftige” løsninger; til glede for dagens og fremtidens idrettsutøvere?
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Kapittel 14 Simulering.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Forbedringsprosjekt for økning i reiser og inntekter.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Incitamentsbeskrivelse Busstjenester i Vestre Aker Marit Elin Leite, Ruter As.
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2014
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Planlegging og drift av spesialskyss i Follo
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
OMRÅDE ”E” Ved Arne Pedersen Avholdt 1 møte for planlegging av Intercitymøter. Avholdt 1 møte for gjennomgang av ”Trivselen i Rotary” og klubbutvikling.
Ressursoptimalisering eller problemløsning
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
KP/tk Planlegg på forh å n d Kollektivtrafikk i fjordbyen.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Erfaringer fra Nittedals-anbudet
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2015
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Kapasitet hos sivile helikopteroperatører for styrket redningstjeneste Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service AS og styremedlem.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Utvikling av forretningsmodeller Dialogkonferanse torsdag 7.april 1.
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Dialogkonferanse El-buss Bussanlegg AS
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Vedlegg 4 – bussanlegg og ladeinfrastruktur
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Akershus fylkeskommune
Akershus fylkeskommune
Konkurransen om Buss-tjenester i Ruters vestregion 2020
Utskrift av presentasjonen:

Dialogkonferanse om bussanlegg Ruter, Dronningens gate 40 23.9.2013

Agenda 13:00 Velkommen. Hensikt med møtet. Ruter v/ Hellik Hoff 13:10 Prinsipper for utvikling av tilbudet Ruter v/ Kjersti Midttun 13:30 Gjennomgang av bussanleggsstrategi, Ruter v/ Espen Martinsen og Prinsipper for lokalisering av anlegg, Morten Stubberød Kapasitetsbehov framover. 14:15 Benstrekk og kaffepåfyll 14:20 Forberedte innlegg fra de påmeldte. 5-10 minutter pr selskap/enhet. Alle 15:30 Diskusjon Alle 15:45 Oppsummering Ruter v/ Hellik Hoff 16:00 Slutt

Deltakere (1) Navn Selskap Glenn Johansen Boreal Transport Norge AS Bjørg Wigestrand Jan Erik Ruud Olsen Bussanlegg AS Geir Skari Kjulsveien 15 AS / Gamle Dalsveg AS Dagfinn Bernhus Nettbuss Øst AS Per Nilsen Philipp Engedal Nobina Norge AS Atle Rønning Norgesbuss Kåre Riseng Observatør Hildur Bernhoftsen Schaus Buss Stian Schau Andersen Geir Baastad Torneveien 10 AS Per-Jørgen Melnes Transport-Formidlingen SA Knut Berger Henning Berthelsen Unibuss AS

Deltakere (2) Fra Ruter: Hellik Hoff, konktaktsjef Marit Elin Leite, kvalitetsdirektør Marit Westvig, juridisk direktør Kjersti Midttun, trafikkplansjef Morten Stubberød, trafikkplanlegger Terje Lundgård, fagsjef bussanlegg og bussmateriell. Linn J. Ekdal-Gomes, rådgiver produksjon. Carl Sandstad, spesialrådgiver strategi Espen Martinsen, strategisjef Hanne B Norli, utviklingsdirektør

Agenda 13:00 Velkommen. Hensikt med møtet. Ruter v/ Hellik Hoff 13:10 Prinsipper for utvikling av tilbudet Ruter v/ Kjersti Midttun 13:30 Gjennomgang av bussanleggsstrategi, Ruter v/ Espen Martinsen og Prinsipper for lokalisering av anlegg, Morten Stubberød Kapasitetsbehov framover. 14:15 Benstrekk og kaffepåfyll 14:20 Forberedte innlegg fra de påmeldte. 5-10 minutter pr selskap/enhet. Alle 15:30 Diskusjon Alle 15:45 Oppsummering Ruter v/ Hellik Hoff 16:00 Slutt

Prinsipper for utvikling av tilbudet – Et samlet optimalt kollektivtrafikknett Fra enkeltlinjer til Ruternett Ta ut markedspotensialet ved å øke reisemulighetene Når frekvensen i nettverket er høy og omstigningstidene lave oppnås en nettverkseffekt Ved nettverkseffekt genererer alle linjer trafikk til hverandre Reiseforbindelser som før var lite attraktive blir konkurransedyktige

Hva jobber Ruter for? Kollektivtrafikken skal ta veksten i motorisert trafikk Ruter vil satse miljøeffektivt Vi skal produsere mest mulig kollektivtrafikk ut av hver krone vi får i tilskudd Miljø: Høykollektivandel gir beder miljø Vi ønsker også å kjøre miljøvennlig busser Tommer busser er ikke miljøvennlige Drift: Det er viktig for å oss å betjene områder der det bor mange Jo flere som er på bussene, jo billigere blir det å frakte hver enkelt passasjer Vi blir også mål på inntekter og utgifter

Prinsipper for å bygge et nett Nettverksfrekvens Enlinjekonsept Rettlinjekonseptet Stive rutetider Taktet samspill på fellesstrekninger Pendler gjennom sentrum og knutepunkt Utnytte ressurser og infrastruktur Optimal stoppestedsavstand Utvikle knutepunkter og omstigningssteder Differensiere tilbudet basert på driftsartenes fortrinn

1. Nettverksfrekvens

2. Enlinjekonsept Færre linjekombinasjoner: Lettere for kunden, lettere å koordinere frekvensen

3. Rettlinjekonsept Raskere reise og reduserte kostnader

4. Stive rutetider Samme stoppmønster Samme frekvens på dagtid Lett å huske Samme klokkeslett hele dagen

5. Taktet samspill på fellesstrekninger I områder der flere linjer kjører i samme korridor, taktes linjene slik at høy og jevn frekvens oppnås

6. Pendle gjennom sentrum/knutepunkt Pendling gjennom sentrum/knutepunkt benyttes dersom dette ikke gir vesentlige ulemper for punktligheten.

T- banen og Jernbanen må få kapasitet til å være hovedlinje mot byen 7. Utnytte ressursene T- banen og Jernbanen må få kapasitet til å være hovedlinje mot byen

8. Optimal stoppestedsavstand

9. Utvikle knutepunkter og omstigningssteder Knutepunkter og omstigningssteder utenfor sentrum utvikles for god overgang Korte gangavstander Hensiktsmessig inn og utkjøring

10. Differensiere tilbudet basert på driftsartenes fortrinn

Agenda 13:00 Velkommen. Hensikt med møtet. Ruter v/ Hellik Hoff 13:10 Prinsipper for utvikling av tilbudet Ruter v/ Kjersti Midttun 13:30 Gjennomgang av bussanleggsstrategi, Ruter v/ Espen Martinsen og Prinsipper for lokalisering av anlegg, Morten Stubberød Kapasitetsbehov framover. 14:15 Benstrekk og kaffepåfyll 14:20 Forberedte innlegg fra de påmeldte. 5-10 minutter pr selskap/enhet. Alle 15:30 Diskusjon Alle 15:45 Oppsummering Ruter v/ Hellik Hoff 16:00 Slutt

54 % skinnegående, elektrisk fornybar energi Passerte 300 millioner reiser i 2012 Buss 86 mill 47mill 133 mill 44 % Metro 82 mill 27 % Trikk 48 mill 16 % NSB-tog 27 mill 9 % Flytoget 6 mill 2 % Båt 4,5 mill 1,5 % 54 % skinnegående, elektrisk fornybar energi Nær 60 % av kollektivtrafikken i Norge

Markedsorientert tilbud gir bedre effektivitet ved økt belegg

Resultater siste 5 år Indeks: 2007=100

Bussanleggskapasitet som møter trafikkveksten Mål: Kollektivtrafikken skal ta den motoriserte trafikkveksten. 2013: 140 millioner kunder på 1.200 busser. 2030: 250 millioner kunder på 2.000 busser. Forutsetter at bussene tar samme andel av kollektivtrafikken som i dag.

Strategi for bussanlegg Ruterrapport 2012:5 Tilgjengelig på www.ruter.no https://ruter.no/om-ruter/fag-og-publikasjoner/rapporter-og-dokumenter/

Fakta om dagens bussanlegg (2012) Nøkkeltall: 23 bussanlegg, tre rene parkeringsplasser uten andre fasiliteter. Størrelse varierer fra små anlegg med et titalls busser til fem store anlegg med mer enn 90 busser (Rosenholm, Furubakken, Alnabru, Ulven og Leiraveien). Kun 3 aktører eier mer enn et anlegg 18 busser pr verkstedsspor 45 busser pr vaskehall Opptil 3 ulike drivstoff pr anlegg, f eks Rosenholm diesel, biogass og hydrogen.

Dagens bussanlegg (2012)

Dagens bussanlegg og oppstillingsplasser (2012)

Dagens struktur Dagens bussanleggsstruktur skyldes bl a: historiske forhold, at garasjene «alltid har ligget der» tilpasninger knyttet til tilbudsutvikling størrelsen på og sammensetningen av anbudspakkene. Desentralisert struktur skyldes en forholdsmessig stor andel skolebusskjøring i distriktene. Noen garasjer ligger noe perifert til og medfører en del posisjonskjøring for å komme til start- /sluttpunkt for rutene.

Kapasitetsreserven ved dagens bussanlegg Grov vurdering av kapasitetsreserven som ligger i økt utnyttelse av dagens anlegg: i gjennomsnitt 8 %. Det er da lagt til grunn en rimelig god kvalitet i parkeringsarealet, uten forsøk på å presse inn flere busser enn hva som er tilrådelig mht. kollisjonsskader ved parkering mv. Større kapasitetsreserve ved anlegg i regionen enn i eller nær Oslo sentrum. Sentrumsnære anlegg nær fullt utnyttet.

Dagens oppgavefordeling Buss-anlegg

Funksjonelle krav til bussanlegg (1) Et fullverdig bussanlegg skal tilby: utendørs oppstillingsplasser med elektrisitetstilknytning for busser tankstasjon for drivstoff vask- og servicehall verkstedsfasiliteter kontorplasser for trafikkledelse mv. pauserom og garderobe for sjåfører, fungere som base for personalet høy miljøprofil, egen miljøstasjon, og det forutsettes separat håndtering av farlig avfall. Påfylling av oljer og drivstoff skjer på egne områder hvor spillolje samles opp i tilfelle lekkasje.

Funksjonelle krav til bussanlegg (2) Bygge opp under mest mulig rasjonell drift, bl a minimere rygging på områder for å redusere risiko for kollisjoner. Helst gjennomkjøringsspor i haller (som også øker kapasiteten på vaskeanlegget), legge opp til mest mulig enveistrafikk på anlegget, minst mulig kryssende trafikk, separate kjørefelt ved inn- og utkjøring fra anlegget, og separate parkeringsområder for busser og parkering for ansatte. Anlegget bør utformes med en reserve utkjøringsvei, slik at en motorstopp i hovedatkomsten ikke får blokkere for den øvrige inn- og utkjøringen. Anlegget bør tilpasses slik at en tankbil med henger på inntil 24 meter kan levere drivstoff uten å måtte rygge inne på anleggsområdet. Målsetning om en operatør pr anlegg.

Kapasitetskrav Anbefalt struktur med to typer av bussanlegg, en type anlegg som tilbyr alle fasiliteter med maksimal kapasitet til 60 busser og en type anlegg med alle fasiliteter og maksimal kapasitet på 120 busser Verksted: et spor pr 10-15 busser avhengig av drivstoff og alder på bussene. Vaskebane: et spor for inntil 60-80 busser pr døgn avhengig av krav til renhold (tid på døgnet, trafikkmønster, reservebusser) Lakkeringsverksted: aktuelt på store anlegg, et spor pr 120 busser avhengig av nærhet til andre verksteder. Ruters funksjonelle krav til bussanlegg skal sikre høy kvalitet og sørge for lik behandling av tilbydere, men skal ikke være til hinder for at en operatør kan velg andre løsninger på vask- og verkstedtjenester dersom slike finnes i nærområdet.

Kriterier for geografisk lokalisering Lokalisering av anlegg bør bl a ta hensyn til følgende momenter: Sentral lokalisering i større anlegg som realiserer stordriftsfordeler og øker kjøreplaneffektiviteten. Desentral lokalisering reduserer antall kilometer tomkjøring (ut- og innkjøring fra depot). Nærhet til hovedveinettet er en forutsetning, gjerne også ved (men ikke i) knutepunkter. Lokalisering i nærings- og industriområder, mv er gjerne mindre konfliktfylt enn i boligområder, og legger mindre restriksjoner på aktiviteten. Eiendommer for nye anlegg bør ha potensial for en økning i kapasitet (helst dobling), utløst av framtidige vekstbehov. En overordnet anleggsstruktur hvor depotenes influensområder ikke overlapper for mye, og står godt i forhold til hverandre.

Ønsket bussanleggsstruktur 2030 Behov for opparbeiding av ny kapasitet: Bærum øst Groruddalen Lørenskog Gjerdrum Jessheim Sørumsand

Anbefalt framtidig oppgavefordeling (Analyse & Strategi)

PWC utredning om eierskap til infrastruktur Bestilt av Akershus FK. Diskuterer ulike organisasjonsformer for samordning av, og eventuell etablering av, et nytt felles selskap for buss- og båtinfrastruktur i Oslo og Akershus. På bakgrunn av dagens Bussanlegg AS, Vaterland bussterminal AS, Akershus kollektivterminaler FKF. Viser et mulighetsrom.

Planen for kommende bussanbud Utdrag. Komplett oversikt på www.kollektivanbud.no Planen for kommende bussanbud Utlysning av bussanbud skjer minst halvannet år før den eksisterende kontraktens utløp. Bussanlegg bør være avklart i god tid før dette. Planen for kommende bussanbud, utviklingen av trafikktilbudet, bør være førende for rekkefølgen i utbygging av bussanlegg. Anbud nr/ Navn Busselskap Geografisk område Start Slutt Gjenstående opsjonsår Oslo 2005 Norgesbuss Vestre Aker 03.04.2005 01.10.2013 Unibuss Groruddalen 02.10.2005 06.10.2014 Oslo 2006 Østensjø 20.08.2006 19.08.2015 17 – 2004 Follo (Drøbak) 01.07.2005 00.04.2015 17 - 2004 Nobina Follo (Ski & Vestby) 21 - 2005 Follo (Nesodden) 01.07.2006 1 Nettbuss Nittedal 30.06.2015 21.- 2005 Nesodden/Frogn Kun skolekjøring Oslo 2007 Sentrum 01.04.2008 01.04.2015 2 Linje 25 Romerike 2008 Eidsvoll/Hurdal 01.07.2009 30.06.2016 3 Nes (Ullensaker) Nannestad/Gjerdrum/ Skedsmo Aurskog-Høland/Trøgstad Skedsmo/ Lørenskog/ Sørum/Fet/Rælingen Enebakk//Rælingen/Ski Akershus vest Lommedalen 01.07.2010 30.06.2017 Bærum vest/Skui Asker og Hurum Bærum øst 06.02.2011 Oslo syd 02.10.2011 02.10.2018 Oslo Vest 07.10.2012 00.10.2019 07.10.2013 30.06.2019

Nærmere om bussanlegg i kommende anbud Neste bussanbud som planlegges lyst ut er Follo (minus Oppegård), pluss Østensjø. Planlagt utlysning 1. halvår 2014. Pr tiden disponerer Ruter to bussanlegg i disse områdene; Fagerstrand og Klemetsrud. Ruter vurderer å lyse ut konkurranse om å skaffe til veie bussanlegg til kommende anbud. Ruter utlyste en konkurranse om anlegg i Follo i 2011, avlyst.

Agenda 13:00 Velkommen. Hensikt med møtet. Ruter v/ Hellik Hoff 13:10 Prinsipper for utvikling av tilbudet Ruter v/ Kjersti Midttun 13:30 Gjennomgang av bussanleggsstrategi, Ruter v/ Espen Martinsen og Prinsipper for lokalisering av anlegg, Morten Stubberød Kapasitetsbehov framover. 14:15 Benstrekk og kaffepåfyll 14:20 Forberedte innlegg fra de påmeldte. 5-10 minutter pr selskap/enhet. Alle 15:30 Diskusjon Alle 15:45 Oppsummering Ruter v/ Hellik Hoff 16:00 Slutt

Materialet fra dialogkonferansen legges ut på: www.kollektivanbud.no