Harald Danielsen Leder KS rådmannsutvalg Gardermoen 29/3 -2012 Forpliktende samarbeidsavtaler - et godt verktøy for helhetlige, koordinerte og likeverdige.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Forebyggende arbeid satt i system
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
INNOVASJON I OMSORG – VI TØR
Kommunen og samhandling - utfordringer
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Bakgrunn for stillingen
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen Åre Kommunalsjef helse Øystein Sende, Levanger kommune Dialogseminaret Åre - Samhandlingsreformen - utfordringer.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
- Samhandlingsreformen –
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Bosetting Nina Gran.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Hvordan kan vi vite at denne store helsereformen virker i henhold til mål og intensjoner, for pasientene og kommunen som tjenesteyter? Nasjonal helsekonferanse.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Østre Toten Høstkonferansen 19. – 20. september 2012 Ordfører Hans Seierstad, Østre Toten kommune - livskvalitet ved Mjøsa.
Veien videre for den slagrammede
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Innføring av Hverdagsrehabilitering i Bodø kommune
1 Samhandlingsreformen: Utfordringer og påvirkningsarbeid - fysioterapeutenes plass i ny kommunehelsetjeneste? NFF
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Vestfoldmodellen Sammen om rehabilitering
Fysisk aktivitet, folkehelse og samhandling
Samhandling og ideell virksomhet
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Sosialtjenesten i Bergen
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
Fylkesmøte NSF Sarpsborg Virtuell avdeling: Visjon: Flere gode år i eget hjem med høy kvalitet på kommunale helsetjenester.
PRESENTASJON strategiseminar
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Prosjekt hverdagsrehabilitering høst 2015 – vår 2017 Verdighet og deltakelse.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Husbanken og kommunene
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Utskrift av presentasjonen:

Harald Danielsen Leder KS rådmannsutvalg Gardermoen 29/ Forpliktende samarbeidsavtaler - et godt verktøy for helhetlige, koordinerte og likeverdige tjenester !!

Avtaler i forhold til alternativet.. •At staten har ønske om, og behov for, styring av offentlig virksomhet må selv vi som er opptatt av kommunalt selvstyre akseptere •Alternativet til avtaler vil være lov, forskrift og departementale rundskriv •Prosessen knyttet til utskriving viste at det blir bedre løsninger ved avtaler enn gjennom sentrale føringer

Avtaler gir forankring… •Bare i Agderfylkene er nå ca 200 medarbeidere fra sykehus og kommuner i gang med å lage avtalene som skal være klare før sommeren. •Ineffektivt vurdert i forhold til å få fram en tekst, men uhyre effektivt i forhold til raskt å forankre avtalenes innhold i de organisasjonene og ansatte som i neste omgang skal praktisere avtalene

Avtaler og forhandlinger er kommunene fortrolig med… •Forrige uke traff jeg leder av rådmannsutvalgene i 15 av landets fylker. •Alle kunne rapportere at arbeidet med avtalene går greit, og at prosessene forløper slik man kunne ønske •Så langt er det tilfredshet med reformen i det store og hele, selv om alle melder om at sykehusene er på etterskudd med praktisk implementering..

Avtaler fremmer pasientsikkerheten •De praksisendringer og oppgaveoverføringer som samhandlingsreformen tar sikte på å få til vil ikke kunne gå 100% synkronisert over hele landet.. •Gjennom avtalene og oppfølgingene av dem kan man sikre parallellitet slik at utviklingen av kommunenes tjenester skjer i takt med nedtrappingen i sykehusene

Avtaler, og forhandlingene fremmer dialog •Rådmenn og sykehusdirektører har hatt mer med hverandre å gjøre det siste året enn i de foregående 20 år til sammen. Denne dialogen har en verdi i seg selv •Rådmennenes samarbeid med hverandre i ulike kommuneregioner landet over har neppe noen gang i historien vært så intenst som i 2011 og Dette har også en verdi i seg selv

Avtaler ” løser ” kommunestrukturutfordringen •Gjennom avtaleutarbeidelsen bringes kommunene sammen i naturlige regioner på en slik måte at det etableres trygghet og tillit mellom de store og små kommunene, og dialogen bringer fram gode samarbeidsløsninger •Fylkeslederne for rådmannsutvalgene melder om at reformen så langt går mest problemfritt i de små og mellomstore kom.

Avtaler får ting til å skje.. •Når rådmenn og kommuneledelse for øvrig sitter sammen med egne fagfolk og sykehusene i ett år, er det ikke mulig å overse reformen og dens ide… •Dermed settes også tiltak i gang.. •Litt summarisk og tilfeldig vil jeg i fortsettelsen bare gi noen eksempler..

Kommunene tar imot pasientene •Forsterka sykehjem •Distriktsmedisinske senter •Styrket hjemmetjeneste •Styrket mottaksapparat i forhold til vedtak og tildeling av tjenester.. •..gjør at hovedbildet viser at kommunene klarer å ta imot utskrivingsklare pasienter.

Kommune PasienterDøgn Fakturert Ikke fakt pga manglende meldinger etc Arendal6826 Evje og Hornnes2211 Flekkefjord Grimstad2808 Kristiansand Kvinesdal1330 Lindesnes2330 Lyngdal41138 Mandal2220 Songdalen1101 Søgne1220 Tvedestrand SUM (tatt som kostnad av sykehuset i januar) Budsjettert uttrekk sykehuset:682 0 Andel av budsjett: 18,9 % 8,4 % Verdi i kr: Budsjett i kr: Avvik i januar:

Kommunene gjør tiltak for å forebygge innlegging •Setter sykehjem i stand til å drive intravenøs behandling med antibiotika •Gi væske intravenøst •Styrker tilsynslegekapasiteten og hever kompetansen •Iverksetter mestringsgrupper for kronikergrupper •Styrker frisklivssentralene

Lokalt eksempel rehabilitering Bakgrunn •Samhandlingsreformen •Lite rehabiliteringspasienter på rehab. •Hypotese om at rehabiliteringspasienter blir sendt hjem. •Hypotese om at rehabiliteringstilbudet i hjemmet ikke er godt nok. •Forskrift om habilitering og rehabilitering •Dokumentasjon viser god effekt av HBR

HBR-teamets sammensetning •80% hjelpepleier m/videreutdanning i Rehabilitering (koordinator Britt Fritzen) •80% ergoterapeut (Grethe Ringdal og Else Vibeke Eide (Anne Marit Fone) ) •80% fysioterapeut (Frode Bergendal og Ketil Eikrem)

Målsetting •Rask intervensjon •Hindre reinnleggelse •Øke samhandling mellom sykehus, fastlege og kommunale aktører, som hjemmetjenesten etc •Innfri krav om rehabilitering i kommunen.

Innhold •30 brukere •Henvisning, kartlegging, brukers mål, IPLOS registrering •3 ukers varighet, med funksjonell trening 3 x pr uke •Samarbeid med Tjenestekontor Hjemmetjenesten, SSA, fastlege, Rehabiliteringstjenesten, privatpr.fysioterapeuter, frivillige •Avslutning: ny IPLOS, evt overføring til andre aktører.

Resultater •70 brukere er vurdert •30 brukere er inkludert •Totalt 19 av 21 brukere som ble fulgt opp i hele 3 ukers perioden har fått ett redusert behov for hjemmetjenester. •4 av disse har avsluttet hjemmesykepleie helt. •15 brukere har redusert sitt behov for hjemmesykepleie. •1 bruker hadde ikke tjenester i forkant •2 bruker reduserte ikke hjemmesykepleie, men ble tryggere i forflytning (økt livskvalitet). •8 brukere ble avsluttet før tiden, grunnet utenforliggende årsaker.

Økonomiske besparelser

Oppfølgingssamtaler etter 3 mnd •2 brukere har avsluttet hj.spl. helt. •1 nådde målet om å kjøre bil igjen. •7 har redusert på hjemmespl. 1 av disse døde senere. •Øvrige uendret

Forskningsmessig dokumentasjon Hjemmeboende eldre over 80 år blir dårligere til klare seg selv når de får for mye hjelp. ”Hjelperne” gjør ting som de eldre klarer selv. Spørsmål ble stilt knyttet til aktivitetsnivå, matvaner, angst og hjelpeløshet. Fysisk aktivitet øker evnen til selvhjelp. Eldre som trener hver dag har en betydelig større omsorgsevne enn de som trener en dag pr uke. Det var betydelig forskjell. Mulige tiltak: organisert gruppetrening og individuell veiledning hjemme besvarelser fra Horten til Flekkefjord Universitetet i Agder – doktorgradsstipendiat Kari Sundsli

20 Eksempler oppgaveglidning •Overvekstrehabilitering •Livsmestringskurs - lærings og mestringssenteret •Gruppebasert depresjonskurs (KiD) ved DPSene •Habiliteringstjenester for ungdom •Hoftebruddspasienter – omfattende redusert liggetid fra 6.5 døgn til 1 – 2 døgn

Utfordringer videre •Sykehusene er ikke organisert for å kommunisere og samhandle aktivt og likeverdig •Fastlegene har ikke insitamenter til å endre praksis i retning gruppebasert behandling. Det lønner seg bedre å ha mange og korte konsultasjoner enn å samle pasienter i grupper / delta i ulike opplærings- og mestringsopplegg

22 Eksempler oppgaveglidning •Overvekstrehabilitering •Livsmestringskurs - lærings og mestringssenteret •Gruppebasert depresjonskurs (KiD) ved DPSene •Habiliteringstjenester for ungdom •Hoftebruddspasienter – omfattende redusert liggetid fra 6.5 døgn til 1 – 2 døgn

Utfordringer videre •Sykehusene har budsjettert med at kommunene skal betale betydelige summer for utskrivingsklare pasienter •Sykehusene foretar en ” stille ” oppgaveglidning over til kommunenee •Kommunene har en stor jobb å gjøre før den helhetlige satsingen på forebyggende helsearbeid for de syke og folkehelsearbeid overfor alle er på plass..