Infrastruktur for ladbare biler i Hedmark, Oppland, Akershus og Østfold Hovedmål - kortversjon: sørge for at det blir etablert infrastruktur som gjør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Advertisements

Hurtiglading Petter R. Øyn Dette presenterer jeg •Hva er Transnova •Bakgrunn om ladestasjoner i Norge •Hvordan vi tenker rundt utbygging •Hvordan.
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Inndeling av vegnettet
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Energikrav i teori og praksis
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Hvilke virkemidler kan bidra til raske utslippskutt?
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Hamarøymodellen Presentasjon ved ordfører Rolf Steffensen
Næringslivets bistandskonferanse 2010, Oslo 10. febr. ”Megastore investeringers betydning for økonomisk og sosial utvikling – eksempel Angola” V/ Jon Vea,
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Boligsosial utvikling – Boligbyggelagenes rolle
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Konverteringsprogrammet 2009, fra el til vannbåren varme Fjernvarmedagene i Oslo 29. september 2010 Trond Bratsberg.
Energieffektivisering av bygg mot en riktig investering! -
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Energieffektivisering av bygg mot viktigere enn noensinne! -
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
”Be The Change You Want To
KOMMUNEPLANLEGGING OG BIOENERGI. ET EKSEMPEL FRA HAMAR KOMMUNE Plan- og utviklingsavdelingen.
Christian Grorud
Utbygging av infrastruktur for hurtiglading Miniseminar Gardermoen Asbjørn Johnsen.
Forpliktende samarbeid for å redusere klimagassutslipp Klima Østfold.
Nordisk biogasskonferens
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Aktørenes roller i planprosessene
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Samarbeid og virkemidler for markedsdrevet utbygging i knutepunkt og tettsteder AV/EP
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Tilskudd til kulturarenaer. Mål: Skape gode kulturelle møteplasser som gir rom for variert kulturell virksomhet i lokalmiljøet og i regionen Hvorfor denne.
Kapasitet hos sivile helikopteroperatører for styrket redningstjeneste Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service AS og styremedlem.
Zero Emission Resource Organisation
Kommunenes tilrettelegging for boligbygging
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Lansering av nytt tilbud! Kartleggingsstøtte til eksisterende bygg Kundeseminar 28. januar 2015 Håvard Solem, Programansvarlig.
Bedre byrom der mennesker møtes Rune Breivik – Ski- et attraktivt knutepunkt, intro til diskusjon , Ski rådhusteater, Rune Breivik.
Klima, teknologi og politikk: Hvem gjør hva? Jon Olav Alstad NAF PS! Du kan sette inn bilder fra NAFs bildegalleri via verktøylinjen som heter «NAF-bilder».
Bredbåndsutbygging i Nordland Henry Andorsen/Næring og regional utvikling
BÆREKRAFTIG MOBILITET I OSLO BYMILJØETATEN DIALOGKONFERANSE RUTER
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
Nasjonal transportplan
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Fossilfrie maskiner.
Fortetting med kvalitet
- Gir statistikken den nødvendige informasjon for regional næringsutvikling trender FoU-utgifter - næringslivets forskerkompetanse.
Dialogkonferanse El-buss
Vurderinger av boligtallet
Elbillading i Sandaker borettslag
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

Infrastruktur for ladbare biler i Hedmark, Oppland, Akershus og Østfold Hovedmål - kortversjon: sørge for at det blir etablert infrastruktur som gjør at ladbare biler er et praktisk sett like godt alternativ som fossilt drevne biler, og kan brukes ved de aller fleste transportbehov der kjøretøy benyttes for så mange som mulig i området

Hva oppgaven går ut på: 1. Hvor mange ladbare biler blir det? 2. Hvor mange ladere er det behov for av hhv. normal og hurtig? 3. På hvilke typer steder skal normalladere plasseres? 4. På hvilke konkrete lokaliteter skal hurtigladere plasseres? 5.Hvem skal sette opp ladere? 6.Hva kan fylkeskommunene bidra med? Tidsperspektiv: 2020 Område: De fire fylkene Tidsperspektiv: 2020 Område: De fire fylkene

• Lave CO 2 -utslipp • Lokal forurensing • NO x = 0 • Mindre svevestøv • Støyfri ved lave hastigheter • Men krever like mye areal Hvorfor elbiler og ladbare hybrider?

Hva er elbiler i dag?

Det store flertall av bilførere på en vanlig dag har en samlet reiselengde som ligger innenfor rekkevidden for en elbil

Registrerte elbiler pr. år. 2012: 5000? Norge i særstilling i verden som elbilnasjon

Anslag elbiler i Akershus, Hedmark, Oppland og Østfold

Anslag elbiler i Akershus, Hedmark, Oppland og Østfold • ladbare biler i Norge 2020 • Utviklingen i Oppland/Hedmark noe etter Akershus/Østfold • Anslag Hedmark 2020: • 6000 elbiler: 50 % av 2- bilshussholdningene • 2000 ladbare hybrider • 3000 i bilflåter • Samlet ladbare biler • ladbare biler i Norge 2020 • Utviklingen i Oppland/Hedmark noe etter Akershus/Østfold • Anslag Hedmark 2020: • 6000 elbiler: 50 % av 2- bilshussholdningene • 2000 ladbare hybrider • 3000 i bilflåter • Samlet ladbare biler • Utviklingen av kundegrupper • Relative bilpriser • Relative drivstoffpriser • Tilgjengelig infrastruktur • Modellutvalg • Teknologiutviklingen • Insentivpolitikken

Hedmark – et elbilfylke? • Klima – kulde ikke optimalt • Topografi – ikke vesentlig • Krevende kollektivdekning • Høy andel 2-bilshusholdninger – potensial for elbiler • Offentlig virksomhet • Godt egnet for ladbare hybrider • Klima – kulde ikke optimalt • Topografi – ikke vesentlig • Krevende kollektivdekning • Høy andel 2-bilshusholdninger – potensial for elbiler • Offentlig virksomhet • Godt egnet for ladbare hybrider

• Økonomiske tilskudd: • Normallading • Hurtiglading • Prosjektbasert eller faste tilskudd • Planmyndighet og partner for kommunenes planlegging (bl.a. klima- og energiplanene) • Samferdselsmyndighet – taxi, kollektivtransport • Grunneier og virksomhetseier • Bileier og annen tjenestekjøring • Veimyndighet: planlegging og eierskap Fylkeskommunens roller

NormalladingHurtiglading - Ladetid 6-10 timer-Ladetid min (lengre om vinteren) -Skjer i hovedsak hjemme -Supplement på offentlig parkering - Langs hovedkorridorer og i større tettsteder - Etableringskostnad kr pr. pkt. - Etableringskostnad min. 1 mill. kr pr. sted - For daglig bruk- Mest som rekkeviddeforlenger Ladeprinsipper

Normallading

Normalladere – utbyggingsstrategi • Gjennomsnittlig daglig kjørelengde (pr. bil): 48,5 km • Daglig kjørelengde mindre enn 100 km: 88 % av ant. biler ikke stort behov for lading utenom hjemme 1.innfartsparkeringer ved kollektivnettet 2.offentlige parkeringsanlegg 3.prioritere lokaliteter og områder med svak kollektivdekning 4.bilflåter f.eks. kommunale omsorgstjenester, servicebedrifter, vareleveransebiler osv 5.ikke tillegg til, men komme til erstatning for, ordinære parkeringsplasser 1.innfartsparkeringer ved kollektivnettet 2.offentlige parkeringsanlegg 3.prioritere lokaliteter og områder med svak kollektivdekning 4.bilflåter f.eks. kommunale omsorgstjenester, servicebedrifter, vareleveransebiler osv 5.ikke tillegg til, men komme til erstatning for, ordinære parkeringsplasser

Normalladere – teknologivalg

Etablering av normalladere Ikke fungerende marked for normallading – vil neppe være mange interesserte kommersielle aktører 1.Parkering av elbiler er gratis 2.Transaksjonskostnad / salgsinntekt 3.Kan være aktuelt med «ladebillett» via p-automat for ladbare hybrider 4.Utbyggere: •Vesentlig private utbyggere for egne biler •Offentlige; kommune, fylke, stat

• Eksisterende områder - økonomiske tilskudd etter foreslåtte prioriteringer • Nye områder – mål og krav etter plan- og bygningsloven • Regionale og kommunale klima- og energiplaner • Bindende bestemmelser til kommuneplanene • Samferdselsmyndighet – taxi, kollektivtransport • Grunneier: Fylkeshus, vgs mm. • Bileier og annen tjenestekjøring – 1,4 mill km Fylkeskommunens roller - normallading

Normalladepunkter – bestemmelser etter plan- og bygningsloven Horten kommune: • Ved alle større utbyggingsprosjekter skal det tilrettelegges for ladestasjoner for elbiler. Disse skal utgjøre minimum tre prosent av den samlede parkerings-dekningen. 19 Stavanger kommune: • Ved alle parkeringsanlegg skal det tilrettelegges for ladestasjoner for elbiler

Utbygging av normalladere – mål og virkemidler

Hurtiglading Rekkeviddeforlenger: Bygges for å brukes Rekkeviddesikkerhet: Ikke nødvendigvis for å brukes Rekkeviddeforlenger: Bygges for å brukes Rekkeviddesikkerhet: Ikke nødvendigvis for å brukes

Hurtigladere – utbyggingsprinsipper: Klynge Korridor

Hurtigladere – tilkoblingsstandarder: Chademo – lader dagens biler «Combo» – under utvikling, blir ventelig europeisk standard Tesla – kombinert AC semihurtig, DC hurtiglading

• Prioritere å bygge interregionale korridorer • Viktigste kriterier: – Tilstrekkelig nettkapasitet og –kvalitet – Servicetilbud • Funksjonssikkerhet ekstremt viktig: – et ladested skal ha minst to hurtigladere – hurtigladerne skal være tilknyttet etablert serviceapparat 24/7 • Type hurtigladere: Inntil videre Chademo-standard, men Combo kommer raskt! • Bygge med fleksibilitet i teknologi og kapasitet Ladesteder

•Til nå; kraftselskap, Statoil, Nissan •Høye investerings- og driftskostnader – høy risiko •Transnova støttet over 50 ladere, men få er bygd •Strømsalg er «uinteressant» •Pr. i dag for få biler for å kommersiell virksomhet •Abonnementsordninger i første fase •Videre utbygging avhengig av tilskuddsnivå •Høye driftskostnader – bør trolig være et fåtall aktører •Til nå; kraftselskap, Statoil, Nissan •Høye investerings- og driftskostnader – høy risiko •Transnova støttet over 50 ladere, men få er bygd •Strømsalg er «uinteressant» •Pr. i dag for få biler for å kommersiell virksomhet •Abonnementsordninger i første fase •Videre utbygging avhengig av tilskuddsnivå •Høye driftskostnader – bør trolig være et fåtall aktører Utbyggere hurtigladere:

• Økonomiske tilskudd: • Prosjektbasert eller faste tilskudd • Forsterke de statlige tilskuddene • Veimyndighet: • Sikre tilrettelegging ved nybygging av veier • Bidra til framføring av nettkapasitet • Samferdselsmyndighet: • Hurtigladestasjoner for El-taxi Fylkeskommunens roller - hurtiglading

Utbygging av hurtigladere

Utbygging av hurtigladere – Oppland