Daglig fysisk aktivitet i barneskolen – viktigere enn noen gang før

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Hvordan er et atom bygd opp?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
4 Bruk øynene riktig.
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Lykke til alle sammen og ha en kjempefin sommer
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Fritidslederen min roper hjelp!
Hvordan stimulere barns lek i naturen
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Olympiatoppens ansvarsområder
Hva er aktivitet og deltakelse?
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Kroppsøvingsdidaktikk
LÆRING Grunnleggende prosesser
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Rolighetsmoen barnehage
Verdien av fysisk aktivitet Fysisk aktiv inne og ute
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?
Juleleker Frikirken, Mysen.
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre
Impulsuka 2013 Kristiansand
Månedsbrev fra Blåklokka
Fysisk aktivitet i institusjonen
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
10 Superlesing.
12 Reflekterende lesing.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hvilke familietilbud trenger de yngste
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
Fysisk aktivitet.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Samtaleverktøyet «Gode vaner for god helse» er utviklet av Kreftforeningen i samarbeid med helsesøstre og fysioterapeut. Målgruppen for samtaleverktøyet.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Livsstilsending - uke 5 -
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Skole- hjem samarbeid.
Oktobernytt Nå er virkelig høsten her med alt av vær som det kan tilby! Barna får mange ulike erfaringer med været gjennom at vi går ut hver dag- uansett.
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Presentasjon av skolehelsetjenesten i Haugesund kommune
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Daglig fysisk aktivitet i barneskolen – viktigere enn noen gang før Av Torbjørn Nordvoll Coach og lektor i Kr. Øving www.pedagogiskformidling.no torbjorn@tnordvoll.no Haugesund Kommune 27. januar 2014

Hva er assistenters oppg.? Først: Assistenter har en viktig oppgave i norsk skole! Å bidra til barns fysisk og motoriske utvikling Å fremme barns læring Å vite nok om hva som avgjør barns fysiske og motoriske utvikling Være aktive sammen med barna slik at de har det bra og utvikler seg best mulig

Noe av skolens ansvar: Å fostre barn som er motorisk sterkt utviklet og dermed klar for hverdagens og livets mange utfordringer! Å fostre barn som er sosialisert og rimelig trygg på seg selv og som er klar til å få seg venner!

Barn er skapt til fysisk aktivitet Et barn kan ikke sitte i ro mer enn ca 20 min, da ”koker” det i muskulaturen, og den roper etter oksygen, som følge av det spesielle vanninnholdet i blodet. Det må få konsekvenser for vårt pedagogiske opplegg Kun fysisk aktivitet kan rette opp dette Barnet tar seg normalt til rette når det kjenner at det må bevege seg

Fysisk aktivitet utvikler og styrker motorikken og dermed barnet! Sentralnervesystemet og sanseapparatet (samspillet hjerne/muskel) utvikles og styrkes Øvelse gjør mester og den erfaringen er gull verdt God motorikk gir mestring og styrker kropps- og selvbildet hos barnet!

Litt fra nyere undersøkelser om motorikk: Før var ca. 10 % av barna ”Klossete” Siden århundreskiftet har det vært en dramatisk økning. Nå regner en at 30% av tiåringene er ”klossete”, dvs at de sliter med å skrive, ta imot en ball og har problemer med balansen (Hermundur Sigurdson, ved NTNU) Det er flere ganger gutter enn jenter som har motoriske og språklige problemer Klossete barn sliter med å fungere sosialt Utvikling av barns motorikk – en oppgave for både hjem, barnehage og skole

Sittesyndromet i vår tid Barn sitter ufattelige mange timer på en stol – på skolen og hjemme Unge gutter bruker nå over 30 timer pr uke foran skjerm viser fersk undersøkelse – en tidobling på 12 år! (jenter 20 t/u). Dette er rekord i Europa og myndighetene er bekymret Henting og bringing i bil og følgene av det: de som ikke blir kjørt er betydelig mer fysisk aktiv både på skolen og på fritiden (European Youth Heart Study)

Hva er daglig fysisk aktivitet - til forskjell fra gym? En aktivitet som har fokus på: Allsidig bevegelse og sansestimulering Det kroppen trenger hver eneste dag/time av fysisk stimulans (barn kan som sagt max sitte i ro i 20 min.) Det er og må være fellesskap og glede Å styrke elevens kropps- og selvbilde Spesifikk fysisk aktivitet som fundament for læring

Hvorfor trenger vi daglig fysisk aktivitet i skolen? For å skape en naturlig og nødvendig variasjon i undervisningen For å gi kroppen den nødvendige fysiske bevegelse og stimulans For å bidra til å snu passivitetstrenden For å kunne rette opp motoriske mangler For å skape et grunnlag for en rekke andre kvaliteter i livet.

Motorisk svake barn sliter ”Barn om har både motoriske og språklige problemer er i en risikogruppe når det gjelder å oppnå gode resultater i skolen, og det er også større fare for at de får sosiale problemer!” (D. Hall, 1998:”Clumsy children”) De samme har også lettere for å bli mobbeoffer fordi de ikke så lett blir inkludert i gruppen fordi de ikke er så nyttige for gruppen (S.E. Henderson, 1992)

Det sansemotoriske er barnets grunnleggende plattform for utvikling: Sansemotorikk: samspillet mellom sansning/sanseinntrykk, sanseintegrasjon og musklene i kroppen Sanseintegrasjon: bearbeiding av mange sanseinntrykk samtidig, for hensiktsmessig bruk, ikke minst for skole Sanseintegrasjonens 1.fase: stimulering av de tre grunnleggende sansene: taktil (hud), kinestetisk (kroppens stilling) og vestibulær (balanse)

Det sansemotoriske er barnets grunnleggende plattform for utvikling: Sanseintegrasjonens nivå 2: kroppsbevissthet og kroppsbeherskelse (1-3 år) Sanseintegrasjonens nivå 3: auditiv og visuell sans for språk og øye-hånd (3-5 år) Sanseintegrasjonens nivå 4: sluttprodukter: Evnen til å organisere Evnen til konsentrasjon og fokus Evnen til akademisk/mental innlæring/abstrakt selvkontroll

Det sansemotoriske er barnets grunnleggende plattform for utvikling: Dette er en prosess fra vugge til grav, men barnets første 7 år er grunnleggende og viktig (sensomotorisk periode). 3-7 år er en meget kritisk fase. Hvis den går tapt må den tas igjen. Gå tilbake til …. Det forutsetter et mangfold av stimuli -sansestimulerende aktiviteter Både prosess og utvikling blir understimulert i vårt tids passivitet og skjermtitting

God sansemotorikk fremmer sosial utvikling: Velfungerende barn blir lettere foretrukket og inkludert Sansestimulerende aktiviteter skjer sammen med andre barn God sanseintegrasjon er en forutsetning for å oppfatte det sosiale (sam)spillet Gir et godt kropps-og selvbilde, noe som er et godt utgangspunkt for å fungere sosialt

God motorikk forebygger mobbing! God motorikk gjør et barn mer interessant, nyttig og ukomplisert for gruppen! Barn med god motorikk blir nesten aldri mobbet – tvert om, de er populære Et positivt kropps-og selvbilde gir ikke denne trangen til å ”hevde” seg på andre Sterke motoriske barn er mer avslappet og har da bedre kapasitet til å ”se” andre

”Motorisk sterke barn er en suksess!” Barn som er fysisk flinke har det bedre sosialt, fordi de bidrar mer og fungere bedre. Motorisk sterke barn blitt lett integrert i gruppen fordi det er funksjonelt og nyttig God motorikk som barn gir bedre mental helse som voksen Barns fysiske fostring bør starte allerede fra uke èn og fortsette i hjem og i barnehagen Dette er noen av hovedkonklusjonene hos forskere ved NTNU ved forskningsleder Per Egil Mjaavatn

Sansestimulerende fysisk aktivitet og kreativ leik gir balansert hjerneutvikling Hjernestammen (portalen til hjernen) er helt avhengig av å bli matet av fysisk sansestimuli for optimal utvikling Kreativ leik styrker og utvikler høyre hjernehalvdel, den som ser helheter og sammenhenger og der kunstneren i oss er En balansert utvikling av både høyre og venstre hjernehalvdel er nødvendig; refleksjon, se muligheter og ta egne valg I dagens skole blir venstre hjernehalvdel forfordelt

Fundament for læring og for de grunnleggende akademiske ferdighetene Myelinisering-automatisering av så mye som mulig, frigjør kapasitet i sentralnervesystemet for læring og det gir økt ro og konsentrasjon Vestibulærsystemet/balansesansen er grunnleggende for utvikling og harmonisering av de andre sansene. Den er fundamental for samspillet mellom sansene og motorikken God balanse frigjør hjernekapasitet til mentale prosesser, som f.eks skole/læring. Test: hinke på ett ben, rotasjon, balansere på en linje

Fundament for læring og for de grunnleggende akademiske ferdighetene Kryssmønsteret: koordinasjon og samarbeid mellom høyre og venstre hjernehalvdel (ulike danser, bl. a Indianerdans og div klappeleiker God Øye – hånd – koordinasjon som forutsetning for lese- og skrive ferdigheter (ballkasting, pilkasting, sprette ball osv) Refleksavvikling

De grunnlegende naturlige bevegelser som skal være på plass (2 – 6 år): Åle, rulle sidelengs og forlengs, krabbe, gå, hoppe, hinke, kaste, ta imot, sparke, klatre, balansere. Et resultat av gener, vekst og oppvekst. Kan være forskjell på to 3-åringer! Aktiviteter som inneholder disse bevegelsene vil avdekke avvik og store behov Førskolens og skolens oppgave og ansvar er å observere/kartlegge den enkelte og sette inn tiltak!

Krav til sansemotorisk aktivitet At den faktisk utfordrer og stimulerer mange sanser samtidig At den ”treffer” spesielt de som trenger den mest (jfr. Observasjon) At den fremmer de grunnleggende bevegelsene – plattformen for det videre Barn må ha inne kryssmønsteret, forlengs rulle og kast, når de begynner på skolen!!

Sansestimulerende aktivitet Fysisk aktivitet som stimulerer de fire viktigste sansene våre: kinestetisk, taktil, visuell og vestibulær sans og som fremmer de grunnleggende bevegelser Fysisk aktivitet og leik i skrått og ulent terreng! Gamle og nye leiker, fri og organisert aktivitet Regle, rytme, rim og dans Aktivitet som sikrer at alle er med Kreativ leik

La oss prøve – først inne, så ute Vi lærer oss to enkle ringdanser: «Lasse går i ringen» Vi går parvis i sirkel, mens vi synger: Lasse går i ringen og så prominerar vi (2x) Så prominerar vi – ha-ha. Så prominerar vi - ha-ha. Lasse går i ringen og så prominerar vi! (så snur de som går ytterst (”guttene) og går rundt sin partner og hilser bakover og slår så armen rundt den tredje i rekken Gi høyre hånd din make og venstre hånd din granne Slå armen rundt den tredje og så prominerar vi Så prominerar vi – ha-ha osv

Og en til: Til seters, til seters Vi går i ring to og to og synger: Til seters, til seters, så synker sola ned, hei! (2x) Så snur «guttene» som går ytterst: Skyggene bliver så dunkle og lange, fremmad det går i lystige sprange. En, to, en, to så slår vi oss til ro, ha, ha, ha! En, to, en to så slår vi oss til ro! Og da, på den siste «ro» legger vi armen rundt den vi treffer på.

Gr.oppgaver som presenteres/gjennomføres og begrunnes: Gr. 1 skaper/setter opp leiker og ulike fysiske aktiviteter som særlig stimulerer vestibulær sans (balanse og rotasjon) Gr. 2 skaper/setter opp leiker og ulike fysiske aktiviteter som særlig stimulerer kinestetisk og taktil sans (kroppsst./hud) Gr. 3 skaper/setter opp leiker og ulike fysiske aktiviteter som særlig stimulerer rulle, kryssmønster og kast/mottak Gr. 4 skaper/setter opp leiker og ulike fysiske aktiviteter som særlig stimulerer rytme og koordinasjon Gr. 5 skaper/setter opp leiker og ulike fysiske aktiviteter som særlig stimulerer kreativitet

Gr.oppgaver som presenteres/gjennomføres og begrunnes: Gr. 1 skaper/setter opp leiker og ulike fysiske aktiviteter som særlig stimulerer vestibulær sans (balanse og rotasjon): Gr. 2 skaper/setter opp leiker og ulike fysiske aktiviteter som særlig stimulerer kinestetisk og taktil sans (kroppsst./hud) Gr. 3 skaper/setter opp leiker og ulike fysiske aktiviteter som særlig stimulerer rulle, kryssmønster og kast/mottak

De fire viktigste refleksrestene: (Sally Goddard ”Reflexes, Learning and Behaviour” 2002) (www.sensonordic.com) Tonisk nakkerefleks (når hodet bøyes opp og ned) som gjør det vanskelig å krabbe, svømme og stupe kråke. Knekker blyantspissen når de skriver fra tavla Atonisk nakkerefleks (når hodet beveges sidelengs) gir ofte dårlig balanse og ukontrollerte bevegelser i armer og bein

Refleksrester forts.: Galant refleks som sitter i korsryggen og som utløses ved berøring (stolrygg/bukselinning) og som gjør at eleven ikke karer å sitte stille Øyemusklene kan være hemmet av refleksrester som gjør at samsynsproblematikk kan oppstå, problemer med å fokusere og manglende dominant øye Kan ”trenes” bort gjennom daglig sansestimulerende aktivitet i noen minutter

Sansestimulering, kreativ leik og fysisk aktivitet skaper harmoniske kropper/barn God sanseintegrasjon – gir ro Positivt kropps- og selvbilde – gir ro Dysfunksjoner gir ulike former for uro En hjerne som kan oppfatte og forstå lettere Kroppen får det den trenger her og nå og over tid

Det er med å forebygger diagnoser Mange diagnoser har sitt utspring i dysfunksjoner i nervesystemet Sansestimulerende aktiviteter optimaliserer et hvilket som helst utgangspunkt, både fysisk/motorisk, sosialt , mentalt og følelsesmessig

Det fremmer mestring, livsutfoldelse og livskvalitet hos barn Opplevelse av og troen på at jeg kan! Gir større utfoldelse og mer suksess Mer mestring og mer å vise fram Sansestimulerende aktivitet gir stor glede/har stor verdi i seg selv! Utvikler og stimulerer gleden ved å være fysisk aktiv

Hva bør daglig fysisk aktivitet bestå i? Fysisk leik, gamle og nye og fri leik i naturen Kreativ fri leik Folkeviseleik og dans, aerobic, linedance Enkle ”turn”-øvelser og sirkusnummer Samarbeidsoppgaver Spesialøvelser (øye, refleksrester, kryssmønster osv) Aktivitet på skrått eller ulent terreng Aktivitet ledet av lærer eller på egenhånd

Hva vi kan oppfordre foreldrene til å gjøre Ikke la barnet bli sittende foran en skjerm – vi er i ferd med å få et sittesyndrom Være fysisk aktive sammen med barna, flere ganger i uka, ute og inne: turnøvelser, dans, ballkast, hinke og hoppe og gjøre balanse- og rotasjonsøvelser Ta barna med ut i vanskelig terreng og la de leke Observere egne barns motoriske og sosiale utvikling