Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Studieforbundet natur og miljø. Hva er Studieforbundet?  Serviceorgan som legger til rette for studiearbeid i medlemsorganisasjonene  Formidler av tilskudd.
Advertisements

Ferieloven Turid Hatland.
Automatic Delivery Rewards Hovedtrekk. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards (ADR) er et program hvor en distributør eller kunde kan.
Del 2: Personlig økonomi.
Gruppeunntaket – hva skjer. Advokat Ian Anders Tobiassen i
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
PERSONLIG. SOSIAL. FORRETNING. Sosiale forretningsmodeller er fremtiden.
Trebåt for alle.
NASDAQ: Møt-konkurransen klausul?
We are all in the same boat together We are all in the same boat together! We have a policy to lessen the differnces between our white collar and.
INVESTERING I SKRIVERE Analyse Kjøp/leie Garantier Driftsavtale Support/organisering Rekvisita Fleksibilitet Trykkeøkonomi Verdi brukt utstyr Finansiering.
Innkjøp ved Universitetet i Agder
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
Kostnadene bak resultatene
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Shapiro og Varian (1998): Network effects (se
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
Smn.no/lo Divisjon Privatmarked SMN 8.april 2011.
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
Solidaransvar spørsmål og svar om solidaransvar Forslag til felles håndtering Når skal vi ta saker for nye medlemmer?
SBL Helse og Omsorg, Tønsberg 19.april 2007 Hvordan og hvorfor konkurranseutsette?
24-timers bytte-service for Norge. Innhold: •Introduksjon •Dekning i Norge •Informasjon vedlagt hver projektor før de blir utsendt fra InFocus •SilverPlus.
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Dine penger= din fremtid
Del 2: Personlig økonomi.
Økonomi. Økonomi Økonomi Salgsbudsjett - Viser en oversikt over det totale salget, og hvordan dette varierer fra mnd til mnd. Budsjettet varer gjerne.
«Flervalgsprøver med 'krypterte' svarskjemaer for å begrense juks. Programvare, erfaringer og synspunkter» TROND ANDRESEN Institutt for teknisk kybernetikk.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Tvisten mellom Peder Ås (selger) og Lars Holm (kjøper)
Kursdag 5 Ryk og Reis Franchising.
Telenor Mobil Audio Sampler Hovedprosjekt nr 60 våren Applikasjon for miksing av wav- filer til bruk på mobilsvar og MMS (Multimedia Message Service)
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
© SørgardKonkurransestrategi1 Sekvensielle trekk: Norwegians etableringsstrategi Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget.
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
1. 2 Vær i forkant, man skal jobbe sammen også i etterkant -Klargjør med bedriften saker som kan bli tema under en streik. -For eksempel: -Hvordan kontakt.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Skarv – hva er viktig for å bli leverandør 5. juni Sandnessjøen.
Konkurransesituasjonen i finansmarkedene Sparebankforeningen og Norske Finansanalytikeres Forening. Bransjeseminar om grunnfondsbevis 8. september 2004.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Utbedringslån og utbedringstilskudd
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Medlemskap i folketrygden ved opphold i utlandet
OPPGAVER: HVORDAN FORBEDRE PLATEBUTIKKEN Gløer Langslet, Sandvika VGS.
PERSONLIG. SOSIAL. FORRETNING. Sosiale forretningsmodeller er fremtiden.
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
Studieforbundet natur og miljø. Hva er Studieforbundet?  Serviceorgan som legger til rette for studiearbeid i medlemsorganisasjonene.  Formidler av.
Lokale forhandlinger 2010 Utdanningsforbundet Bergen.
Redegjørelse i Vellets årsmøte Vannkomiteen har lagt fram forslag til løsning –Etablering av samvirkeforetak gjennomfører vann- og avløpsprosjektet –Orientering.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Kampanje februar 2014 Kampanjeprodukter mobil Kampanjeprodukter MBB
Ny likepersonsordning
Easy answer Hovedprosjekt nr 56 våren 2001: ”web  interface  MobilSvar” - grensesnitt for innlegging av personlig velkomstmelding.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
28. april 2007 Tillitsmannskonferansen 2007 Utfordringer knyttet til medlemsøkning, inntekter og ”faste kostnader”
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Vedlegg 6 - Incitamentbeskrivelse Nittedalsanbudet 1.
Anskaffelse synstekniske hjelpemidler Leverandørmøte
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER
En kontrakt som koster dyrt
MBN, USSD og stjerne/firkant koder 15.mai Kåre Aunan
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus Lars Sørgard (c) Sørgard Konkurransestrategi

Innelåsing – hva er lov? Å gi selektive rabatter er helt lovlig Bidrar til konkurranse, i det minste om noen kunder Ingen forbud mot prisdiskriminering Men lojalitetsrabatt kan forbys Rabatt ut i fra i hvilken grad kunden i en gitt periode dekker sitt innkjøp ved kjøp fra rabattgiver Avhenger av hvilken lojalitetsrabatt det er tale om (c) Sørgard Konkurransestrategi

Ulike former for lojalitetsrabatter Konsentrasjonsandelsbonus Leverandørens andel av totalt kjøp i en periode Hvis 100%, er det eksklusivitet Volumrabatt Størrelsen på kjøpet i en periode Kan være progressiv eller kumulativ Helkunderabatt Flere produkter kobles sammen (c) Sørgard Konkurransestrategi

Konkurransetilsynet: Tredelt analyse Foreligger det dominans? Mindre enn 25%: Saken avsluttes Mer enn 60%: Videre analyse uansett Skadelig begrensning av konkurransen? Rabattgivende kunder stor andel av totalmarkedet? Disse kundene viktige for rivalen? Effektivitetsgevinster? Rabatter avspeiler kostnadsbesparelser Hvis ja, kan oppveie for evt. konkurransebegrensning (c) Sørgard Konkurransestrategi

Hva er de mest kritisk til? Volumrabatt som sådan synes relativt uproblematisk Eks.: %-vis rabatt, der %-satsen lik for alle Men er mer på vakt hvis rabatten er kumulativ eller progressiv Kritisk til honorering av negative prestasjoner Fravær av kjøp fra andre NB! Reglene er under revisjon (c) Sørgard Konkurransestrategi

Telenor Mobilbonus Innført i 2001 for alle privatkunder for Telenor Mobil Gratis innmelding Startbonus 5000 poeng Poeng for hver tjeneste en kjøper 12 poeng for hvert ringeminutt til Telenor kunde 12 poeng for hver tekstmelding Kan bruke poeng på tjeneste Redusere mobilregning Ny mobiltelefon …. (c) Sørgard Konkurransestrategi

Telenor Mobilbonus forts. Progressive fordeler Sølvmedlem: 7 000 poeng i løpet av 6 mndr. Gullmedlem: 30 000 poeng i løpet av 6 mndr. Smartcash i ferd med å bli introdusert Mobilhandel Utmelding Taper NOK 100 Konkurransetilsynets saksgang Tok opp saken juni 2001 Varslet inngrep januar 2002 Endelig beslutning i juli 2002 (c) Sørgard Konkurransestrategi

Konkurransetilsynets analyse Foreligger det dominans? JA (Telenor Mobil mer enn 60% markedsandel) Konkurransen er begrenset Skadelig for konkurransen? Opptatt av skiftekostnader Tap på NOK 100 ved utmelding + praktiske anstrengelser Sølv og gull er innelåsing Fordel til Telenor Mobil – salg av mobiltelefoner (c) Sørgard Konkurransestrategi

Konk.tilsynets analyse forts. 3. Effektivitetsgevinster? Nye produkter oppnår tidligere kritisk masse Mer effektiv markedsføring Men det betyr at rivaler kanskje må reklamere enda mer Vedtak: Er i tvil; skadelig og effektivt Setter strenge krav, men forbyr det ikke http://www.konkurransetilsynet.no/internett/index.asp?strUrl=1001430i&topExpand=&subExpand= (c) Sørgard Konkurransestrategi

Konkurransetilsynets krav Telenor samle opplysninger for å sikre automatisk utbetaling ved utmelding Alt betales tilbake ved utmelding Bonuspoeng samme verdi i alternativ anvendelse Bonuspoeng kan ikke brukes til å kjøpe telefon Bonuspoeng skal ikke avhenge av hvem man ringer til MEN: SØLV og GULL er fortsatt lov (effektiv markedsføring) Telenors respons: Avviklet Mobilbonus (c) Sørgard Konkurransestrategi