Laste ned presentasjonen
1
Trebåt for alle
2
Innledning Tre taper mer og mer terreng overfor andre materialer innenfor båtbransjen Inntrykk av at trebåtnæringen virker som veldig håndverks- og tradisjonspreget Kan noe gjøres for å snu denne trenden?
3
Innhold Presentasjon av oppgaven Hvordan vi løste oppgaven Forarbeid
Svar fra undersøkelsen Oppsummering/diskusjon Konklusjon Forslag til videre arbeid
4
Bidra til økt verdiskapning innenfor
Oppgave Bidra til økt verdiskapning innenfor trebåtbransjen Primært innenfor småbåt/lystbåtmarked Vi skulle finne svar på følgende: Har tre konkurransefortrinn sammenlignet med andre materialer? Hvem kjøper trebåter? Hvilke ulemper har tre og kan de overvinnes? Har markedsføringen vært god nok?
5
Utførelse Intervju av trebåtbyggere Spørreundersøkelse (Internett)
Trebåteiere Plastbåteiere Presentasjon av innsamlet info Forslag til videre arbeid
6
Samtaler med trebåtbyggere
Referat fra fire trebåtbyggerier gjengitt i rapporten Oppattet som representativ for næringen Forskjellige produkter og delvis forskjellige byggemetoder Hensikt: Gi et raskt innblikk i trebåtnæringen Produkter: Ombygging/forlenging Tradisjonsbygg Eksklusive nisjeprodukter Utstrakt bruk av tre kombinert med andre materialer Hovedtyngden av dagens næring : Tradisjonsbygg og ombygging/vedlikehold
7
Byggemetoder: Gamle og tradisjonelle byggemetoder dominerer Finnes også mer moderne byggeteknikker Sistnevnte i liten grad Hovedpunkter: Generell pessimisme i næringa Trebåtbygging for dyrt Mest tro på å utnytte nisjer i markedet Liten tro på å konkurrere med plastbåtprodusentene Moderat til liten tro på automatisering Trebåten mangler ikke gode egenskaper, men metoder for å gjøre byggingen billigere!
8
Spørreskjema Designet internettside med spørreskjema
Tre Skjema ble utformet med hensyn på: Båtbyggere Plastbåteiere Trebåteiere Sendte ut over 600 Mail med link til skjema Kun 10% tilbakemelding
9
1.2 Materialvalg
10
1.3 Vektlegging av egenskaper
11
1.4 Trebåtens egenskaper i forhold til andre båter
12
1.5 Produsenter
13
Kommentarer Bedre sjøegenskaper .
En trebåt tåler godt skrubb og slag skader Meget gode egenskaper vedrørende støy og vibrasjoner Enklere å tilpasse til egne behov
14
1.6 Etterspørsel
15
1.7 Markedsføring
16
1.8 Visjoner
17
Oppsummering/Diskusjon
Plastbåter dominerer mye av småbåt/lystbåtmarkedet Trebåt – forbeholdt entusiaster og spesielt interesserte Trebåtens sjarm og tradisjoner i fokus Begrenset potensial til vekst
18
Skal vi tro trebåtbyggernes uttalelser ang
Skal vi tro trebåtbyggernes uttalelser ang. trebåtens egenskaper burde den kunne egne seg bra til funksjonelle og praktiske formål Plastbåteier opptatt av funksjonalitet i tillegg til pris Spørreundersøkelse tyder på generelt dårlig kunnskap om trebåt blant plastbåteiere Om hva som finnes på markedet Om forbedringer på vedlikeholdssiden
19
Internett, messer og magasiner som viktigste medier for markedsføring
Få trebåteiere lar seg påvirke av disse mediene Feilslått evt. fraværende markedsføring?
20
Fremtidsutsikter Liten tro på automatisering
De fleste tror fremtiden ligger i nisjeprodukter Innebærer trolig et begrenset marked
21
Konklusjon Diskusjon peker på dårlig kunnskap om trebåt blant plastbåteiere. Dårlig markedsføring? 83% plastbåteiere vil vurdere trebåt hvis forskjellene mellom tre- og plastbåter var mindre mhp vedlikehold og pris Økt fokusering på markedsføring og opplysning kan muligens bidra til økte markedsandeler MEN, trolig i begrenset omfang. Trebåten fortsatt for dyr!
22
Tenke nytt og større! Tørre å satse
Bygging av trebåt masse håndverk som gjør det uforholdsmessig dyrt Større grad av automatisering Innebærer trolig at de må ta opp konkurransen med plastbåtprodusentene Tro på og vilje til dette mangler i dag!
23
Forslag til videre arbeid
Liten svarprosent. Utvidelse av spørreundersøkelse Delvis automatisert behandling av spørreskjema Diskusjonsforum
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.