Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:"— Utskrift av presentasjonen:

1 X10 webservices/IM -> mobilklient

2 Oppdragsgiver:

3 - Den største tele- og kommunikasjonsaktøren i Norge. - Ved utgangen av 2003 hadde konsernet 20.190 ansatte, 12.706 i Norge - Telenors markedsverdi pr. 31. mars 2004 var 85,9 milliarder kroner; det tredje største selskapet notert på Oslo Børs - Fremstår nå som et internasjonalt selskap med mobilt tyngdepunkt - Videre utvikling av mobilvirksomheten er sentralt i konsernets posisjonering i bransjen - Vil være en drivkraft i å fornye, utvikle og lansere nye løsninger som forenkler kundens hverdag Kilde: http://www.telenor.no/om/virksomhet/http://www.telenor.no/om/virksomhet/ Telenor

4 Telenor Mobil AS ble etablert i 1993 og er i dag Norges ledende leverandør av mobile tjenester Leverer tjenester innen både GSM- og 3G-nett Selskapet leverer tjenester til både privat- og bedriftsmarkedet, med et spenn fra tekst- og bildemeldinger til mobile hussentralløsninger Kilde: http://www.telenor.no/om/virksomhet/http://www.telenor.no/om/virksomhet/

5 Lage webservices eller IM tjenester for et x10 pc interface for styring av Smarthus - > mobilklient Oppgaven:

6 Det finnes mange hyllevare produkter på markedet for x10 smarthus. Disse produktene har PC grensesnitt, men ikke mot internett. Oppgaven går ut på å tilgjengeliggjøre internett tjenester til disse X10 enhetene. Det ønskes også sett på egenskaper muligheter til mobilklienten. Hvordan kan et slikt system kontrolleres når man har eksponert disse tjenestene? Dette gjelder også når man eventuelt kommer innenfor rekkevidde av Bluetooth. Det vil si er hjemme. Kartlegg, begrens og implementer. Problemstillingen:

7 Hvorfor vi valgte denne oppgaven? (1/2) Være med på å skape morgendagens mobile tjenester Lære mer om Smarthus, spennende framtidsutsikter (totalstyring fra en mobil enhet) Håndholdte mobile enheter kontra PC (kompatibilitet, skalering, kommunikasjon) Mobiltelefoner; teknologi i rivende utvikling

8 Hvorfor vi valgte denne oppgaven? (2/2) J2ME; stadig mer utbredt, stort potensial Stort rom for kreativitet Nettverksprogrammering Spennende oppdragsgiver

9 Hvordan vi løste problemet Skaffet oss informasjon om teknologiene Fleksibilitet ble viktig for oss Fysisk arkitektur: PC-server plassert i smarthuset

10

11 Eksempel på fysisk arkitektur: Hvordan vi løste problemet

12 Kommunikasjon mellom klient og server 4 alternativer: Benytte Web Services Benytte IM Lage egen protokoll fra grunnen av Lage en protokoll på grunnlag av XML Hvordan vi løste problemet

13 Etter kartlegging og samtale med oppdragsgiver fikk vi definert oppgaven mer: Skal ha felles grensesnitt mot forskjellige protokoller Ikke bruke Web Services eller instant messaging (IM), men egen XML-protokoll Skal være mulig å gi systemet støtte for flere enheter og protokoller uten å endre på klientsiden Skal lage en J2ME-klient Testing på X10 protokollen

14 Etter å ha lagd den første prototypen, bestemte vi oss for å bruke Web Services i stedet for XML Hvordan vi løste problemet

15 Logisk Arkitektur: Hvordan vi løste problemet

16 J2ME: begrensninger Web Services: fordeler og ulemper X10: fordeler og ulemper Resultater

17 Demonstrasjon

18 Teste og implementere på andre telefoner Legge inn støtte for andre protokoller enn X10 Videre Arbeid

19 Bluetooth Mediasenter Telefoni Stemmestyring Noen eksempler på mulige utvidelser:


Laste ned ppt "X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google