- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Advertisements

Å opprettholde et godt immunforsvar
Koordinatormøte
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Forum for Sandnes som sunn by 10. juni Rogaland arboret Sakliste: •Referat fra møte •Ny plan for integrering og inkludering •Kort pause.
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Planer, ideer og visjoner
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
FYLKESMANNEN I AUST-AGDER Fylkesmannens rolle i folkehelsearbeidet i lys av ”Nasjonale mål og hovedprioriteringer” Kristiansand Sidsel Birkeland.
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
Rolighetsmoen barnehage
Joachim Bjerkvik
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Påvirkningsfaktorer i kunnskapsgrunnlaget
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Planstrategi som nytt verktøy
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Visjoner for samhandling Geiranger Christian Bjelke.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling 10 rådgivere, fordelt på hele landet.
Hans Otto Lund Rådgiver. Presentasjon 2009 Med utgangspunkt i reelle utfordringer knyttet til minst to av temaene… Klima og energi Viktige arealpolitiske.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
”Aktiv på dagtid” ”En resept å gå for…” Sommarøy, m ai 2009 Informasjon om arbeidet i Finnmark.
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Inger Christin Torp, leder Opplæring, kultur og helsekomiteen
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Friluftsrådenes Landsforbund
FAUSKE 2025 UTVIKLING GJENNOM SAMHANDLING. FAUSKE KOMMUNES VISJON Fem forslag til visjon for Fauske; 1.Innbyggerne skal oppleve Fauske som den beste kommunen.
Universell utforming i Mandal
Forum for Sandnes som sunn by Gramstad 11. November 2014.
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Lek og Læring i barnehagen
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Samarbeid fylkeskommune og kommune Kunst, kultur og helse – Bergen 16.juni 2005.
Folkehelse og rus Avdelingsdirektør Ole Trygve Stigen.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
Gir kultur evig liv? Kultur og helse Fylkeskulturkonferansen 2004 Øyer november Prosjektleder FOLK 2 Margunn Skjei Knudtsen Nord-Trøndelag fylkeskommune.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
Avd. for helseopplysning - SiA
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bærekraftig samfunnsutvikling
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
KS Nord-Trøndelag – Strategikonferansen 2005
Roede-kurs på arbeidsplassen
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Plankonferansen 11 desember 2014
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene? Terje Granmo, ordfører Malvik kommune Tone Østvang, kommunalsjef Malvik kommune Monica Lillefjell, førsteamanuensis Senter for helsefremmende forskning

PRESENTASJONEN Politisk forankring - Kommuneplanens samfunnsdel – Samhandlingsreformen m.v. Fra strategi til handling – prosessen Resultat fra LEV VEL - Ny kunnskap Fra kunnskap til handling Takk for invitasjon. Vi er bedt om å si litt om hvordan kommunene kan følge opp Loven om folkehelsearbeid. I Malvik kommune har vi arbeidet med dette spørsmålet siden 2010, i tett samhandling med Sør Trøndelag Fylkeskommune, Fylkesmannen og forskningsmiljø. Loven krever samhandling. Vi representerer politisk nivå, administrasjon/ ledelse og forskning – og vil prøve å synliggjøre viktigheten av «ulike blikk» og roller og at disse er samstemt og spiller på lag. Vi har bygd opp vår presentasjon på følgende måte; Terje – vil si litt om den politiske forankringen Tone – tar for seg hvordan man har jobbet for å omsette politiske styringsmål og strategier til handling Monica – vil presentere resultatene fra LEV VEL undersøkelsen Terje – og tilslutt vil jeg si noe om hvordan vi kan omsette kunnskapen og benytte den i praksis.

POLITISK FORANKRING - STYRINGSDOKUMENT Kommuneplanens samfunnsdel/ strategisk forankring Samhandlingsreformen – en samfunns – og kommunereform Helhetlig perspektiv- tenke livsløp Proaktiv tilnærming Langsiktighet Regionalt og lokalt Nettverk og samhandling Dialog med innbyggerne – hva mener folk er viktig? Kommuneplanens samfunnsdel er Malvik kommunes strategiske dokument, og strekker seg over en periode på 12 år(2010 – 2021). Det er konkretisert 12 overordnede mål i planen – et av dem er at «Vi skal kunne velge å leve sunt». Flere underliggende strategier ble samtidig befestet i planen; en av disse var; « vi skal utvikle et system for å få oversikt over befolkningens levekår, og benytte dette systematisk i utviklingsarbeid». I forberedelsene til Samhandlingsreformen; ble det klart for oss at vi må tenke at vi må tenke livsløp – fremfor organisatoriske «bokser». Og at reformen ville berøre alle virksomheter i kommunen, og at vi i tillegg måtte tenke lokalt, regionalt og nasjonalt. Dette var en samfunnsreform og en kommunereform som ville kreve langsiktighet, ny kunnskap og nye måter å jobbe på.

SAMHANDLINGSREFORMEN = EN “SNUOPERASJON” - Hvordan kan vi hjelpe hverandre med denne perspektiv - endringen? Intensjonen med reformen er bærekraftighet – og legge til rette slik at vi alle kan ta ansvar for eget liv og egen helse. Nye veier krever nye spor. Å gå opp nye spor er en krevende øvelse. Det krever en kultur som våger å tenke nytt og prøve nye ting.

«LEV VEL» – Malvik kommunes folkehelsesatsing LEV VEL - tiltak LEV VEL- prosjekt LEV VEL levekårsundersøkelse(hvert 4 år) Se: http://www.malvik.kommune.no/lev-vel.228307.no.html LEV VEL er Malvik kommunes folkehelsesatsning og består av 3 elementer; LEV VEL – tiltak LEV VEL – prosjekter Og LEV VEL undersøkelsen som er hovedtema her i dag. Dere kan forøvrige lese mer om LEV VEL på våre hjemmesider.

Første LEV VEL-tiltaket! Gratis folkebad - Dette var det første LEV VEL – tiltak som ble igangsatt. Det ble vedtatt innført som et prøveprosjekt ut 2013. Erfaringene så langt er svært gode – både ut fra et økonomisk perspektiv og i et folkehelseperspektiv. Stadig flere besøker bassenget!

FRA STRATEGI TIL HANDLING KUNNSKAPSBASERT FOLKEHELSEARBEID PARTNERSKAP/ SAMHANDLING Oppstart høsten 2010 Helsefremmende indikatorer – snu fokus! Samarbeidsavtaler/ intensjonsavtaler Tett dialog, samhandling, kunnskapsdeling Tone; Kommuneplanens samfunnsdel gav oss som ledere og ansatte tydelige styringsmål og strategier å jobbe etter. Planen fokuserte på forskningsbaserte metoder, og derfor ble det naturlig å etablere forpliktende samhandling med aktuelle kompetansemiljø. Når vi søkte kunnskap og statistikk ble vi oppmerksom på at kunnskapen i hovedsak omfattet risikofaktorer for sykdom og død som f.eks uførhet, antall ulykker, antall barnevernssaker osv. Indikatorer som fokuserte på hvorfor folk trives, opplever å ha det bra – og ha god livskvalitet fant vi liten kunnskap om. Høsten 2010 inviterte vi oss inn til et møte med FM / STFK, og senter for helsefremmende forskning, for å drøfte dette temaet. Der fant vi svært engasjerte og dyktige kolleger, som også ble svært opptatt dette og gjerne ville utvikle noe nytt sammen med oss. Malvik kommune inngikk intensjonsavtaler og samarbeidsavtaler med partene

Januar i 2012 fikk vi så dette oppslaget i lokalavisa Januar i 2012 fikk vi så dette oppslaget i lokalavisa. «Skal kartlegge det herlige med Malvik» . ”Våre innbyggere sitter på masse ressurser og viktig kunnskap. Det ville være synd om vi ikke kan benytte denne kunnskapen og erfaringen til å videreutvikle kommunen vår. Hva mener innbyggerne er positivt med å bo der de bor, - hva er det som bidrar til at de har det bra, trives, - og opplever å ha et godt liv. Noen har spurt om hvordan vi har råd til dette. Vi vil si at vi har ikke råd til å la være, sier kommunalsjef Tone Østvang

UTVIKLING AV SPØRRESKJEMAET TEMAOMRÅDER Bakgrunnsinformasjon Utdanning og arbeid Trivsel i Malvik kommune Nettverk og sosial støtte Utemiljø Bruk av helsetjenester Kultur Helse og fysisk aktivitet Kosthold og vekt Tobakk og alkohol Livskvalitet Humør og trivsel Om deg selv Tone: Det ble deretter etablert en tverrfaglig og tverssektoriell gruppe som arbeidet med utvikling av spørreskjema sammen med Senter for helsefremmende forskning, internt hadde vi repr fra tekniske områder, kultur, kommuneoverlege, helse, rådmannens fagstab, m.v. FM og STFK deltok også sporadisk. Monica –valg av temaområder Valg av spørsmålsstillinger til undersøkelsen er basert på forskning, erfaringer fra HUNT, samt erfaringer fra praksisfeltet. Undersøkelsen består av levekårsvariabler, tradisjonelt viktige men risikoorienterte, Men forskning viser at det å fjerne risiko ikke nødvendigvis gir bedre helse og livskvalitet. Derfor ønsket vi å identifisere faktorer som fremmer helse og livskvalitet. Spørreskjemaet omfattet totalt 13 hovedområder med til sammen… spørsmål.

LEV VEL - UNDERSØKELSEN Vi skal gi et lite utdrag fra undersøkelsen Statistiske beregninger viser at utvalget er representativt med tanke på alder og kjønnssammensetning. *Svarprosenten er også lik i de tre utvalgt valgkretsene som deltok i undersøkelsen. *Undersøkelsen skal gjennomføres hvert 4. år.

TRIVSEL OG SOSIALT NETTVERK Trives svært godt/godt i Malvik kommune (%) Hvor lenge bodd i Malvik kommune (gjennomsnitt, min-max)   92 25.8 (1-83) Nettverk/sosial støtte (%): Føler et sterkt fellesskap(helt enig/delvis enig) 63.3 Godt samhold (helt/delvis enig) 65.4 Venner som kan hjelpe 94.9 Venner å snakke fortrolig med 91.8 Kjæledyr 42.5 Forskning viser at trivsel og sosialt nettverk har betydning for folks helse Undersøkelsen viser at …

BOLIG OG BOFORHOLD Eier egen bolig (%) 88.2   Viktigste grunn for valg av boligens beliggenhet (%): Utsikt 41.3 Økonomi 34.8 Nærhet til venner 31.8 Solforhold 25.8 Nærhet marka 22.9 Nærhet til sjø 20.3 Det finnes betydelig dokumentasjon på sammenhengen mellom bolig, boforhold og helse. ……

HVA ER POSITIVT MED Å BO I MALVIK? POSITIVE FAKTORER HVA KUNNE VÆRT BEDRE? Marka, sjøen, natur og friluftsliv – tilgjengelighet Beliggenhet i forhold til by, flyplass  Karakteristika/kvaliteter ved kommunene - landlig, oversiktlig, intim, prøver ikke å etterligne byene i nærheten Det sosiale miljøet/nærmiljøet Kultur - kulturtilbud for ungdom, arena ”Trafikk” - gang og sykkelstier, kollektivtransport, bomring Idrett - større satsning på idrettsanlegg I tillegg til standardiserte spørsmål – så hadde undesøkelsen åpne spørsmål om hva innbyggerne opplevde som positivt med å bo i Malvik kommune og evt hva som kunne vært endret for at de skulle trives enda bedre.

HVA VISER DETTE? Mange faktorer som er viktig for å fremme god helse Viktig å tilrettelegge slik at innbyggerne kan ta ansvar for eget liv og egen helse Utvikle en kultur for innovasjon og samhandling Fylkesmennenes hjemmesider; Folkehelse er plassert under «Helse og omsorg»? Tone: Undersøkelsen og våre erfaringer viser at det er mange faktorer som er viktig å hensynta i kommunen for å fremme god helse. Det er ikke tilstrekkelig å tenke forebygging, man må også tenke helsefremming. Dette viser at sentrale myndigheter har gjort et riktig valg ved å gjøre den nye loven sektorovergripede – men det gjenstår å sørge for en praksis som gjenspeiler dette.

HVORDAN OMSETTE KUNNSKAP TIL HANDLING? God dialog og samhandling politisk / administrativt Systematisk arbeid med folkehelseoversikt Kompetanse: tverrsektoriell samhandling, analyse og evaluering Partnerskap og nettverk Videreføre samarbeid med etablerte fag og forskningsmiljø NB: LEV VEL undersøkelsen finner du på våre hjemmesider(elektronisk utgave): www.malvik.kommune.no Tone: Lev vel undersøkelsen finnes elektronisk på våre hjemmesider. Vi har den også med noen papirutgaver av rapporten og minnepinner, for de som er interessert idet. Terje Hvordan kan vi så benytte LEV VEL undersøkelsen videre? Mange elementer i dette som har lokalpolitiskkarakter; f.eks ser vi sammenhengen mellom helsepolitikk og; boligpolitikk, arealforvaltning, oppvekstmiljø, Næringspolitikk Resultatene viser også at det er viktig å jobbe både lokalt, regionalt og nasjonalt. Folkehelseoversikt; slik som loven krever jobber administrasjonen nå med å skriftliggjøre kommunens utfordringer og muligheter innen folkehelseområdet. Det jobbes nå med å sammenstille LEV VEL data med annen tilgjengelig statistikk. Vi er avhengig av tilgjengelig kunnskap, både nasjonalt, regionalt og lokalt som grunnlag for å kunne ta kloke politiske valg som både er til beste for innbyggerne og for lokalsamfunnet.

Samhandling om kunnskapsutvikling! De viktigste faktorene for at man skal lykkes er ; Klare styringsmål og strategier - Langsiktighet og proaktivitet God dialog, samstemthet og samhandling Kunnskap , evne og vilje til å omsette strategiene til handling Utvikle nye metoder og måter å jobbe på i folkehelsearbeidet som bidrar til innovasjon og utvikling – og som er bærekraftig

TAKK FOR OSS!!