Motivasjon i et sosiologisk perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Samarbeid mellom skole og hjem
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
- Hovedrolle eller birolle
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Sør-Afrika KFUM Tensing
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Introduksjonssenteret
Mangfold og fellesskap
ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Mappemetodikk.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
ZIPPYLÆRERE – Hvordan kan skolen bruke deres kompetanse ved kriser og uforutsette situasjoner? Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Livets tog.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Undervisningssektoren 2015
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Fritid med Bistand.
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Velkommen til et nytt skoleår!
Drop-In metoden i skolen
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Kapittel 4 oppgave f. Sett inn riktig form av eiendomspronomenene.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Skolen som lærende organisasjon NFFL
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hva er viktig for elevers læring?
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Velkommen til Åmot ungdomsskole
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Finsk lærer i svensk skole
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Motivasjon i et sosiologisk perspektiv Rita Riksaasen Program for lærerutdanning NTNU

Motivasjon En persons ønske og energi (drift) til å ivareta egne (eller andres)behov

Bidrar endringer i samfunnet til å svekke elevenes motivasjon for arbeidsinnsats i skolen?

Dale: Manglende læringstrykk Ettergivenhet blant lærerne Den progressive pedagogikken får skylda Feil å si at Dewey ikke var opptatt av elevenes kunnskapstilegnelse På 1970 tallet – ny radikal pedagogikk og læreren fikk en tilbaketrukket rolle

Baumann (1999): Arbeid har mistet sin posisjon som identitetsbygger Opptatt av behagelige opplevelser Arbeid som ikke tillater initiativ og som ikke gir intellektuelle utfordringer er ”trist”

Velferds- og skoleutvikling Beck (1997): mennesker er mindre beredt til å stå på pinne, innordne seg, gi avkall på ting Globalisering - avtradisjonalisering

Hargreaves og Fullan (2003): Oppsplitting av familien Storbyproblemer slår inn i skolen Etzioni (1993): Ikke bare fattige foreldre som har problemer med å gi barn positive betingelser for utvikling Mange foreldre har det for travelt og har ikke tid til å lære barn dyder

Misterlich (1970) Mange problemer i dagens samfunn skyldes fravær av en synlig far I bondesamfunnet – foreldrenes liv foran øynene på barna. Far har forsvunnet som rollemodell og som kilde til autoritet og eksempel.

Monsen (1998) Kjønnsroller har vært selve kjernen i den praktiske moral ved siden av kristendommen. I Norge i dag: myke verdier er rådende. Den gode mor er modellen for en god stat. Ekstra strev nedprioriteres. Det er unødvendig å anstrenge seg for mor ordner alt.

Monsen fortsetter Gamle verdier fra farssamfunnet som ære, selvdisiplin, kvalitet, plikt, hardt arbeid, konkurranse, må tas inn igjen i en human form.

Ziehe (1994) Avtradisjonalisering – den gamle skolekulturen er feid bort uten at en ny er etablert Økende individuell refleksivitet Individet må velge livsstil I skolen: psykologisering – kvasiterapeutisk moral Skolen – et offentlig rom

Ziehe Selv i meget fritt organiserte skoler for barn fra middelklassen er det motivasjonsproblemer De unge forventer garanti for at det som skjer i skolen angår dem selv

Ziehe Selv i meget fritt organiserte skoler for barn fra middelklassen er det motivasjonsproblemer De unge forventer garanti for at det som skjer i skolen angår dem selv

Trekk ved den usynlige ”progressive”pedagogikken Relativt flat autoritetsstruktur (implisitt kontrollform) Er opptatt av å lære å lære (prosessen) Utdanningskunnskap integreres med hverdagskunnskap Kriteriene for evaluering er mange og diffuse Lek er et nøkkelbegrep

Trekk ved den synlige pedagogikken Hierarkisk autoritetsstruktur (eksplisitt kontrollform) Er opptatt av å overføre spesifikke ferdigheter (resultater) Utdanningskunnskap er forskjellig fra hverdagskunnskap Faste kriterier for evaluering Vektlegger disiplin

Observasjoner Oppstart Behov for sterkere innslag av synlig pedagogikk spesielt på guttefagene ( jfr. krav i verkstedet) HS – også behov for tydelighet og krav Viktig at elevene ikke sitter sammen mer enn to og to hvis de ikke skal samarbeide Grupper – gjennomfør læring i fellesskap - samarbeidslæring