KJØNNSROLLER Hva er det?.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Likestilling mellom kjønnene
STORE ER DE OG UTE STÅR DE En undersøkelse om oppbevaring av store løse gjenstander ved SIKA-museene.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
25 spørsmål. Du skal lese selv inni deg. Så skal du si svaret høyt ! Klar ?
En måte å lese Bibelen på
1. HVA HETER MOTORSYKKELEN SOM SKAL SELGES? SPØRSMÅL TIL TEKSTEN 1. HVA HETER MOTORSYKKELEN SOM SKAL SELGES? 2. HVA ER PRISEN PÅ MOTORSYKKELEN? 3.
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
KRL Av Karina Schjølberg
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Leken i et samfunnsperspektiv
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Hvordan skape et attraktivt produkt i Toppserien Visepresident Erik Loe SKF, 11. mars 2007.
Ungdom i klubb ”neste generasjon”. Ungdom i klubbene  Vil vi ha ungdom i klubben vår?  Hvorfor er det så få ungdom i klubben?  Hvordan ser de unge.
. Seema AS Fagforbundet Hva binder oss sammen?
GOD MORGEN.
O PPGAVE 31 Side 155 Fyll inn riktig form av det refleksive pronomenet.
Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet Kapittel 10 oppgave c.
1 Jeg og samfunnet.
12 Reflekterende lesing.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Kjell Erik Øie Statssekretær
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Fest og følelser Om seksualitet.
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg? Barnehage 2016.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Øyeblikk - om å gjøre det beste ut av her og nå 24. sept Marit Elin Hansen.
I FRAMTIDA ER VI ALLE FANTASTISKE?
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
PUBERTETEN – mange forandringer. PUBERTETEN: Hva slags forandringer skjer med gutter og jenter? Hva gjør at det skjer forandringer? HORMONER: (Hva er.
Kommer fra latin ”colere” som betyr å dyrke eller foredle
Den afrikanske Nora Side
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Antikkens filosofer 8. trinn
1 Kommunikasjon.
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Kapittel 14: Tale og lytte
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Buddhismen Vokste fram i et hinduistisk miljø.
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Kapittel 7 oppgave a a. Sett inn riktig form av substantivene.
Utskrift av presentasjonen:

KJØNNSROLLER Hva er det?

Kjønn eller menneske? I dagens samfunn er du først og fremst kjønn, deretter menneske Om du er gutt eller jente er med på å bestemme hva slags liv du skal leve

Det første skillet Fra fødselen blir vi lært opp til forskjellige roller Vi får utdelt et manuskript som heter kjønnsroller, man kan improvisere over rollen man får tildelt, men må allikevel forholde seg til manuset

MANUSET FORTELLER: Jenter skal la andres følelser være viktigere enn sine egne Gutter skal sette seg sjøl i sentrum Jenter skal lytte oppmerksomt Gutter skal snakke høyt og tydelig Jenter blir først virkelige damer med push-up, sminke og hold-in strømpebukse

Visste du at… De fleste avbrytelser gjøres av gutter? Gutter snakker mer enn jenter? Når jentene i et klasserom snakker 40% av tida føler guttene at de har overtatt? Gutter har bedre sjøltillit?

Kjønnsrollene… Er trange og hindrer fri utfoldelse for begge kjønn Skaper en verdensordning, hvor mannen er normalen og kvinnen er avviket

Kvinner… Kvinner er unntaket i samfunnet – arbeidslivet er organisert ut i fra at man ikke har barn, eller at man har noen til å passe dem for seg

Tenk på beskrivelsene… ”Jenteband”, rockeband hvor alle er gutter blir kalt band ”Kvinnelitteratur” og litteratur ”Kvinnefotball” og fotball

”Herskernes tanker blir de herskende tanker” Dette påvirker måten vi tenker på og hvordan vi ser verden rundt oss Den mannsdominerte tankegangen og virkeligheten som vi møter i aviser, skolebøker, hjemme og overalt hvor vi ferdes, er med på å forme vårt inntrykk av verden

I de største avisene i Norge er det slik: 25% av bildene er av damer 20% av tekstene er skrevet av damer 20% av intervjuobjektene er damer Det er en selvfølge at menn får styre nyhetsbildet og hvilke saker som er viktig – er dette riktig?

?