REKRUTTERING • COACHING • SKREDDERSYDDE LØSNINGER • KURS Personlig utvikling - Team bygging - Samarbeids relasjoner - Samarbeide leder/sekretær
Tro på deg selv Tørr å ta sjanser Bli litt bedre hver dag Utvikle spisskompetanse Den som gir seg har tapt! Å MØTE FOLK KULTUR OG SERVICE PÅ KIRKEKONTORET IVARETA KIRKENS ANSIKT UTAD: ”You never get a second chance to make your first impression” KULTUR – HVA ER DET EGENTLIG I DENNE SAMMENHENG? Leksikonet sier: Foredling, utvikling, især i forbindelse med den enkeltes og med samfunnets materielle og åndelige utviklingstrinn. Utvikle en kultur som utstråler forståelse, godhet og menneskelighet i glede og sorg. OMSORG / OMGLEDE - BRUKERORIENTERING Første møte med den enkeltes kontakt med kirken: Dåp/Konfirmasjon/Vigsel/Begravelser Konserter/kulturelle arrangementer/andre begivenheter
Tro på deg selv Tørr å ta sjanser Bli litt bedre hver dag Utvikle spisskompetanse Den som gir seg har tapt! Hvordan blir brukeren mottatt? Betydningen for den enkeltes forhold til kirken. KULTUR FOR GOD SERVICE: HVA ER EGENTLIG SERVICE ? - innfri forventninger HVORDAN SKAL SERVICE OPPLEVES ? ”det lille ekstra” – mer enn forventet? HVORDAN MÅLES SERVICE ? - i kraft av ”opplevelse ” HVA BETYR DET FOR KIRKEN Å MØTE FOLK PÅ EN SKIKKELIG MÅTE? Henvendelsene kan veksle mellom det ene og det andre KULTUR OG SERVICE PÅ KIRKEKONTORET
Tro på deg selv Tørr å ta sjanser Bli litt bedre hver dag Utvikle spisskompetanse Den som gir seg har tapt! Å MØTE FOLK MESTRING – Mange situasjoner Trening / Rollespill Bindeledd mellom publikum og fagpersonale Team som mestrer – finne sin rolle Spille hverandre gode Teamet er aldri bedre enn det svakeste ledd Være i forkant
Tro på deg selv Tørr å ta sjanser Bli litt bedre hver dag Utvikle spisskompetanse Den som gir seg har tapt! KULTUR OG SERVICE PÅ KIRKEKONTORET VERDIER: IMØTEKOMMENDE PROFESJONELLE NYTENKENDE Imøtekommende overfor de vi skal betjene Profesjonelle i vårt arbeid Nytenkende i måten vi løser oppgavene på
Tro på deg selv Tørr å ta sjanser Bli litt bedre hver dag Utvikle spisskompetanse Den som gir seg har tapt! YRKESSTOLTHET – HVA BETYR DET I DENNE ROLLEN? HVORFOR GLEDER DU DEG TIL Å GÅ PÅ JOBB? SENTRUM FOR ALL KONTAKT KONTAKTFORMIDLER UTAD OG INNAD KUNNSKAP UTSTRÅLER TRYGGHET SERVICE GIR FORNØYDE BRUKERE FINNE LØSNINGER ØKER SELVTILLITEN ALLE TRÅDER I MÅL – TILFREDSHET FORNØYDE BRUKERE SNAKKER OM DET TIL ANDRE
Tro på deg selv Tørr å ta sjanser Bli litt bedre hver dag Utvikle spisskompetanse Den som gir seg har tapt! Å MØTE FOLK VISJONER OG MÅL FOR Å BLI OPTIMALT GOD I Å KOMMUNISERE KORREKT OG BRUKE ALLE DE RESSURSER DU INNEHAR HVA ER DIN VISJON? To be useful, needed and loved Respekt for hverandres væremåte Akseptere forskjellighet Å BETY NOE FOR NOEN
Tro på deg selv Tørr å ta sjanser Bli litt bedre hver dag Utvikle spisskompetanse Den som gir seg har tapt! Hvilke egenskaper er spesielt viktige i denne rollen? Imøtekommende og løsningsorientert Invitere til tillit og åpenhet Evne til å kommunisere/lytte Empati (evnen til å sette seg inn i andres situasjon) Trygg i den rollen du skal representere Trygg veileder og inneha den kompetanse som forventes i rollen
Tro på deg selv Tørr å ta sjanser Bli litt bedre hver dag Utvikle spisskompetanse Den som gir seg har tapt! MOTIVASJON – HVA ER DET? Hva skal du utstråle? Hvorfor er du her? Hvilke holdninger er så viktige? ”RMI” – Rett mental innstilling – Den mest etterspurte egenskap i rekrutteringssammenheng Burde vi tenke annerledes? Kvalitet i alle ledd? Er kvalitetssikringen god nok? Hvem skal evaluere? Kriterier for evalueringen?
Tro på deg selv Tørr å ta sjanser Bli litt bedre hver dag Utvikle spisskompetanse Den som gir seg har tapt! SERVICE UTAD – SUPPORT INNAD HVILKEN STØTTEFUNKSJON SKAL DU EGENTLIG VÆRE? TRYGGHET SELVBEVISSTHET SELVTILLIT – HANDLINGSROM HVILKET TANKESETT HAR DU ? ÅPNE OPP FOR EGEN REFLEKSJON HVORDAN HOLDE SEG ORIENTERT ? HVOR VIKTIG ER DET Å VÆRE I FORKANT? BEREDSKAP? – Er beredskapen god nok?
Tro på deg selv Tørr å ta sjanser Bli litt bedre hver dag Utvikle spisskompetanse Den som gir seg har tapt! KVALITET – HVA ER DET? HVORDAN KAN KVALITETEN BLI BEDRE? Brukerundersøkelser – like viktig for kirken som i andre sammenhenger ? Behovsprøving ? Hvilke behov har egentlig brukerne?
Tro på deg selv Tørr å ta sjanser Bli litt bedre hver dag Utvikle spisskompetanse Den som gir seg har tapt! HUSK: ANERKJENNELSE ER IKKE NOE MAN FÅR DET ER NOE MAN MÅ GJØRE SEG FORTJENT TIL!
Tro på deg selv Tørr å ta sjanser Bli litt bedre hver dag Utvikle spisskompetanse Den som gir seg har tapt! KULTUR OG SERVICE PÅ KIRKEKONTORET ER STRESS EN DEL AV DETTE? Og HVORDAN OPPLEVES STRESS I DENNE ROLLEN? Mange ”baller” i luften på en gang Mister oversikten FÅR IKKE TAK I HJELPEAPPARATET Går ”tom” – mister motivasjonen Frustrasjon og fortvilelse
Tro på deg selv Tørr å ta sjanser Bli litt bedre hver dag Utvikle spisskompetanse Den som gir seg har tapt! HVORDAN BEKJEMPE STRESS? Sørg for å ha et ”fristed” hvor du kan ”lade” batteriet Våge å gi tilbakemelding Sett navn på stress-faktorene Få utløp for frustrasjon (sparringspartner/mentor) HUSK Å ROSE HVERANDRE Selv den mest hardføre blomsten trenger vann!! Hvem er gartner i din hage?
Besøksadresse: Kontorfellesskapet - Bryggetorget 1 - Aker Brygge Oslo Postadresse: Postboks Vika Oslo Tlf: Fax: Mobil: E-post: