Styring og mål i norsk miljøforvaltning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
hva betyr universell utforming i utvikling av gode lokalsamfunn?
Advertisements

Mål- og resultatstyring i Hedmark fylkeskommune
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Dialogtorg i Kristiansand
Verktøy for kommunene Direktør Janne Sollie 28. mars 2011.
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Samordning gjennom struktur og prosess, ja takk, begge deler!
FYLKESMANNEN I FINNMARK FINNMÁRKKU FYLKKAMÁNNI
Norge universelt utformet 2025 Status i arbeidet med Handlingsplanen Einar Lund seniorrådgiver Miljøverndepartementet Ålesund, 20. mars 2013.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Norges kulturvernforbund Kulturminnemeldingen Høring i Energi- og miljøkomiteen 23. mai 2013.
Universell utforming i friluftsområdene 5. og 6. Juni 2012; Istindportalen og Bardufosstun Universell utforming i friluftsområdene 5. og 6. Juni 2012;
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Status nasjonale laksefjorder Aina Valland, fagsjef miljø, FHL havbruk
Embetsoppdrag 2004 Resultatområde Regional planlegging Resultatkrav: Fylkesmannen skal påse at nasjonal politikk formidles og ivaretas i behandlingen av.
FYLKESMANNEN I HEDMARK
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Naturvernets utvikling
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Har vi tilstrekkelig kunnskap for en framtidig god marin ressursforvaltning? Reidar Toresen Fiskebåtredernes Forbunds representantskapsmøte Oslo, 13.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Kommuneplan for Drammen –”Bærekraft skal være et grunnleggende prinsipp når bysamfunnet utvikles. Fortsatt vekst i Drammen møter utfordringer.
Framtida er internasjonal Tora Aasland statsråd for forskning og høyere utdanning Oslo, 8. mars 2012.
– På lag med framtiden i 100 år!
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Bærekraftig utvikling Sumhuset, Trondheim 15. mai 2007
Overordnet mål - MAREANO Vedtatt gjennomført i St.m.21 ( ) om Regjeringens miljøpolitikk og rikets miljøtilstand, for å styrke arbeidet med å kartlegge.
Bærekraftig utvikling - miljø
Naturen er trua! Natur og Ungdom.
Prosjektområde Ytre Oslofjord Kjell Løkke Leder i Styringsgruppen.
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Universell utforming i Mandal
Grønne planer – nasjonale føringer
Nasjonal strand- og kystsonekonferanse Fevik 2014 Færder nasjonalpark - Innledning - Hva vil vi med den marine delen? -Innspill til sentrale myndigheter.
Organisering av verdensarvarbeidet
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
På veg mot Framtidens byer Statssekretær Heidi Sørensen, Miljøverndepartementet Samling i Oslo mars 2009 Foto: Peder Vold.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
KOSTRA og miljødata og rapportering Julie L. Hass Seksjon for miljøstatistikk, SSB.
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
Dette er Miljødirektoratet. Dette er oss  forvaltningsorgan under Miljøvern- departementet  etablert 1. juli 2013  om lag 700 medarbeidere – hovedsakelig.
Nettverk for miljø og samfunnsutvikling 5-årig program i - livskraftige kommuner -
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Naturmangfoldloven 1Interessekonflikter i skog Naturmangfoldloven.
Foto: Bjørn Erik Olsen Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover – Akvakulturloven Elisabeth Karlsen 10. mars 2015.
Livet i havet – vårt felles ansvar Fiskeridirektoratet Bergen 2016.
Hva har skjedd i Forollhogna siden området ble vernet for 11 år siden – verneverdier, næring, bosetting. Utfordringer videre Forollhognakonferansen 29.
Evaluering av Utvalgte kulturlandskap i jordbruket
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Petroleumstilsynet og det ytre miljøet
Styring av og samarbeid om de regionale tilskuddsordningene i jordbruksavtalen. Seminar for fylkeslederne i Norges Bondelag 26. – 27. august, Landbrukets.

KrFs energi- og miljøpolitikk
VELKOMMEN TIL FAGSEMINAR
Verneområder og nasjonalparker.
Utskrift av presentasjonen:

Styring og mål i norsk miljøforvaltning Øystein Nesje og Gunnar Farestveit Miljømålsdager i Umeå 15. -16. mai 2013

Miljøforvaltningen Departementsråd Politisk ledelse N-avdelingen Kommunikasjons- enheten Departementsråd Politisk ledelse N-avdelingen KF-avdelingen I-avdelingen K-avdelingen P-avdelingen O-avdelingen Direktoratet for naturforvaltning 320 årsverk 1 723 mill. kroner Førstelinje: SNO Fylkesmannen Fylkeskommunen Klima og forurensningsdirektoratet 339 årsverk 785 mill. kroner Førstelinje: Fylkesmannen Norsk polarinstitutt 148 årsverk 257 mill. kroner Riksantikvaren 146 årsverk 509 mill. kroner Førstelinje: Fylkeskommunen Statens kartverk 786 årsverk 720 mill. kroner Førstelinje: Fylkeskartkontorene Fylkesmannen Fylkeskommunen Forskningsrådet Forskningsinstituttene 521 mill. kroner Svalbard miljøvernfond 1 årsverk 12 mill. kroner Kulturminnefondet 13 årsverk 61 mill. kroner

Miljøforvaltningen Departementsråd Politisk ledelse N-avdelingen Kommunikasjons- enheten N-avdelingen KF-avdelingen I-avdelingen K-avdelingen P-avdelingen O-avdelingen 1. juli 2013 Forskningsrådet Forskningsinstituttene Miljødirektoratet Direktoratet for naturforvaltning Klima og forurensningsdirektoratet Norsk polarinstitutt Riksantikvaren Statens kartverk 320 årsverk 1 723 mill. kroner Førstelinje: SNO Fylkesmannen Fylkeskommunen 659 årsverk 2 508 mill. kroner Førstelinje: SNO Fylkesmannen Fylkeskommunen 339 årsverk 785 mill. kroner Førstelinje: Fylkesmannen 148 årsverk 257 mill. kroner 146 årsverk 509 mill. kroner Førstelinje: Fylkeskommunen 786 årsverk 720 mill. kroner Førstelinje: Fylkeskartkontorene Fylkesmannen Fylkeskommunen 521 mill. kroner Svalbard miljøvernfond 1 årsverk 12 mill. kroner Kulturminnefondet 13 årsverk 61 mill. kroner

Klima og forurensningsdirektoratet Svalbard miljøvernfond Tromsø Svalbard Miljøforvaltningen Umeå Trondheim Røros Direktoratet for naturforvaltning Klima og forurensningsdirektoratet Norsk polarinstitutt Riksantikvaren Statens kartverk Hønefoss Stavanger Oslo Miljødirektoratet Svalbard miljøvernfond Kulturminnefondet

Årsverk og budsjett Budsjettutvikling Antall årsverk Reell økning på 20,1 pst. fra 2005 (262 årsverk gjelder Tinglysningen) Reell økning på 91,6 pst. fra 2005 (224,5 mill. gjelder Tinglysningen) Nord- og polarområdene (NP) Kart, geodata og eiendomsinformasjon (SK) Fellesoppgaver osv. Naturens mangfold og friluftsliv (DN) Kulturminner og kulturmiljøer (RA) Klima og forurensning (Klif) Antall årsverk Budsjettutvikling

Livskraftige elver og innsjøer kulturminner og kulturlandskap Internasjonalt samarbeid 4. Mangfoldige skoger 5. Storslått fjellandskap 3. Frodige våtmarker 2. Livskraftige elver og innsjøer 6. Verdifulle kulturminner og kulturlandskap 10. Ren luft Virkemidlene 7. Godt bymiljø 8. Aktivt friluftsliv 11. Stabilt klima 9. Giftfritt miljø 1. Levende hav og kyst Regelverk og samfunnsplanlegging Kunnskap og stedsdata Stikkord: Fylkesmannen og fylkeskommunen Samfunnsplanlegging Offentlige anskaffelser og miljøledelse Lover Skogvern Rovdyr Fremmede arter Klima og skog Viltforvaltning Klimaendringer Klima- og skogprosjektet Fornybar energi Klimatilpasninger Klimakonvensjonen Naturindeks Forskning og overvåking Kart og geodata Kunnskapsgrunnlag Bruk av naturen Allemannsretten Friluftsområder Friluftsliv Marin verneplan Oljeforurensning Tareskog Akvakultur Marin naturforvaltning Forvaltningsplaner Strandsonen Ospar Framtidens byer Bymarker Universell utforming Overgjødsling Villaks Fritidsfiske Vannforvaltning Inngrep i vassdrag Nedslamming Forsuring Nordisk samarbeid EU/EØS Bilateralt miljøsamarbeid Nord- og polarområdene inkl. Svalbard Handel, investeringer og miljø UNEP og OECD Miljø og utvikling OECD Kulturmiljøer Kulturminner Verdiskaping Miljø i jordbruket Genmodifiserte organismer Kulturlandskap Verdensarv Villrein Nasjonalparker Arealendringer og gjengroing Fjellrev Myrer Elvedeltaer Ramsar Avfall Miljøgifter Radioaktiv forurensning Stockholmskonvensjonen Luftforurensninger Ozonlaget Støy Göteborgprotokollen Fjellheimen Fra 2011 har vi sett verden på denne måten Kunnskap og stedsdata Regelverk og samfunnsplanlegging Internasjonalt samarbeid 1. Levende hav og kyst 2. Livskraftige elver og innsjøer 3. Frodige våtmarker 4. Mangfoldige skoger 5. Storslått fjellandskap 6. Verdifulle kulturminner og kulturlandskap 7. Godt bymiljø 8. Aktivt friluftsliv 9. Giftfritt miljø 10. Ren luft 11. Stabilt klima

Livskraftige elver og innsjøer kulturminner og kulturlandskap Nasjonale mål og indikatorer Administrasjonens forslag 1. Levende hav og kyst 2. Livskraftige elver og innsjøer 3. Frodige våtmarker 4. Mangfoldige skoger 5. Storslått fjellandskap 6. Verdifulle kulturminner og kulturlandskap 7. Godt bymiljø 8. Aktivt friluftsliv 9. Giftfritt miljø 10. Ren luft 11. Stabilt klima Målhierarki Endret over tid. Nå kun nasjonale mål. Tidligere hadde vi delmål for vår egen sektor. Nye mål i 2014 2013* 17/29 13/18 8/9 11/20 13/23 16/25 1/10 4/8 9/11 12/11 7/2 2014 9 7 4 7 7 10 1 3 6 2 4 * 12 av målene er på virkemiddelområdene

Noen eksempler på nasjonale mål Byer og tettsteder skal være bærekraftige, attraktive og funksjonelt utformet, og fremme helse og livskvalitet. GENERELLE Alle skal ha mulighet til å drive friluftsliv som helsefremmende, trivselskapende og miljøvennlig aktivitet i nærmiljøet og naturen ellers. Utvikling Tapet av truede arter i skog skal være stanset, og tilstanden til arter i nedgang skal være forbedret innen 2020. NORMALE Et representativt utvalg av kulturminner og kultur- miljøer skal være vedtaksfredet innen 2020. De årlige utslippene av nitrogenoksid (NOx) skal maksimalt være 156 000 tonn KONKRETE Timemiddelkonsentrasjonen av nitrogendioksid (NO2) skal ikke overskride 150 μg/m3 mer enn 8 timer pr. år.

Nasjonale måls plass NASJONALE MÅL INDIKATORER RESULTATKRAV FØRINGER Opprinnelse: Bruk: Gir forankring for føringer og resultatkrav Rapporteres internt og eksternt (indikatorer) Framgår i styrings- dokumentene Skal også benyttes av andre sektorer Proposisjoner Meldinger Politiske dokumenter R-notater Samarbeid Internasjonale avtaler MD Forlik NASJONALE MÅL INDIKATORER RESULTATKRAV FØRINGER

Dilemmaer i etatsstyringen Nasjonale mål (Gjelder alle sektorer) Virkemidler (Få virkemidler i miljøforvaltningen) Dette gir utfordringer i forhold til hvem som egentlig har ansvar for at målet nås Dette gir utfordringer i forhold til hvordan vi skal jobbe i forvaltningen vår Vårt ansvar Våre roller Resultater Påvirker føringer, resultatkrav og oppdrag vi kan stille i tildelingsbrevene

Miljøprofilen Økning på 137,4 pst. fra 2005

Samarbeidet med sektorene Regjeringens budsjettproposisjoner kommer årlig og er de enkelte departementenes viktigste styringsredskap Regjeringens langtidsplan sier også noe om miljø Tidligere ble det laget en stortingsmelding annet hvert år – Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand. Alle sektorer medvirket til denne. Sist lagt fram i 2009. I 2002 lagde alle departementene miljøpolitiske handlingsplaner. Dette var uformelle dokumenter. Ordningen ble avviklet etter en evaluering, men opprettholdes likevel av 3-4 departementer den dag i dag. I dag er det ingen regelmessige dokumenter som samlet behandler regjeringens miljøpolitikk på tvers av sektorene

Nasjonale måls plass i etatsstyringen Ansvarlige etater Resultatrapportering NASJONALE MÅL INDIKATORER Dataleverandører KOSTRA

KOSTRA – KOmmune-STat RApportering Omfatter alt kommunene skal rapportere til staten på alle sektorer (helse, skole, samferdsel, miljø m.m.). Hva som skal rapporteres avklares gjennom forhandlinger i arbeidsgrupper Årlig rapportering til Statistisk sentralbyrå En ambisjon å sikre rapportering i henhold til nasjonale miljømål med tilhørende indikatorer Resultatområdestrukturen passer ikke alltid kommunene