Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Melding til Stortinget…
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Skolelederundersøkelsen 2008
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Entreprenørskap i lærarutdanningen
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
1 Kompetanseutvikling i skolen generelt: Bjørnsrund, H., Monsen, L. og Overland, B. (red.) (2006): Utdanning for utvikling av skolen –Skoleledelse –Skoleadministrasjon.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker.
Innhold Innhold Side 1.
Kvalitet i skolen: blikk på Stortingsmelding nr. 31
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Profesjonell skoleledelse Profesjonell undervisning Profesjonell fag- og yrkesopplæring.
Oppgavemål for satsingen Utdanning KS Utdanning 1.Kvalitetsstyringssystemer. KS skal kartlegge hva kommunene og fylkeskommunene trenger for å utvikle.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Erfaringer fra Kompetanseutviklingsprogrammet Sveinung Skule, Fafo Erik Døving, SNF.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva står LINK for? Lokale informasjonsnettverk i Numedal.
Kompetanse for mangfold
Lærer ved å lære andre Lærere uten godkjent utdanning i kommunale grunnskoler Fafo-rapport Av Torgeir Nyen og Elin Svensen.
Formål Gi en bred oversikt over EVU-aktiviteten blant lærere og instruktører i grunnopplæringen i 2003 Deltakelse Omfang og tidsbruk Innhold, organisering,
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Profesjonelle læringsfellesskap
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Skolebasert kompetanseutvikling
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen

Fafo Læring for lærere og skoleledere Ulike nivå • internt i den enkelte skole • mellom skoler • tilbud fra skoleeier • tilbud fra utdanningsinstitusjoner

Fafo Deltakelse i formell utdanning • Betydelig økning i andelen som har deltatt i formell utdanning – fra 10 prosent i 1998 til 16 prosent i 2003 • Betydelig økning i tidsbruk – fra 33 timer i 1998 til 58 timer i 2003 • Lærerne har tatt formell utdanning innen pedagogiske emner, i matematikk og norsk (grunnskolen) • Rektorene har tatt utdanning i ledelse, økonomi og administrasjon

Fafo Formell videreutdanning - tilbudssiden • Høgskolene viktigste tilbyder av formell utdanning • Over halvparten oppgir at utdanningen er tilrettelagt for lærere eller skoleledere • En av tre oppgir at utdanningen var nettbasert. Betydelig økning siden 1998.

Fafo Deltakelse i kurs, seminarer og annen opplæring • 84 pst har deltatt på ett eller flere kurs, seminarer og annen opplæring i 2003 – omtrent uendret siden 1998 • Total tidsbruk: 40 timer per lærer/skoleleder (2003) – økning fra 36 timer i 1998

Fafo Tema for opplæringen Flere deltar i pedagogisk bruk av IKT, færre deltar i generell dataopplæring

Fafo Kurs, seminarer og annen opplæring – tilbud • Eksterne, private kursarrangører viktigste tilbydere i tillegg til ansatte i kommunen/ fylkeskommunen • Ni av ti oppgir at tilbudet var tilrettelagt (enten for lærere/skoleledere generelt, i egen kommune/fylkeskommune eller ansatte ved egen skole)

Fafo Kommunene som skoleeiere • Generell tendens: kompetanseutvikling i stor grad delegert, sentral skolefaglig kapasitet og kompetanse redusert • Gjør det vanskeligere å ivareta et helhetlig ansvar for kompetanse- og kvalitetsutvikling i skolen? • Ulike roller: reaktiv, koordinerende, proaktiv • Fra fokus på individuell kompetanseheving til satsing på fellestiltak/ organisatorisk læring/ nettverk • Varierer i hvilken grad skoleeier satser på kollektive læringsformer

Fafo Fylkeskommunene som skoleeiere • Fylkeskommunene formulerer mål for kompetanseutviklingen - nasjonale mål har stor gjennomslagskraft i fylkeskommunenes målformuleringer • Hvordan målene for kompetanseutviklingen skal nås er oftest delegert ned til den enkelte skole • Varierende mellom fylkeskommunene hvor proaktive de er – de fleste har god kontakt med høgskolene om utvikling av tilbud (men unntak) – tildels også kontakt med andre tilbydere - varierende hvor detaljerte målene er og hvor godt kunnskapsgrunnlag fylkeskommunene har for dem • Skepsis til mer formell utdanning, ønsker å bruke kurs og erfaringsspredning/nettverk og kollegabasert veiledning

Fafo Deltakelse i kollegaveiledning, studietur, hospitering

Fafo Lærevilkår i undervisningssektoren

Fafo Misforhold mellom læringskrav og læringsmuligheter i skolen

Fafo Karakteristiske trekk • Ganske høyt omfang av etter- og videreutdanning • Dreining mot mer formell videreutdanning de seneste fem årene – statlige tiltak betyr noe • Ikke så læringsintensivt arbeid i skolen – opplevd misforhold mellom læringskravene i jobben og læringsmulighetene i det daglige arbeidet • Kompetanseutviklingen er ”individualisert” – ofte lite koblet til skoleutvikling – men dette er i endring

Fafo Framover • Må være mulig å utnytte bedre mulighetene til læring av hverandre, både på lærernivå og skolenivå – ansvar også for skoleeier •organisering av den enkelte skole for å sikre erfaringsutveksling •stimulere til nettverk og kontakt mellom skolene – både på skoleleder og lærernivå • Kan statlige midler fordeles slik at individuell kompetanseutvikling og skoleutvikling kobles bedre? • Kan utdanningssystemet i enda større grad være en samarbeidspartner – ikke bare tilbyder? • Skole/skoleeier som bestillere – småkommuneproblematikk kan løses gjennom å stimulere til lokale/regionale bestiller- samarbeid – interkommunalt samarbeid