Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEdvard Pettersen Endret for 7 år siden
2
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva står LINK for? Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg
3
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Visjon ”Et lærende lokalsamfunn”
4
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Overordnede mål Høyne den generelle IKT kompetansen Utvikle kompetanse gjennom livslang læring
5
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hvorfor satse på skoleverket? Skolen som demokratisk møteplass Opplæring i skolen treffer en hel generasjon, fort og samtidig Utnytte skolens pedagogiske kunnskaper og ferdigheter Gjennom skolen vil vi kunne spre kunnskap og ferdigheter til andre deler av lokalsamfunnet Utvikling av skolene som kompetansesentra vil åpne skolen overfor lokalsamfunnet
6
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Forutsetninger for en vellykket kompetanseheving Må forankres lokalt/regionalt - skolenivå Sikre gjennomføring gjennom opplæring av lokale instruktører på kommune/skolenivå Standardisering av materiell Spredning av kompetanse Skoleledelsen må med Kvalitetsikre
7
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hvilke lokale forutsetninger har vi? Lokale informasjonstjenere KIKOM - samarbeidet mellom skole og næringsliv Partnerskapsavtaler Tunge kompetansemiljøer - høgskolen og næringslivet Lokale kompetansenettverk med nasjonale og internasjonale nettverk
8
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Opplæringsstrategier 1 Modulbaserte opplegg forankret innenfor en kommunal strategisk plan synes å gi positive virkninger. Støtteapparat i form av kompetansesentra og kompetanse- og nettverksgrupper knyttet til skolen eller innen kommunen er viktige faktorer for å sikre videre oppfølging. Å gi lærere tilgang til PC, modem og Internett-tilknytning hjemme synes å være en helt sentral faktor for å lykkes med å få lærerne på banen. En annen viktig faktor synes å være den lokale skoleledelsen. De fleste kurs retter seg nå mot bruk av Internett. En mangler derimot opplæring som trekker inn pedagogisk bruk.
9
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Opplæringsstrategier 2 l Erfaringer fra etterutdanning av lærere som gjennomføres i høgskoleregi sier følgende: lærere tar teknologien i bruk når de ser nytten det bør knyttes til faget bruken må vekk fra datalabben bruken må alminneliggjøres det må gjøres obligatorisk det må gjøres tilgjengelig det må gjøres kjønnsnøytral
10
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 LiNK Hva vil det få å si for deg som lærer?
11
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Kurs for skoleledere Temaene er: Lederrollen Endringsprosesser i skolen Hvordan integrere IKT som en naturlig del av skolen? Nye læremidler, hvordan, hva og hvorfor? Intranett for skolen – et pedagogiske og adm. Verktøy Internett som pedagogisk verktøy Hvordan operasjonaliserer man en IKT-plan? Hvilke organisatoriske endringer må til i skolen for å integrere IKT? Gjennomføres skoleåret 2000-2001
12
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 ”Bruke for å lære” 1 10 IKT-veiledere fra grunnskolen og den videregående skolen – 10 vekttall IT-1 for lærere ved Høgskolen i Volda – skoleåret 2000/2001 LiNK finansierer 35% frikjøp av tid LiNK finansierer studiekostnadene LiNK finansierer tilgjengelighet på maskinvare Hvorfor? Denne kompetansen vil spille en sentral rolle i den videre etter- og videreutdanningen
13
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 ”Bruke for å lære” 2 Utvikle et etter- og videreutdanningstilbud til alle lærere i ”bruke for å lære” i samarbeid med Høgskolen i Buskerud – utvikles ved Pilotskolene Raumyr og Tislegård 2000/2001:utvikles og testes ut 2001/2004:gjennomføres i hele regionen 90-120 timer pr. lærer Arbeidslag som jobber mot eleven Seminarer Nettbaserte ressurser Planlegges i forbindelse med Kvalitetsutviklingsplanen
14
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 ”Lære for å bruke” LiNK vil gi tilgang til WiT som et interaktivt multimediabasert verktøy for å heve kompetansen opp til datakortet. Dette tilbudet vil være nettbasert Tilgjengelig på arbeidsplassen Tilgjengelig hjemme Tilgjengelig i kurslokaler Vil bli tilbudt alle skoler slik at de kan bruke det internt mot alle lærere og elever fra høsten 2000
15
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva er WiT?
16
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Utviklingsmidler LiNK vil utlyse utviklingsmidler skoleårene 2000/2001 og 2001/2002. 100 000.- hvert år Skal gå til IKT-utviklingstiltak rettet mot elevenes læring Hensikten er å stimulere til økt bruk av IKT i elevenes læring
17
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Styrke bibliotekene Tiltak: Utvikle folkebibliotekene til studiested for fjernund. Få bibliotekenes samlede ressurser tilgjengelig Alle brukere skal få tilgang til databasene Tilby fleksible åpningstider Utvikle og tilby kurs i informasjonsferdigheter Heve IKT-kompetansen blant bibliotekarene Heve den pedagogiske kompetansen blant bibliotekarene Prosjekt i perioden 2000-2002
18
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 IKT-pedagogisk nettsted Mål: Spre informasjon Ressurssted for elever og lærere Kommunikasjon Heve ferdighetene Møteplass Organisering: LiNK finansierer teknisk etablering og drift – vår 2000 Kommunene og fylkeskommunen finansierer redaktør på heltid – 400 00.- - høst 2000
19
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Nettbasert undervisning Frigjøre verktøyet ”Blackboard” til nettbasert undervisning i samarbeid med HiBu fra høsten 2000 Brukes i etter- og videreutdanningen av lærere Dermed gi lærere mulighet til å se dette som pedagogisk verktøy mot egne elevers læring Gi mulighet for den enkelte lærer å legge ut eget stoff Tilby Nettpedagogkurs fra høsten 2000 i samarbeid med HiBu og næringslivet
20
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva er Blackboard?
21
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Teknisk utstyr LiNK vil i samarbeid med næringslivet lokalt frigjøre PC-er til bruk i skoleverket i løpet av våren 2000 Kongsberg Offshore (KOS) har påtatt seg ansvaret for dette Teknisk standard vil bestemme anvendelsen LiNK vil prøve ut ny teknologi i perioden 2000-2001 Tynne klienter Trådløs kommunikasjon internt og eksternt Nye bærbare PDA-er ”Dream Writer” Skaffe skoleverket økt båndbredde i løpet av programperioden
22
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Læreren skal: ha tilstrekkelig adgang til ny viten og ha mulighet til å oppdatere metodene som er grunnlaget for den metodefrihet de nye reformene gir oss ha mulighet til etterutdannelse både faglig, pedagogisk og metodisk ha adgang til de samme verktøy som elevene ha mulighet til å kommunisere med andre lærere og elever via informasjonsteknologien
23
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Det ville være ille hvis følgende er sant: ” Alle barna fikk INTERNETT på skolen –Unntatt Anne! –Hu bodde på landet-”
24
http://prosjekter.numedal.net/link LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Konklusjon “ What`s wrong with education cannot be fixed with technology.” Steven Jobs:( grunnleggeren av Apple Computer)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.