Kompetanseheving i helse og omsorgssektoren

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Relevante utdanninger for personell i sterilsentraler
Advertisements

Samhandling i kommunene mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten.
OSS 13. september 2012 • NHN koordinators rolle og aktiviteter • Nytt mandat IKT-forum.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Presentasjon av utfordringsbildet i Helse Nord-Trøndelag HF Kvalitet Respekt Trygghet Aud-Mai Sandberg, Personalsjef 21.oktober 2011 I og med.
Helsetjeneste for asylsøkere
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Nytt østfoldsykehus.
Samhandling - sett med sykehusets øyne
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
St.meld.nr 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Oslo universitetssykehus Praksiskonsulentordningen
Rekrutteringsbehov i Helse Nord-Trøndelag HF Kvalitet Respekt Trygghet Mathias Mørkved, Personalrådgiver 25.oktober 2011.
Betraktninger om lærlinger på sykehus!
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Utdanningsveier til ei karriere i helse- og omsorgstjenestene
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Velkommen til fagdag for ansatte i sterilforsyninger
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
PROSJEKTSTILLING KOMPETANSEKOORDINATOR Mars 2010
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Satsing på utbygging av fagskoleutdanning innenfor helse- og sosialfag Statssekretær Ellen B. Pedersen Bodø 14. mai 2009.
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
ELIN-k, og hva nå? Kirsti Blomli PRO-leder. Vi har vært med i samspillkommune-prosjektet fra januar –juni 2008 NÅ har vi startet med innstalleringen 28.
Hvorfor rusfeltet en spesialisthelsetjeneste?  økt tilgang til andre helsetjenester  samme rettigheter som andre pasienter  bryte ned fordommer  følge.
Oppsummering av FOU - prosjekt
AKSJON INITIATIVTAKERE: KS NAVO HSH SAMARBEIDSPARTNERE: Sosial –og helsedirektoratet Utdanningsdirektoratet NY UTDANNING PÅ VIDEREGÅENDE SKOLE.
Traineeprogram for RDA-bedrifter i Nordland. Utviklet i et samarbeid mellom; Innovasjonsprogram SaltenInnovasjonsprogram Salten Abelia-bedriftene i Nordland.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Hjelpepleier/ helsefagarbeider; -veien inn i yrket og veien videre
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Effektiviseringsnettverk - Oslo Fjell kommune Nær innbyggjarar Kommune i vekst - ung befolkning Matriseorganisasjon - 5 tenesteavdelingar.
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
Konferanse Tromsø mai 2010 Kai Brynjar Hagen 1 Kompetanseutvikling som samarbeidstiltak mellom Nordlandssykehuset og kommunene Kai Brynjar Hagen.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
DET NASJONALE MILJØ- OG KLIMAPROSJEKTET Steinar Marthinsen, viseadministrerende direktør Helse Sør-Øst RHF.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Utfordringer i Samhandlingsreformen Erfaringer fra prosjektet “Digitale Fosen” Samfunnsdagen august 2011 Hans Donali Tilset - Studio Apertura.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Den gode skoleeier I Nes.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Fagforbundet Vest-Agder
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Organisering av fagskolesektoren
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Utviklingsplan HMR HMR 2035
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanseheving i helse og omsorgssektoren Anita Lyssand, Kompetansesjef Haukeland Universitetssjukehus

Om oss Ved Haukeland universitetssjukehus behandlar vi kvart år over 600 000 pasientar Totalbudsjett for 2013: 9,2 milliardar kroner Her arbeider 115 ulike yrkesgrupper

Nøkkeltal Haukeland universitetssjukehus har om lag 11 600 tilsette* som kvar dag har som mål å gi best mogleg behandling og pleie til pasientane våre: 1250 legar 3700 sjukepleiarar 300 psykologar 1570 drift/teknisk personell Kvart år har vi over 2000 praksisstudentar fordelt på 25 ulike utdanningar I 2013 arrangerte sjukehuset 442 kurs  23609 gjennomføringar av e-læringskurs.   *Tall per januar 2013

Totalt 75 lærlingar innan: Ambulansefag Institusjonskokk Finmekanikk Service elektrikar Automatikk Helsefag (i samarbeid med kommunane)

Overordnet opplæring alle ansatte Kompetanseheving i helse- og omsorgssektoren Interne opplærings prosesser Fag/profesjon/ oppgavespesifikk opplæring Avdelingsspesifikk opplæring Overordnet opplæring alle ansatte

Årshjul for kompetanseutvikling August: Kartlegging av behov, innmelding av emner September: Prioritere Oktober: Kurskatalog behandles i FAMU, foretaksledelse og kommuniseres ut i foretaket. November: Vurdere læringsmål , undervisningsform, volum og samarbeidsaktører Nov./Des. Bestilling til utdanningsinstitusjonene Desember: Evaluere kurs og prioritere ihht budsjettrammer

Eksempel på Identifiserte Kompetansebehov som involverer Universitet, høgskoler eller fagskoler i 2013 Spesialrenhold og sterilforsyning Etablere TAF innen helsefag Videreutdanning innen ØH/mottakssykepleie Videreutdanning innen smittevern for spl. Veilederutdanning for instruktører med veilederansvar for lærlinger

Kvalitetssikre tjenesten Hvorfor et fagskoletilbud innen smittevern og sterilforsyning ? Rekruttere Kvalitetssikre tjenesten større kompleksitet Kvalitetskrav Redusere behovet for intern opplæring Oppgavedeling Med operasjonssykepleierne

Spesialreinhald og sterilforsyning, nytt utdanningstilbod høsten 2013 v/Fusa vidaregåande skule Mål med studiet: kvalifisera yrkesutøvarar til å meistra reinhald og spesialreinhald av lokale, instrument og utstyr, ved å ha kompetanse i korleis smittevegar kan brytast, smittespreiing hindrast og sterilforsyning sikrast» Opptakskrav: Fullført og bestått vidaregåande skole i helse‐ og sosialfag eller renholdsfag. Ved realkompetanse; forkurs.

Aktuelle arbeidssteder Operasjonsavdelinger Sterilsentraler Laboratorier Poliklinikker

Hvorfor ønsker vi å satse på TAF innen helsefag? Antall årsverk helsefagarbeidere redusert med nærmere 170 årsverk over en 5 års periode. En utvikling vi ønsker å stoppe. De erfarne hjelpepleierne besitter en kunnskap og erfaring som er vanskelig å erstatte etter overgang til helsefagarbeider. Omfattende opplæringsbehov som vi ønsker å systematisere gjennom TAF med påfølgende tilbud om trainee stilling i foretaket. Foreløpig er det en utfordring for oss å posisjonere oss i «TAF markedet»…….

helse og omsorgssektoren. Kompetanseheving i helse og omsorgssektoren. -Et samarbeid mellom kommuner, spesialisthelsetjeneste, fylket og utdanningsinstitusjoner

kompetanseheving i helse og omsorgssektoren Lokalt samarbeid om kompetanseheving i helse og omsorgssektoren Politiske avklaringer Visjoner og strategier Toppleiarmøtet Samhandlings- sekretariatet Utrednings og koordineringsansvar (Møter, informasjon mv) Fellesoppgaver Nødvendige avklaringer Prioriteringer Koordinering Kompetansebygging Iverksetting og oppfølging Både nasjonale, regionale og lokale utfordringar Overordna Samarbeidsutval Voss Overordna Samarbeidsutval Nordhordland Overordna Samarbeidsutval Bergen Kommune Overordna Samarbeidsutval Bergens- regionen Lokale avtaler/rutiner, underutvalg, prosjekt, fagråd, nettverk, hospitering, utdanning, praksiskonsulentordning, forskingssamarbeid, mv

TenesteavtaleR: Avtale nr 6 Utvikle verksame tiltak for gjensidig kunnskapsoverføring for å styrkje kompetansen mellom tilsette på båe tenestenivåa. Føremålet er at pasientane skal få eit kvalitativt godt tenestetilbod på beste effektive omsorgsnivå. Avtale nr 7 Utvikle felles kompetanse- og opplæringsprogram for helse- og sosialpersonell både i kommune- og spesialisthelsetenesta

Helsetjenestens framtidige kompetansebehov på fagskolenivå

Litt om spesialisthelsetjenestens framtidige kompetansebehov på fagskolenivå: Helsefagarbeidere og helsesekretærer vil kunne ta viktige funksjoner innen omsorg og logistikk. Formalisering av portørtjenesten på fagskolenivå? Smittevern og renhold . Ernæring og matsikkerhet. Behandling ,-og omsorgsteknologi danner grunnlag for flere nye utdanninger innen teknologi og helse. Fag innen IKT, logistikk og automatisering vil ha stor vekst. Helsesektoren endres stadig. Den tekniske utviklingen går fort, medisinsk behandling gir nye muligheter og befolkningen lever stadig lenger.

visjon Vi vil fremme helse og livskvalitet i vest