Pedagogiske kvalitetskriterier for nettbasert læring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Grete Haaland Sund HiAk,
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Webkommunikasjon og evaluering
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Veiledet lesing Mørkved skole
Hvordan lykkes med eLæring?
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Tilpasset opplæring i en lærende skole
RHS-Seminar Alexandra
Lærerutdanning som fjernundervisning
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Human Factors i boring og brønn
Arbeidsevnekartlegging
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Didaktiske analysekategorier
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
BEVEGELSESGLEDE.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Valgfag på Kastellet skole
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Spillteknologi som læringsarena
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Forretningsplan, Nettsted med Flash, Ajax, PHP, MySQL
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie ALNSF FAGKONGRESS 2013 PEDAGOGISK- OG LEDERSEMINAR, 31/8-13 FAGUTVIKLING I PRAKSIS Bjørg Ingunn Fjogstad Ledende.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Seminar om fagopplæringsportalen Kristiansand, 27. oktober 2016.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Verktøy for å kartlegge holdninger
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
utfordringer i en ny region
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
Skoleutvikling B – Samarbeid
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Formativ evaluering BI Stavanger
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Pedagogiske kvalitetskriterier for nettbasert læring  Teknologiske standarder  pedagogiske standarder  Prosjektstøtte fra KUP og NFR: 2001 og 2002 Kartlegge og definere teknologiske standarder og spesifikasjoner Kartlegge og beskrive praksis vedrørende pedagogiske kvalitetskriterier Foredle og gjøre materialet tilgjengelig Definere pedagogiske kvalitetskriterier

Prosjektgruppen Tonje Bakke hovedfagsstudent UiO/Boxer Ola Berge Telenor FoU Elise Berntsen Telenor Business Solution Hege S. Dillner EC-Soft Tove Kristiansen Tove Kristiansen Kompetanse Atle Løkken Boxer Technologies AS Kirsti Næss (prosjektleder) Læringsarena Siv Seglem SPAMA / Nettskolen

PEDAGOGISK KVALITET MÅL EVALUERING INNHOLD DELTAKER- FORUTSETNINGER Motivasjon Aktivitet Konkretisering Variasjon Individualisering Samarbeid PEDAGOGISK KVALITET DELTAKER- FORUTSETNINGER ARBEIDS- METODER RAMMEFAKTORER

OM UNDERSØKELSEN: Kartlegge og beskrive praksis vedrørende pedagogiske kvalitetskriterier Inviterte RENs medlemsorganisasjoner til å presentere erfaringer med gode læringsprogram Valgte ut i åtte varierte læringsprogrammer Analyserte syv av disse Tre åpne kurs og fire bedriftsrettede Intervjuet tilbydere/utviklere og etterspørrere Spørreskjema til sluttbrukere, i alt 19 svar Supplert med to sluttbrukerundersøkelser

Noen hovedfunn Forskjell åpne kurs bedriftsopplæring Ukjente rammefaktorer Kjente rammefaktorer og deltakerforutsetninger og deltakerforutsetninger Det stilles krav til deltakerne Opplæringen kan ut fra definerte ramme- skreddersys i forhold til faktorer og forutsetninger rammefaktorer og deltaker- forutsetninger

Tilbydere/utviklere Mest opptatt av: Motivasjonsfremmende faktorer Aktivisering gjennom kommunikasjon Brukervennlig og oversiktlig navigasjon Samarbeid

Etterspørrerne Mest opptatt av: Effektiv opplæring Bedriftsspesifikk opplæring Resultater knyttet til drift Brukertilpassing og tilrettelegging

Sluttbrukere Viktigst: Relevant for arbeidssituasjonen Teknologien må fungere Ønsker individuell, rask og faglig respons Ønsker mer samarbeid Behov for tilrettelegging i TID og ROM Ved obligatorisk opplæring – krav om kompensasjon

Oppsummering hovedfunn Tilbyderne er opptatt av arbeidsmetodikk Uklare på mål og til dels innhold Spørsmål om hva som skal oppnås, besvares med hvordan Brukerne er opptatt av innhold Arbeidsmetodikken er underordnet mål og innhold Etterlyser individualisering og samarbeid Etterspørrerne mest opptatt av resultater ÅPNE KURS Tilbydere og brukere opptatt av individuell oppfølging BEDRIFTSOPPLÆRING Tilbydere, brukere og etterspørrere opptatt av rammefaktorer – tid og rom

MÅL konkrete: kunnskapsmål, ferdighetsmål og holdningsmål indikatorer: underveis og i etterkant BEDRIFTSOPPLÆRING knyttet til bedriftens verdiskapingskjede og strategi forbedrer arbeidsforhold, produksjonsflyt, kunnskapsdeling og/eller inntjening. ledelsen mener: påvirker bedriften i positiv retning ansatte mener: læringsmålene er i tråd med deres behov

INNHOLD faglig kvalitet overordnet presentasjonsform og metode tilpasset brukernes linjekapasitet kort/konsentrert tekst – evt. utskrift kvalitetssikrede lenker til internett BEDRIFTSOPPLÆRING utviklet i samarbeid med brukerne

ARBEIDSMETODER synkront eller asynkront: avgjørende ÅPNE KURS uavhengig av tid  automatisert, interaktivt BEDRIFTSOPPLÆRING nærmest mulig produksjonen gjenbruk som verktøy i produksjonen

RAMMEFAKTORER tilpasset kapasitet PC og nett testet i brukernes omgivelser ÅPNE KURS uavhengig av tid  lave teknologikrav lav brukerterskel BEDRIFTSOPPLÆRING tid rom legitimitet ikke «Nytt på Nytt»

DELTAKERFORUTSETNINGER PC og nett ÅPNE KURS motivasjon – selvdisiplin BEDRIFTSOPPLÆRING brukeranalyse: mål, metode, innhold, evaluering og oppmerksomhet

EVALUERING objektive resultater – personlige opplevelser brukerne sjekker egen framdrift til korte/langsiktige forbedringer BEDRIFTSOPPLÆRING knyttet til arbeidssituasjon, produksjon, lønnsomhet

Fremmer MOTIVASJON Opplevd relevans og nytteverdi for eget arbeid Teknologi som fungerer Tiltalende, funksjonell, selvinstruerende design Enkel navigering Deltakelse i læringsfellesskap med andre Forskjell: Indre-drevet  Gleden ved å lære Ytre styrt  Krav om kompensasjon

Fremmer MOTIVASJON (2) ÅPNE KURS Oppstartsamling Ivareta individet Rask respons på innsendinger Automatisert respons på innebygde oppgaver BEDRIFTSOPPLÆRING Hvorfor nettbasert Tilrettelegging på arbeids-plassen mht TID og ROM Brukermedvirkning i utviklingen Incentiver i forhold til egne mål

Fremmer AKTIVISERING Struktur som inviterer til utforskning Høy grad av valgfrihet i navigeringen Simuleringer hvor brukeren er deltaker Forskjellig typer oppgaver, spill og konkurranser Veileder/fagperson som gir raske tilbakemeldinger, og hjelper diskusjonen framover Bruk av synkron kommunikasjon (chat, telefonkonferanse, videokonferanse)

Fremmer AKTIVISERING (2) ÅPNE KURS Krav til deltakelse Oppgaver som skal løses i egen arbeidssituasjon «Bli kjent» aktiviteter BEDRIFTSOPPLÆRING Tilstrekkelig med tid til læringsaktiviteten Oppgaver knyttet til arbeidssituasjonen på arbeidsplassen

Fremmer KONKRETISERING Eksempler og oppgaver med innhold hentet fra deltakernes yrkespraksis og erfaringsbakgrunn Virkemidler og fremstillingsteknikker for å tydeliggjøre innholdet, gjerne på måter som ikke er mulig å få til i det »virkelige» liv Simulerte miljø/oppgaver som tillater utvikling/ operasjoner med ekstreme konsekvenser som det ikke vil være forsvarlig å gjennomføre i virkeligheten ÅPNE KURS Deltakerne benytter egne eksempler og erfaringer i oppgaver BEDRIFTSOPPLÆRING Bruk navnet på bedriften, konkrete produkter og kjennetegn ved org. og arbeidsprosessen

Fremmer VARIASJON Bruk av ulike presentasjonsformer Bruk av ulike eksempler i innholdsmaterialet Bruk av ulike typer oppgaver Bruk av både synkron og asynkron kommunikasjon Kombinasjon av nettbaserte og ikke nettbaserte aktiviteter og kommunikasjon

Fremmer INDIVIDUALISERING Oppstart og gjennomføring uavhengig av faste tidspunkt – asynkront Valgfrihet mellom fri eller styrt progresjon Valgfri navigering Søkemuligheter i lærestoff og nettdiskusjoner Bruk av «tracking» av den enkeltes handlingsvalg Tester som utgangspunkt for alternative læringsforløp Bruk av ulike virkemidler som stimulerer bruk av flere sansekanaler Oppfølging av hver enkelt fra en veileder eller fagperson

Fremmer INDIVIDUALISERING(2) ÅPNE KURS Kartlegging av deltakerne ved påmelding Ekstra tett oppfølging fra veileder Begrensning av felles, fysiske samlinger BEDRIFTSOPPLÆRING Tilgang til lærings-programmet hjemmefra Innhold og verktøy i kurset er også anvendbare i eget arbeid

Fremmer SAMARBEID Konkrete oppgaver som fordrer samarbeid Felles progresjon Deltakerne kjenner/blir kjent med hverandre Organisering av virtuelle grupper med ansvarlige gruppeledere ÅPNE KURS Bruk av nyhetsgrupper på Internett for samarbeid med andre BEDRIFTSOPPLÆRING Innhold og metoder som kan anvendes i bedriften Bruk av kjente kommuni-kasjonskanaler