Næringslivstilnærming i Service og Samferdsel - Et KIP aksjonsforskningsprosjekt på Eidsvoll VGS Lær folkeskikk og få jobb.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
I.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Hurum PPTs erfaringer med LP
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Åsmund Sollien Schau og
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Christina Ødegård sin lærlings tid
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Veiledning av elever / lærlinger
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Forslag til ny vurderingsforskrift
Bygg- og anleggsteknikk.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Kroppsøvingsdidaktikk
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Veiledet lesing Mørkved skole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
VURDERING.
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
FIRST LEGO League i Molde ?
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
100 lure ord å lære.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Cake Q3 Storulykke 1.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Lesing og lesestrategier
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Problemløsning.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Som ble fylt med programmering
Utskrift av presentasjonen:

Næringslivstilnærming i Service og Samferdsel - Et KIP aksjonsforskningsprosjekt på Eidsvoll VGS Lær folkeskikk og få jobb

Bakgrunn •Store utfordringer PTF •Mye prøving / feiling – mye teori •Alle fag på SS fikk nye navn og ble blandet •Økonomi i 3 fag •Administrasjon i 3 fag •Markedsføring i 3 fag •Mange teoretisk flinke elever, men begynner å se en ny tendens…

•Startet på master i yrkespedagogikk på HIAK – se mulighetene •Endret PTF - mer utplassering - mer logg / refleksjon - mulighet for truckopplæring på vg1 •Eksamensoppgave om vurdering leveres juni Hvordan gi god veiledning og rettferdig vurdering til elever på SS utplassert i bedrifter i PTF. - logg / refleksjon / arbeid utført / forskrift / måloppnåelse / oppmøte / serviceholdning

Hva er viktigst for næringslivet ? •arbeidere som møter som avtalt •Arbeidere som gjør det de har lovt og gjerne litt til og som de kan stole på •Arbeidere som vil sette seg inn i nye oppgaver •Arbeidere som kan være fleksible •Arbeidere som er selvdrevne – som ikke må mases på eller passes på.

Eksamen 2009 Næringslivsretting av SS et aksjonsforskningsprosjekt •Stille krav som en bedrift - oppmøte •Hva kan du– hva vil du– hva skal du her Human Resource Management •Jobbintervju •Arbeidsoppgaver ( stillingsinstruks) •Medarbeidersamtale : Tidlig samtale med elev og foresatte – gjøre avtale ( arbeidskontrakt) - foreslå utviklingstiltak •Elever melder se på kurs eller utplassering •Helt klart hvilke kurs du må ha for å få godkjent – for å få arbeid / skole neste år. •Mulig å få 1 – 6 på alle kurs, KURSBEVIS ! •Lønn etter innsats og fullførte kurs ( ikke etter karakter)

Hvordan følge læreplan •Lage kurs med flere mål i læreplan •Knytte alle kurs opp mot oppgaver i bedriften som de ansatte kan løse. •Utplassering : Mer praksis i fagene – lære økonomi på lageret – lære markedsføring i butikkvindu – administrasjon ved å sortere post – •Utplassering teller som kurs da man drar ut for å lære – krever refleksjon og eventuelt fremlegg når man kommer tilbake. •Lære normer og folkeskikk - konsekvenser

Jamen… mitt fag da.. •Lærere må glemme å ha en fast gruppe inne til undervisning i et av fagene – tverrfaglig eksamen •Noen elever er på kurs, andre holder kurs, andre utplassert •Kurs for pensjonister – en mulighet for å bruke det lærte – og for å tjene til bedriften. Alle må holde et kurs. •Å holde kurs er kun en arbeidsoppgave for å få penger inn i firmaet – det er bare det å ta kurs selv som gjør at du ”tjener” penger som gjør at bedriftsturen til Bergen eller bowlingturen blir gratis eller billigere. •Kurs kan også være case oppgaver som elevene løser som er knyttet til et læringsmål og til bedriften – for eksempel lage en simulert norgesturne for bedriften med overnatting på hotell, fly •Det finnes alltid nye kurs du kan ta – og alle vet hvilke kurs man MÅ ta for å få karakteren GODKJENT

Hva kreves •Omstillingsevne hos lærere •Tett team på SS ( kun 4 lærere) •System for å følge opp mål – matrise fra Jessheim eller program fra Kjelle VGS •Firma erfaring – fra Simu konseptet – i 4 år på skolen •Tid til hver enkelt elev – ønsker en fast assistent til PPT elevene •2 ekstra smårom ( har ett i dag) •Klare kurs – og klare oppgaver i case – som er målbare med avklarte vurderingskriterier

Hva sier forskere ? •Professor Einar M. Skaalvik 2006 :Normen må bli at elever arbeider med ulike oppgaver, på ulike områder og på ulikt nivå. Han vil betegne det som en radikal differensiering og tilpasning.

•Arne Aarnes, seniorrådgiver i Utdanningsavdeligen i Vestfold fylkeskommune: •Formålet med opplæring er å forberede for voksen­livet, og da må vi trene på det vi skal bli flinke til – altså praksisnære og autentiske oppgaver, med kompetansemål som speiler den virkelighet vi senere skal mestre. Vi må formulere kompetansen i positive ordlag, og lage en mestringskjede,

•Første bud i denne kvalifiseringen er å få de unge til å forstå at skal de søke jobb, må de møte opp og te seg og kle seg slik at andre orker å ta dem i handa og hilse og være sammen med dem. •Andre bud er at de aksepterer lederen som leder, at formannen er den som styrer aktiviteten på gulvet, at læreren har formannens rolle i skolen. •Det tredje bud er at de viser vilje til å komme i gang og være i arbeid. •Så følger å øve og repetere, å holde konsentrasjonen og å konsentrere seg til tross for distraksjon. Så gjelder det å planlegge arbeidet, arbeide under press og å ta ansvar

Hva skjermed de ”svake” •Våre bedrifts elever vil kunne vise frem diplomer for kurs – uansett hva de blir ! - uansett karakterer og IG •Godt grunnlag for lærekandidat •”Alle” må ikke få fagbrev

Akershus fylkeskommune spurte: •80 % av bedriftene hadde ansatte uten fagbrev og kom fortsatt til å ansette slike •Kjelle VGS utdanner flere i et helt spesielt opplegg hvor ufaglærte får jobb

•Vi må lage lærekandidatløp, ikke som spesialklasseopplegg, for det er vel ingen av de 50 % i landets arbeidsstokk uten fagbrev som vil definere seg som spesial­skolekasus eller delkompetente, der de titulerer seg som ekspeditører, produk­ sjonsmedarbeidere eller lignende? De har stillinger, de har titler, de har avlønning.

•ikke noe radikalt nytt, bare om rett til å kvalifisere folk til å utføre faktiske arbeidsfunksjoner som finnes og som må utføres. •Kurs tanken kommer bl.a. fra Jessheim vgs hvor mek / tip avdelingen arrangerer kurs med diplom i viktige områder i pensum •matrise mot læreplanmål – både elev og lærer følger opp mål

•Det blir som å stable sandkorn på sandkorn med det mål å få et murhus. Men resultatet blir bare en sandhaug, og hvem får jobb på bakgrunn av slik kompetanse •Vi ønsker å gi elevene opplevelse av at GODKJENT er bra basert på noen kursbevis som eleven har fått – istedenfor mange prøver med 1 •Erfaring fra PTF viser at man fint kan jobbe med kun 3 mål over lengre tid

Hva med de flinke •Bare en av fem 15-åringer i OECD-landene kan anses å være en reflektert, kommuni­ serende problemløser. Med det forstås evne til å analysere situasjonen og ta avgjørel­ser samtidig som de er i stand til å håndtere mangedelte samtidige hendelser. De kan tenke på underliggende forhold i problemene, løse dem systematisk, ha evne til å sjekke ut om løsningene fungerer og er i stand til å kommunisere resultatet til andre •De flinke får lov å lede bedriften ! – få utfordringer – holde kurs for Telenor i HMS

Verdens beste SS og aksjonsforskning •Demokratisk prosess hvor avdelingen eier tanken og hvor den er forankret i ledelsen •Mai 2008 – første møter - liker avdelingen forslaget ? - hvordan få folk av elevene ? - 9 normer fra Strømmen VGS / konsekvens •Juni 2008 – kollega planlegging - få med norsk, engelsk, matte - rektor godkjenne - planlegging timeplan / frihet ?? •Aug 2008 – planlegging før oppstart - screaning, intervju av elever - igangsetting av bedrift – holde de innledende kurs – ide fra Kjelle om startkurs ( folkeskikk m.m.) •Sept 2008 – tidlige foreldre møter • okt 2008 selge første kurs til pensjonister og næringsliv •Dags seminar for bedriften med lunch og bowling ?