Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
RENT VANN. REN FREMTID.. Klyngens mål På lang sikt: Utvikling av en midtnorsk vannteknologiklynge som oppnår økt konkurransekraft og posisjon i et globalt.
Statssekretær Anita Utseth, OED. SINTEF-seminar 13. mars 2007, Oslo
En kunnskapsbasert bygg-, anlegg og eiendomsnæring
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
Styrearbeid i Norwegian
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Kompetanseutvikling som konkurransefaktor i reiselivet
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
1 BYGGEPOLITIKK Valgkampkonferansen 29. juni 2011 Forbundssekretær Halvor Langseth.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Strategi for rekruttering i kommunene Hva kan kommunene og KS gjøre? Strategikonferanse Finnmark 2009 Liv Overaae, Spesialrådgiver KS.
Arbeidsgiverutfordringene sett fra KS sitt ståsted Rekruttering - muligheter på kort og lang sikt Strategikonferanse Telemark 2009 Gudrun Haabeth Grindaker.
Overordnet målsetting
Strategisk Kompetanse
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Strategi for rekruttering til kommunene – hva kan kommunene og KS gjøre ? Strategikonferanse Hordaland 2009 Bente Stenberg-Nilsen, Fagsjef KS.
KS – de største arbeidsgiverutfordringene Per Kristian Sundnes Områdedirektør KS Arbeidsliv
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
IT-konferanse på Hell, april, 2014
Pål Berg Handelshøyskolen BI
Felles Tenketank for NODE-Eydenettverket April 2010 HVORFOR HVORDAN HVA NÅ Bilde: første NEW samling april 2010 (50 deltakere)
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Medarbeiderundersøkelsen 2015
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Seniorer i finansnæringen
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon Fra intervju i trønderbladet:

Noen ”nye” og økende utfordringer i ledelse av virksomheter •Generasjonsutfordringer (X og Y.) •Lojalitet og turnover hos arbeidstakerne •Medarbeidernes kompetanse og krav til egen utvikling •Kundene blir mer krevende –Fra episoder til relasjoner, noe som er en ren organisatorisk og ledelsesmessig utfordring •Ca. 85 % av all produksjon er i dag tjenesterelatert – dette bare øker –Suksess er knyttet til ledelse og organisatoriske utfordringer •Tjenesteinnovasjoner, innovasjon i prosesser og forretningsmodeller er det som dominerer. Dette vil bare øke! –Dette krever høy organisatorisk og ledelsesmessig kompetanse •Organisasjonsstrukturer utfordres og prosjektorientering blir mer dominerende •Kommunikasjonsarenaen er i konstant og rivende forandring –Dette krever løpende endringer i organisasjon og kompetanse •Endringshastigheten og krav til fornying – innovasjon •Internasjonalisering - globalisering •Teknologi versus menneske •Økende eksternt fokus på virksomheten •Bedriftens omdømme og attraktivitet som avgjørende faktor for å rekruttere og beholde arbeidskraften •Kunder og leverandører osv. likedan Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Virksomheten i et helhetsperspektiv Organisasjon og Adm. - HR – støtte.. Organisasjon og Adm. - HR – støtte.. Ledelse (strategisk og operativ) Ledelse (strategisk og operativ) Kunde / Marked Daglig drift og produksjon Daglig drift og produksjon Økonomi Ledelsen skal utvikle – forvalte – drifte – kontrollere bedriften i et helhetsperspektiv Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Å FÅ TAK I DE NYUTDANNEDE OG Å BEHOLDE DE GODE…. Kampen om arbeidskraften blir vår store utfordring fremover! Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Kompetente medarbeidere en kritisk utfordring •De unge prefererer i sine yrkesvalg –Faglige utfordringer og et godt faglig miljø –Læring og kompetanseutvikling –Attraktive bedrifter med godt omdømme –Et godt og utviklende arbeidsmiljø • Våre dyktige og erfarne ”seniorer” mellom 30 og 40 år er i ferd med å bli like krevende. • I et marked med stadig sterkere konkurranse vil heller ikke her lønn være den avgjørende konkurransefaktoren. Frode Solberg - Handelshøyskolen BI Lønn kommer på plass i de nasjonale undersøkelsene ved universitet og høyskoler

Ledelse blir sentralt! Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Hogan & Kaiser, Arnulf ”….undersøkelse etter undersøkelse viser at 65%–75% av de ansatte i enhver virksomhet forteller at det verste aspektet ved jobben er deres nærmeste leder.” Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

HELHETLIG LEDELSE I SMB Man må begynne å utvikle styret og den daglige ledelse som bedriftens samlede ledelse, og ikke som separate funksjoner….. Frode Solberg - Handelshøyskolen BI

Et kunnskapsbasert Norge (Reve oktober 2011) •Skal norske bedrifter lykkes i en stadig tøffere internasjonal konkurranse, må de sette kunnskap høyt på styreagendaen. –Har bedriften noen overordnet helhetlig langsiktig strategi? –Har bedriften noen klar markedsstrategi? –Har bedriften noen klyngestrategi? –Har bedriften noen utdanningsstrategi? –Har bedriften noen FoU- og innovasjonsstrategi? –Har bedriften noen talentstrategi? –Har bedriften noen eierskapsstrategi? –Har bedriften noen miljøstrategi?

Lykke til videre, og ta gjerne kontakt. Join me on Frode Solberg - Handelshøyskolen BI