Forum for EVU og digitale medier i læring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
-ikke bare for zippylæreren…
-ikke bare for zippylæreren…
22 tips for den faglitterære forfatteren
Fra prøving og feiling til
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
NESOs Formannskole klasse / 2014
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
Nettvett.
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
Samfunnskunnskap - Makt
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
GROW modellen.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Senter for livslang læring
LÆRING Grunnleggende prosesser
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
Goffman, Garfinkel og Giddens
Veiledning av studenter
Ungdomstrinn i utvikling
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Definere og velge hovedmål og delmål
-ikke bare for zippylæreren…
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Strategi- og aktivitetsplan
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Samarbeid og medbestemmelse
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Utskrift av presentasjonen:

Forum for EVU og digitale medier i læring Velkommen til årets første forum! Line og Mona

Forumets formål Forumets hensikt er å bidra til organisasjonslæring og kvalitet gjennom deling, diskusjon og kompetanseutvikling, slik at vi utvikler felles mentale modeller som blir styrende for SeLLs EVU- virksomhet

Fra handlingsplanen Innen utgangen av 2011 er SeLL en sentral og foretrukket aktør nasjonalt og regionalt som utvikler av læringsfremmende, fleksible og aktuelle kompetansetilbud.

SeLL – en lærende organisasjon? Forum for EVU og digitale medier i læring 22. februar 2010

Temaer Organisasjonslæring, hva er det og hvordan bli en lærende organisasjon? Kollegaveiledning som tiltak for å utvikle en lærende organisasjon Voksnes læring, hvilke prinsipper og forhold er viktige å tenke på? Fronter, Moodle, Elluminate Prosjektledelse Hvordan lage gode videoforelesninger Ulike videosjangere Søketips, hvordan søke lurt på internett (databaser, fagstoff, multimedia mm), creative commons mm? Prosesskriving, hva er det og hvordan gjøre det? Hvilke prinsipper bør SeLL følge for å utvikle gode nettkurs (etter Gilli Salmon)? SeLL i sosiale medier, hva kan og bør vi gjøre? Mappevurdering: hva, hvordan og hvorfor? PBL som metode: hva kreves for å lykkes med PBL? Evaluering

Noen teoretikere Argyris og Schön Nonaka og Takeutchi Peter Senge

Organisasjonslæring Handler om å utvikle organisasjonens læringsevne En sosial prosess som tar sikte på å avdekke og korrigere den kunnskapen som organisasjoner har og som kan virke hemmende på ny læring

Utgangspunkt Vi har alle mentale kart som forteller hvorledes vi planlegger, gjennomfører og reviderer våre handlinger Svært få av oss er klar over at disse kartene ikke alltid stemmer overens med våre teorier for hvorfor vi gjør som vi gjør  handlingsteorier 8

Handlingsteorier Forfektet teori Anvendt teori (bruksteori) Handling Kunnskap - Fra egne erfaringer - Andres erfaringer - Teori Etisk/politisk rettferdiggjøring P1 P2 P3 ”PYT” PRAKSIS

Enkelkretslæring Styrende verdier/ bruksteorier Feiltilpasning eller feil Handlinger Endre handling

Dobbelkretslæring Styrende verdier/ bruksteorier Feiltilpasning eller feil Handlinger Endre handling Endre styrende verdier/bruksteori

Deuterolæring Når organisasjonen vet om den lærer eller ikke Å lære seg å lære, en metakompetanse

Nedfelling Det er først når lærdommene nedfelles i organisasjonen, i dens organisasjonsstruktur, dens filosofi, retningslinjer, kommunikasjon og handlingsmåter man kan snakke om organisasjonslæring Ad handlingsmåter: Det vi lærer må prøves ut i virkeligheten! Ikke forbli inne i hodene på den enkelte. Forpliktes vi til å prøve ut det vi lærer?

Argyris og Schøn Vi styrer oss selv ut fra mentale kart Skille mellom modell I og modell II handlingsstrategier Bevissthet om grunnleggende verdier er nødvendig for å endre seg Bevisst kan bare blir oppdaget ved at man studerer sine egne anvendte handlingsteorier Kollegaveiledning Tilbakemeldingskultur

Modell I verdier Oppretthold kontrollen Maksimer vinning og minimer tap Undertrykk negative følelser Vær så rasjonell som mulig

Modell I handlingsteorier Forsvar ditt syn uten å stille spørsmålstegn ved om ditt syn er riktig Beskytt deg selv mot kritikk og ubehag Beskytt andre mot ubehag Prøv å kontoreller alt som har betydning for dine interesser Svakheter og feil må ikke komme til overflaten

Modell II verdier Ta gjennomtenkte valg basert på gyldlig informasjon Gjør informasjon tilgjengelig Ta ansvar for egne valg

Modell II Skap god dialog og samarbeid, hjelp hverandre Sett spørsmålstegn ved din egen tolkning av situasjoner Lytt til andres meninger og oppfatninger Vær åpen og ærlig. Uttrykk premisser og konklusjoner slik at andre kan undersøke dem Vær orientert mot personlig vekst og faglig utvikling

Oppgave for mellomperioden Ta utgangspunkt i det du nå vet om organisasjonslæring Hvordan mener du SeLL bør jobbe med sin kultur, struktur og systemer for å fremme organisasjonslæring? (Prioriter to forslag pr. tema) Legges i bloggen innen fredag fk.

SeLLs strukturer Gir visjonen og strategien til SeLL rom for at organisasjonen skal endre seg og utvikles for fremtiden? Er det rom for uformell deling i tillegg til formell deling? Er det lurt med enkeltkontor eller kunne vi jobbe annerledes? IT-infrastruktur som støtter deling?

SeLLs systemer Har vi et system for evaluering av prosjektene våre? Hvordan sikrer vi at læring fra ett prosjekt går videre til andre på SeLL? Når vi evaluerer konsekvenser av tiltak/handlinger, våger vi å justere målet/ideen, eller ser vi bare på tiltakene? Hvordan er kommunikasjonen i organisasjonen? Hvordan er IT-systemer

SeLLs kultur Kommuniserer vi ærlig? Har vi ledere og medarbeidere som involverer? Er det rom for kompetanseheving og fornyelse? Har vi samarbeid og trivsel? Har vi felles visjoner? Har vi et felles språk? Backer og støtter vi hverandre eller er det en intern konkurranse? Støttes «endringsagentene»?