22.11.2012OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
”Omstilling? Har du husket det viktigste?”
“Læringsmiljø Hadeland”
Hvordan lykkes i oppfølgingen av ansatte?
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
Veiledning av elever / lærlinger
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvordan møter VIANOVA'ere kunden sin Hjelpe kunden til å lykkes, Skap fremtid og engasjement.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Omstilling uten nedbemanning
Tre grunnleggende elementer Lover og regler Kommunikasjon Lojalitet
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Hva er aktivitet og deltakelse?
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Rolighetsmoen barnehage
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
"God bagasje på livets reise."
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
God kommunikasjon – vær trygg
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Autoritær VisjonærDemokratisk Faglig ekspert CoachingMellommenneskelig Du Lytter Velge Medarbeider Respondere Medarbeider.
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Modellkommunene Hva er unikt?
Fra ”Nesten som deg selv”
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
!. Hensikt /Mål Å ha et miljø som er helsefremmende og meningsfylt Trygge ansettelsesforhold Likebehandling Grunnlag for utvikling av arbeidsmiljø Partsamarbeid.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
KS Utredning og Dokumentasjon
Skole- hjem samarbeid.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Kommunikasjon ≠ garnityr
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
Arbeidsledelse – Aktuelle lederstiler
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Risikovurdering av omstilling
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH

OPAD stormøte/ BK 2 > Halvparten av omstillinger mislykkes! Målene for ambisiøse/ tok for lang tid/ reelle feilvurderinger? Frykt for økonomiske konsekvenser og negative følger for meg Høyere krav og stress - uten at kontroll og støtte oppleves Økt usikkerhet - diffus motstand

OPAD stormøte/ BK 3 Hvordan få til god endring 1.Bevissthet om lokale normer 2.Hensyn til mangfold 3.Leders tilgjengelighet 4.Konstruktiv konflikthåndtering 5.Tidlig rolleavklaring (Saksvik, Nystrø og Tvedt, 2008)

OPAD stormøte/ BK 4 Normer/ mangfold ”Slik gjør vi det hos os” er viktig! Normene vil reflekterer virksomhetens underliggende verdier – intern tillit som er en premiss for endringsprosesser Interne maktbalanser gjør at man er nødt til å fange opp mangfoldet i organisasjonen

OPAD stormøte/ BK 5 Leders tilgjengelighet (!) Lederne spiller en avgjørende rolle for hvordan medarbeiderne takler omstillinger Ledere som deler usikker informasjon med de ansatte – viser medarbeidernes betydning - og skaper grunnlag for tillit og åpen kommunikasjon Lederne må fange opp ryktespredning i tide Måten informasjon gis på er avgjørende

OPAD stormøte/ BK 6 Lederen Har både styringsrett og omsorgsplikt Må vise stor toleranse for usikkerhet Må være ”kaos-støtdemper” - medarbeiderne bør føle seg trygge på at lederne vet hva de gjør i kaoset! Må signalisere at vi trenger de ansattes engasjement Passer på kjerneverdier contra endring – en balanse

OPAD stormøte/ BK 7 Vær konstruktiv Kanaliser konfliktenergien i en konstruktiv retning Det koster - ikke å løse konflikter! Skap klima for gjensidig respekt & dialog Problemet er noe – ikke noen Frem med synspunktene – ikke lav syndebukke

OPAD stormøte/ BK 8 Tidlig rolleavklaring Alle har behov for forutsibarhet Forståelse skapes ikke før man har funnet sin plass i den nye organisasjon Rollekonflikten den vanligste konfliktskaper Også oversikten over kollegaens nye rolle! Tilstrekkelig informasjon

OPAD stormøte/ BK 9 OPAD-prosjektet Tro på fusjonen (1+1=3): Større administrative miljøer gir jo muligheter! OPAD er jo (nesten) i rute! Det jobbes bra - tross press Kom oftere i vi-følelse-modus! Konflikter behøver aktører – ikke ofre! ”Pukkelkostnader” og ”pukkeljobbing” krever prioriteringer fra lederne ift. linjearbeidet