Ny GIV. Overgangsprosjektet. Oppfølgingsprosjektet. Statistikk- og

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Bjørkelangen videregående skole
INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Informasjon fra Inntakskontoret Rådgiverkonferansen Klaus Eriksen Inntaksleder.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Åsmund Sollien Schau og
Læring på arbeidsplassen
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Møte med Norrbottens len Siri Halsan, KS Utdanning
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Melding til Stortinget…
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Overgangsprosjektet NY GIV
Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november. Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Regionale rådgivernettverk Utg.pkt: Kartlegging – drøftinger møte rådgivernettverk 2012 Utkast felles føringer –Mandat/oppgaver –Deltakelse –Organisering.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Ny GIV i Akershusskolen
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Overgangsprosjektet – NY GIV
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
Ny GIV Rørvik Overgangsprosjekt Oppfølgingsprosjekt Statistikkprosjekt (Gjennomføringsbarometer)
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Foreldremøte 8. trinn Ansatte Ledelsen skoleåret : Erik Nielsen, vikarierende rektor Per Steinar Røed, avdelingsleder Kent Gunnar.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Presentasjon- takk Kjekt å få være med og dele erfaringer – verdien av informasjonsutveksling –alt alle vet mer om hvordan på best mulig måte sikre overganger-grunnlag.
Utskrift av presentasjonen:

Ny GIV. Overgangsprosjektet. Oppfølgingsprosjektet. Statistikk- og Ny GIV Overgangsprosjektet Oppfølgingsprosjektet Statistikk- og indikatorprosjektet

NY GIV i Oppland 1 stilling Invitasjon til 5 kommuner i Gjøvik-regionen Ressurs Overgangsprosjektet – 2 stillinger Oppfølgingsprosjektet OT/NAV – 1 stilling

Overgangstiltak i dag Overgangsskjema (utvalgskriterier) IKO-modell (identifisering, kartlegging, oppfølging) Statistikk gjennomført vg1 Tidlig innsats Vg1

Organisering Partnerskap i 6 karrieresentre: Koordinator 50% i 5 regioner, mål om å få Valdres på plass i løpet av året - et etablert system for samarbeid

Arbeidsoppgaver for koordinator Vidareutvikle faget utdanningsvalg Informasjon om videregående opplæring Utprøving av utdanningsprogram Overgangsskjema Samarbeid med arbeidsliv Tidlig innsats gjennom IKO-modell Kompetanseheving Drifte rådgivernettverk Utvikle andre møteplasser

Ny GIV overgangsprosjektet - bakgrunn - oppstart - utfordringer

Bakgrunn Oppdrag fra Kunnskapsdepartementet Oppstart våren 2011 for å øke gjennomføringen i videregående opplæring. Fokus på grunnleggende ferdigheter i regning, lesing og skriving, motivasjon og fravær. Oppstart våren 2011 De 10 % svakest presterende elevene (ikke inkl de med IOP) til jul i 10.klasse med et antatt potensiale i forhold til å fullføre og bestå vigo, får tilbud om ekstra oppfølging i regning, lesing og skriving frem til sommeren. Det fokuseres på mestring, alternative opplæringsformer, klassemiljø, karriereveiledning og samarbeid med hjemmet Kartlegging av faktiske ferdigheter Overføring av informasjon til vigo Skolering alle ungdomsskoler og vgs skal sende to lærere på skolering á 5 dager. Fortrinnsvis med fagbakgrunn i enten norsk eller matte. Skoleringen dreier seg om lesing/skriving/regning, vurdering og klasseromsledelse. Sommertilbud Pilotregionen skal helst tilby Ny GIV elevene ”et opplegg” førstkommende sommer. Mottak i vgs Tett på eleven; oppfølging, faglig støtte, samarbeid med hjemmet

Oppstart Evaluering GRUNNSKOLEN Satte i gang for to uker siden med 99 elever i Gjøvik-regionen! Kommunene har søkt om forsøk og fått innvilget dette. Kontrakt Alle de utvalgte elevene med foreldre skriver en kontrakt med skolen som ”sikrer” innsats, tillater overføring av info til vgs og beskriver avvik fra læreplanen for den enkelte. Vårens opplegg vil stort sett bestå av ekstra fokus (inntil 7,5 timer pr uke pr elev) på regning og lesing/skriving. Timer vil hovedsakelig tas fra norsk, matte, språklig fordypning og fra fleksitid. Arbeidslivsfag Ny GIV med fokus på praktisk tilnærming til fagene vil kunne sees i sammenheng med arbeidslivsfag på de skolene som kjører forsøk. Rådgiving Ekstra fokus på tett oppfølging, motivasjon og realitetsorientering i forhold til vigo. Klassemiljø Kontakt mot vgs Kartleggingsprøver Før og etter intensivopplæring Evaluering

Eksempler

Oppstart SOMMEREN Planer om igangsetting av frivillig tilbud til ungdommene i sommer Tverretatlig samarbeid med andre kommunale og/eller fylkeskommunale ungdomstilbud, NAV, bedrifter og eventuelle andre samarbeidspartnere. Jamfør nasjonal satsing på å utligne sosiale forskjeller og bekjempe fattigdom Innhold Fokus på hele eleven! Ukentlige samlinger Yrkesutprøving ”Sommerskole” Økonomi KD har satt av ekstra midler i tillegg til opprinnelige Ny GIV midler, ca 250.000 til Oppland i sommer

Foreløpig plan UKE TILTAK 25 Samling én dag Ungdommene samles i grupper, tematisert innhold – mestring, motivasjon, valg osv 26 Se over 27 Yrkesutprøving / samling én dag Tilbud om hospitering i en bedrift som tilbyr lærefag tilsvarende deres 1. ønske 28 29 Tur Overnattingstur for ungdommene hvor Ny GIV koordinatorer fra vgs blir invitert 30 Sommerskole / Tilbud om faglig forberedelse på hva som venter i vgs i fagene matte og norsk - fokus på begrepsforståelse / praktisk tilnærming 31 32 Bli kjent med vgs / Enkelte skoler tilbyr mottak noen dager før den ordinære oppstarten

Oppstart MOTTAK I VGS Overføringsmøter (hvor skolestørrelsen tillater dette) Foreldre/elevmøte helt i begynnelsen av skoleåret/opprette kontakt med hjemmet tidlig og positivt Kontrakt? Ny GIV koordinator (forsterket elevtjeneste) Tett kontakt med foreldre, jamfør fravær Faglig oppfølging (yrkesretting, mindre grupper, leksehjelp) Skoler som planlegger tiltak som går ut over de rammene opplæringsloven gir, kan søke om forsøk jamfør §1.4 Samtalegrupper Sosiale tiltak (frokostsamling, ettermiddagssamling) Fokus på bruk av basistimer/kontaktlærers time Elevplan Karriereveiledning IKO-modellen Mottak av Ny GIV elever i vgs som ikke er med i piloten Alle er med på Ny GIV !

Ny GIV elevenes førstevalg UP Antall Dokka Gjøvik Lena Lhmr Mesna Rau-foss Valle Varg-stad Idrett 6 MDD 1 Stud.s. 3 2 St./fot BA 10 DH 7 4 EL 12 HS 27 16 5 MK NAT RM 9 SS TIP 17

Tiltaksplan En oversikt over hva skolen allerede gjør før vi innfører Ny GIV Ny GIV innebærer at skolen bør gjøre i tillegg Ved skolestart : …. Som før pluss: …… 2. Gråsoneelever: ….. Tiltak: ……. 3. Foreldrekontakt: …… 4. Kartlegging: …… Tiltak: ….. 5. Yrkesretting av fellesfag: ….. Tiltak: …. 6. Samtalegrupper: ….. 7. Samarbeid med andre instanser: ….. 8. Skolering av lærere: … 9. Differensiering: …. 10. Lærermøter: … 11. Rådgivermøter: …

Framdrift Organisering av kommunale prosjektledere Lillehammer, Midt-Gudbrandsdalen, Nord-Gudbrandsdalen og Valdres med i 2012 og Hadeland med i 2013 Videre finansiering 2011 – 1 mill til fylket + 1 mill til Gjøvik-regionen 2012 – 1 mill til fylket + 1 mill til Gjøvik-regionen + 1 mill til Lhmr, Gudbr.dal og Valdres 2013 – 1 mill til fylket + 1 mill til Gjøvik-regionen + 1 mill til Lhmr, Gudbr.dal og Valdres + 1 mill til Hadeland Organisering av kommunale prosjektledere For å sikre en god forankring i alle ledd av den innledende fasen av prosjektet har Oppland valgt følgende modell for kommunal prosjektledelse: Prosjektleder: Erik Hagaseth Haug, regional rådgiverkoordinator (40%) Prosjektgruppemedlem: Erik Ellingsen, representant for skoleeiernivået (20%) Prosjektgruppemedlem: Odd Egset, representant skoleledere (10%) Prosjektgruppemedlem: Anne Holter Schnell: representant rådgivergruppa (10%) Lokal prosjektledelse på den enkelte ungdomsskole (20%) Organisering av komm. prosjektldelse i resten av fylket avklares på styringsgruppemøte. Skolering av alle lærere Sannsynligvis til høsten for de ”nye” skolene Prosjektet skal føre til en mer systematisk plan for gjennomføringstiltak

Utfordringer Organisering Økonomi Fokus Dele kompetansen Samarbeid på tvers av skoleslag, grunnskolen må vite hva vgs krever Overføring av informasjon; rett mottaker og treghet i systemet Skolestørrelse Lærerdekning Sommertilbud Driftsansvar/organisering Forventninger/krav til ungdommen Innhold/omfang Ikke bli en ”belønning” Økonomi Noe midler fra KD i prosjektperioden, men ingenting etter 2013? Basere opplegg på egne midler Fokus Hele eleven i fokus, ikke bare fag  Dele kompetansen Skolering av lærere bør påvirke hele skolen Tett dialog med tillitsvalgte

Siste nytt Ny nettside Forskning Neste skolering Lykke til videre www.oppland.no/nygiv Alle inviteres til å sende stoff til Ingerid for distribusjon! Fungerer både for vgs og grunnskolen Forskning Igangsettes våren 2011 Neste skolering 4. og 5. april på Oslo Plaza Alle skal presentere eksempler fra egen praksis; fokus på erfaringsdeling som resultat av evaluering av første samling Lykke til videre

Oppgave Hvordan kan kompetansen tilført gjennom skolering i Ny GIV komme hele skolen til gode?

Oppsummering av dagen ”…problemet er ikke at vi ikke vet hva som skal gjøres, men at vi ikke gjør det vi vet vi skal gjøre”…. (Hernes) ”…oppfølging, oppfølging, oppfølging….” (Hernes) Hva må gjøres i praksis for å få til gode rutiner i forhold til oppfølging? Hva må prosjektledelsen bidra med? Hva må gjøres på den enkelte skole? Skriftlig tilbakemelding fra hver av gruppene til ingerid.myrvold@oppland.org

Grupper Gr nr - leder Medlemmer 1 – Birgit Dyrset - Nord-Gudbrandsdal vgs Asgeir Bjørklund, Hilde Homb, Solfrid Hage, Vidar Holm, Berit Smedsrud, Pål Storå 2 - Gyrid Sander – Vargstad vgs Terje Bekken, Lisbeth Bodin, Arthur Hauge, Berit Bergset, Tone Myhren, Tor Moe 3 - Inger Enger – Gausdal vgs Signe Stubbrud, Ragnvald Jevne, Erik Thorvaldsen, Anne K. Nielsen, Kari Rustad, Inge Myklebust 4 - Kurt Huuse – Lena vgs Ole-Petter Hansen, Øyvind Hjelvik, Frøydis Haug, Anne Berit Kristensen, Gunhild Røyne, Inger Granli 5 - Karin Morstad – Hadeland vgs Ingrid Vorkinn, Helge Børselien, Amund Berger, Torfinn Overn, Gunnar Slaatto, Siri Halsan 6 - Geir Bakkene – Valdres vgs Ivar Bronken, Kjellfrid Kvamme, Nils Fredrik Pedersen, Bjørn Åge Sæther, Per Ballangrud, Asbjørn Skogum 7 - Nina Valberg Nordrum – Vinstra vgs Knut Richard Moen, Elisabeth Pedersen, Johannes Stikbakke, Solveig Brenden, Torstein Jæger Dahlen, Synnøve Tollefsrud 8 - Odd Roger Rognhaugen – Mesna vgs Anton Syverhuset, Per Kristian Engh, Steinar Aalstad, Torgeir Boldermo, Per Kristen Skaran 9 - Marit Sunde – Gjøvik vgs Gerd Wadahl, Finn Klashaugen, Morten Kleven, Arnfinn Nilsen, Kjell Rudberg 10 - Stein Klynderud - Valle vgs Rolf Nystuen, Gerd Vole Lund, Ådne Wesnes, Gro Redner, Jan Roger Bøe Øien 11 - Kjersti Nørstebø – Raufoss vgs Birger Tangstad, Geir Linberg, Stig Sægrov, Soon E. Øhrling, Inger -Line Haraldsen 12- Astrid Rudberg – Dokka vgs Olav Bratland, Knut Ellevold, Jan-Erik Aasheim, Knut Borg, Brita Mjelde 13 - Britt Bøhn – Lillehammer vgs Aage Lesjø, Åse Sletten, Inger Lise Heiberg, Trond Kr. Holter, Ivar Lien 14 - Trond Eftedal – Fagskolen i Gjøvik Geir Sylliåsen, Torbjørn Ljones, Jenny Kristoffersen, Anne Eli Østby