Luftromsovervåkning i Nordsjøen Automatic Dependant Surveillance – Broadcast (ADS-B) Solakonferansen 13. september 2011 Presentert av: Per Ingar Skaar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Luftromsproblematikken i Norge
Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Støtte til fjernvarme Fjernvarmedagene oktober 2012.
Transaksjonskostnader
Noen av sakene Norges Luftsportforbund jobber med Skolesjefsamling motorfly november 2011, Gardermoen John Eirik Laupsa.
Åpent møte 8. mars 2012 Standardisering av elektronisk samhandling.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Høyhastighetsutredningen
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Steinar Nesse, DNV Consulting (Fagrådgiver til OED)
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Det europeiske initiativet til å unngå luftromskrenkelser Airspace Infringement (AI) Roger Holm.
Ny flyplass Grøtnes.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
VELG RIKTIG - MILJØ ER VIKTIG! 8. november 2012 Egil Dragsund Fagsjef miljø, Norsk olje og gass.
Resultater Kundesenter
Bosetting Nina Gran.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Leverandørutviklingsprosjekt
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Kompensasjonsordninger for merverdiavgift Seilflyseksjonens ledermøte 10. april 2010 Arne Mathisen.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Seilflykonferansen 2008 Elverum, søndag 6. april Seilflyging i kontrollert luftrom.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
1 Status mulig etablering av intermediær sengepost mm i ISK Administrasjonssjef Ola Stene 26. april 2012.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
©TNS Norsk Finansbarometer 2014 Norsk Finansbarometer 2014 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Nytt luftrom på Østlandet i Oslo og Farris TMA ASAP * Roger Holm * Advanced Sectorization and Automation Project.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Samarbeidsforum og HSS-3 Helikoptersikkerhet.. Jeg skal snakke om… Samarbeidsforum (SF) Arbeid med HSS-3 Flysikkerhetsforum (FsF)
Digitalisering av byggesaksarkiver i Bergen kommune
Deteksjon og følging av overflatefartøyer på avstander
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Om skog, bioenergi og klimanøytralitet
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Informasjonsmøte SIF J-14 Dato: 3. mars 2009 Svein T. Høiland.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Enklere regler – bedre anskaffelser
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Globalt sikkerhetsarbeid for helikopteroperasjoner. Er vi klare for fremtiden???
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Kapasitet hos sivile helikopteroperatører for styrket redningstjeneste Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service AS og styremedlem.
Boligpolitisk strategi Mål Statistikk Disposisjon Politisk prosess PSN
Lansering av nytt tilbud! Kartleggingsstøtte til eksisterende bygg Kundeseminar 28. januar 2015 Håvard Solem, Programansvarlig.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Presentasjon av hovedprosjekt ”PC-basert keyboard og display for AIS”
Nye nettsider Elvur Thorsteinsdottir Dialogmøte.
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
Dag Falk-Petersen, konsernsjef Avinor
HMN LAB Beslutning om kunngjøring av anskaffelse
Current status and challenges
Status September 2017.
NLF konferanse lørdag, den 9. november 2013
Utskrift av presentasjonen:

Luftromsovervåkning i Nordsjøen Automatic Dependant Surveillance – Broadcast (ADS-B) Solakonferansen 13. september 2011 Presentert av: Per Ingar Skaar Sjef for Flynavigasjonstjenesten i Avinor

Temaer Bakgrunn og historikk Hva er ADS-B Hvorfor ADS-B på Ekofisk Dekningsområde Tidsplan Risikofaktorer

Ekofisk - introduksjon Ekofisk - Største oljefelt i Nordsjøen Distanse fra Stavanger til Ekofisk er ca. 250km (160 NM) Normal flytid er 1+ time Ca.160.000 passasjerer årlig Er i dag ukontrollert luftrom klasse G GPS er primær navigasjonskilde Flygeinformasjonstjeneste (FIS) og alarmtjeneste ytes av Stavanger ATCC Alarmtjeneste støttes av M-ADS og radar Radardekning (MSSR) i den nordre delen av området Opereres av 2 ”licensed heli-operators”

Forhistorien til ADS-B prosjektet Hovedmålsettingen for helikoptersikkerheten uttrykkes ved at den totale sannsynligheten for å omkomme ved helikoptertransport skal minst halveres i neste tiårsperiode, sammenlignet med perioden 1990-2000. Fra tilrådningene: 9.b) Flykontrolltjeneste: Utvalget tilrår at Ekofisk og Heidrun oppgraderes til kontrollområder 9.f) Samband: Kartlegging og forbedring av VHF sambandsdekning på norsk kontinentalsokkel 9.g) Overvåking: Utvalget tilrår at krav om å innføre M-ADS Fra utvalgets tilrådninger: b) Flykontrolltjeneste: Utvalget tilrår at Ekofisk og Heidrun kontrollområder etableres så raskt som mulig. f) Samband: Utvalget tilrår at Luftfartsverket foretar en kartlegging av VHF sambandsdekning på norsk kontinentalsokkel, og sammen med industrien søker å finner løsning for plassering av radioutstyr på innretninger og fjernstyring av sambandet fra land for de områder som ikke har tilfredsstillende sambandsdekning for kontrollsentralene i dag. g) Overvåking: Utvalget tilrår at krav om å innføre M-ADS utstyr også gjøres gjeldende for Forsvarets og Statens Forurensningstilsyns maritime helikoptre og fly samt for helikoptre i redningstjenesten. Utvalget tilrår at dersom HFIS-tjenesten opprettholdes offshore, må enhetene få tilført M-ADS data for overvåking av M-ADS utstyrte luftfartøy innenfor sitt ansvarsområde. Videre må Hovedredningssentralen få tilført M-ADS data for overvåking av trafikk i forbindelse med søk og redning.

Etablering av kontrollert luftrom I 2002 var ikke satellittbaserte løsninger tilpasset kravene til overvåkning i kontrollert luftrom Manglende standardisering Utredning av alternativer konkluderte med å anbefale radar (MSSR) Tilsvarende radar er i bruk på Gullfaks-C To radarer ble vurdert nødvendig for full dekning i Ekofisk-området Forslag til lokalisering Urdalsnipa og Ekofisk Tilsvarende løsning for Heidrun Én radar offshore

MSSR radiodekning Urdalsnipa vs. Ekofisk Flyhøyde: ▌ 500, ▌1550, ▌2500 fot Avinor/FS Asbjørn Ursin

Heidrun ble gjennomført ……

… men det viste seg vanskelig å realisere samme løsning for Ekofisk Problematisk å finne egnede radarposisjoner Mange alternativer i Ekofisk- området ble utredet Hotellplattformen til ConocoPhillips kunne vært et godt alternativ Usikker framdrift Aktuelle radarposisjoner på fastlandet var også problematiske Konflikter med annen virksomhet (vindmøller, etc.) Stor gjennomføringsrisiko! Stor risiko for økede kostnader!

ADS-B mulig for kontrollert luftrom Dialog med Samferdselsdepartementet våren 2009 angående mulig alternativ løsning. Gjennomførte utredning april – september 2009, med støtte fra QinetiQ (UK). Konklusjonen var at ADS-B kan brukes for realisering av Ekofisk CTA ADS-B og ”Wide Area Multilateration (WAM)” er byggeklossene for ”surveillance” i Single European Sky (SES) og SESAR Viktig forutsetning: Requirements for the Performance and Interoperability of Surveillance for the Single European Sky (SPI-IR) Setter krav om ADS-B avionikk om bord i nye og gamle luftfartøy fra 2015 og 2017

Hva er ADS-B? ADS-B: Automatic Dependent Surveillance-Broadcast ADS-B baserer seg på mottatt GPS posisjon om bord i luftfartøyene Posisjonen til luftfartøyet sendes automatisk ut via Mode-S ES radartransponder sammen med andre data som identitet, hastighet og lignende Dataene mottas av ADS-B mottakerne på bakken og sendes deretter til Stavanger og vises på flygelederens display i kontrollsentralen.

Hvorfor ADS-B og kontrollert luftrom i Ekofisk området ADS-B baserer seg på enkle og rimelige bakkestasjoner. Lave investeringer, stor nøyaktighet enkle i drift

Dekningsområde ADS-B systemet vil dekke hele Ekofisk Vil i tillegg til gi dekning i Sleipner og Heimdal områdene (Balder-området) ADS-B systemet vil bestå av totalt 11 mottakere som vil gi en dublert dekning i hele området. I første omgang vil kontrollert luftrom etableres kun i Ekofisk området fra 1500 fot til FL 85 Heimdal Sleipner Ekofisk

Prosjektet sikrer også bedre navigasjons- og kommunikasjonsdekning Backup navigasjon dersom GPS faller ut Etablering av nye DME’er (DME: Distance Measuring Equipment) på henholdsvis: ULA TOR VHF kommunikasjon Etablere nye VHF-radiosystemer på Ekofisk (Eko/H) Gudrun Grane

Kostnadsbildet Kostnadene for ADS-B på Ekofisk er på ca. 30 millioner kroner Dette inkluderer engangskostnader Spesielle prosjekteringskostnader Tilpasninger på fremvisersystemer Datakonvertering, etc. De to planlagte radarsystemene var budsjettert til ca. 95 millioner kroner De to løsningene er ikke 100% sammenlignbare men differansen vil uansett være betydelig

Overordnet tidsplan Mars 2010 Prosjekt oppstart Mai 2011 Kontrakt med ADS-B leverandør signert i mai 2011 med Saab Sensis Corporation Sep 2012 Ferdigstille det bakkebaserte ADS-B systemet Apr 2013 Kontrollert luftrom i Ekofisk området

Hva er risikoen med ADS-B prosjektet? Vi er i forkant av utviklingen (kjent teknologi men allikevel krevende tilpasninger) Sertifisering av helikoptertranspondere (EASA) Tilgang på transpondere basert på ED-102A (DO260B) for helikoptre Helikopteroperatørenes evne til å oppgradere alle helikoptre som opererer i det aktuelle området innen i tide

Risikoreduserende overgangsløsninger ADS-B brukes til FIS og alarmtjeneste ved utfasing av M-ADS i en testperiode før innføring av kontrollert luftrom i Ekofisk-området ADS-B brukes samtidig til FIS og alarmtjeneste i Balder-området Erfaringen med innføring av kontrollert luftrom i Ekofisk-området danner grunnlag for å etablere kontrollert luftrom i Balder-området Kontrollert luftrom etableres dermed for 95% av helikoptertrafikken på norsk kontinentalsokkel (Ekofisk – Balder -Statfjord - Heidrun CTAer)

Oppsummering ADS-B er en fremtidsrettet og kosteffektiv løsning for å bidra til innføring av kontrollert luftrom i Ekofisk-området og på sikt - store deler av norsk kontinentalsokkel ADS-B er i tråd med ”Single European Sky” strategien Ekofisk utgjør trinn én i en større omlegging til ny overvåkningsteknologi Vi er i forkant av utviklingen – det gir en viss framdriftsrisiko Risikoen er håndterbar – men krever full oppslutning om planene blant alle aktører!

19