Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Luftromsproblematikken i Norge

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Luftromsproblematikken i Norge"— Utskrift av presentasjonen:

1 Luftromsproblematikken i Norge
April 2008 Norges Luftsportforbund

2 Norges Luftsportforbund
Kontrollert luftrom Norges Luftsportforbund

3 Norges Luftsportforbund
Luftromstyper Kontrollsoner (CTR) Fra bakken opp til 2500 FT Terminalområder (TMA) Over CTR - fra 2500 FT opp til CTA (9500 FT) Terminal Informasjonssoner (TIZ) Små soner rundt AFIS plasser Terminal Informasjonsområde (TIA) Over TIZ fra 2500 FT opp til CTA (9500 FT) Kontrollområder (CTA) Over 9500 – FT Norges Luftsportforbund

4 Norske luftromsklasser
Klasse C Atskillelse mellom både VFR og IFR. Flygeleder følger med på Radar hele tiden. Klasse D Atskillelse IFR – IFR (følger med på Radar) Informasjon VFR og IFR (kan bruke pos. rapp.) Klasse G* Krav til to-veis radiosamband. Ingen Radar Klasse G Ikke krav til radiosamband. Ingen Radar Norges Luftsportforbund

5 Norges Luftsportforbund
Kommersiell trafikk Klasse C Høyest sikkerhet for kommersiell trafikk All annen trafikk blir holdt godt unna. Klasse D Høy sikkerhet for kommersiell trafikk Annen trafikk blir det informert om. Klasse G* Krever disiplin og korrekt rapportering av posisjon for alle aktører innen TIZ/TIA. Middels sikkerhet. Klasse G Kan møte enhver uten varsel. Lavest sikkerhet. Norges Luftsportforbund

6 Norges Luftsportforbund
Luftsportens egenart HangGlider ParaGlider ikke radio – kan kun i G luftrom Ballong og Seilfly (typisk) ikke Xponder – G* og D med dispensasjon Mikrofly Kun radio; – G* og D med dispensasjon Radio og Xponder: C og D Motorfly Norges Luftsportforbund

7 Norges Luftsportforbund
Kontrollerte plasser CTA TMA 9500 2500 CTR Norges Luftsportforbund

8 Norges Luftsportforbund
AFIS plasser CTA TIA 9500 2500 TIZ Norges Luftsportforbund

9 Norges Luftsportforbund
Luftromstypene Norges Luftsportforbund

10 Norges Luftsportforbund
Endringene AVINOR innfører mer C luftrom Luftsportsutøvere må medbringe Radar Transponder (Xponder) eller bli utestengt. De som ikke har Xponder må fly utenom TMA, som ofte kan ligge svært lavt nede mot terrenget. Noen vil fly da fly under TMA og tvinges til å fly for nær terrenget – få nødlandingsmuligheter Noen vil fly ulovlig gjennom deler av TMA og foreta en alvorlig luftromskrenkelse. Kan lede mange til å bryte regler. Norges Luftsportforbund

11 Norges Luftsportforbund
Endringene AVINOR utvider TMA utstrekningen Luftsporten får mindre fritt G-luftrom Fly uten Xponder må fly større omveier, mange i ulandbart terreng. Seilfly med områder nær TMA grenser blir blokkert i høyde og får sterkt redusert strekkflyging Noen områder vil dekkes av TMA og bli stengt. Norges Luftsportforbund

12 Situasjonen for seilfly
Sikre god flyhøyde i ytterkanten av TMA’en ved Starmoen. Fremtidig TMA vil etter beregninger i Avinor bli utvidet Sikre seilflyområder ved Hokksund Norges Luftsportforbund

13 Situasjonen for seilfly
Norges Luftsportforbund

14 Situasjonen for motorfly
Sikre Acro-områder øst for Øyeren Norges Luftsportforbund

15 Norges Luftsportforbund
Endringene AVINOR legger TIA over TIZ’ene Luftsporten får mindre fritt G-luftrom Fly uten radio må fly større omveier, mange i ulandbart terreng. HGPG uten radio blir utestengt fra store og viktige luftsportsområder. Dagens frie områder vil dekkes av TIA og bli stengt for fly og HGPG uten radio. Kan lede mange til å bryte regler. Norges Luftsportforbund

16 Norges Luftsportforbund
TIA over TIZ FG og NO Norges Luftsportforbund

17 Norges Luftsportforbund
HGPG – her opererer vi…. Norges Luftsportforbund

18 Sogn TIA over 4 TIZ FL, BL, SD og SG
Norges Luftsportforbund

19 Norges Luftsportforbund
TIA går ned i terrenget TIA går ned i terrenget mange steder, og det er ikke mulig å få radiokontakt med Stavanger i de nedre delen av TMA’en. Altså store områder som ikke kan brukes til noe på lovlig vis…. TIA Norges Luftsportforbund TIZ

20 Norges Luftsportforbund
Farris ble C-luftrom Fallskjermhoppingen ble meget amputert ved at Hoppflyet, en Twin Otter ikke fikk løfte hoppere over lange perioder samtidig med trafikk til og fra Torp. LT krevet meget store atskillesesminima på ±5NM fra Torp ILS 18. NLF har meget store utfordringer med å få til en brukbar avtale med Farris Approach i Røyken. Norges Luftsportforbund

21 Norges Luftsportforbund
Hva gjør komitéen? Kommuniserer til AVINIOR NLF’s totale behov for luftrom gjennom brev og i en rekke arbeidsgrupper. Forhandler med AVINOR om bedre vilkår for luftsporten. Kommuniserer med Luftfartstilsynet om optimale rammevilkår for luftrom. Stiller spørsmål med ordninger som kan virke unødig hindrende for NLF’s aktiviteter. Arbeider med å finne løsninger basert på egne forslag og eksisterende internasjonale gode ordninger. Norges Luftsportforbund

22 Norges Luftsportforbund
Luftromskomitéen Består av representanter fra hver seksjon i Norges Luftsportforbund. Norges Luftsportforbund


Laste ned ppt "Luftromsproblematikken i Norge"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google