Nasjonale symboler i Polen og Tsjekkia. Introduksjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SEU2310 Litteratur som nasjonalt symbol Karen Gammelgaard 19. september 2012.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Bildets retorikk Gjennomgang av Roland Barthes artikkel om Bildets retorikk (”Rhétorique de l’image”. Communications 4, 1964)
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
DIKT virkemidler.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Samhandling: Metonymi, metafor og aspekt
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Å lykkes eller være lykkelig?
4. SYMBOLER OG SYMBOLUNDERVISNING
Sosiologi i barnehagen
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Master musikkvitenskap
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Rolighetsmoen barnehage
Goffman, Garfinkel og Giddens
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Språksystem og språkbruk
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Identitetsdanning.
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Barns semantiske utvikling
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Etikk og moral i lederskap
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Kulturteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
"God bagasje på livets reise."
Barnehagen som språkarena
Hindring eller katalysator?
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
Tidlig psykologisk antropologi:
EXFAC03-MVIT Forelesning 4 Meningstradisjonen Pensum: Kjørup, Eco, Fairclough, Vagle et al.
Funksjoner og didaktikk
Daniel Stern`s Teori.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
Veiledning og kommunikasjonsteori
Deltakende læring.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Hvordan forberede meg til tentamen?
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Introduksjon: Gjennomgang av kurs innhold og pensum
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Danning og voksenrollen i barnehagen
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonale symboler i Polen og Tsjekkia. Introduksjon. Karen Gammelgaard 22.8.12

Nasjonalsangene Kde domov můj Jeszcze Polska nie zginęła http://www.youtube.com/watch?v=vdYCbAjgfh4&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=vTlvogPLLwc&feature=related

De viktigste begrepene Tegn Mening Diskurs Kode Denotasjon og konnotasjon Metafor og metonymi Kontekst Distinksjon Essensialisme

Kommunikasjon - å skape, overføre og dele mening om verden omkring oss ved hjelp av tegn

Tegn - noe som kan sanses og som står for noe annet

Mening (betydning, innhold) Tegnteori 1 Uttrykk (form) Mening (betydning, innhold)

Mening (betydning, innhold) Tegnteori 2 Referent Uttrykk (form) Mening (betydning, innhold)

Tegn

Tegn

Diskurs - tegnsystemer i bruk Tegnsystemer brukes nesten alltid sammen

Kode - system som organiserer tegn og gir dem mening i forhold til hverandre

- vi trenger koder til f. eks - vi trenger koder til f.eks. å organisere disse tegnene og gi dem mening i forhold til andre tegn Foto Pilsudski: http://www.miasto.limanowa.pl/pl/3862/62153/Narodowe_Swieto_Niepodleglosci_w_Limanowej.html Kapry: http://hranicky.denik.cz/zpravy_region/prodej-kapru-se-rozjel-naplno-spicka-prijde-ve.html

Denotasjon og konnotasjon Denotasjon: tegnets leksikalske betydning Konnotasjon: opplevelser og assosiasjoner knyttet til tegnet

Troper Metafor: overføring fra et meningsfelt til et annet Metonym: overføring mellom relaterte meningsfelter

Metaforer. Eksempler “Jak Czarniecki do Poznania Po szwedzkim zaborze,” (fortid ➔ fremtid) ”Zemský raj to na pohled” (religion ➔ land)

Metonymer. Eksempler “Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę” elver i landet ➔ selve landet “země česká domov můj” land ➔ hjem

Trope som kilde til feil- og overfortolkning: den polske blikkenslager

Nøkkelsymboler Symboler som “oppsummerer” en kultur

Nøkkelsymboler? 11 november 28 oktober Narodowe Święto Niepodległości Den vzniku samostatného československého státu

Nøkkelsymboler?

Nøkkelsymboler?

Nøkkelsymboler? Pan Tadeusz Ferdydurke Lalka Latarnik Grob Agamemnona Wesele Przedwiośnie Máj Babička Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války Země mluví Zpěv rodné zemi Staré pověsti české

Kontekst Faktorer som styrer tolkningen, men som ikke selv er en del av tegnet Blant annet situasjonen der tegnet brukes relasjonene mellom aktørene som deltar i kommunikasjonen aktørenes situasjonsoppfattelse aktørenes livshistorier

Nasjonalsangene i kontekst Sport Begravelse

Distinksjon - det å skjelne mellom forskjellige ting; bygger på at det finnes systemer av forskjeller ręka /ruka – ”arm” eller ”hånd”?

Essensialisme - troen på at ting og fenomener har et iboende, uforanderlig vesen

Ved å velge en tegn-tilgang til studiet av (og refleksjonen omkring) nasjonal identitet, fjerner vi oss fra essensialismen.