Laste ned presentasjonen
PublisertThorvald Arntzen Endret for 9 år siden
1
Bildets retorikk Gjennomgang av Roland Barthes artikkel om Bildets retorikk (”Rhétorique de l’image”. Communications 4, 1964)
2
Bildet som tegn / ’språk’
Lingvistisk kriterium: Dobbel artikulasjon Kombinatorisk system av digitale enheter Bildet som re-presentasjon: Image ->imitari
3
Annonsens tre lag av mening
Lingvistisk mening: bildetekst med mer Denotasjon Konnotasjon Foto: diskontinuerlige tegn. Bokstavelig mening (ikke kodet) Symbolsk mening (kodet)
4
Forholdet mellom lingvistisk og ikonisk mening
Forankring (anchorage) bildets polysemiske, flytende mening spesifiseres av skriften på denotasjonnivå på symbolnivå fokuserer skriften fortolkningen Utvidelse (relay) komplementært forhold skrift-bilde
5
Foto: mening uten kode Analogt foto – direkte overføring av det persiperte Tegninger og andre bilder har kode regelstyrt overføring (eks: perspektiv) utvalg av elementer krever opplæring
6
Bevissthetsmodi for film og foto
Foto: har vært der avstand i tid nærhet i rom tilskuerbevissthet Film: være der gjenskaper nærvær i tid og rom
7
Et utvidet språkbegrep
Idiolekter (en persons repertoar av lexicon) Lexicon (meningssystem knyttet til en praksis) Sub-koder Semantisk sett er språket abstrahert av utsendt og mottatt mening: ”the language must include the ’surprises’ of meaning.
8
Bildets retorikk Denotasjonssemer er rettet mot konkret praksis, definert ut fra syntaks og kontekst Konnotasjonssemer er ’rene’, abstrakte ideer: framvist mening organisert som assosiative felt Ideologi: fellesdomene for konnotasjonenes mening Retorikk: Et sett av konnotatorer
9
Bildets retorikk retorikk ideologi Kultur Symbol Mening Konnotasjon
uttrykk innhold Denotasjon
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.