Laste ned presentasjonen
1
4. SYMBOLER OG SYMBOLUNDERVISNING
2
4 A SYMBOLER
3
Symbolsprog:
4
Myten – et symbolsprog.
5
”Symbolsproget er troens morsmål.”
6
Alltid avstand mellom det religiøse symbol og saken selv (Gud, den guddommelige virkelighet).
7
Hva er et symbol?:
8
Bech: Symbolet representerer noe som ikke foreligger konkret – eller som ikke kan foreligge konkret.
9
Vi er omgitt av symboler og tegn.
11
Ikke alle symboler entydige.
19
”Sekundære og primære prosesser” i psyken.
20
4 A SYMBOLER (forts.)
21
Symboler kan fremkalle følelser:
23
symboler kan forløse følelser – gi følelsene et sprog:
29
En kultur preget av sine symboler og metaforer.
30
Bech: Symbolet representerer noe som ikke foreligger konkret – eller som ikke kan foreligge konkret.
31
Jung: Symboler inneholder mer enn man kan erkjenne ved første blikk.
32
Det religiøse symbol: Antyder noe, med noe som kan oppfattes av sansene, om noe som ikke kan oppfattes av sansene.
33
Symbolet forener det uforenelige.
34
”Symballein” = å kaste sammen, å sammenføye.
35
Symbolet er tiltale som krever svar.
36
Symbolers praktiske bruk i antikken: kjennetegn.
37
Symbolet både forener og skiller – åpenbarer og skjuler.
38
4 B SYMBOLUNDERVISNING
39
Poeng: Ikke arbeide med tradisjonelle symboler, men med hverdagsfenomeners og hverdagserfaringers symbolfunksjon.
40
Mål: Knytte elevenes erfaringsverden sammen med Bibelens + lære å forstå symbolsprog.
41
Premiss: 1) Sammenheng elevenes erfaringsverden og Bibelens: våre ”grunnerfaringer” og Bibelens/den kristne ”grunnfortelling”.
42
Premiss: 1) Sammenheng elevenes erfaringsverden og Bibelens: våre ”grunnerfaringer” og Bibelens/den kristne ”grunnfortellingen”. 2) Religionsundervisningens mål ikke kunnskap, men ”livsopplysning”.
43
Bakgrunn for symbolundervisning: Dalende interesse for religionsfaget.
44
Utgangspunkt i ”grunnerfaringer”.
45
Elevenes ”grunnerfaringer” korresponderer med Bibelens/kristendommens ”grunnfortelling”.
47
”Grunnsymbol” er fortettet ”grunnerfaring”.
48
Fenomensymboler
49
Fenomensymboler Situasjonsymboler
50
Fenomensymbol Situasjonsymbol Rollesymboler
51
Duale symboler.
53
”Grunnsymboler” viser sammenhengen mellom det allmenne (skapelsen) og det spesielle i kristendommen.
54
Undervisningens gang:
55
Undervisningens gang:
Utgangspunkt i fenomenet/situasjonen/rollen før det er blitt symbol.
56
Undervisningens gang:
Utgangspunkt i fenomenet/situasjonen/rollen før det er blitt symbol. Arbeide med fenomenet/situasjonen/rollen brukt som symbol: ”symbolpregning”.
58
”Life themes” (Goldman).
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.