Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inkludering i skole og fritid
Advertisements

Risløkka kompetansesenter
SLIK SIKRER VI SYSTEMATISK LIKESTILLINGSARBEID Anne Marit Skarsbø Seniorrådgiver Mangfold og likestilling i arbeidslivet 28.september.
Forum for Fagskoler Database for statistikk om fagskoleutdanning – forventninger fra privat sektor Knut Erik Beyer-Arnesen Forum for fagskoler - medlem.
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Organisering av PTF Vg1RM
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Likestilling mellom kjønnene
Likestilling og likelønn i offentlig sektor Arbeidsmiljøkonferansen 11. og 12. mars 2009 Pål Schøne Instiutt for samfunnsforskning, Oslo.
Omsorg for barn og permisjon
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Attføringsmessa 18. januar 2012
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Om skole og næringslivssamarbeid
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Anne-Kari Bratten, administrerende direktør i
Kroppsøvingsdidaktikk
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
11Jeg i arbeidslivet.
NY FORSKNINGSMELDING – NY GIV FOR NÆRINGSLIVETS FOU? Finn Bergesen jr. Administrerende direktør Næringslivets Hovedorganisasjon.
Strategi - Metode Likestilling på Sørlandet 2003 De to Agder-fylkene har hatt lavest score på likestillingsindeksen av alle landets fylker i mange.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Jenter i Bil og Elektro Et bedriftsutviklingsprosjekt 1.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Rekruttering til Byggenæringen april BNLs måldokument for utdanningspolitikk Rekrutteringsbehovet er; –6600 elever i videregående skoles byggorienterte.
Hvordan har det seg at kvinner i gjennomsnitt tjener 15 % mindre enn menn pr time? Om arbeidet i Likelønnskommisjonen Anne-Jorunn Berg, professor ved Høgskolen.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
CEDAW og de deltidsansatte
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
NBU ® Utdanningsvalg Norges befolkningsundersøkelse vår 2014 Manpower.
Hva sier tallene oss?.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
NHOs kompetansebarometer 2015 Regionale tall fra 2. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Kristoffer Rørstad Espen Solberg Tilleggsleveranse.
Status to år etter Februar 2011 Ansvarlig for analysene: Håvard Windstad Analysesjef, MediaCom Læreryrkets status i Norge.
NHOs kompetansebarometer 2016 Regionale tall fra 3. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Pål Børing Espen Solberg Tilleggsleveranse.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem mars 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Bergen Studentsamfunn LIKESTILLING FOR MENN? Trenger vi likestilling for menn, og i så fall, hvorfor det? Guttorm Grundt; MannsForum.
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Fagforbundet Vest-Agder
Velkommen til FORELDREKURS
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
NY STRUKTUR.
Forskjeller mellom gutter og jenter
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Kompetansebarometeret 2018
Jenter i elektrofag.
Utskrift av presentasjonen:

Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013

Agenda  Kjønnsdelt arbeidsmarked – hva er trendene? Stabilitet og endring  Hvorfor velger gutter og jenter så forskjellig? Noen teoretiske innspill Erfaringer fra salen  Hvorfor trenger vi kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv?  Hvilke virkemidler anbefaler NHO? 2

Arbeidsmarkedet er delt inn i gutteyrker… 3

20. sept. 2012Global Future4

…og jenteyrker 5

20. sept. 2012Global Future6

Hva er trendene? Har det norske arbeidsmarkedet blitt mindre kjønnssegregert de siste tjue årene? SINTEF 2012: "Det kjønnsdelte arbeidsmarkedet " "…finner stor grad av stabilitet i de kjønnssegregerte strukturer i det norske arbeidsmarkedet” (sammendrag)” ”…har ikke funnet entydige endringer” Skiller mellom horisontal og vertikal segregering 7

Hva er trendene, forts. Kjønnsdelte utdanningsvalg  Bygg og anlegg, elektrofag og teknikk og industriell produksjon: Under 10 prosent jenter  Helse og sosial, og design og håndverk: ca. 90 prosent jenter – men: langt flere jenter tar høy utdanning, og velger jus, medisin og øk/adm. Kjønnsdelt arbeidsmarked  Offentlig sektor: Ca. 70 prosent kvinner  Privat sektor: Ca. 35 prosent kvinner - sterkere segregering siste 20 år Vanlige kvinneyrker: Førskole- og grunnskolelærere, sykepleiere, bioingeniører, rengjøringspersonale, frisører og sekretærer. Vanlige mannsyrker: Håndverkere, bygge- og anleggsarbeidere, sjåfører og ingeniører 8

Likestillingsutvalget (NOU 2012:15) 9  Hovedbekymring: Det kjønnsdelte arbeidsmarkedet  Mer enn elever av elever i videregående opplæring går på studieretninger som er svært kjønnsskjeve.  På store fagutdanninger som helse og sosial og teknikk og industriell produksjon er nærmest alle elevene av samme kjønn.  Totalt er det om lag studenter av studenter i høyere utdanning som går på studieretninger som er sterkt kjønnsskjeve per

Hvorfor er dette viktig?  NHOs utgangspunkt: Vi må bruke alle de menneskelige ressursene i samfunnet best mulig for å opprettholde norske bedrifters vekst og konkurransekraft  Høy kjønnssegregering gir et mer rigid og mindre fleksibelt arbeidsmarked enn det som hadde vært ønskelig  Kjønnssegregering er et hinder for en god matching av arbeidstilbud og arbeidskraftbehov  Kjønnssegregering begrenser enkeltindividers frihet 10

Hvorfor velger jenter og gutter så forskjellig? Tilbudsforklaringer -Kvinner og menn har ulike interesser og livsprosjekter -Kvinner velger jobber hvor det er mulig å kombinere karriere med familie og fritid, for eksempel yrker hvor deltid er en mulighet og hvor "straffen" for fravær fra jobb er mindre -”Tesen om offentlig sektors tiltrekning” Etterspørselsforklaringer -Kjønnsroller, stereotypier og forventninger Andre forklaringer -Mangel på rollemodeller -Rammebetingelser i familiesituasjonen 11

Hvilken betydning har karriereveilederen?  Har kunnskap om næringslivet  Næringsliv i skolen-samarbeidet  Vet hva som er etterspurt kompetanse i arbeidsmarkedet  Kan presentere alternativer utenfor de ”opplagte”  Kan løfte frem positive rollemodeller  Eksempel: Agder  Annet? 12

Politiske forslag på utdanningsfeltet "Et program for frie utdanningsvalg" (NOU 2012:15) 1.Pedagogikk for likestilling 2.Ressursmiljø for å fremme likestilling i lærerutdanning og læremidler 3.Likestillingsstipend 4.Kjønnspoeng i høyere utdanning 13

Nærmere om forslagene 1.Pedagogikk for likestilling  Kompetansehevingstiltak i barnehagene  Opprette likestillingsteam i hvert fylke  Arbeide særlig for å øke andelen menn i barnehagene  Styrking av likestillingsperspektivet i rådgivning og faget Utdanningsvalg  Mentorordninger i vgs. for sterkt kjønnssegregerte fag. 2.Ressursmiljø for å fremme likestilling i lærerutdanning og læremidler  "Det etableres en faglig uavhengig komité for å styrke arbeidet med likestilling i førskole- og lærerutdanning og i læremidler." 3.Likestillingsstipend  Stipendet dekker om lag 30 prosent av Lånekassens rammer for lån til de aktuelle typene utdanning  Kriterier: Både kjønn og etnisitet 4.Kjønnspoeng i høyere utdanning  "…en mer systematisk og målrettet bruk av ordningen med kjønnspoeng" 14

Spørsmål og diskusjon 15