Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov"— Utskrift av presentasjonen:

1 NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Med andre ord – vi må fronte yrkesfagene og mulighetene som finnes og det er foreldrene vi må overtale.

2 Regjeringens yrkesfagsatsinger i perioden 2013 – 2018:
økt lærlingtilskuddet med kroner per kontrakt. Gjør det lettere for bedrifter å ta inn lærlinger. skjerpet kravet om bruk av lærlinger overfor bedrifter som vil vinne offentlige anbud. laget en egen strategi for å øke antall lærlinger i statlige virksomheter (+25%).   gitt yrkesfagelever rett til påbygg etter ferdig fagbrev. Gjør veien fra yrkesfag inn til høyere utdanning enklere. (også flere Y-veier) Hva har regjeringen gjort i denne femårs perioden?

3 innført praksisbrevet som et praktisk toårig løp
innført praksisbrevet som et praktisk toårig løp. Er et supplement til ordinære opplæringsløp. (NB! ingen søkere i år) satt ned et utvalg som skal se på om opplæringstilbudet i videregående gir elever kompetansen de og arbeidslivet trenger fremover regjeringen styrker yrkesfag og fagskolene med over 70 millioner kroner i Det kommer på toppen av om lag 600 millioner i yrkesfagløft mellom

4 1. Økt programområdene fra 8 – 10 (de nye i kursiv)
Bygg- og anleggsteknikk Design og tradisjonshåndverk Elektro IKT og medieproduksjon Helse- og oppvekstfag Salg, service og reiseliv Naturbruk Restaurant og matfag Frisør, blomster- og interiørdesign Teknikk og industriell produksjon

5 2. Faser ut enkelte lærefag
Regjeringen vil fase ut lærefag som nesten ikke har hatt lærlinger de senere årene: storurmakerfaget, industrisømfaget, idrettsanleggsfaget, støperifaget, garverifaget, industriell skotøyproduksjon og pianostemmerfaget

6 3. Flere elever skal få spesialisering allerede fra første året.
Flere programområder vil bli delt i andreåret for å gi økt spesialisering. For eksempel vil Vg2 Byggteknikk bli delt i Vg2 Tømrer og Vg2 Betong og mur. Vg2 Klima, energi og miljø blir delt i Vg2 Rør og Vg2 Tak, membran og blikkenslager. Vg2 Matfag blir delt i Vg2 Baker og konditor og Vg2 Industriell matproduksjon.

7 Søking til yrkesfaglige program i Vestfold
Byggfag (+9,3% ) Design og håndverk (+0,0 % ) Elektrofag (-9,9% ) Helse og sosialfag 526 (+ 9,1%) Naturbruk 76 (-14,6%) Restaurant og matfag 146 (+14,1%) Service og samfersel 241 (-8,4%) Teknikk og ind. Prod 216 (+2,9%)

8 Søker til Studieforberedende program
Studiespesialisering (1388) (-8,6%) Idrettsfag (198) (+36,9%) K,D,A (48) (+48,8%) MDD (104) (+26,9%) MK (103) (+28,2%) (2017 tall)

9 Det er oversøking på enkelte trinn (betyr at de vil slite med å få sitt første ønske)
Kjøretøy - Salg, service og sikkerhet Ambulansefag - Barne- og ungd.arbeider Ift. Vg2 studiespesialisering er det flest søkere til Språk, samfunnsfag og økonomi (+30) og IB (+19) Realfag har en nedgang (-30)

10 Yrkesfagenes år – først og fremst en omdømmekampanje
Nett og sosiale medier er hovedkanalene og målet er å øke innsikt om yrkesfag, øke interesse for yrkesfaglige utdanningsprogram samt øke antall læreplasser Hva gjøres i Vestfold? Nedsatt en arbeidsgruppe bestående av Fagsjef, NHO, LO, kommunikasjonsavdelingen Vfk

11 Søkere til lærefag 2018 1082 søkere til læreplass totalt (-52)
Av disse har 851 ungdomsrett (+18) Endring på rett – nå frem til fylte 25 år Trend i søkermassen: Økning kun på bygg og anleggsteknikk (+8,8%) Nedgang på samtlige andre fagområder, særlig NA (-17,9%) og DH (-15,2%)

12 Hvor er det lurt å anbefale elever å søke?
RM - Innenfor: Kokk, servitør, matfag og industriell næringsmatproduksjon BA - Innenfor: Murer, maler, tømrer, ventilasjon og blikk. DH (frisør) TIP (enkelte bilfag)

13 Ny nettside Vfk.no For dere som trenger informasjon om opplæring i bedrift: fagomrader/opplaring/opplaring-i-bedrift/ For dere som følger opp elever i fireårsløpet : fagomrader/opplaring/opplaring-i-bedrift/trenger-du- laring/


Laste ned ppt "NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google