Difi-strategien 2012-2015 Erfaringer og resultater av strategiprosessen Ass.dir. Vivi Lassen Nettverk virksomhetsstyring 05.02.14
Direktoratet for forvaltning og IKT Difi: Etablert 1. januar 2008 Skal bidra til å utvikle og fornye offentlig sektor Ca. 240 ansatte i Oslo og Leikanger Oslo 11/12/08 Direktoratet for forvaltning og IKT
Utgangspunkt for strategiarbeidet Difi eksistert i fire år – behov for en mer gjennomgripende strategi Difis risikovurdering Direktørens notat av 02.07.11 Klarere og mer avgrenset profil Bredere kompetanseområder og bedre kvalitetssikring Færre oppgaver skikkelig
Difi-strategien 2012 - 2015 Ny visjon: Vi utvikler offentlig sektor Verdiene beholdt: Nyttig, faglig sterk, nyskapende og lyttende Tre innsatsområder: Kunnskapsbasert forvaltningsutvikling, Digitale tjenester og Gode innkjøp Statsforvaltningen er vår primærmålgruppe Utvikling gjennom samarbeid viktig arbeidsform Difi som endringsagent Videreutvikling av Difis organisasjon
Nye hovedmål i tråd med strategien (2014-målene) Forvaltningen skal være godt organisert, ledet og ha riktig kompetanse Offentlig sektor skal utnytte digitalisering til å tilby bedre tjenester og understøtte oppgaveløsningen Offentlig sektor skal gjennomføre samfunnsnyttige, kostnadseffektive og kvalitetsrettede anskaffelser
Ny organisering Avd. lokalisert i Leikanger og Oslo IT drift og utvikling Jostein Fondenes Digital forvaltning Tone Bringedal Administrasjonsavdelingen Jørgen B. Smit Avd. lokalisert i Oslo Offentlige anskaffelser Dag Strømsnes Ledelse og organisering Eivor Bremer Nebben Stab Ass.dir., Kommunikasjonsenheten, Kurs- og konferanseenheten, fagdirektør informasjonssikkerhet
Ny organisering Færre avdelinger Mer ledelseskapasitet Nye stabsfunksjoner
Tydeliggjøring Satsingsområder Målgrupper Mer helhetlig Difi – samarbeid på tvers Tiltak: Virksomhetsstyring Ledelse Difi-skolen Opp med kunnskapen Innovasjon
Erfaringer Vi hadde en god prosess Strategien er blitt et levende dokument God oppfølging av departementet Strategien følger de rammebetingelser/ virkemidler vi har – ikke de vi har behov for Samarbeid på tvers i organisasjonen er fortsatt en utfordring Lokasjon to steder Det vanskelige er hva vi skal slutte med
Hva nå? Ønske om sterkere virkemidler? Se stat og kommune i sammenheng Styrke gjennomføringskraften Effektiv utnytting av samfunnets ressurser Gjennomgang av Difi Ekstern evaluering Intern prosess Ny strategiprosess!