Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Statpeds digitaliseringsprosjekt

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Statpeds digitaliseringsprosjekt"— Utskrift av presentasjonen:

1 Statpeds digitaliseringsprosjekt
Statpeds digitaliseringsprosjekt 1

2 Overordnede føringer – Digitaliseringsrundskrivet 2017
En sammenstilling av pålegg og anbefalinger om digitalisering i offentlig sektor. Digitaliseringsrundskrivet 2017 har brukeren i sentrum som første prioritet: «1.1 Sett brukeren i sentrum Virksomhetene skal sette brukeren i sentrum. Brukere kan være innbyggere, egne ansatte, andre offentlige og private virksomheter, etc. Virksomhetene anbefales å bruke tjenestedesign og andre metoder for brukerinvolvering og brukertesting for å sikre at tjenestene oppfyller brukernes behov.» «Virksomheter som har ansvarsområder som går på tvers av virksomheter bør samarbeide, og gi brukerne et hensiktsmessig og helhetlig tilbud, uavhengig av måten forvaltningen er organisert på.» 2

3 Overordnede føringer forts.
Tildelingsbrevet fra Utdanningsdirektoratet: Digitalisering av arbeidsprosesser og tjenester som fellesføring for alle statlige virksomheter. Mål- og disponeringsskrivet i Statped: Digitalisering som ett av Statpeds interne innsatsområde for 2017.

4 Prosjektets målsetninger
Statped skal levere digitale tjenester av høy kvalitet, presist og effektivt. Statpeds tjenester skal være lett tilgjengelig og tilgang til vår kompetanse skal være smidig og effektiv. Statped skal utvikle gode arenaer for digital kunnskapsformidling og interaksjon med samarbeidspartnere og brukere. Rådgiverne skal bruke mer tid på faglig arbeid, og mindre på reise. Forvaltningsoppgavene skal være effektive.

5 Organisering av digitaliseringsprosjektet
Organisert som et prosjekt ledet av regiondirektør Gerd Ingunn Opdal. Prosjektet har en serie delprosjekt og ressursgrupper: Teknologiprogrammet Et kompetansetiltak i arbeidet med digitalisering og nye arbeidsformer og er rettet mot ansatte i Statped. Delprosjektet skal gjennomføre opplæring i digitale verktøy, arrangere delingskonferanse og digitale arbeidsmetoder og gjennomføre e-læringsprogram i digital grunnkompetanse for alle ansatte. Digitalt tjenesteforløp Digitaliseringsrundskriv heter det at forvaltningens kommunikasjon med innbyggere og næringsliv normalt skal skje gjennom digitale, nettbaserte tjenester. I dette delprosjektet inngår modellering og anbefaling av digitale verktøy til bruk i tjenesteytingen. En av de første arbeidspakkene i prosjektet vil være å legge rammer for systematisk bruk av VK i tjenesteytingen.

6 Digitale læringsarenaer
Delprosjektet skal bidra til at det blir etablert digitale læringsarenaer. Kunnskapsformidling i Statped skal primært skje på digitale flater med statped.no som hovedkanal. Delprosjektet treffer kursvirksomheten i etaten, deler av det systembaserte rådgivningsarbeidet og også øvrig formidling av kunnskap og dialog på statped.no. Utvikling av e-læringsopplegg er en del av dette delprosjektet. statped.no som digitalt ressurs- og kompetansesenter Dette delprosjektet tar primært for seg utvikling av statped.no. Prosjektet skal utvikle Statpeds digitale kanaler for samhandling og interaksjon med eksterne aktører og utvikle nye samhandlingsverktøy. Eksempler på utviklingsarbeid er bedre søkefunksjonalitet og testing av robotfunksjon på statped.no for søknad om tjenester.

7 Interaksjon og samhandling internt
Delprosjektet skal utvikle Statpeds digitale kanaler for samhandling og interaksjon internt i organisasjonen og utvikle nye samhandlingverktøy. Prosjektet skal definere hvilke verktøy vi bruker til hva og utvikle retningslinjer for bruk. En viktig oppgave i starten er å sikre en effektiv innføring og bruk av Offive 365, som gir organisasjonen en ny kanal for deling og samhandling. Prosjektet skal også se på sammenhengen mellom Workplace, Office 365 og Statped Internt.


Laste ned ppt "Statpeds digitaliseringsprosjekt"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google