”Med læringsplakaten inn i fremtidens skole”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering for læring.
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd. Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Kroppsøvingsdidaktikk
Vurdering for læring på Linderud skole
Vitensenteret i Trondheim
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hva er Fronter.
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING EKSAMENSRESULTATER UDV/VALGFAG
AKS Foreldreinformasjon
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Borre ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Ny læreplan, nye utfordringer
Nittedal 19. sept
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Valgfag på Kastellet skole
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON EKSAMENSRESULTATER UNDERVISNING/ORGANISERING VURDERING OG OPPFØLGING ELEVENES ARBEIDSMILJØ /
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Velkommen til et nytt skoleår!
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Slåtthaug ungdomsskole
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Opplæringa i skole.. skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida…
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Velkommen til Apalløkka
Overgang for elever med spesielle behov
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Utskrift av presentasjonen:

”Med læringsplakaten inn i fremtidens skole” Kastellet skole, Oslo kommune Haugesund 2005

Hva skal vi presentere Kastellet skole – bakgrunn Er nytenkende pedagogikk avhengig av skolebygg? Hva er fremtidens skole ? Ny skole – Kvalitetsutvalget og Stortingsmelding 30 Kontaktlærer – basisgrupper – utviklingssamtaler Ledelsen inn i skolen Aktivitetspedagogikk Profilvalg Realfagssatsing Språksatsing Digital kompetanse Ikke lærebokstyrt undervisning Haugesund 2005

Hva skal vi presentere Tilpasset undervisning Elevmedvirking Aktivitetsskole Foreldresamarbeid Evaluering – kvalitetssikring Fremtidens elev Haugesund 2005

Kastellet skole Politisk vedtak - utviklingsskole Arkitektkonkurranse ble utlyst Vinner ”Ja takk, begge deler” Div.A Ferdig høsten 2004 Barne- og ungdomsskole (1-10) Byomfattende spesialavdeling 500 elever ( minus 10.trinn) 45 ansatte Haugesund 2005

Kastellet skole Haugesund 2005

Kastellet skole Haugesund 2005

Er nytenkende pedagogikk avhengig av skolebygg? Kommer fra en skole som bygningsmessig var svært tradisjonell Fikk til mye – demonstrasjonsskole Se mulighetene ikke begrensningene Motiverte lærere og ledelse gir spennende pedagogikk uavhengig av bygg. Haugesund 2005

Hva er fremtidens skole? Skole i takt med samfunnets utvikling Tilpasset den enkelte elev Mange læringsstrategier Stor elevmedvirking Motiverte elever Økt kunnskapsnivå Økt foreldreinvolvering Klar, tydelig ledelse Haugesund 2005

Ny skole – Kvalitetsutvalget og Stortingsmelding 30 Lokal fleksibilitet ved 25% kan tilpasses den enkelte skole Realfagssatsing Metodefrihet for lærerne Kontaktlærer og basisgrupper Styrking av basiskompetanse Programfag Digitalkompetanse Ungdomstrinnet og videregående opplæring i sammenheng Styrke skole – hjem - samarbeidet 2.fremmedspråk obligatorisk på u-trinn Haugesund 2005

Kontaktlærer – basisgrupper - utviklingssamtaler Basisgrupper på ca 20 pr kontaktlærer Kontaktlærer på trinnet Portefølje for hver elev – bakgrunnen til utviklingssamtalen. Porteføljen skal inneholde: utvikling av sosialkompetanse, elevenes ansvarslæring, utviklingsplan med elevenes vurdering i de enkelte fagene. Utviklingssamtalen skal fokusere på hva eleven mestrer og ikke på hva den ikke mestrer. Haugesund 2005

Ledelsen inn i skolen Ledelsen inn i undervisningssituasjon Kortere avstand mellom lærere og ledelsen Kortere avstand mellom elever og ledelsen Dette gir bedre skolemiljø Kjennskap til grasrota Gi lærerne mer planleggingstid – ledelsen overtar undervisningen Haugesund 2005

Aktivitetspedagogikk Bruke praktisk- estetiske fag som metode for den teoretiske innlæringen Gir økt trivsel og motivasjon Haugesund 2005

Profilvalg Vi har to profiler: NTF (Natur, Teknologi og Forskning) og SoS (Språk og Samfunn). Velges fra 5.trinn 5.-7.trinn velger profil hvert år Fra 8.trinn velges profil for 3 år Her kommer den fleksible 25% inn Mulighet for fordypning i sitt interessefelt Få praktisert aktivitets-pedagogikken Haugesund 2005

NTF – Natur, teknologi og forskning Matematikkverksted Skolehage Teknologi og design Unge naturforskerers verksted Drama, rollespill, materiallære og kunsthåndverk Idrett, matematikk, heimkunnskap og naturfag kombineres Uteskole Haugesund 2005

SoS – Språk og samfunn Innføring av 2.fremmespråk fra 5.trinn Kultur, samfunn og heimkunnskap kombineres Unge samfunnsforskeres verksted Nyhetsverksted Mediabedrift Internasjonalisering Drama, rollespill, kunst og kultur. Haugesund 2005

Realfagssatsing Teknologi i skolen Matematikkverksted, ute, inne og digitalt Konkretiseringsmateriell i matematikk Samarbeid med Nordstrand videregående skole – naturfag og matematikk Samarbeid mellom tre skoler for å lage en modell for tilpasset opplæring i matematikk for u-trinnet. Scientia – naturfaglig forskningsbedrift Profil NTF Utendørs naturfagsrom Haugesund 2005

Språksatsing Internasjonalt samarbeid Språkperm Elevene trenes i ulike formidlingsmåter Lese- og skrivprosjekter på alle trinn Sos-profil Haugesund 2005

Digital kompetanse Fronter som læringsplattform – brukes som et redskap i elevenes læringsprosess Fronter er en bygning med korridorer og rom (fellesrom og private rom) Fronter brukes av – lærere, elever og foresatte Kreative verksteder: Musikk, film og bilde mm Haugesund 2005

Ikke læreboksstyrt undervisning Ikke lærebøker til hver elev i alle fag Lære elevene til å bruke ulike kilder Belyse stoffet fra flere sider Siste nytt innen for emnet Lære elevene kritisk vurdering av kildemateriell Ansvarslæring Aktive elever Reflekterte elever IKT- som et naturlig arbeidsverktøy for elevene – Fronter – som læringsplatform Haugesund 2005

Utfordringer med læreboksituasjonen Elevenes tidligere skoleerfaring Foreldrenes skoleerfaring Nytt for lærerne Hvordan løse dette? Informasjon til elever og foreldre Kompetanseheving hos lærerne Tilrettelagte arbeidsplaner Utforming av prøver Informasjonssenter Haugesund 2005

Tilpasset opplæring Aldersblanding Arbeidsplaner Profilvalg Målark – norsk, matematikk og engelsk Klare vurderingskriterier Haugesund 2005

Elevmedvirking Styringsgrupper fra 5.trinn Gi elevene innflytelse på innhold og organisering av skolehverdagen, fagvalg, fagnivå og undervisningsmetoder. Øke trivsel og motivasjon til læring ved å gi elevene mer innflytelse. La elevene få eie forhold til sin egen skole og sin egen læring. Bedre dialog/samspill mellom elev og lærer. Haugesund 2005

Elevmedvirking Elevguider Ressurselever på IKT Elever i hjemmesideredaksjonen Elever i Driftstyret Utdanne elevmeglere Elevråd Haugesund 2005

Aktivitetsskole Erstatte SFO Tilbud for elever fra 1.-7.trinn – utvides til ungdomstrinnet senere Fritidsaktiviteter inn i skolen, samarbeid med lokale lag og foreninger. Mer fleksibelt for foreldrene Mer variasjon i aktivitetene for elevene Enkelte kveldsaktiviteter gjøres på dagtid Skolen et nærmiljøsenter Haugesund 2005

Foreldreorganisering på Kastellet Driftsstyre Ad hoc-komiteer Aktivitetsskole FOSS (Foreldre Og Skole Sammen) Lederne for de fem undergruppene TRAFIKK 1-9 TRIVSEL 1-4 FAG 1-4 TRIVSEL 5-9 FAG 5-9 Haugesund 2005

Foreldresamarbeid FOSS ( foreldre og skole sammen) Kommet godt i gang med den nye organiseringen. Mange positive innspill fra foresatte. Vi ser på foreldrene som en ressursgruppe Skolen har ønsket et utvidet samarbeid med foreldre gjennom den nye organiseringen Samarbeidet skal være positivt og utviklende, men ikke kontrollerende. Foreldrene tilgang på Fronter Haugesund 2005

Evaluering - kvalitetssikring Hvordan evaluere: Formell evaluering ( bakgrunn, hensikt, metode, resultat og drøfting, veien videre) en intern og en ekstern. Kvantitativ og kvalitativ evaluering Uformell evaluering (diskusjoner, samtaler, refleksjon – elevplan, læreplan foreldreplan og lederplan) Haugesund 2005

Hvem kan evaluere? Brukere– lærere, elever, ledelse og foreldre. Ekstern evaluering - Universitet og høyskoler - Kritisk venn skoler i inn og utland Haugesund 2005

Hvorfor evaluere? Viktig å vite hva man skal bruke evalueringen til – hvem skal ha innsyn i den? Kvalitetssikring Veien videre, justeringer Informasjon til brukerne Haugesund 2005

Fremtidens elev Kunnskapsrik Kreativ Aktive Engasjerte Nysgjerrige Samarbeidende Selvstendige Reflekterte Haugesund 2005