LEDELSE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
KLASSELEDELSE.
Ledelse.
Ledelse er en relasjon mellom aktører, hvor noen er i posisjon til å
Ragnhild Wiik Direktør Handelshøyskolen BI Stavanger
- roller og forventinger
Gruppepsykologi.
Sosiologi i barnehagen
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Rolighetsmoen barnehage
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
7. Motivasjon i organisasjoner
Hovedtyper av ledelsesteorier:
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
Foiler til ”Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan”
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Om organisasjoner.
Kommunen som arbeidsgiver
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Kvalitative og kvantitative metoder
Pål Berg Handelshøyskolen BI
Lederstil og Motivasjon.
Livet som leder! En viktig forutsetning for organisatorisk læring er at det finnes arenaer hvor ledere kommer sammen og tillater seg en åpen utveksling.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Grunnkurs leiing Oppsummering Jøran Side
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Modellkommunene Hva er unikt?
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Elevforutsetninger for religionsundervisning
Aggresjon.
Fra ”Nesten som deg selv”
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
KLASSELEDELSE.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Deltakende læring.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Sosialkonstruktivisme
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Lederstiler.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Gruppepsykologi.
Rekruttering Fremtidens sykepleiere
Kapittel 1 SAMSPILL.
Kapittel 11 Grupper og team
7. Motivasjon i organisasjoner
Trakassering i norsk arbeidsliv
7. Motivasjon i organisasjoner
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Utskrift av presentasjonen:

LEDELSE

Spørsmål om ledelse? Hvorfor er det nødvendig med ledelse? Er alle ledere ledere? Kan vi lære ledelse? Er du en leder?

DEFINISJON AV LEDELSE Mellompersonlig påvirkning Utøvet i en situasjon Gjennom kommunikasjonsprosessen Rettet mot måloppnåelse

OPPGAVE Gruppa drøfter om og i hvilken grad dere observerte ledelse i praksisperiodene på sin skole. Vær konkret og lag nøkkelord for de områdene dere mener dere observerte ledelse på.

Definisjon av leder! Ansvar Myndighet

Hva bestemmer hvordan vi framstår som ledere? 1. Lederegenskaper 2. Lederstiler. 3. Omgivelsenes betydning – et sosiokulturelt perspektiv 4. Situasjonsbetinget ledelse

1. LEDEREGENSKAPER? Machiavelli: (1469 – 1527): lederegenskaper! To typer ledere: Medfødt – den naturlige lederen Den som må lære. Når man lærer og mislykkes er det fordi man ikke er født leder!

OPPGAVE! Har Machiavelli rett? Er ledelse medfødt?

Trekk ved suksessledere! Viktige egenskaper? Sosialt interessert? Utviklende Lærevillig? Informativ? Trekk ved suksessledere!

Viktige lederegenskaper! Vurdér deg selv. Hvor er du på skalaen? Sosialt interessert 1 2 3 4 5 6 Sjelden Ofte Utviklende Lærevillig Informativ 1 2 3 4 5 6

2. LEDERSTILER Måten å framstå på!

Systematisering Lederstiler med en dimensjon Lederstiler med to dimensjoner Lederstiler med tre dimensjoner

A) En dimensjon Autoritær Demokratisk La-det-skure Eller Opptatt av spesielle sider ved lederoppgaven: mennesker eller oppgaver!

Utvidet stilgalleri med én dimensjon: selgere velmenende diplomat konsulterende deltakende

B) TO DIMENSJONER FOR EKSEMPEL: Oppgaveorientering og menneskeorientering.

1.9-ledelse. Omtanke og oppmerksomhet for medarbeidernes ønske om trivelige forhold fører til et vennlig klima og behagelig arbeidstempo 9.9-ledelse. Innsatsen skyldes at medarbeiderne er fullt engasjert. Gjensidig avhengighet som bygger på ”felles sak” fører til forhold preget av tillit og respekt. 9 8 7 5.5-ledelse. Tilfredsstillende ytelse kan oppnås ved at man avveier kravet om effektivitet mot behovet for et rimelig trivelighetsnivå 6 5 Menneskeorientering 4 9.1-ledelse. Effektiv arbeidsinnsats skyldes at opplegget er slik at menneskelige reaksjoner får minimal mulighet for å forstyrre 3 1.1- ledelse. Det er nok med et minimum av tiltak for å få arbeidet gjort og allikevel beholde medlemsskapet i organisasjonen 2 1 8 9 1 2 3 4 5 6 7 Oppgaveorientering

OPPGAVE Undersøkelse blant 5000 norske ledere

3. Ledelse og sosiokulturell sammenheng. Forskjellige epoker utløser forskjellige lederstiler/lederatferd. 1900 – 1930: fornuft – økonomi Mennesket handler i egeninteresse McGregor: X- og Y- syn. 1930 - 1950: sosiale forestillinger Mennesket i arbeidssituasjonen er også et sosialt vesen Viktig å bli godtatt av arbeidskamerater. 1950 – 1980: selvrealisering Indre motivering

Lederstiler og sosiokulturell sammenheng 1900 – 1930: Autoritær: Lønn og kontroll 1930 – 1950: Mer medarbeiderorientert ledelse. Vekt på behov og følelser. 1950 – 1980: Medarbeiderorientert og delegerende. Jobbutforming. Delta i utforming.

C) TRE DIMENSJONER Menneskelige relasjoner Oppgaveløsning Situasjonen

4. Situasjonsbetinget ledelse Variabler Diagnose Handling Resultat Lederen Egenskaper Kunnskaper Motivasjon 2.Medarbei-dernes modenhet 3. Selve situasjonen eller oppgaven Lederens diagnose av situasjonen Målopp-nåelse Leder-atferd

NÅ OG VIDERE FRAMOVER? Ledere må håndtere at medarbeidere vil være mer kompetente enn dem selv på enkeltområder Medarbeidere vil stille store krav til autonomi Problemløsning i grupper Forstå ledelse av gruppeprosesser og gruppedynamikk Autoritet forankres mer i kompetanse og personlighet enn tittel.

NÅ OG VIDERE FRAMOVER? Lederen må rettferdiggjøre sin posisjon ved å skape resultater. Ledelse vil skje mer gjennom inspirasjon, resultatforventninger, veiledning og oppfølging enn gjennom instruksjon og inspeksjon. Verdier blir et viktig ledelsesinstrument

OPPGAVE (forts.) Arbeid videre med undersøkelsen i gruppe Diskuter dere fram til en felles løsning.

Oppgave Belbin (hvis tid).