LEDELSE
Spørsmål om ledelse? Hvorfor er det nødvendig med ledelse? Er alle ledere ledere? Kan vi lære ledelse? Er du en leder?
DEFINISJON AV LEDELSE Mellompersonlig påvirkning Utøvet i en situasjon Gjennom kommunikasjonsprosessen Rettet mot måloppnåelse
OPPGAVE Gruppa drøfter om og i hvilken grad dere observerte ledelse i praksisperiodene på sin skole. Vær konkret og lag nøkkelord for de områdene dere mener dere observerte ledelse på.
Definisjon av leder! Ansvar Myndighet
Hva bestemmer hvordan vi framstår som ledere? 1. Lederegenskaper 2. Lederstiler. 3. Omgivelsenes betydning – et sosiokulturelt perspektiv 4. Situasjonsbetinget ledelse
1. LEDEREGENSKAPER? Machiavelli: (1469 – 1527): lederegenskaper! To typer ledere: Medfødt – den naturlige lederen Den som må lære. Når man lærer og mislykkes er det fordi man ikke er født leder!
OPPGAVE! Har Machiavelli rett? Er ledelse medfødt?
Trekk ved suksessledere! Viktige egenskaper? Sosialt interessert? Utviklende Lærevillig? Informativ? Trekk ved suksessledere!
Viktige lederegenskaper! Vurdér deg selv. Hvor er du på skalaen? Sosialt interessert 1 2 3 4 5 6 Sjelden Ofte Utviklende Lærevillig Informativ 1 2 3 4 5 6
2. LEDERSTILER Måten å framstå på!
Systematisering Lederstiler med en dimensjon Lederstiler med to dimensjoner Lederstiler med tre dimensjoner
A) En dimensjon Autoritær Demokratisk La-det-skure Eller Opptatt av spesielle sider ved lederoppgaven: mennesker eller oppgaver!
Utvidet stilgalleri med én dimensjon: selgere velmenende diplomat konsulterende deltakende
B) TO DIMENSJONER FOR EKSEMPEL: Oppgaveorientering og menneskeorientering.
1.9-ledelse. Omtanke og oppmerksomhet for medarbeidernes ønske om trivelige forhold fører til et vennlig klima og behagelig arbeidstempo 9.9-ledelse. Innsatsen skyldes at medarbeiderne er fullt engasjert. Gjensidig avhengighet som bygger på ”felles sak” fører til forhold preget av tillit og respekt. 9 8 7 5.5-ledelse. Tilfredsstillende ytelse kan oppnås ved at man avveier kravet om effektivitet mot behovet for et rimelig trivelighetsnivå 6 5 Menneskeorientering 4 9.1-ledelse. Effektiv arbeidsinnsats skyldes at opplegget er slik at menneskelige reaksjoner får minimal mulighet for å forstyrre 3 1.1- ledelse. Det er nok med et minimum av tiltak for å få arbeidet gjort og allikevel beholde medlemsskapet i organisasjonen 2 1 8 9 1 2 3 4 5 6 7 Oppgaveorientering
OPPGAVE Undersøkelse blant 5000 norske ledere
3. Ledelse og sosiokulturell sammenheng. Forskjellige epoker utløser forskjellige lederstiler/lederatferd. 1900 – 1930: fornuft – økonomi Mennesket handler i egeninteresse McGregor: X- og Y- syn. 1930 - 1950: sosiale forestillinger Mennesket i arbeidssituasjonen er også et sosialt vesen Viktig å bli godtatt av arbeidskamerater. 1950 – 1980: selvrealisering Indre motivering
Lederstiler og sosiokulturell sammenheng 1900 – 1930: Autoritær: Lønn og kontroll 1930 – 1950: Mer medarbeiderorientert ledelse. Vekt på behov og følelser. 1950 – 1980: Medarbeiderorientert og delegerende. Jobbutforming. Delta i utforming.
C) TRE DIMENSJONER Menneskelige relasjoner Oppgaveløsning Situasjonen
4. Situasjonsbetinget ledelse Variabler Diagnose Handling Resultat Lederen Egenskaper Kunnskaper Motivasjon 2.Medarbei-dernes modenhet 3. Selve situasjonen eller oppgaven Lederens diagnose av situasjonen Målopp-nåelse Leder-atferd
NÅ OG VIDERE FRAMOVER? Ledere må håndtere at medarbeidere vil være mer kompetente enn dem selv på enkeltområder Medarbeidere vil stille store krav til autonomi Problemløsning i grupper Forstå ledelse av gruppeprosesser og gruppedynamikk Autoritet forankres mer i kompetanse og personlighet enn tittel.
NÅ OG VIDERE FRAMOVER? Lederen må rettferdiggjøre sin posisjon ved å skape resultater. Ledelse vil skje mer gjennom inspirasjon, resultatforventninger, veiledning og oppfølging enn gjennom instruksjon og inspeksjon. Verdier blir et viktig ledelsesinstrument
OPPGAVE (forts.) Arbeid videre med undersøkelsen i gruppe Diskuter dere fram til en felles løsning.
Oppgave Belbin (hvis tid).