Kirkehistorisk kildesortering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vitenskapelsen 1.
Advertisements

Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
“Fra ord til liv” Februar
Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
Messa for travle familier
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Barnet som gave og oppgave
Barnegudstjeneste 14.februar 2010
Gudstjeneste med Skattejakt.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
”Se, vi går opp til Jerusalem”
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Jødiske røtter… Kongenes konge.
Guds vrede.
1.
Vintreets hemmelighet Livet i ordet, bønnen og gleden Joh 15:7-11
Allmektige Gud, Far, Sønn og Hellige Ånd,
Med sekken full av penger!
Jane Sunde, verdi 2 - "at alle som går her har som mål å leve slik at livet ærer Kristus og tjener forsamlingen.” Marit Thingbø, verdi 11 - "å ta et særskilt.
lig velkommen til gudstjeneste og juletrefest i Hof menighetshus
Seierherren. Seierherren på korset seierherre Kolosserne 2,13-15 … Men han gjorde dere levende sammen med Kristus da han tilga oss alle våre misgjerninger.
Velkommen til gudstjeneste
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Tenn lys. Et lys skal brenne for denne lille jord
Velkommen til stabbegudstjeneste. Velkommen til stabbegudstjeneste.
Gudstjeneste 1.søndag i advent 2008 i Gruben kirken Dra ut, dra ut gjennom portene og rydd en vei for folket! Bygg, ja, bygg en kongsvei og rens den vel.
Johannes 16, Om sorg og glede
”Vi vil gjerne se Jesus”
Skattejakt-samling på torsdag
Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Tro - å komme til tro - å dele troen i hverdagen - å leve i tro (ut av båten)
Tro & Tilhøre Gode vaner for å pleie forholdet til Jesus.
Åndenes og Åndens makt.
TILBEDELSE … med og uten musikk.
Tenn alle lysene! Julemesse, Misjonssalen Sandnes 29. november 2013 Asbjørn Kvalbein 1.
Det private skriftemål En glemt skatt i Den Norske Kirke
Fra ord til liv April 2010.
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
Hva vil vi med planverk og menighetsutvikling i Den norske kirke Jens-Petter Johnsen Kirkerådets direktør.
 Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans eller får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Matt 1:23: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel - det betyr: Med oss er Gud. For et barn er oss født, en sønn.
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
Kjærlighet – mellom søsken
“Disippel-høring”.
”Rettferdiggjørelse” Romerne 3, Romerne 3,20-28 For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven.
Om hellige skrifter.
Hvem er jeg? 1.
«Du er frelst!».  יְהוֹשֻׁעַ  Jesjua = Jesus = Herren + frelse  frelse  fri + hals  «Han er den som fridde oss ut av mørkets makt og satte oss over.
Ikke langt borte fra Gud rike. Hvor er du? Ikke langt borte fra Guds rike Langt borte fra Guds rike Midt i Guds rike Gud er langt borte...
-en stor familie av nasjonale kirker
Kolosserbrevet 1,1-1,23 fra BIBELEN GUDS ORD, 1997/2007
Dommer og Frelser.
Matt  I samme stund kom disiplene til Jesus og sa: Hvem er den største i himlenes rike? 2 Han kalte da et lite barn til seg og stilte det.
REFORMASJONEN.
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Hvem er jeg? 1.
Evangeliet for dummies
Sex og forelskelse 1.
Utskrift av presentasjonen:

Kirkehistorisk kildesortering Tekster fra ulike tider - av ulike typer

1 1. Da vår Herre og mester Jesus Kristus sa: Gjør bot osv., tilkjennegav han dermed som sin vilje at de troendes hele liv skal være en bot. 2. Dette ordet kan ikke forståes som botens sakrament, dvs. skriftemålets og fyllestgjørelsens bot, som det er prestenes embete å forvalte. 5. Paven vil ikke og kan ikke ettergi andre syndestraffer enn dem han selv har idømt enten etter sin egen eller etter de kirkelige lovers avgjørelse. 6. Paven kan ikke tilgi noen skyld, men bare erklære og stadfeste at den er tilgitt av Gud. Men naturligvis kan han skjenke ettergivelse i slike tilfelle som er forbeholdt ham. Der det blir vist forakt for disse, står skylden fortsatt fullt ut ved makt. 7. Gud tilgir i det hele tatt ikke noen hans skyld uten samtidig å henvise ham i enhver henseende til ydmyk underkastelse under sin stedfortreder presten.

1 ”Fasit” 1. Da vår Herre og mester Jesus Kristus sa: Gjør bot osv., tilkjennegav han dermed som sin vilje at de troendes hele liv skal være en bot. 2. Dette ordet kan ikke forståes som botens sakrament, dvs. skriftemålets og fyllestgjørelsens bot, som det er prestenes embete å forvalte. 5. Paven vil ikke og kan ikke ettergi andre syndestraffer enn dem han selv har idømt enten etter sin egen eller etter de kirkelige lovers avgjørelse. 6. Paven kan ikke tilgi noen skyld, men bare erklære og stadfeste at den er tilgitt av Gud. Men naturligvis kan han skjenke ettergivelse i slike tilfelle som er forbeholdt ham. Der det blir vist forakt for disse, står skylden fortsatt fullt ut ved makt. 7. Gud tilgir i det hele tatt ikke noen hans skyld uten samtidig å henvise ham i enhver henseende til ydmyk underkastelse vunder sin stedfortreder presten. Tekst: Luthers avlatsteser (innbydelse til akademisk diskusjon over påstandene), Wittenberg, Tyskland 31.10.1517. Kilde: Astås, Reidar: Kirke i vekst og virke, 4.utg., Oslo 1994, s.145-146.

2 Nå vil vi fortelle om det underet som er på alle munner, og som hendte først av alle vi forteller, enda vi setter det sist her. Mens den hellige mannen enda levde her på jorda, hendte det at den hellige kong Olav en søndag satt og telgde på en kvist han hadde funnet, med en kniv han holdt i hånden – han husket ikke på at det var søndag. For i Norge er de svært påpasselige med å holde helligdagene, og ingen våger å ta seg til noe arbeid da, enten stort eller smått. Nå la en som stod nær kongen, merke til det at han satt og spikket på søndagen;

2 (forts.) han våget saktens ikke å si rett fram at det var søndag, bare minte ham på det med disse ordene: ”Det er mandag i morgen, herre konge.” Da sanset kongen seg, og han sørget mye over at han hadde spikket fliser om søndagen; han samlet alle sponene i hånden sin, og tente på. Da de var brent opp, viste det seg at hånden var uskadd. Slik gjentok det seg, det underet som tidligere skjedde med de tre mennene i Babylon. Ilden hadde sin naturlige kraft til å brenne opp sponene; men den maktet ikke å skade hånden til den uskyldige kongen. (…)

2 ”Fasit” Nå vil vi fortelle om det underet som er på alle munner, og som hendte først av alle vi forteller, enda vi setter det sist her. Mens den hellige mannen enda levde her på jorda, hendte det at den hellige kong Olav en søndag satt og telgde på en kvist han hadde funnet, med en kniv han holdt i hånden – han husket ikke på at det var søndag. For i Norge er de svært påpasselige med å holde helligdagene, og ingen våger å ta seg til noe arbeid da, enten stort eller smått. Nå la en som stod nær kongen, merke til det at han satt og spikket på søndagen; han våget saktens ikke å si rett fram at det var søndag, bare minte ham på det med disse ordene: ”Det er mandag i morgen, herre konge.” Da sanset kongen seg, og han sørget mye over at han hadde spikket fliser om søndagen; han samlet alle sponene i hånden sin, og tente på. Da de var brent opp, viste det seg at hånden var uskadd. Slik gjentok det seg, det underet som tidligere skjedde med de tre mennene i Babylon. Ilden hadde sin naturlige kraft til å brenne opp sponene; men den maktet ikke å skade hånden til den uskyldige kongen. (…) Tekst: Passio Olavi (Olavslegenden), 1100-tallet. Helgenlegende. Kilde: Rasmussen, Tarald og Einar Thomassen (red.): Kildesamling til Kristendomskunnskap, Religions- og Livssynsorientering, Bind 1: Kristendommen. Islam, Nasjonalt læremiddelsenter 1999, s.74

3 (…) som for oss mennesker og for vår frelses skyld steg ned fra himmelen, og ved Den Hellige Ånd ble kjød av jomfru Maria og ble menneske, som også ble korsfestet for oss under Pontius Pilatus, led og ble begravet, stod opp tredje dag etter skriftene og fór opp til himmelen, sitter ved Faderens høyre hånd og skal komme igjen i herlighet for å dømme levende og døde, han hvis rike skal være uten ende.

3 ”Fasit” (…) som for oss mennesker og for vår frelses skyld steg ned fra himmelen, og ved Den Hellige Ånd ble kjød av jomfru Maria og ble menneske, som også ble korsfestet for oss under Pontius Pilatus, led og ble begravet, stod opp tredje dag etter skriftene og fór opp til himmelen, sitter ved Faderens høyre hånd og skal komme igjen i herlighet for å dømme levende og døde, han hvis rike skal være uten ende. Tekst: Den nikenske trosbekjennelsen, 2.artikkel. År 381. (videreutviklet utgave av Nikea-bekjennelsen fra kirkemøtet i Nikea år 325). Kilde: Konkordieboken. Den evangelisk-lutherske kirkes bekjennelsesskrifter, ny norsk oversettelse, Jens Olav Mæland (red.), Oslo 1985, s.18.

4 L: Herren være med dere. M: Og med deg være Herren. L: Løft deres hjerter. M: Vi løfter våre hjerter til Herren. L: La oss takke Herren vår Gud. M: Det er verdig og rett.

4 ”Fasit” L: Herren være med dere. M: Og med deg være Herren. L: Løft deres hjerter. M: Vi løfter våre hjerter til Herren. L: La oss takke Herren vår Gud. M: Det er verdig og rett. Tekst: Sursum Corda (her fra Den norske Kirkes nattverdliturgi. Tekstens første forekomst i Hippolyts Apostoliske tradisjon, ca. 215 e.Kr. Kilde: Gudstjenestebok for Den norske Kirke, bd. 1, Gudstjenester, Oslo 1992

5 Kommer en ny mann og ber om å bli tatt opp i klosteret, skal det ikke innvilges for lett, men man skal gå fram etter apostelens ord: Prøv åndene, om de er av Gud (1 Joh 4,1). Men om den som kommer, vedvarende driver og banker på, og om han gjennom fire eller fem dager viser at hans tålmodighet holder stand, trass i ubehageligheter og avvisning, og han fremdeles står fast ved sin anmodning, så skal han bli innvilget adgang, og han skal få losji for noen dager i gjesteboligen. Så skal han overflyttes til novisenes (nykommernes) avdeling, der disse mediterer, spiser og sover.

5 ”Fasit” Kommer en ny mann og ber om å bli tatt opp i klosteret, skal det ikke innvilges for lett, men man skal gå fram etter apostelens ord: Prøv åndene, om de er av Gud (1 Joh 4,1). Men om den som kommer, vedvarende driver og banker på, og om han gjennom fire eller fem dager viser at hans tålmodighet holder stand, trass i ubehageligheter og avvisning, og han fremdeles står fast ved sin anmodning, så skal han bli innvilget adgang, og han skal få losji for noen dager i gjesteboligen. Så skal han overflyttes til novisenes (nykommernes) avdeling, der disse mediterer, spiser og sover. Tekst: Benedikts munkeregel. Benedikt av Nursia ca.480-547. Grunnla klosteret Monte Cassino 529. Kilde: Reidar Astås: Kirke i vekst og virke, 3.utg., Oslo 1984, s.86.

6 Kongen anordner al offentlig Kirke- og Guds-Tjeneste, alle Møder og Forsamlinger om Religionssager, og paaser, at Religionens offentlige Lærere følge de dem foreskrevne Normer.

6 ”Fasit” Kongen anordner al offentlig Kirke- og Guds-Tjeneste, alle Møder og Forsamlinger om Religionssager, og paaser, at Religionens offentlige Lærere følge de dem foreskrevne Normer. Tekst: Grunnloven § 16, 17.mai 1814 Kilde: Jørgensen m.fl.: Gjør døren høy. Kirken i Norge 1000 år, Oslo 1995, s.318

7 Tak, O Livsens Himmel-Helt, Som ey Døden kund’ indsperre Tak, O store Seyer-Herre, Tak, O Livsens Himmel-Helt, Som ey Døden kund’ indsperre I det Helved-mørke Telt! Tak fordi at op Du stood Og fik Døden under Food! Ingen Tunge kand dend Glæde Med tilbørlig Lov udqvæde.

7 ”Fasit” Tak, O store Seyer-Herre, Tak, O Livsens Himmel-Helt, Som ey Døden kund’ indsperre I det Helved-mørke Telt! Tak fordi at op Du stood Og fik Døden under Food! Ingen Tunge kand dend Glæde Med tilbørlig Lov udqvæde. Tekst: Thomas Kingo: Som den gylne sol frembryter. Salme (NoS 172), 1689. Kilde: Egil Elseth: Thomas Kingo. Veversønnen som ble salmedikter, Oslo 1985, s.90.

8 666. En frafallen som vil ha del i Guds nåde og komme inn i dåpspakten igjen, må altså omvende seg. Men hva vil det si å omvende seg? At en av hjertet kjenner, føler, angrer og hater de synder en har gjort, ja, hele sin naturs syndighet, lengter inderlig etter Guds nåde i Kristus og fatter et alvorlig forsett om å føre et bedre liv. 671. Hva hører da med til en sann omvendelse? Først anger og sorg over synden, så tro på Jesus Kristus. En frukt av denne troen er en ny lydighet.

8 ”Fasit” 666. En frafallen som vil ha del i Guds nåde og komme inn i dåpspakten igjen, må altså omvende seg. Men hva vil det si å omvende seg? At en av hjertet kjenner, føler, angrer og hater de synder en har gjort, ja, hele sin naturs syndighet, lengter inderlig etter Guds nåde i Kristus og fatter et alvorlig forsett om å føre et bedre liv. 671. Hva hører da med til en sann omvendelse? Først anger og sorg over synden, så tro på Jesus Kristus. En frukt av denne troen er en ny lydighet. Tekst: Erik Pontoppidan: Sandhed til Gudfrygtighed (kateksimeforklaring – forklaring til Martin Luthers lille katekisme), 1737. Kilde: Rasmussen og Thomassen (red.): Kildesamling til KRL, Bind 1, Nasjonalt læremiddelsenter 1999, s.118

9 I kyrkja og i organisationane veks det svimling millom kveiten kor du snur det, men Guds sanne kyrkjelyd er berre dei atterfødde. Svimlingen er ikkje kveite. Guds folk, det er den sanne kyrkjelyden, kva kyrkjesamfund dei staar i, ja, um dei ikkje staar i noko samfund. Det som det kjem an paa er, um ein er fødd av Gud. Men netop fordi me har faatt kyrkja som noko nytt ved sida av menigheten, noko nytt som bibelen ikkje kjenner til, maa me vara oss for aa blanda desse to i hop. Det er naar me gjer det, at ugreida kjem.

9 ”Fasit” Tekst: Ludvig Hope: Kyrkja og Guds folk, 1923 I kyrkja og i organisationane veks det svimling millom kveiten kor du snur det, men Guds sanne kyrkjelyd er berre dei atterfødde. Svimlingen er ikkje kveite. Guds folk, det er den sanne kyrkjelyden, kva kyrkjesamfund dei staar i, ja, um dei ikkje staar i noko samfund. Det som det kjem an paa er, um ein er fødd av Gud. Men netop fordi me har faatt kyrkja som noko nytt ved sida av menigheten, noko nytt som bibelen ikkje kjenner til, maa me vara oss for aa blanda desse to i hop. Det er naar me gjer det, at ugreida kjem. Tekst: Ludvig Hope: Kyrkja og Guds folk, 1923 Kjelde: Jørgensen m.fl. (red.): Gjør døren høy. Kirken i Norge 1000 år, Oslo 1995, s.471

10 Tore og Hallvard reiste denne steinen til minne om Ulv(ljot?). Tolv vintre hadde kristendommen vært i Norge.

10 ”Fasit” Tore og Hallvard reiste denne steinen til minne om Ulv(ljot?). Tolv vintre hadde kristendommen vært i Norge. Tekst: Innskrift på Kuli-steinen (Nordmøre), enten ca. 960 eller ca. 1034. Kilde: Jørgensen m.fl.: Gjør døren høy. Kirken i Norge 1000 år, Oslo 1995, s.6

Ti ulike tekst-typer Trosbekjennelse (Nikenske trosbekjennelse) Liturgisk tekst (nattverdliturgien) Salme Katekismeforklaring (lærebok i kristen tro) Statlig lov for en statskirke (Grunnloven) Kirkelig forskrift (munkeregel) Teologiske diskusjonsteser Populærteologisk debattbok Helgenlegende Innskrift

10 ulike perioder Tidlig oldkirke (ca.70-325) Senere oldkirke (”Rikskirken”) (ca.325-500) Tidlig middelalder (ca. 500-900) Kristningen av Norge (ca. 950-1100) Høymiddelalderen (ca.1000-1300) Reformasjonen (1500-tallet) (senmiddelalder, renessanse og reformasjon – ca.1300-1550) Ortodoksien (1600-tallet) (tidlig nytid – ca.1550-1800) Pietisme og opplysning (1700-tallet) 1800-tallet (nytiden / ”moderne” tid – ca.1800 til i dag) 1900-tallet Merk: Litt ulike perioder for Europeisk og Norsk KH. Ulike framstillinger bruker litt ulike periodiseringer

Aspekter ved Kirkehistorien kristendommens utbredelse, de historiske prosesser i kirkens institusjoner, kirkens praksis (som liturgi, misjon og diakoni), teologi tros- og fromhetsliv, gjerne under perspektivet bibelens virkningshistorie. kirkens historiske forhold til samfunn og kultur, hvilken virkning kristendommen har hatt i de troendes liv og levnet.