Harald Høie Skolehistorie

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Advertisements

Noen utfordringer for skolene
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Forslag til ny vurderingsforskrift
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd. Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Kroppsøvingsdidaktikk
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tidligere læreplaner.
VURDERING.
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Prinsipper i opplæringen Læreplanverket Kunnskapsløftet - Samisk
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Landsorganisasjonen i Norge
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Entreprenørskap i lærarutdanningen
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Nasjonale prøver.
Borre ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
Rektor har fullt ansvar innen
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
”Voksne funksjonshemmedes læring” - - Skandinavisk innsats i takt eller utakt?
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Horten vidergående skole
Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Om læreplaner Arbeid med læreplaner.
UTDANNINGSREFORMENE Kilder:
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
IKT for læring Mattias Øhra.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 Læreplanar Normalplan av 1939 Forsøksplan 9.årig skole innført i 1969 Mønsterplan av 1974: M-74 Mønsterplan av 1987: M-87 Læreplan av 1997: L-97 Nye planar i 2005 Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 Skiftande vektlegging materialt orientert danningsprinsipp Forsøksplan 1960 L-97 2005 Nye planar Normalplan 1939 M-87 reformskoler M-74 metodeformalistisk danningsprinsipp Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Politiske, pedagogiske og idèologiske utviklingsfaser 1945-58:samarbeidstid 1958-69: relativ store semje Ap-politikk: Likskap, demokrati og toleranse Konflikt: Forsøksplanen 1960:kristendomsfaget privatskolar Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 . USA: 50-åra 1.fase: back to basic. Understreka betydninga av grunnleggande kunnskapar og ferdigheiter. Dokka 1958. jf.encyclopedismen. 2.fase: korleis velje ut det vesentlegaste og mest karakteristike av kunnskapsmassenBruner og Phenix:: struktur og fundamentale ièar materialt orientert danningsprinsipp fagstoff i danningsprosessen back to basics Forsøksplan 1960 Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 Undervisningsteknologisk mål-middel pedagogikk Kritikk frå dialog og møtepedagogikken Martin Buber sin eg-du filosofi Bollonow: møtebegrepet og utviklande kriser Weniger: Møte et urfenomen Oppfatning av eleven, tre kvaliteter Oppfattes som aktiv deltakar Anerkjennes som likeverdig samtidig erkjennes som umoden og uferdig og som treng didaktisk tilrettelegging av stoffet slik at eleven kan vekse på det Har fridom til å overveie og vurdere, godta og forkaste Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 innføring av 9-årig skole Åtferdsproblem prioriterte det sosialpsykologiske klima framfor kunnskap Radikale politiske og ped.idèologiske strøymingar Frigjeringspedagogikk: deltakarstyrte gruppe-diskusjonar Kritikk av det eksisterande skolesystem som styrt av borgarskap og kapital Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 M-74 mindre vekt på kunnskapar, ferdigheiter styrking av praktiske fag integrerte fag sosial-pedagogiske omsyn i sentrum Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 Kamp mot karakterar Skriv frå departementet: berre karakterar i norsk, matematikk og engelsk (heller ikkje i orden og åtferd) Eva 1 (NOU 1974: 41) karakterfri grunnskole Eva 2 (NOU 1978: 2) ansiennitetsprinsippet, ikkje karakterar bli hovudkriteriet for opptak til vgs. Ap og den radikale politiske og pedagogiske fløy førte an. Høgresida og dei borgarlege paria likte ikkje forslaga. Heller ikkje den menige mann og kvinne (86-89% av ap-veljarane ville behalde karakterane). Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 Universiteta protest mot empirisk dominans (Oslo) hermeneutisk-kulturfilosofisk (1960-åra) marxistisk orientert (1970-åra) splitting 1974: trad.ped. og sos.ped. slutten av 70-åra Humanistisk psykologi populært MOLIS-prosjektet settes i gang Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 Lofotenprosjektet(rundt 1980) Utvikle eigne læreplanar Krav om kjernestoff M-87 lokalt læreplan- og skoleutviklingsarbeid tilstamming i unnskapsstoffet: hovudemner og delemner Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 tilnærming arbeidarpartiet og dei borgarlege partia i slutten OECD-rapport kritiserer mangel på styring målstyring i staden for regelstyring moral og oppsedingsliteratur. Skuleleiarskapet under utprøving MOLIS-prosjektet rundt 1980, humanistiskpsykologisk tilnærming. Kom dårleg ut i ein forskingsrapport frå UiO LIS-prosjektet. Nettverksorientert. Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 Krav om fastare kunnskapsstruktur Svein Sjøberg 1988: Viktig stoff forsvinn p.g.a. det tverrfaglege ensidige og svake lærarkvalifikasjonar lokal fridom, lokalt læreplanarbeid NOU 1988:28 Med viten og vilje lærarutdanninga Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 Hernes rehabilitering av kunnskapane sin plass eleven treng krav/snillismediskusjon Felles generell plan, for grunnskole, vidaregåeande skole Sosialpedagogikk ved UiO legges ned, folka går inn i Pedagogisk institutt Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 Styrking av lærarutdanninga 4-årig meir fagstoff praksisen knytta til faga og eigen praksiskarakter 1990-åra L-97 mindre tverrfagleg på ung.steget innstraming i lokal fridom presiserte krav til det faglege 6-åringen inn i skolen Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 Oppsummering av forskningsrapporter knyttet til evalueringen av Reform 97 Det synes ikke enkelt å gi entydige svar på hvordan tilstanden i norsk grunnskole er. Et hovedinntrykk synes å være at det er store variasjoner både i forventninger til skolen, i opplevelser av skolen og i de resultatene som oppnås i skolen. Det gis et inntrykk av at målet om tilpasset opplæring er vanskeligere å realisere enn tidligere antatt. Det kan stilles spørsmål ved om alle elevgrupper får tilstrekkelig utbytte av opplæringen. Tilpasset opplæring har stor tilslutning blant lærerne, men i praksis viser det seg at formen på differensieringen har mer preg av variasjon i individuell hjelp til elevene enn av variasjon i oppgaver og vanskegrad i lærestoffet. Et gjennomgående trekk i flere av rapportene er at det foregår mye spennende læringsarbeid, at arbeidsmåter varieres, særlig på småskoletrinnet, og at det er god kontakt mellom de voksne og elevene. Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 Arbeidsmåtene varieres, men det synes å mangle systematisk refleksjon rundt de ulike arbeidsmåtenes læringspotensial. Dette gjelder både lekpregede aktiviteter og tema- og prosjektarbeid, og fører til at mange av aktivitetene ikke har et klart mål for hva elevene skal lære. Det understrekes i rapportene at det er hvordan arbeidsmåtene brukes, ikke hvilke arbeidsmåter, som er det viktige. Barnetrinnet preges i større grad enn ungdomstrinnet av hyppige skifter mellom temaer og aktiviteter, men det er ikke alltid klart hva som er de ulike aktivitetenes hensikt. Det ser ikke ut til at lek systematisk benyttes som et pedagogisk middel i opplæringen. Barnetrinnet ser ut til å ha større variasjon enn ungdomstrinnet når det gjelder variert bruk av organiserings- og dokumentasjonsformer. Likevel bærer også barnetrinnet preg av lite bruk av prosjektarbeid, elevforsøk og feltarbeid i fag der dette ville være naturlig. Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 Uklarhet og utydelige krav synes å være et trekk ved læringsaktivitetene. Lærernes tilbakemeldinger til elevene er positive og generelle med få substansielle oppfølgingskommentarer. Graden av systematisk opplæring i konkrete basisferdigheter synes å innta en relativt liten andel av de totale undervisningsaktivitetene på småskoletrinnet. Ungdomstrinnet er karakterisert med langt mer tradisjonelle strukturer knyttet til fag, tidsbruk og dokumentasjonsformer enn de andre trinnene. Ungdomstrinnet preges ikke desto mindre av omstilling og nytenkning sammenliknet med tidligere studier, både når det gjelder organisering av skolens aktiviteter, typen av aktiviteter og samarbeid mellom lærerne og mellom lærerne og elevene. Lærerne er stort sett positive til de nye læreplanene, men en gjennomgående tilbakemelding er at de er for detaljerte. På ungdomstrinnet ser det ut til at dette til en viss grad hindrer større bruk av tema- og prosjektarbeid. Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 Lærerne er mer organisert i team eller arbeidslag, det er mer rom for diskusjon rundt læringskvalitet. Det ser ut til å være en spenning mellom kunnskapsmålene i læreplanen og de elevaktive arbeidsmåtene som planen anbefaler. Lærebøker ser ut til å være det dominerende læremiddelet, men også læreplanen har fått en større betydning for lærernes planlegging av opplæringen. Skolene ser ikke ut til å klare å trekke med de elevene som ikke er funksjonelt tospråklige på en god nok måte. Det pekes på klare sammenhenger mellom rektors rolle som leder av reform- og fornyelsesarbeidet og skolens evne til å absorbere endring. Skoleeiers rolle som iverksetter av reformarbeid, oppfølging og vurdering synes å gi avgjørende positive utslag for kvaliteten på reformarbeidet. Kompetanseutvikling og oppfølging av lærerne over tid med muligheter for etterutdanning både i fag og fagdidaktikk synes vesentlig for at nye læringsmetoder skal feste seg og ha effekt på elevenes læring. Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 St.meld. nr. 30 (2003 – 2004) Kultur for læring ble Forslag til endringer i grunnopplæringens innhold. elever og lærlinger settes bedre i stand til å møte kunnskaps-samfunnets utfordringer. skape en bedre kultur for læring for et felles kunnskapsløft. elevenes og lærlingenes grunnleggende ferdigheter skal styrkes. Skolens sentrale rolle som formidler av verdier, allmenndannelse og kultur fortsetter Alle elever og lærlinger har krav på tilpasset og differensiert opplæring ut fra deres egne forutsetninger og behov. En skole basert på likeverd forutsetter at alle elever og lærlinger får de samme muligheter til å utvikle seg. Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 Grunnleggende ferdigheter Det legges større vekt på utviklingen av elevenes og lærlingenes grunnleggende ferdigheter: – å kunne uttrykke seg muntlig – å kunne lese – å kunne regne – å kunne uttrykke seg skriftlig – å kunne bruke digitale verktøy De fem grunnleggende ferdigheter integreres i alle fag på alle nivå. Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 Læringsplakaten Skolen og lærebedriften skal: gi alle elever og lærlinger/lærekandidater like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre stimulere elevenes og lærlingenes/lærekandidatenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet stimulere elevenes og lærlingenes/lærekandidatene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning stimulere elevene og lærlingene/lærekandidatene i deres personlige utvikling og identitet, i det å utvikle etisk, sosial og kulturell kompetanse og evne til demokratiforståelse og demokratisk deltakelse Harald Høie Skolehistorie 1939-2005

Harald Høie Skolehistorie 1939-2005 legge til rette for elevmedvirkning og for at elevene og lærlingene/lærekandidatene kan foreta bevisste verdivalg og valg av utdanning og fremtidig arbeid fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter stimulere, bruke og videreutvikle den enkelte lærers kompetanse bidra til at lærere og instruktører fremstår som tydelige ledere og som forbilder for barn og unge sikre at det fysiske og psykososiale arbeids og læringsmiljøet fremmer helse, trivsel og læring legge til rette for samarbeid med hjemmet og sikre foreldres/foresattes medansvar i skolen legge til rette for at lokalsamfunnet blir involvert i opplæringen på en meningsfylt måte Harald Høie Skolehistorie 1939-2005