Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Vurdering for læring.
Mappevurdering i it’s learning
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
MAPPEVURDERING En innføring.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
muligheter og utfordringer
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
Vurdering.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Oslo kommune Utdanningsetaten SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET 11. JANUAR 2008 NORSK (modul 1) Trude Slemmen, fagkonsulent.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Mappemetodikk.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Didaktiske analysekategorier
Vurdering – hva og hvorfor?
IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring A 09 onsdag 30. september 2009 Leikny Øgrim, IKT-seksjonen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
PORTEFOLIO Ekrom skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Vurdering for læring.
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Vurdering i matematikk
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
En transparent læringsøkologi. Erfaringer ved bruk av digitale mapper V/Mattias Øhra HVE-LU.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Vurdering og undervisning
IKT for læring Mattias Øhra.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring Leikny Øgrim, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Plan for foredraget Mappevurdering – kort om prinsipper og bakgrunn Offentlige dokumenter om mappevurdering Hva og hvorfor Noen sentrale begreper Digital støtte til mappeprosesser Muligheter og begrensninger ved ulike teknologiske tilnærminger Noen skoleeksempler IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Offentlige dokumenter – politiske føringer Kvalitetsutvalgets innstilling ”I første rekke”, NOU 2003:16 ”Mappe tas i bruk både i opplæring og som del av vurderingen av elever og lærlinger ved sentralt og lokalt gitte eksamener og fagprøven i grunnopplæringen. ” ”Mappe tas i bruk som den del av grunnlaget for underveis og standpunktvurderingen.” IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

St. meld. 30: ”Kultur for læring”, (2003-2004): ”Kvalitetsutvalget foreslår at mapper skal tas i bruk både i opplæringen og som en del av vurderingen av lærlinger og elever” Program for digital kompetanse (PfDK) 2004-2008 ”Innen 2008 skal vurdering med digitale mapper være tatt i bruk på alle nivåer i utdanningen.” IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Forskrift til opplæringslova § 3-3. Undervegsvurdering og sluttvurdering     Elevane skal ha undervegsvurdering og sluttvurdering.     Undervegsvurderinga skal ein gi løpande i opplæringa som rettleiing til eleven. Ho skal hjelpe til å fremje læring, utvikle kompetansen til eleven og gi grunnlag for tilpassa opplæring. Undervegsvurdering kan ein gi både med og utan karakter.     Sluttvurderinga skal gi informasjon om nivået til eleven ved avslutninga av grunnskoleopplæringa. IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Formålet med underveisvurdering (med eller uten karakter) er å fremme læring og utvikling og gi grunnlag for tilpasset opplæring. For å nå kompetansemålene må elevene få tilbakemelding om hva de mestrer og hva som skal til for å bli bedre i faget. IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Elevane skal kunne delta i vurderinga av sitt eige arbeid. Karakterer skal suppleres med begrunnelse og veiledning om hvordan eleven kan bli bedre i faget. Karakterer underveis i opplæringen skal settes på grunnlag av den kompetansen eleven har oppnådd på det tidspunkt vurderingen skjer, og ut fra det som er forventet på dette tidspunktet . Elevane skal kunne delta i vurderinga av sitt eige arbeid. IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Sluttvurdering Formålet med sluttvurdering er å gi informasjon om nivået til elevene ved avslutningen av opplæringen i faget. Sluttvurdering er standpunktvurdering, eksamensvurdering og vurdering til fag- og svenneprøver. Standpunktkarakteren skal ikke være noe ”gjennomsnitt” av tidligere terminkarakterer eller prøvekarakterer, men skal relateres til elevens kompetanse i faget på det tidspunktet standpunktkarakteren fastsettes. Standpunktkarakteren skal uttrykke elevens mestring i forhold til de samlede kompetansemålene i faget. Standpunktvurderingen må ta utgangspunkt i et bredt vurderingsgrunnlag. Gjennom underveisvurdering får lærer og elev kunnskap om elevens faglige progresjon og det kompetansenivået som eleven har oppnådd ved avslutningen av opplæringen. IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Mappe – en definisjon ”En mappe består av en systematisk samling elevarbeider som viser innsats, framskritt og prestasjoner innen ett eller flere områder. Samlingen må omfatte elevmedvirkning når det gjelder valg av innhold, utvalgskriterier, kriterier for å bedømme nivået i forhold til visse felles oppsatte mål, og den må vise elevens selvrefleksjoner og holdninger til emnet.” (Temahefte fra Uninett ABC) IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

To former for vurdering Formativ vurdering: Å gi studenten informasjon om egen framgang og danne grunnlag for forbedring av læringsstrategier Vurdering for læring Summativ vurdering: Å danne grunnlag for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanningssammenheng eller ved jobbsøking Vurdering av læring IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Noen begreper Mappe, mappevurdering, mappemetodikk Portefølje, porteføljevurdering, porteføljemetodikk Portfolio, portfolio assessment Digitale mapper, E-portfolio IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

En modell for mappeprosesser (Dysthe 2002) Lærings- fase 1 Individuelt arbeid Samarbeids-grupper Kasusbasert/ problemorientert læring Prosesskriving Veiledning Lærings- fase 2 Kriteriearbeid Egenvurdering Utvalg Refleksjon Lærings- fase 3 Kriterier Presentasjon Evaluering: Lærervurdering Egenvurdering Medstudent-vurdering Sensorvurdering Refleksjon Nye læringsmål Arbeids-mappe Presen-tasjons-mappe Mål for arbeidet IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

To typer mapper Arbeidsmappe/læringsmappe/kladdemappe arbeidsredskap underveis i læringsprosessen inngår ikke i vurderingen, eleven er mottaker Brukes gjerne i utviklingssamtaler Vurderingsmappe/presentasjonsmappe/ skrytemappe brukes i sluttvurdering lærer/sensor er mottaker IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Mappevurdering Et læringsredskap – elevene kan selv bedømme, vurdere og synliggjøre hva de faktisk har lært, hva de ønsker å lære, hvor de har sin motivasjon og sine sterke sider, og hva de ønsker å forbedre Et vurderingsredskap – mangfoldig dokumentasjon som gir et nyansert og godt grunnlag for vurdering av både studentenes utvikling og kvaliteten av den undervisningen de har fått IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Mappevurdering av eller for læring Vurdering av læring Viser utvikling Legger vekt på hva eleven har lært, hva eleven kan Legger vekt på produkter Krever ikke aktiv deltakelse fra elevene Vurdering for læring Støtter utvikling og læringsprosesser Krever aktiv deltakelse fra elevene Legger vekt på prosess og progresjon Refleksjon er viktigst IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Fysiske eller digitale mapper? Fysiske mapper, egnet til oppbevaring av papirbaserte dokumenter Digitale mapper, egnet til å lagre digitale produkter IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Fordeler ved digitale mapper Lettere å oppdatere Lettere å publisere for en større offentlighet Lettere å inkludere ulike skrivesjangre Lettere å bidra med multimedialt materiale Lettere å utvikle kollektive mappetekster Oppbevare, flytte, utvide, finne igjen IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo (fra Wikibøker 01.09.2008)

Ulik grad av åpenhet i digitale mapper Åpne Lukkede Kun eleven selv, samt lærer har innsyn Mappene ligger åpent på nettet, mens noen dokumenter er passord-belagt Elevene har innsyn i hverandres mapper i visse tilfeller Alle elevene har innsyn i hverandres mapper. Alt mappe-innhold er åpent for alle på nettet (Etter Hildegunn Otnes i (Dysthe 2003)) IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

LMS -muligheter og begrensninger Fleksibel passordbelagt tilgang Struktur Lærerstyrt Alle arbeider, tilbakemeldinger og refleksjoner på ett sted Verktøy til støtte for grupper og samarbeid Tilgangshåndtering Mulighet til å lagre ulike sjangre og medieformer Hemmende i forhold til varierte og kreative vurderingsformer Vanskelig å flytte ?? IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Samlemappe INDIVIDUELLLE OG FELLES PRESENTASJONS-MAPPER ELEVMAPPE: Utvalgskriterier ELEVMAPPE: Utvalgte arbeider, både individuelle og gruppearbeider

Eksempler på arbeider – norsk vgs Mappearbeid Presentasjon av eleven Intervju av medelev Personkarakteristikk Novelle Novelleanalyse Leserbrev Intervju Bokanmeldelse Teateranmeldelse Artikkel Til vurdering Tre tekster, en skal være på sidemål To tekster skal være lange (ca. 4 sider) En av tekstene skal være knyttet til arbeidet med noveller En av tekstene skal være en sakprosatekst IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Elevenes egenvurdering Hvilke tekster skal inngå i vurderingen? Hvorfor har du valgt akkurat disse tekstene? Hvilken tekst er du mest fornøyd med og hvorfor? Hvilken tekst er du minst fornøyd med og hvorfor? Hvordan har du jobbet med mappen? Har du hatt utbytte av responsen? Er det noe du ville gjort annerledes? IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Noen egne erfaringer Uklar summativ vurdering Vurderer det samme arbeidet flere ganger Rollekonflikt i vurderingsarbeidet Vektlegging ved summativ vurdering – mappearbeider/refleksjonsnotatet Krevende oppfølging underveis Gir kontinuerlig studentinnsats IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Noen utfordringer Nødvendig digital kompetanse Erfaringer med digitale mapper Vurderings- og responskompetanse Bredde eller enhetlig tilnærming? Grad av åpenhet Digitale mapper administrasjons- eller læringsverktøy? Fare for overproduksjon IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Et eksempel fra USA Prøver nesten hver dag Karakter på alle oppgaver Mappelevering av alle ukeoppgaver hver fredag Mappekarakter hver mandag Karakterbok hver 6. uke IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Målsetting og refleksjon Egenvurdering og klare vurderingskriterier Kontinuerlig vurdering IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo

Noen nettressurser Uninetts temahefte om digital mappevurdering: http://www.uninettabc.no/content.ap?thisId=684 Skolenettet om mappevurdering: http://skolenettet.no/moduler/Module_FrontPage.aspx?id=11993&epslanguage=NO 10 steg til digital mappevurdering: http://www2.skolenettet.no/laringsobjekter/mappevurdering/ Wikibøker er et bibliotek med gratis lærebøker og annet læremateriale. http://no.wikibooks.org/wiki/ IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo