Fasilitering i landsbyer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Teknologi i klasserommet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
Geir Halland PLU, NTNU Tromsø 20.april 2007
Selvfølelse vs selvtillit
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Presentert av Jan Fikke
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
GROW modellen.
Håndtering av forskjellighet i organisasjoner
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Å lykkes eller være lykkelig?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
EiT-modul 29. november 2006 Fasilitering på smågruppenivå
Teambygging og fasilitering
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Dialektisk relasjonsteori
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Veiledning av studenter
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Paul Harris En kreativ og nytenkende mann Han grunnla Rotary i 1905 fordi han savnet nære venner i sin nye hjemby Reiste rundt i USA i fem år.
"God bagasje på livets reise."
Lederstil og Motivasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Lek og Læring i barnehagen
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Drop-In metoden i skolen
Karriereveiledning i grupper
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Vi vil «være sammen»; for barna…
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Ledelse av læringsprosessen
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Fasilitering i landsbyer Modul for EiT 22.11.06 Geir Halland Program for lærerutdanning, NTNU

Samarbeid i fasilitator-team - ulike nivå Samarbeid landsbyleder - læringsassistent - Arbeidsmål: I henhold til studieplanen 2) Utvidet samarbeid - Arbeidsmål: Utviklingsmål for student-teamene 3) Samarbeidende fasilitator team - Arbeidsmål: Utviklingsmål for både student-og fasilitator-team 4) Lærende fasilitator- team - Arbeidsmål: Utviklingsmål for student-teamene, fasilitator-teamet og fasilitator rollen

Lærende team Evne til å fortløpende å gjøre opp status Evne til å korrigere forhold som ikke fungere godt nok (møtekultur, samarbeid, ledelse, planlegging, beslutninger) Evne til å tilføre kunnskap og ferdigheter som er relevante for teamets videre arbeid Evne til å skape kultur som inspirerer til refleksjon og videreutvikling av teamet Evne til å tematisere og reflektere over teamets grunnleggende antakelser og holdninger

Sosiale prosesser i en gruppe - faser Oppstart – bli kjent, faglig eksponering av kunnskap, ferdigheter, idèer Rollesøkende fase – forsiktig uttesting, hvem kan jeg være? Hvem jobber jeg godt sammen med? Hvem reserverer jeg meg mot? Etablering av gruppestruktur – hierarki, åpent/skjult lederskap, sementering av roller og interaksjonsmønstre Vekst og utvikling av gruppen – tillate mer fra flere, optimalisere ytelse, løse floker og konflikter

Forutsetninger for utvikling av et team VILJE TIL Å: - eksponere seg selv, også usikkerhet - utforske seg selv i ulike relasjoner - dele selvrefleksjoner med andre - formidle klare tilbakemeldinger til andre - lytte til andre, være genuin og nærværende - endre atferd ut fra erfaringer, selvrefleksjon og tilbakemeldinger - gjøre nye ting og prøve ut endringsforslag i praksis

Prosessevaluering av team Spontanitet – hvor mye slapp deltakerne seg løs og brukte seg selv? Ledelse – hvem tok styringen og hva ble den brukt til (fremme, forsinke, motarbeide, sabotere eller avlede)? Deltakelse – jevnt vs. Ujevnt fordelt? Eksklusjon – satte noen seg utenfor eller ble noen satt utenfor? Resultatkvalitet – hvordan var kvaliteten? Ytet gruppen nær maksimalt? Hvis ikke, hvorfor?

Utgangspunkt for fasilitering Å møte teamet der det er Å møte de behov teamet har Å legge til rette for (utfordre) tilegnelse av tilstrekkelig kunnskaps-/erfaringsgrunnlag for å nyttiggjøre seg av fasilitering Å avklare forventningene (spilleregler) til fasilitering og til rollen som fasilitator Å være bevisst når du skal bidra som fagperson

Fasilitering - aktuelle momenter Hva har dere lært/erfart siden sist? Teamets forhold til samarbeidskontrakt og felles normer? Faglige utfordringer og uklarhet Miljø i teamet, samarbeid med og holdninger til andre team, landsbyledere og und. asser Planmessighet og systematikk Innsats og holdning i forhold til teamets arbeid Initiativ og selvstendighet i arbeidet Fleksibilitet og omstillingsevne Tilbakemeldinger til hverandre på arbeid og innsats Problemområder i teamets arbeid

Noen funksjoner som kan støttes av fasilitering bidrar til målrettet arbeid øker studentenes selvinnsikt bevisstgjør samhandling gir støtte til studentenes ideer peker på muligheter bidrar til avgrensninger stimulerer til refleksjon etterlyser begrunnelser oppmuntrer til planlegging synliggjør utvikling

Oppfølging på aktivitetsnivå Det kan være aktuelt å be om rapportering på følgende forhold: - Ressursbruken - Tidsplanen - Samarbeidet - Kvaliteten - Ansvarskartet - Endringer/tillegg - Ventetid - Spesielle problemer

Kommunikasjon – diagnose av team Kommunikasjonsformer forteller mye om: - teamets evne til problemløsning - utviklingspotensialet i teamet - innslag eller dominans av verdi- eller interessekonflikter

Kommunikasjonen kan analyseres på tre nivå I: Det saksområdet som behandles (saksplan) De følelser som ligger i luften og mellom personer som er knyttet til de ulike aktuelle temaområdene (saksorientert følelsesplan) De følelsene som synes å flyte mellom personer som personer (relasjonsorientert følelsesplan) Team som makter å lufte ut på nivå 2 og bringe sin kommunikasjon mot nivå 1, er et modent team og kjennetegnes av å være undersøkende og reflekterende i forhold til primære arbeidsoppgaver

Kommunikasjon kan analyseres på tre nivå II: Team på nivå 2 som til tross for hjelp blir stående fast i følelsesmessig saksorientering, sliter ofte også med negative følelsesmessige relasjoner (nivå 3) Team som ikke makter å bringe seg ut av sin negative posisjon, vil forbli destruktive og forvitrede Det er viktig å legge merke til om team makter å nyttiggjøre seg hjelp, eller om de blir repeterende i sin negative kommunikasjon

Effektivt teamarbeid forutsetter at en: Setter pris på og dyrker forskjellighet Viser toleranse og respekt i forhold til de andres medlemmenes meninger Er villig til å investere i samhandlingen Er i stand til å kommunisere egne behov Tar ansvar for sine egne handlinger og følelser

Samlet profesjonell kompetanse Teoretisk kunnskap Faktakunnskaper, allmenn forskningsbasert viten, relevante fagkunnskaper, regler Yrkesspesifikke ferdigheter ”Håndverket”, praktisk eller teknisk/metodisk Personlig kompetanse Relasjoner, den du er, den du lar andre være, menneskelige kvaliteter, egenskaper og ferdigheter

Aspekter ved personlig kompetanse Kunnskapsaspekt (personlig innsikt, livserfaring) Etisk aspekt (verdier og holdninger) Handlingsaspekt (engasjement, handlekraft) Ferdighetsaspekt (personlige evner og ferdigheter) Fysisk aspekt (styrke, smidighet, utholdenhet) Personlighetsaspekt (stabile trekk eller egenskaper)

Personlig utvikling – privatsak eller kompetansekrav? Vi skal ”være oss selv”, men ikke ”bare oss selv” Skal ikke bli like, men øke kvaliteten på vår forskjellighet og respekten for andres Når vi møtes påvirker vi alltid hverandre Dine handlinger – mine opplevelser Personrelaterte egenskaper og ferdigheter er en viktig del av vår profesjonelle kvalifikasjon Personlig utviklingsarbeid – en del av yrkeskvalifiseringen Den enkelte har aldri med et annet menneske å gjøre uten at han holder noe av dets liv i sin hånd (Løgstrup, 1992)

Forandringens dynamikk Vekst innebærer ikke bare mer av det samme, men vi forandrer også karakter Personlig endringsarbeid er både frigjørende og smertefullt (”å gi slipp på”) Man må venne seg til en ny tilstand før man kan dra nytte av den I konflikten mellom nye utfordringer og gamle løsninger ligger uante muligheter for læring (Greta Marie Skau)

Trivselsfaktorer i læringsarbeid Anerkjennelse for vel utført arbeid Muligheter for personlig og faglig utvikling En viss grad av selvbestemmelse og faglig ansvar Variasjon i metoder og oppgaver Tilstrekkelig informasjon Kontroll over egen arbeidssituasjon Muligheter for sosial kontakt i læringsarbeidet

Utvikling gjennom samarbeid En venn kan sprenge grenser i deg ved å gi deg idèer som ikke passer med det du tror på (Halldor Skar) Å være med på å stimulere vekst, utvikling, modning, vitalitet og glede hos en annen er livets største glede. La noen få gjøre det med deg ( Karsten Isachsen)