IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse
IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse Renny Bakke Amundsen Del I - September 2005.
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
Sommervikar i Blend.
Det er ikke lenger størrelsen det kommer an på!
12. Oppsummering.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring i prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Introduksjon til systemutvikling
Jakten på kvaliteten.
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Kunnskapsgenerering i produktutviklingsprosessen
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
PPS 2007 og BI rpporteringsløsninger 11 april 2007.
Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen.
IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse Renny Bakke Amundsen Del III - November 2005.
IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse Renny Bakke Amundsen Del IV - November 2005.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Intellectual Property due diligence
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Portalseminar iKnowBase og Oracle Fusion Middleware
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
Øving 1 - Forretningsideen
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Emner: Kunstig intelligens (IT-2702) Forelesning 11 •
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Bachelorprosjekt - Våren 2008 Office SharePoint Server 2007 Gruppe 36 Vegard Ofstad Ernestina Osei-Assibey.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Markedsovervåkning og informasjonsinnsamling
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Av Annika N. de Leon. Masteroppgave om fagskolekompetanse  Hvorfor masteroppgave om fagskolekompetanse? Interesse Behov for fagskolekompetanse 2.
Markedsføring.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Prosjektledelse -fra initiering til gevinstrealisering
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse Her legges inn notater Renny Bakke Amundsen Del II - September 2005

Del II IT-støttet Kunnskapsledelse - Konsekvenser & Kunnskapsstøttesystemer Kap. 4 og 5 RennyBA@online.no

IT kan understøtte Kunnskapsledelse Samle Systematisere Strukturere Lagre Kombinere Distribuere og Presentere Informasjon! IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Krav til Kunnskapsledelse Samvirke mellom informasjon og kunnskap Informasjon blir til kunnskap når den kombineres med erfaring, interpretasjon og refleksjon. Kunnskap blir til informasjon når den kodifiseres i en eksplisitt representasjon -> Noen ganger eksisterer kunnskap før informasjon og andre ganger vise versa. ): KS må kunne håndtere samvirke mellom informasjon og kunnskap ): KS må både gi mening til informasjon for kunnskapsarbeid og tolke kunnskap over i informasjon IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Fra data til visdom via handling IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Del II - Renny Bakke Amundsen Verdi og kompleksitet IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Del II - Renny Bakke Amundsen Nytte og læring IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Samvirke mellom taus og eksplisitt kunnskap Avhengighet og påvirkning Et minimum av felles kunnskap kreves for å utveksle kunnskap -> Kunnskapsoverlapp -> Jo større kunnskapsrom, jo mindre sammenheng (kontekst) er nødvendig for kunnskapsformidling ): KS må støtte og utvikle felles kunnskapsrom IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Del II - Renny Bakke Amundsen Taus kunnskap Den som først introduserte begrepet taus kunnskap , var den engelske naturvitenskapsmannen, Michael Polanyi (1966). I boka Den tause dimensjonen - en introduksjon til taus kunnskap, hevder han at vi vet mer enn det vi kan uttale eller si med ord. Begrepet består av to ledd. Det tause, i betydningen det u-utalte, det usagte og begrepet kunnskap. Polayni mener at det fins to former for kunnskap. Den teoretiske og intellektuelle formen, og en praktisk handlende form for kunnskap. Han inkluderer begge former i sitt bruk av kunnskapsbegrepet og sier at den praktiske formen for kunnskap må tilegnes gjennom praksis selv. Det å raskt kunne se og bedømme helheten i en situasjon, kjenne den igjen og reagere direkte, nesten instinktivt, er en form for taus kunnskap. En ser deler av noe og kan umiddelbart kjenne igjen helheten. Vår evne til å gjenkjenne personen hvis vi ser deler av ansiktet er et eksempel på dette. IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Vekstmodellen for IT-støttet KL Ambisjonsnivå for IT-støttet Kunnskapsledelse IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Fase I - Sluttbrukerverktøy IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Fase II - Info om hvem vet hva? IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Del II - Renny Bakke Amundsen IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Fase III - Informasjon om hva de vet! IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Fase IV - Informasjon om hva de tenker! Kunstig intelligens eller Artificial Intelligence Neurale nettverk Ekspertsystemer Case-basert resonering IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Strategi i Kunnskapsledelse Lagerstrategi: Store databaser og datavarehus Flytstrategier: Informasjonsnettverk Samarbeidsstrategier: Elektronisk post, gruppevare etc. Vekststrategier: Ekspertsystemer, nevrale nettverk og virtuell virkelighet etc. IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Kobling i SEKI-prosessen * Sosialisering -> dele kunnskap gjennom felles erfaring med andre * Eksternalisering -> fra taus til eksplisitt kunnskap ved metaforer, modeller og analogi * Kopling – eksplisitt med mer kompleks og syst., K. -> Støttes av KS-systemer, eks: en økonomirapport * Internalisering -> Eksplisitt koblet kunnskap blir delt til taus kunnskap IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Del II - Renny Bakke Amundsen Kunnskapsoverføring * Serieoverføring -> Samme oppgave repeteres i grupper * Næroverføring -> Ny gruppe gjør samme oppgave etter overføring av eksplisitt kunnskap fra forrige gruppe * Fjernoverføring -> Ny gruppe gjør samme oppgave etter overføring av taus kunnskap fra forrige gruppe * Strategisk overføring -> Overføring av kompleks og sammensatt kunnskap ): Medarbeideres stimuleres til å dele kritisk og strategisk kunnskap * Ekspertoverføring -> Overføring av eksplisitt kunnskap om en oppgaven som sjeldent utføres ): Eksperter får lett tilgang til hverandre gjennom Kunnskapsnettverk ?? Egnethet for Kunnskapssystemer IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Knytt kunnskap til nyttig bruk! Ikke frikoble innformasjon og kunnskap fra kunnskapsbruk KF-prosjektet må ikke bli et mål i seg selv! -> Når datavarehuset blir en teknisk utfordring -> Når diskusjoner går på datastruktur og datakataloger IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Del II - Renny Bakke Amundsen IT i KL er K-teknologi Muliggjør økt personlig ytelse Muliggjør økt ytelse innen organisasjonen Muliggjør økt ytelse mellom organisasjoner IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

ITs rolle i Kunnskapsledelse Muliggjør nye arbeidsformer og mer effektiv kunnskapsforvaltning! IT kan være drivkraft i en omstilling! Vellykket bruk av IT kan øke bedriftens konkurransekraft! IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Del II - Renny Bakke Amundsen KS-kriterier Innholds-sensitive -> Forstå kunnskapsbehovet Bruker-sensitive ->KS relevant til kunnskapsnivå? Fleksible -> Tilpasset emne, strukturer & media Heuristiske -> Ta lærdom av bruken & brukeren Foreslående -> Tilby ny & relevant kunnskap IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Hvordan kan IT støtte KL? IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Sjekkliste for design av KS-systemer Dimensjon 1 Systemutvikling Dimensjon 2 Systemtilpasning Dimensjon 3 Systemtiltrekning Feilfri programvare Dokumentasjon Flyttbarhet Moduler og arkitektur Utviklingskostnader Vedlikeholdskost Svartider Robusthet Brukervennlighet Brukeraksept Enkel bruk Oppfattes nyttig Brukertilfredshet Tilpasset arbeidsoppgavene Tilpasset arbeidssituasjon Tilpasset kompetansenivå Bruk gir personlig nytte Bruk i tråd med mål Unngå missbruk av informasjon Bruk gir status Bruk gir fordeler Kan beherskes Gir muligheter Tjener brukeren IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Del II - Renny Bakke Amundsen Systemnivå Kunnskapsstøttesystemer for strategiske beslutninger Understøtter kunnskapsarbeid Tradisjonelle IS for transaksjoner og daglig drift IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Del II - Renny Bakke Amundsen Oppgave Sluttbruker-verktøy Hvem vet hva? Hva de vet! Hva de tenker! Distribuere Tekstbehandling Kontorsirkulær WEB-publisering Kalender Presentasjoner Samme Dele Gruppevare Intranett Nettverk ePost Fange & Forstå Database Datavarehus Skape Kunstig Intelligens Ekspertsystemer Abstrakt logikk Generiske algoritmer Intelligente agenter IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Del II - Renny Bakke Amundsen Dele Kunnskap Distribuere Kunnskap Systemer for samarbeid: Intranett Gruppevare Databaser Registre Syst. for kontorautomatisering: Tekstbehandling, Regneark Presentasjonsgrafikk Elektronisk post/kallender Syst. for å bruke K: Ekspertsystemer Nevrale nettverk Søkeagenter Cacebasert Arbeidsstasjoner: DAK/DAP Virtuell virkelighet Simulering Språksystemer Fange og forstå Kunnskap Skape Kunnskap IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Del II - Renny Bakke Amundsen Hvorfor IT i KL? Bedret profitt og inntekter (67%) Holde på talenter og ekspertise (54%) Bedre kunde -service og -tilfredshet (52%) Sikre markedsandeler mot nye konkurrenter (44%) Raskere *time to market* (39%) Penetrere nye markeder (39%) Redusere kostnader (38%) Utvikle nye produkter og tjenester (35%) IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Rangering - KS-systemer Infrastruktur for KF (61%) Intelligente systemer for kunnskapsøk (39%) Datavarehus (21%) Dokumenthåndtering (17%) Virksomhetsportaler (16%) Gruppevare (13%) Mailprogrammer (11%) Intelligente agenter for kunnskapsøk ( 9%) Arbeidsflytsystemer ( 8%) E-læring ( 7%) IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

IT-systemer som støtter KL Microsoft Office og Exchange Lotus notes og Domino Internett, Intranett og Ekstranett DocuLine Annotate IFS Autonomy Knowledger - osv. etc, mm, o.fl. IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Del II - Renny Bakke Amundsen ITs begrensede rolle Teknologi kan bare ta vare på informasjon – ikke kunnskap! Ved manglende kultur for kunnskaps-deling og premiering av kunnskaps-arbeideren for distribusjon av kunnskap – Da hjelper det lite å skuffe på med IT-støtte IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

IT-tilbud i Kunnskapsprosesser Kunnskapsutvikling ->Gruppevare & Nettverk Kunnskapslagring ->Datalagre glemmer aldri! Kunnskapstransformering ->Kanaler & Agenter Kunnskapsapplikasjoner –>Guiding og Rutiner IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Del II - Renny Bakke Amundsen KS-leverandører Casmir Active Intranet Assistum Autonomy Hyperwave Computeraid Thinkmap Chorechange Wordmap Convera Hummingbird Smartlogic Factiva Insight og mange, mange flere? Det var 32 leverandører representer på et KM-seminar i London i 2003! Se for øvrig Kap. 5 s 109 – 111! IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Del II - Renny Bakke Amundsen Men! Husk! NB! Et initiativ for effektiv og systematisk KS må aldri starte med valg av leverandør eller system! IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Eksempler på KS-systemer IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Eksempler på KS-systemer IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Eksempler på KS-systemer IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen

Eksempler på KS-systemer IT i Kunnskapsledelse Del II - Renny Bakke Amundsen