Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Portalseminar iKnowBase og Oracle Fusion Middleware

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Portalseminar iKnowBase og Oracle Fusion Middleware"— Utskrift av presentasjonen:

1 Portalseminar iKnowBase og Oracle Fusion Middleware

2 Agenda 09:00 Velkommen Hans Olav Hamran, Vice President Technology Nordics, Oracle 09:15 iKnowBase og Oracle Middleware: Tjenesteorienterte portaler Eirik Lygre, Adm dir, e-vita 09:45 Trippelnett på 1-2-3: Beste praksis for en virksomhetsportal Stig Ivan Linna, e-vita 10:30 Pause 10:45 Prosessportal på 4-5-6: Hvordan lages løsningen? Bjarte Drivenes, Sjefskonsulent, Oracle Jens Foshaug, Portalspesialist, e-vita 12:00 Hvordan komme i gang med portalprosjektet? Eirik Lygre, Adm dir, e-vita 12:30 Lunsj

3 Tjenesterorienterte portaler iKnowBase og Oracle Fusion Middleware

4 e-vita i et nøtteskall e-vitaliser din virksomhet Kundebehov
e-vita leverer løsninger innenfor e-samhandling, hvor ansatte, kunder og leverandører jobber smartere sammen. Kundebehov Eksternweb Ekstranett Intranett Prosessportaler Saksbehandlingsløsninger Varer og tjenester fra e-vita Infrastruktur fra Oracle iKnowBase-produkter og -løsninger Innføring, tilpasning og forvaltning Portaler Prosessintegrasjon Back-office

5 e-vita leverer løsninger på Oracle
e-vita er en av Oracles viktigste partnere, med fokus på Oracle Fusion Middleware. Eksklusiv partner ved innføring av Oracle Portal til Norge. Nominert til Oracles ”Best Technology Adoption”. Eneste norske medlem av Oracles ”Customer Advisory Board” for Oracle Portal og Oracle BPEL PM. Profilert i Oracles annonsekampanjer Kundeprofilering vinteren 2005/2006 E-vita er leverandør i fem av seks! Profilert i Oracle Magazine Mars/April 2006 Prosessportaler Sammen med Agder Energi Norges største miljø av sertifiserte Oracle-spesialister (OCP).

6 Varer og tjenester fra e-vita
iKnowBase™ Solutions xNet (Intranett, Ekstranett, Internett) Workspace (Arbeidsrom) QMS (Kvalitetssystem) Case Management (saksbehandling) Service Center (helpdesk og lignende) iKnowBase ™ Services Content Management Services Process Services Oracle Fusion Middleware Verdens beste mellomvareplattform Full støtte for tjenesteorientert arkitektur

7 Grensesnittet til tjenesteorientert arkitektur
Prosessportalen Grensesnittet til tjenesteorientert arkitektur

8 BPMN/BPEL, Business Rules
SOA og portaler Extranett Intranett Internet Portal En portal som gir tilgang til funksjonene du behøver Prosess- og integrasjons- verktøy som kobler sammen fagsystemene slik du har bruk for Åpne fagsystemer med funksjonalitet som kan benyttes flere ganger BPMN/BPEL, Business Rules BAM og BI Messaging Enterprise Service Bus Routing Transformation Adapters Registry Doku- menter ERP CRM Data-varehus

9 Forretningsprosesser i sentrum
Modelleringsverktøyet lar oss beskrive forretningsprosesser og arbeidsprosesser på en enkel måte Prosessmotoren tar hånd om hver prosessinstans (sak, ansettelse, osv), og sørger for at de riktige ting skjer i riktig rekkefølge og til riktig tid Analyseverktøy lar oss måle hvordan prosessene fungerer, og hvordan vi kan forbedre dem Define. Business analyst. Implement. Programmer. Hard work… Executable: The system drives the processes, and delegates tasks to people Measure: Capture performance metrics automatically Zero lag-time

10 Arbeidsprosessene driver portalen
Prosessmotoren driver arbeidsprosessene (TODO: Graphics) Task-driven user interface The user interface adapts to the tasks the user need to perform Information is presented in context The system provides tasks to the user, based on the process workflow Each task has a customized portal page Skreddersydd side for hver oppgave Skreddersydd side for hver oppgave Skreddersydd side for hver oppgave

11 Portalen blir brukergrensesnitt
Enhetlig brukergrensesnitt på tvers av fagsystemer Vanlige funksjoner blir lett tilgjengelig i ett miljø Brukerne kjenner seg igjen, med redusert opplæring 80/20-regelen gjelder: De fleste brukere jobber i portalen Spesialtilfellene og de dedikerte brukerne jobber i egne fagsystemer

12 Arbeidsoppgaver krever informasjon
Prosess Informasjonsmedarbeideren må selv vite hvilken informasjon han behøver for å utføre arbeidsoppgavene sine, og han må selv finne denne informasjonen i relevante systemer.

13 Prosessportalen viser relevant info
Content Process Context Prosessportalen vet hvilken oppgave brukeren jobber med, og henter relevant informasjon fra riktig sted. Brukeren får mer tid til å ta riktige beslutninger!

14 Kontext Prosess- tilstand Oppgave- dokumenter Oppgave Saks- dokumenter

15 Teknologikomponenter
Extranett Intranett Internet Portal BPMN/BPEL, Business Rules BAM og BI Messaging Enterprise Service Bus Routing Transformation Adapters Registry Doku- menter ERP CRM Data-varehus

16 Prosessportaler Portalen blir brukergrensesnitt
Enhetlig grensesnitt på tvers av fagsystemer Spesialtilfellene håndteres i fagsystemer Prosessmotoren driver portalen Tidligere var arbeidsprosessen underordnet det enkelte fagsystem Nå lever arbeidsprosessen på tvers av systemer Context is King! Arbeidsoppgaver krever informasjon Portal user interface Prosessportalen er inngangen til de arbeidsoppgaver som hver enkelt bruker skal utføre. Portalen inneholder oversikt over oppgaver tilordnet hver enkelt bruker, med de verktøy som behøves. Bak portalen ligger en prosess-motor for styring og oppfølging av arbeidsprosesser. Prosessmotoren integreres med alle systemer som inneholder informasjon som behøves for å gjennomføre arbeidsoppgavene.


Laste ned ppt "Portalseminar iKnowBase og Oracle Fusion Middleware"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google